Mielipiteitä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "repe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"repe"

Vieras
Joo.. tiedetään.. mustat tulee heti sanomaan kuinka mun lapsi on kauhea gangsteri ja pitäis lopettaa, mutta silti..

Tilanne tämä: Lapsi ja hänen (entinen paras) kaverinsa ovat tehneet hölmöyksiä. Ekaluokkalaisia siis.

Ensimmäisen kerran joskus alkusyksystä leikkipuistossa varastaneet nappeja ym. Oman lapseni repusta ei löytynyt mitään, kaverin reppu täynnä tavaraa. En silti usko etteikö lapseni olisi osasyyllinen. Tietämättämme mitään asiasta isä lähtee lapsen kassan ulos ja tämä toinen lapsi äitinsä kanssa tulee vastaan ja alkaa syyttää lasta että "tunnusta sinä varastit", ennen kuin edes isä tietää mistä on kyse.. Soitto leikkipuistoon: lapseltani ei ollut löytynyt mitään, mutta yhdessä kumminkin. Joten uskon että lapseni osasyyllinen.

Toinen juttu.. Minun lapseni tökkii aamulla nuppineuloja kumiin ja vie sen kouluun. (On siis yksin aamuisin) Ei muuten mitään mutta välitunnilla tämän toisen tytön kanssa (sama tyttö siis) esittelevät sitä ja kyelevät että halutaanko että pistetään. Joutuvat opetajan puheluun ja rehtorikin tietoinen asiasta. Vakavasti otetaan toki, kun on näitä kouluammuskeluja ym. muita ollut, mutta omasta mielestäni tuon ikäiset eivät edes tajuneet asiaa ja oma tytöni kertoi että ajatus oli kaverin.. (tottakai, eihän hän mitään). Mun mielipide että yhdessä ja kotiarestia. No seuraus että kaveri saa kiellon leikkiä oman lapseni kanssa kun vanhemmat ovat niin järkyttyneitä ja soitetaan myös leikkipuistoon, seurauksena se että kun heillä myös yhteisiä kaveraita, niin lapseni määrätään joka leikistä pois ja aikaisemmin kun en ole saanut tyttöä pois puistosta, niin nyt soittaa että onko pakko mennä leikkipuistoon. Ja omasta mielestäni liian radikaalia, koska koulussa ja sen jälkeisessä leikkipuistossa on myös yhteisiä kavereita.

No sen jälkeen on ollutkin ihan rauhallista. Ovat saaneet leikkiä yhdessä jne. Mutta eilen sitten tulivat leikkipuistosta yhdessä kotiin ja oma lapseni ehdotti "noitien taistelua" (heidiän mielikuvitusjutuissa on noitakerho), niin "yllättäen" äityikin oikeaksi tappeluksi. No soiteltiin puolin ja toisin ja tottakai molempien lapsien käsitykset syyllisestä olivat eri. Mutta todettiin puhelimessa että ei sovi tämä ja olisi ihan hyvä jos eivät olisi kahdestaan koska silloin aina näköjään menee "yli".Enkä yhtään epäile etteikö lapseni ole osasyyllinen. Mutta tuntuu silt' että tämä toinen ajattelee että hänen lapsensa ei väritä juttuja ja että meidän lapsi on ainut syyllinen. Ja tänään kumminkin sain kuulla että oli tämä toinen äiti oli soittanut kouluun kyseisestä asiasta. Olisi edes voinut kertoa että tekee näin.

Lähinnä kysymys kuuluukin että miten tämä asia kouluun kuuluu?? Tapahtui kotipihalla, ollaan puhelimessa juteltu asiasta ja tytötkin jo tänään molemmat pyytäneet anteeksi toisiltaan.

Ja ei ole nyt kyse siitä että kuka on syyllinen, mutta eikä nyt kärpäsestä tehdä härkänen ja lapsetkin sekoita päätään kun asiat on sovittu ja nyt uudestaan koulussa otetaan esille. Eri asia mun mielestä olisi jos tämä olisi jatkuvaa ja tapahtuisi kouluaikana.. Vanhempien vastuu?

En tiedä saako tästä edes selvää. Ajatus kulkee nopeammin kuin kirjoitus..

[QUOTE="repe";25786773]Joo.. tiedetään.. mustat tulee heti sanomaan kuinka mun lapsi on kauhea gangsteri ja pitäis lopettaa, mutta silti..

Tilanne tämä: Lapsi ja hänen (entinen paras) kaverinsa ovat tehneet hölmöyksiä. Ekaluokkalaisia siis.

Ensimmäisen kerran joskus alkusyksystä leikkipuistossa varastaneet nappeja ym. Oman lapseni repusta ei löytynyt mitään, kaverin reppu täynnä tavaraa. En silti usko etteikö lapseni olisi osasyyllinen. Tietämättämme mitään asiasta isä lähtee lapsen kassan ulos ja tämä toinen lapsi äitinsä kanssa tulee vastaan ja alkaa syyttää lasta että "tunnusta sinä varastit", ennen kuin edes isä tietää mistä on kyse.. Soitto leikkipuistoon: lapseltani ei ollut löytynyt mitään, mutta yhdessä kumminkin. Joten uskon että lapseni osasyyllinen.

Toinen juttu.. Minun lapseni tökkii aamulla nuppineuloja kumiin ja vie sen kouluun. (On siis yksin aamuisin) Ei muuten mitään mutta välitunnilla tämän toisen tytön kanssa (sama tyttö siis) esittelevät sitä ja kyelevät että halutaanko että pistetään. Joutuvat opetajan puheluun ja rehtorikin tietoinen asiasta. Vakavasti otetaan toki, kun on näitä kouluammuskeluja ym. muita ollut, mutta omasta mielestäni tuon ikäiset eivät edes tajuneet asiaa ja oma tytöni kertoi että ajatus oli kaverin.. (tottakai, eihän hän mitään). Mun mielipide että yhdessä ja kotiarestia. No seuraus että kaveri saa kiellon leikkiä oman lapseni kanssa kun vanhemmat ovat niin järkyttyneitä ja soitetaan myös leikkipuistoon, seurauksena se että kun heillä myös yhteisiä kaveraita, niin lapseni määrätään joka leikistä pois ja aikaisemmin kun en ole saanut tyttöä pois puistosta, niin nyt soittaa että onko pakko mennä leikkipuistoon. Ja omasta mielestäni liian radikaalia, koska koulussa ja sen jälkeisessä leikkipuistossa on myös yhteisiä kavereita.

No sen jälkeen on ollutkin ihan rauhallista. Ovat saaneet leikkiä yhdessä jne. Mutta eilen sitten tulivat leikkipuistosta yhdessä kotiin ja oma lapseni ehdotti "noitien taistelua" (heidiän mielikuvitusjutuissa on noitakerho), niin "yllättäen" äityikin oikeaksi tappeluksi. No soiteltiin puolin ja toisin ja tottakai molempien lapsien käsitykset syyllisestä olivat eri. Mutta todettiin puhelimessa että ei sovi tämä ja olisi ihan hyvä jos eivät olisi kahdestaan koska silloin aina näköjään menee "yli".Enkä yhtään epäile etteikö lapseni ole osasyyllinen. Mutta tuntuu silt' että tämä toinen ajattelee että hänen lapsensa ei väritä juttuja ja että meidän lapsi on ainut syyllinen. Ja tänään kumminkin sain kuulla että oli tämä toinen äiti oli soittanut kouluun kyseisestä asiasta. Olisi edes voinut kertoa että tekee näin.

Lähinnä kysymys kuuluukin että miten tämä asia kouluun kuuluu?? Tapahtui kotipihalla, ollaan puhelimessa juteltu asiasta ja tytötkin jo tänään molemmat pyytäneet anteeksi toisiltaan.

Ja ei ole nyt kyse siitä että kuka on syyllinen, mutta eikä nyt kärpäsestä tehdä härkänen ja lapsetkin sekoita päätään kun asiat on sovittu ja nyt uudestaan koulussa otetaan esille. Eri asia mun mielestä olisi jos tämä olisi jatkuvaa ja tapahtuisi kouluaikana.. Vanhempien vastuu?

En tiedä saako tästä edes selvää. Ajatus kulkee nopeammin kuin kirjoitus..[/QUOTE]

joukossa tyhmyys tiivistyy. Siis ei se tee yksinään niitä tyhmyyksiä! ja jos koti pihalla sattunut ei kuulu kouluun tai sitten se äiti pelkää sinua! ja sen piti soittaa kouluun! "jutelkaa sen kanssa itse en uskalla".

Muuten hyvä, mutta kun oltiin jo tämä kyseisen äidin kanssa kaksi kertaa puhelimessa puhuttu asiasta.
Ja toisekseen olisi ollut edes säädyllistä silloin kertoa että aikoo soitta kouluun.
Mutta jatkuvasti toki tullut sellainen kuv kun on näitä tapauksia tullut, että heidän mielestään tyttäreni on yksin syyllinen.

Minä en itse sokeasti usko mitä tyttöni sanoo, mutta näistä en sitten tiedä. Ja silloin kun kielsivät omaansa leikkimästä tyttöni kanssa, niin kuulin sen tytöltäni ja oli itse sitten itse pakko kysyä asiasta. Ja kyse on kuitenkin seinänaapureista..

Tuota noin...joskus on ihan järkevää, jos tietyt lapset eivät leiki keskenään. Siis jos leikit päättyvät aina joko tyhmyyksien tekemiseen tai keskinäiseen tappeluun. Mun kuopus oli pienenä varsin yllytyshullu ja meni intopinkeenä mukaan kaikenlaisiin typeryyksiin. Välillä keksi niitä typeryyksiä ihan itsekin, jos vaan oli sopivan yllytyshullu kaverina. Pojalla oli kuitenkin kavereita, jotka eivät olleet yllytyshulluja, ja siksi ohjasinkin kuopusta olemaan enemmän heidän seurassaan ja vähemmän niiden, joiden seurassa tuokin muuttui alamittaiseksi duudsoniksi.

Mä olen samaa mieltä, että porukassa tosiaan voidaan keksiä vaikka mitä. Toivo ja tee parhaasi, että oma lapsesi saa muitakin kavereita. Tuolla toisen perheen tytöllä saattaa jatkua sama touhu muiden kanssa ja taas perhe saa syytellä oman lapsensa kavereita. Jos näin jatkuisi tulevaisuudessa myös muiden kanssa kaveeratessa, niin kyllä luulisi, että muut pian näkevät tuon perheen äidin läpi. Hienoa, että itse pystyt tiedostamaan asioita realistisesti oman lapsesi suhteen. Joten asenteesi takia voit olla ylpeä itsestäsi. Ihanaa, että on ihmisiä, jotka eivät ole ihan sinisilmäisiä omien lastensa ja näiden tekemisten suhteen.

Ja aluksi mä pidin kyseisen perheen isästä, että oli ihan ok. Mutta kun lupasi lapsille että meidän tyttö pääsee heidän kanssaan lintsille ja sitten peruikin, niin ei ole ok. Ei pidä luvata mitä ei pidä. En Siis millään vkisin tyttöä tyrkkää mihinkään, mutta jos luvataan.. Ja varsinkin kun kehtasi minulle sanoa että "kyllähän teidän tyttö yritti jotain siitä nurista" ja että " teidän tyttö näköjään yrittää kaikki aina hänelle kääntää parhain päin"..

Joo, siis tässä tilanteessa katson itse myös hyväksi sen etteivät ole kahdestaan. En sitä että kun heillä on leikkipuistossa noin neljän tytön porukka että yksi jäisi ulkopuolelle. Mutta sitä en siltikään ymmärrä että yritetään koulun vastuulle sälyttää nyt tämä asia joka ei sinne kuulu ja ainakin omalle lapselleni aiheuttaa vaan lisää stressiä kun odottaa että koska asiaa taas käsitellään.

Voi jestas, mä olisin varmaan tuon isän viimeisestä kommentista sanonut suorat sanat. Parempi tietysti laiha sopu kuin lihava riita. Kaikkeni kyllä tekisin (lapseni ymmärtämättä), että lapseni leikkisi muiden kavereiden kanssa...

Siis tämähän se suurin ongelma onkin, että ollaan seinänapureita ja tässä ja naapuritalon pihassa on näiden kahden lisäksi vain kolme saman ikäistä lasta. ä Enkä mä ainakan tahdo kieltää lastani menemästä ulos aina kun tämä toinenkin on siellä. Pihan lapsetkin kun ovat kaikki ns. yhteisiä kavereita.

Mutta kun tämä naapuri sano eilenki i että kun olivat niiiiiiiiiin järkyttyneitä tästä kumi/nuppineulajutusta että. Ja sitten että mätkivät toisiaan naaman niin se oli niin kauhen näköistä.

Juu, en hyväksy väkivaltaa lapseltani, mutta ei se niin tavatonta tuon ikäiseltä ole, varsinkin sisarusten kesken voi äityä vaikka kuinka isoksi tappeluksi. (omakohtaista kokemusta). Että en ymmärrä..
Korjatkaa toki jos olen väärässä..

Niin ja tuli myöskin mieleen, että mielelläni otan ja olen aina ottanutkin vastaan, kun tyttö on kysynyt että voiko se tai se tulla meille.. enkä todellakaan väkisin yritä saada näitä kahta olemaan yhdessä,kosk ajatus on huono. Mutt koska heillä nimen omaan leikkipuistossa on yhteisiä kavereita ja leikkivät yleensä isommassa porukassa, niin on minun mielestäni väärin rikkoa sitä..

[QUOTE="repe";25787934]Niin ja tuli myöskin mieleen, että mielelläni otan ja olen aina ottanutkin vastaan, kun tyttö on kysynyt että voiko se tai se tulla meille.. enkä todellakaan väkisin yritä saada näitä kahta olemaan yhdessä,kosk ajatus on huono. Mutt koska heillä nimen omaan leikkipuistossa on yhteisiä kavereita ja leikkivät yleensä isommassa porukassa, niin on minun mielestäni väärin rikkoa sitä..[/QUOTE]
Tuota kannatan, että leikkivät yhdessä teillä niin ovat sitten sinunkin silmien alla niin näet itse millä lailla toimivat yhdessä.

Yhteistyössä