Kylläpäs täällä ketjussa saa todella epäasiallisia vastauksia. Onpa hassua ettei mukaan kukaan ole törmännyt samanlaiseen rahankäyttäjään...
Ei se ole tyhmä kuka toista hyväkseen käyttää vaan se joka antaa käyttää... Eli kyllä Tuikku on päästänyt miehensä aivan liian helpolla. Ei sen puoleen itse en suostuisi asumaan toisen omistamassa asunnossa noinkaan kauaa maksamalla vuokraa, vaan haluaisin osuuden lainasta itselleni. Se että tuohon vuokraan on kuitenkin sisältynyt myös ruokakulut ei taas ole ollenkaan oikein, koska meillä ainakin ruokakulut ovat todella iso erä, ja mies kuitenkin syö enemmän. Onko miehelläsi ollut omaa taloutta ennen suhdettanne? Tuntuu siltä ettei hänellä ole realistista käsitystä kaikista maksuista joita menee. Onko tämä sinun syytäsi kun en ole hänelle niitä kertonut ja vaatinut osaansa maksamaan vaan päästänyt helpolla vaan 400 euron kk maksulla. Vai yrittääkö mies oikeasti vedättää tässä jutussa? En suoraan leimaisi miestä hyväksi käyttäjäksi, voihan oikeasti olla etteihän ymmärrä kuluja joita elämisessä on jos hän ei kerran ole lainaa lyhennellyt, vakuutuksia maksanut tai ruokaostoksissa auttanut. Mieshän vain ajattelee suhteessa, että jos kerran ennen on kaikesta maksanut 400 niin 500 on kuitenkin enemmän kuin ennen joten hän on omasta mielestään tässä asiassa ihan hyvällä asialla.
Laitapa ylös vuoden ajalta kaikki maksut joita sinulla on mennyt vakuutuksiin, ruokaan, lainoihin, autoihin ja kaikkeen mahdolliseen. Käykää miehenne kanssa läpi asiallisesti ilman tunnetta (ikäänkuin työpalaverissa) toistenne tulot ja yhteiset menot. Ilmeisesti olisitte aikeissa myös muuttaa ja ostaa yhteisen asunnon avioliiton jälkeen vai? Ymmärtääkö miehesi että jo pelkät lainanlyhennykset ovat sen 500 /kk? Siihen päälle kaikki muu niin kyllä yleensä sen 1000 saa helposti menemään peruslaskuihin siis yhdeltä henkilöltä. Vai ajattelitteko jatkaa tuollaista asumisjärjestelyä ja vain sinä maksat edelleenkin sinun nimissä olevaa asuntoa ja mies pääsee siihen mukaan vain tämän avioehdottomuuden siivellä?
Yhteinen tili ei kyllä automaattisesti ole ainoa tai edes kaikille sopiva vaihtoehto. Meillä toimii niin että olemme jakaneet laskut eli asuntolaina on puoliksi molemmilla omana lainanaan ja molemmat hoitavat sitä sen verran kuin haluavat kuussa hoitaa, ei lainojen tarvitse olla maksettu samaan aikaan. Sitten esim. autokulut hoitaa mies, vakuutukset ja tv-lupa menevät puoliksi, ruokakulut jaetaan vuoroviikoin eli käydään kerran viikossa kaupassa ja joka toisella kerralla minä maksan joka toisella mies. Lasten menoista vastaan pääsääntöisesti minä ja meillä oli ihan samalla tavalla että itse halusin esikoiselle uutta ja hienoa mutta mies ei, joten minä maksoin enempi ja mies sovitun osan. Muuten molemmilla on omat tilit ja omat rahat ja omat rahansa saa käyttää juuri sitten siten miten haluaa, kunhan laskut tulevat hoidetuksi. Elämme kuitenkin aika joustavasti eli jos toisella ei ole rahaa niin kyllä toinen sitten maksaa toisenkin puolesta esim. ravintolassa tms.
Meillä mies ihan samanlainen rahankäyttäjä eli itseensä voisi käyttää surutta ja aika ajoin on ostettava mökille mopoa tai videotykkiä yms. Samalla tavalla hän sanoi myös lastentavaroista että ei tarvitse olla sitä parasta. Mutta kyllä se on tosielämä opettanut miehellekin että esim. ruoka on tosi kallista ja se että itse näkee paljonko menee laskuihin ja kuinka paljon niihin todellisuudessa menee saa näkemään ettei oikeasti ole varaa haaveilla tonnien ostoksista parin kuukauden välein. Myös lastentavaroissa mies on aikaa myöten ottanutkin hieman järkevämmän asenteen. Kun hänet on itse raahannut kauppaan mukaan vertailemaan ja näyttänyt vaihtoehtoa (karkeasti esim turvaistuin Hong Kong-tavaratalosta 50 ja Lastentarvikkeesta 329 ) ja esim. TM-lehden tuloksia niin kyllä mieskin on aina todennut että kyllä meidän lapsen on tuo parempi saatava, että paljonkos sitä rahaa nyt tarvittiinkaan lisää. Ja tämä on tullut vasta lapsen syntymän jälkeen kun on ymmärtänyt miten tärkeä, arvokas ja rakas lapsi on. Ennen syntymää ei miehet osaa asiaa niin ajatella.
Mielestäni miehesi käyttäytyy ihan kuin kuka tahansa teini-ikäinen joka on alkanut itse tienaamaan jonka äiti ei veloita asumista todellisten kulujen mukaan eikä anna faktaa elämisen kustannuksista. Tottakai hän on 6 vuotta jo selvinnyt noin pienellä rahalla jolloin omaan elämiseen on jäänyt pitkälle toista tuhatta euroa niin kyllä siinä kuka tahansa ostelisi kuukauden välein tonnien tykkejä ja kaappeja, eihän se ole miehen vika. Kyllä nyt katsoisin peiliin itseäsi ja muuttaisin omaa toimintaa ja keskustelua ehdottomasti sitä se vaatii. Raha-asioissa tulee olla avoin!
Mutta jos ap lopettaisi suhteen tämän perusteella kuten kaikki ehdottavat niin silloinhan hän olisi se jolle vain raha merkkaa! Raha on kuitenkin vain rahaa, muistakaa se ja ei oikeasti ole niin vakava asia vaikkei kaikki menekään puoliksi tms tai että aina mies on se joka maksaa enemmän, mutta toki pitää olla niin ettei toista kuseteta mutta ei pidä myöskään itse antaa kusettaa ja tehdä toiselle karhunpalvelusta sillä.