Mies ei suostu pelkosektioon:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jei:
Alkuperäinen kirjoittaja annuska:
Synnytys voi olla parhaimmillaan helppo,ja mikä ei tapa ,se vahvistaa. Leikkauksen jälkeen olet aina kipeämpi.

Kuinkas sää sen tiedät? Tää on myytti, jota kätilöt ym. levittelee jotta viimeiseen asti pyrittäisin synnyttämään alakautta. Toki monesti on näin, mutta minä olisin ainakin päässyt vähemmällä kivulla jos olisin saanut sektion. Se on ihan jälkikäteen myönnettykki, en vain osannut/tajunnut sitä hanakasti vaatia.

:laugh: ei hyvää päivää...
Kuinkas sinä tiedät että synnytys voi olla helppo jne :laugh:

Ehkä joku muu,
myös minunkin lisäkseni on kokenut erittäin helpon synnytyksen,
ei ne vaan ole myyttejä joilla kerrotaan tarinaa muille äideille
lohduttaakkseen että ei se aina satu.
Tosin eskoiseni synnytys hätäsektioilla ei ollut herkkua:(
josta en nyt halua kertoa sen tarkemmin kun ap on näin päättänyt että leikkaus on helppoa ja mikään muu ei.
Siinähän sitten kärsit jos et tiedä mihin ryhdyt.

Mun mielestä synnyttäjä päättää!

Ja mitä pelkoon tulee, niin ihmettelen joidenkin kommetteja, jos ap:lle on myönnetty pelkosektio, niin sille on lääketieteellinen syynsä: pelko. Turha täällä on kenenkään järjellä todistella, ettei pelko olisi riittävä syy.

Mä esim. pelkään isoja, tietynrotuisia koiria huonojen kokemusten takia, ja silloin on koiran omistajan ihan turha selittää, kuinka kiltti koira on. Minä nyt vain pelkään niitä koiria, ihan sama kuinka kilttejä ovat! Pelko on tunne, ei sitä järjellä voi pois selittää. Pelkoon voi tehota terapia, mutta ei sekään aina auta tai pelko voi helposti tulla takaisin.

Voimia ap:lle!
T. Eräs joka synnytty tuntitolkulla ponnistusvaiheeseen saakka, jolloin todettiin, ettei tule tämä vauva ulos alakautta mahtumaan ja mentiin sektioon.

tuli mieleen että jospa ukkos vastustaa sektiota siksi kun siitähän jää arpi. Ei siis halua sitten mahaas katella enää kun vauva on pihalla. Mä en kyllä antais periksi asiassa eli sinun raskaus, sinun synnytyksesi.

Tiedän että aihe menee "ohi" otsikon, mutta olisi ihmisten jo aika alkaa tajuta että sektiohan tehtäisiin joka äidille jos se nähtäisiin turvallisemmaksi vaihtoehdoksi. Sektio on kuitenkin ihmisen kehittämä toimenpide jolla on alunperin tarkoitus mahdollistaa se että äiti ja lapsi selviävät hätätilanteessa. Ei sitä ole kehitetty "kivunpoistomenetelmäksi" Karusti sanottuna sen joka antaa ilman ehkäisyä, tai no ylipäätänsä harrastaa seksiä tulee ymmärtää että siitä voi tulla raskaaksi ja jos tulee raskaaksi joutuu synnyttämään. Jos tuota ei kykene siinä hekumassa tajuamaan lienee syytä jättää moiset puuhat muille tai hankkia adoptiolapsi.

Uskokaa jo että leikkaus on ihan oikeasti riski. Työskentelen jo 8:tta vuotta leikkaussalin sairaanhoitajana ja jotain tuntumaa on tuohon asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Synnytys voi olla parhaimmillaan helppo,ja mikä ei tapa ,se vahvistaa. Leikkauksen jälkeen olet aina kipeämpi.

Kuinkas sää sen tiedät? Tää on myytti, jota kätilöt ym. levittelee jotta viimeiseen asti pyrittäisin synnyttämään alakautta. Toki monesti on näin, mutta minä olisin ainakin päässyt vähemmällä kivulla jos olisin saanut sektion. Se on ihan jälkikäteen myönnettykki, en vain osannut/tajunnut sitä hanakasti vaatia.

Vai niin, että ihanko ilman kipua pitäisi saada synnyttää. Se nyt vaan kuuluu se kipu synnytykseen. Mutta kun synnyttää normaalisti niin sen jälkeen kipuja ei juurikaan ole. Toisin kuin sektiossa, kivut tulee vasta jälkeenpäin ja sehän haittaa vauvan hoitoakin.

No jaa, meillä ainakin mies hoiti vauvaa pääsääntöisesti mun sektion jälkeen, jotta sain parannella rauhassa, ei siis ongelmaa tuon asian suhteen. Ja oli mukava kokemus synnyttää ilman kipua sektiolla, en kaipaa sitä "asiaan kuuluvaa" kipukokemusta pätkän vertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hei, mä en tarvii nyt todistelua alatiesynnytyksen puolesta enää yhtään,kiitos! Se ei ollut se, mitä kysyin, joten antakaa sen aiheen nyt olla. Mulla on syyni pelätä ja sillä selvä, ei kuulu teille. Pelko on todellista, sen vain sanon. Teillä ei ole siihen sanomista ja parannusehdotuksia, ette ole lääkäreitä ettekä psykologeja.

tulit kuitenkin keskustelupalstalle avautumaan asiasta,mutta et siedä ihmisten mielipiteitä?

Kysymys kuului, että onko miehellä oikeus osallistua päätöksenn? En pyytänyt todistelua alatiesynnytyksen puolesta tai arvosteluja pelkojeni todellisuudesta.

No minusta, sinun on oikeus tehdä päätös, miten synnytät. Mutta, miehellä on kuitenkin oikeus mielipiteensä, eli ei hänen tarvitse automaattisesti hyväksyy sinun tapaasi synnyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja rr:
Se ei ole muuten mitään kaunista katsottavaa se sektio. En nyt mene yksityiskohtiin, mutta normaalisynnytys on niin luonnollista, kaunista ja vauvalle ja vanhemmille ihanempi kokemus. Ymmärrän miestäsi. Haluatko useamman lapsen, sektiota ei voi tehdä monta kertaa. Sinun kannattaa tehdä se työ (synnytys) mikä sinun kuuluukin tehdä, kun olet raskaaksi hankkiutunutkin.

No hohhoijaa... Äläjauha täyttä paskaa. Jos se olisi niin ihanaa se alatie, niin silloinhan pelkosektioita esim. uudelleensynnyttäjille ei tehtäisi ollenkaan ja pelkopoleja ei olisi olemassakaan. Typerä olet.

En jauhakaan. Mun mielipide että normaalisynnytys kaunista, sektio taas ei. Olen nähnyt molemmat monta kertaa. Normaalisynnytyksessä aina herkistyy kun taas sektiossa tulee tunne ettei ole luonnollista, vaan on hyvin rajua toimintaa. Tottakai se koskee, mutta vain jonkin aikaa, sitten saa ihanan palkinnon. Ja on melkein heti valmis hoitamaan vauvaa, eikä ole enää kipuja. Mikä ihana tunne synnytyksen jälkeen. Kun taas sektiossa sinulle ehkä näytetään vauvaa pikaisesti, sitten pitääkin vatsa ommella takaisin kiinni. Kamalan kipeä olet, jopa huonovointinen ja ei meinaa mitään tulla vauvan hoitamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Tiedän että aihe menee "ohi" otsikon, mutta olisi ihmisten jo aika alkaa tajuta että sektiohan tehtäisiin joka äidille jos se nähtäisiin turvallisemmaksi vaihtoehdoksi. Sektio on kuitenkin ihmisen kehittämä toimenpide jolla on alunperin tarkoitus mahdollistaa se että äiti ja lapsi selviävät hätätilanteessa. Ei sitä ole kehitetty "kivunpoistomenetelmäksi" Karusti sanottuna sen joka antaa ilman ehkäisyä, tai no ylipäätänsä harrastaa seksiä tulee ymmärtää että siitä voi tulla raskaaksi ja jos tulee raskaaksi joutuu synnyttämään. Jos tuota ei kykene siinä hekumassa tajuamaan lienee syytä jättää moiset puuhat muille tai hankkia adoptiolapsi.

Uskokaa jo että leikkaus on ihan oikeasti riski. Työskentelen jo 8:tta vuotta leikkaussalin sairaanhoitajana ja jotain tuntumaa on tuohon asiaan.

että vaikka sektio olisi paras tapa äidin ja lapsen kannalta, sitä ei silti tehtäisi kaikille koska se on niin kallis verrattuna alatiesynnytykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vihaan:
Tilanne lyhyesti: Odotan esikoistani, hirveä synnytyspelko ja pelko kaikesta siihen liittyvästä. Syyt ovat pätevät sektioon, olen ravannut pelkopolilla ja keskustellut asiasta ja minulle myönnettiin sektio. Ongelma onkin mies, joka vastustaa sektiotani ehdottoman jyrkästi. Hänen mielestään se on luonnoton tapa synnyttää, kun mulla ei ole mitään "oikeata" estettä. Tekis miltei lyödä koko äijää! Meillä on oikeesti ihan hirveä sota käynnissä, kun miehen mielestä mun pitäisi synnyttää alakautta, niinkuin "luonto on sen tarkoittanut". Onko miehellä sanavaltaa tähän? Mun mielestä ei, mut tilanne on ihan kamala. Mä en edes ymmärrä miten tuo on niin kova pala sille..

Miksi et vaikka ottaisi epiduraalia mielummin? Mäkin pelkäsin synnytystä ihan hirveesti, mut loppujen lopuks ei se kamalaa ollutkaan. Otin rauhallisesti ja hengittelin syvään supistuksen aikana. Ponnistutsvaihe oli pitkä eikä sattunu melkee ollenkaan :) Mulle toi turvaa se että oisin voinu ottaa epiduraalin jos oisin halunnu, sinnittelin kuitenkin sen 20 tuntia ja mahtava kokemus oli.

Miten tällä palstalla äidit ei anna minkäänlaisia mahdollisuuksia puolisoilleen osallistua päästöksentekoon lasta koskevissa asioissa, oli kyse sitten mistä tahansa asiasta. Ei ihmekään, että Suomi on täynnä yh-äitejä ja miehet ei osallistu lastensa hoitoon, ku heidän mielipiteensä jyrätään heti ensimetreillä. Säälittää ap:nkin mies!

pikkasen eri asia tuo lapsen elämään osallistuminen hoitoineen yms ku se että mies päättää miten synnytetään!

itse varmaan elät miehes ehdoilla?

onko mahdollista että pelko olisi vain niin kova että sektio on myönnetty sillä että jos äiti menee niin kokonaan jäihin ettei alateitse onnistu?
mulla ei ollut alatie synnytyksen kanssa mitään tommosta ongelmaa mutta kun lapsi satutti itsensä todella pahasti menin jäihin ja ilman isää olisi voinut lapselle käydä todella huonosti.
menin niin jäihin että en pystynyt toimimaan ollenkaan enkä edes muista paljoakaan siitä episodista.

Täysi peesi!

T: Toinen leikkaussalihoitaja

Mutta eihän se sektiokaan mikään helppo juttu ole! Itse ainakin pelkään sitä enemmän kuin alatiesynnytystä. Kahdella ystävällä on käynyt niin, että sektiohaava on auennut. Eräs ystävä oli monta vuorokautta huonovointinen, eikä jaksanut hoitaa vauvaa. Ja joutuuhan sitä sairaalassakin olemaan pidempään. Kun kaikki menee hyvin, voi alatiesynnytyksen jälkeen päästä nopeastikin kotiin hoitamaan vauvelia.

Alkuperäinen kirjoittaja mies oikeassa:
helpolla olet saanut sektoi lapun käteesi,en tajua miten voi joku pelottaa mitä ei ole edes kokenut,puhuisin enemmänkin jännityksestä onko tosiaan niin että et kestä yhtään supistus kipua ja et halua oikeasti edees kokeilla synnyttää

Helpolla? Mulla ei tarvinnut kuin terkan lukea lääkärin papereista, että seks. väkivallan kohde, sisätutkimuksia mahdollisimman vähän jne.. Kirjoitti lähetteen, kerta pelkopolilla yksisanaisia vastauksia antamassa ja se oli siinä.

Ap:lle; oma päätöksesi tottakai. Typerää mieheltäsi edes puuttua asiaan, kun ei itse synnytä. Sano vain, että tähän asiaan hänellä ei ole sanottavaa ja se on siinä. Älä lähde väittelemään kun ei sun tässä kohtaa tarvitse. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Niina:

että vaikka sektio olisi paras tapa äidin ja lapsen kannalta, sitä ei silti tehtäisi kaikille koska se on niin kallis verrattuna alatiesynnytykseen.

Ainahan on mahdollista kuule mennä jenkkilän versioon, eli yksityisesti aletaan tehdä vain sektioita, rahalla tietysti. Kuullut olen että "pelkosektioita" on kyselty rahastakin. Ei se niin tavatonta olisi. Ihminen on sellainen

Alkuperäinen kirjoittaja luomuna synnyttänyt:
Tilanne lyhyesti: Odotan esikoistani, hirveä synnytyspelko ja pelko kaikesta siihen liittyvästä. Syyt ovat pätevät sektioon, olen ravannut pelkopolilla ja keskustellut asiasta ja minulle myönnettiin sektio. Ongelma onkin mies, joka vastustaa sektiotani ehdottoman jyrkästi. Hänen mielestään se on luonnoton tapa synnyttää, kun mulla ei ole mitään "oikeata" estettä. Tekis miltei lyödä koko äijää! Meillä on oikeesti ihan hirveä sota käynnissä, kun miehen mielestä mun pitäisi synnyttää alakautta, niinkuin "luonto on sen tarkoittanut". Onko miehellä sanavaltaa tähän? Mun mielestä ei, mut tilanne on ihan kamala. Mä en edes ymmärrä miten tuo on niin kova pala sille..

Miksi et vaikka ottaisi epiduraalia mielummin? Mäkin pelkäsin synnytystä ihan hirveesti, mut loppujen lopuks ei se kamalaa ollutkaan. Otin rauhallisesti ja hengittelin syvään supistuksen aikana. Ponnistutsvaihe oli pitkä eikä sattunu melkee ollenkaan :) Mulle toi turvaa se että oisin voinu ottaa epiduraalin jos oisin halunnu, sinnittelin kuitenkin sen 20 tuntia ja mahtava kokemus oli.

Voi jumlauta, ja tällaiset idiootit vielä tekee niitä uusia kansakunnan toivoja! Hyvä neuvo sellaiselle, jolla on diagnosoitu ihan oikea synnytyspelko. "Ota vaikka mieluummin epiduraali". Niin, niin helppoa se on. Ja perään vielä kerotmus omasta luomusynnytyksestä.

Hyvä nimimerkki "luomuna synnyttänyt", taidat olla hieman yksinkertainen.

Mun mielestä ap ei sanonut pelkäävänsä kipua, eikä sitä että kuvittelesi sektion olevan helppo tapa synnyttää. Hän varmasti tietää, että riskitöntä tapaa saattaa lapsi maailmaan ei ole, molemmilla tavoilla voi tapahtua mitä vain. Niin kuin nyt elämässä yleensäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja nilla:

Vai niin, että ihanko ilman kipua pitäisi saada synnyttää. Se nyt vaan kuuluu se kipu synnytykseen. Mutta kun synnyttää normaalisti niin sen jälkeen kipuja ei juurikaan ole. Toisin kuin sektiossa, kivut tulee vasta jälkeenpäin ja sehän haittaa vauvan hoitoakin.

No jaa, meillä ainakin mies hoiti vauvaa pääsääntöisesti mun sektion jälkeen, jotta sain parannella rauhassa, ei siis ongelmaa tuon asian suhteen. Ja oli mukava kokemus synnyttää ilman kipua sektiolla, en kaipaa sitä "asiaan kuuluvaa" kipukokemusta pätkän vertaa.

No et sinä kyllä mitään synnyttänyt. Sun maha leikattiin auki ja vauva revittiin sieltä pois. Tähänkö tämä maailma muuten menee, että kaikki pitäisi saada niin helpolla, kivuitta. Sektio on sitäpaitsi aina riski, mutta tietenkin jos haluat vaarantaa vauvasi ja itsesi.

Sen vaan sanon että
pahimpia etenkin esikoisen synnyttäjiä ovat ne
jotka tulee ovesta sisään 'käsikirjoitus mukanaan'
sitten suuttuvat kun kaikki ei mene niinkuin he haluavat ;)
Monesti on synnyttäjä halunnut olla jossakin tietyssä asennossa tai saada sen the puudutuksen
mutta kummasti se synnytys vaan etenee ja olo paranee jos kuuntelee ja noudattaa edes hiukan kätilönkin neuvoja ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Entä jos miehesi on vain huolissasi sinusta? Sektio on kuitenkin iso leikkaus.

Niin, voihan se olla, mutta mielestäni hänellä ei ole oikeutta päättää minun puolestani tuollaista asiaa. Ja sektio on muuten keksisuuri leikkaus, ottakaa selvää asioista ennen kuin huutelette.

Alkuperäinen kirjoittaja waaka:
Miten tällä palstalla äidit ei anna minkäänlaisia mahdollisuuksia puolisoilleen osallistua päästöksentekoon lasta koskevissa asioissa, oli kyse sitten mistä tahansa asiasta. Ei ihmekään, että Suomi on täynnä yh-äitejä ja miehet ei osallistu lastensa hoitoon, ku heidän mielipiteensä jyrätään heti ensimetreillä. Säälittää ap:nkin mies!

pikkasen eri asia tuo lapsen elämään osallistuminen hoitoineen yms ku se että mies päättää miten synnytetään!

itse varmaan elät miehes ehdoilla?

En elä mieheni ehdoilla, mutta päätämme miehen kanssa kyllä lasten asioista yhdessä, kun ne sattuvat olemaan myös hänenkin lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja et oo tosissasi:
Alkuperäinen kirjoittaja luomuna synnyttänyt:

Voi jumlauta, ja tällaiset idiootit vielä tekee niitä uusia kansakunnan toivoja! Hyvä neuvo sellaiselle, jolla on diagnosoitu ihan oikea synnytyspelko. "Ota vaikka mieluummin epiduraali". Niin, niin helppoa se on. Ja perään vielä kerotmus omasta luomusynnytyksestä.

Hyvä nimimerkki "luomuna synnyttänyt", taidat olla hieman yksinkertainen.

No tää oli vaan mun kokemus synnytyspelosta, ja hyvin meni vaikka pelkäsin.

Yhteistyössä