Mies ei tajua, että pelkään....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanna"

Vieras
Miehellä olis tänään saunailta työporukan kanssa. Ei käy muissa iltamenoissa ollenkaan, vain muutaman kerran vuodessa nämä työpaikan saunaillat. Mikäs sen hienompaa on kuin nuo ja mies on innoissaan menossa, mä en ole innoissani, kun tiedän, mihin se johtaa. Viimeksi mies oli niin tiedottamassa tilassa illan jälkeen, että meinasin jo soittaa ambulanssin... ei reagoinút mihinkään, ei puhunut yms. Oli kova homma saada se autosta pois ja raahata kylppäriin nukkumaan. Ja mikä pahinta, esikoinen, 4 v, näki kaiken ja ihmetteli, mikä isällä on ja miks se ei puhu hänelle. Poika oli siis mukana, kun haettiin isä kotiin, kello oli vasta kahdeksan ja mies jo sellaisessa tilassa. Ei edes osannut kertoa, missä oli, ajettiin ympäri kaupunkia, kunnes löydettiin se roikkumassa jonkun aidan päällä läheltä illanviettopaikkaa. Ja tämä kaikki johtuu siitä, että miehelle ei vaan alkoholi sovi, menee jo pienestä määrästä tuohon kuntoon, siis määrästä, josta tullaan vasta hilpeäksi ja kun sitten tarjotaan koko ajan viinaa, niin ei vaan sano "ei", vaikka tietää seuraamukset.
Tänään taas luvassa tuo tapahtuma ja mies ei tajua, että oikeesti pelkään sen puolesta, en pääse edes hakemaan, kun nyt talossa myös vauva. Ei olisi mitään hämminkiä, jos viitsisi kieltäytyä ylenpalttisesta tarjoilusta, mutta kun ei, niin ei. Tämä ilta siis pelätään.... mitä voisin sanoa sille... ryyppäis sitten kotona ja olis selvänä siellä... ja meillä käytetään alkoholia kotona vähän.

Luojan kiitos sun ei tarvi mennä hakemaan (kunpa et olisi mennyt edelliselläkään kertaa). Olisko fiksuinta mennä lasten kanssa jonnekin yöksi, tai vaihtoehtoisesti järjestää miehelle joku hoitopaikka yön yli.

[QUOTE="joo";26156364]Luojan kiitos sun ei tarvi mennä hakemaan (kunpa et olisi mennyt edelliselläkään kertaa). Olisko fiksuinta mennä lasten kanssa jonnekin yöksi, tai vaihtoehtoisesti järjestää miehelle joku hoitopaikka yön yli.[/QUOTE]

Mieluummin näin jos on niin kertasieppo, ettei pysty hallitsemaan itseään. On kyllä anteeksiantamatonta, että lapsi näki isän sellaisessa kunnossa.

Meilläkin kerran mies saapui työmatkalta niin tuiterissa, että sammui olkkarin matolle. Poika nukkui jo, mutta olis voinut herätä innostuksesta yölläkin. Annoin kyllä kuulua mitä mieltä olen.....minä nimittäin heräsin tuloon ja menin innoissani tervehtimään (oli useamman päivän matka ulkomailla).

Toistaiseksi ei ole toistunut vaan on mennyt kentällekin omalla autolla...

Voiskin luottaa siihen, että juo muutaman oluen, viettää hauskan illan ja tuliee taksilla kotiin. Joskus on näinkin käynyt, mutta on myös näitä ikäviä juttuja. Ja kun ei koskaan tiedä, mitä kaupungilla tapahtuu, kun on tuossa kunnossa.

niin mutta sä et ole miehesi äiti

Kyllä kai puolisotkin huolehtivat toisistaan?

Mun mielestäni ilman muuta pitää olla sellaisessa kunnossa, että pystyy huolehtimaan itsestään, ei tuollainen järjetön juominen ole yhtään kivaa. EN voisi elää tuollaisen kanssa. Tietty jos olis ihan kerran vaan mennyt överiks, mutta silloin mies varmaan itsekin sanoisi, että viimeksi meni homma pieleen ja tällä kertaa hän ei ota yhtään ja menis vaikka autolla. Mutta en katselis tuollaista juopottelua.

mulla miehen kanssa käynyt pari kertaa vastaavalla tavalla. NYT on tilanne selvä, ono sanonut et saa luvan loppua holtiton käytös tai minä lähden.
Vahinkoja nuo vuoden sisään tapahtuneet ovat, mutta oppinut on sen ettei ota vahvoja. ainoastaan olutta. tai sitten on kieltäytynyt menemästä kokonaan, kuten firman pikkujouluihin. Tee selväksi mikä on homman nimi. mutta ei lasten kuullen.
Katso että miehen puhelimessa on akkua riittävästi iltaa varten, kai tiedät sauna-paikan tarkan osoitteen? Ja entä tunnetko miehen työkavereita kuinka hyvin? Jos on luotettava niin kerro huolesi hänelle, jos voisi olla hiukan katsomassa perään.... toivon todella että tilanne ei mene enää koskaan noin pahaksi......
tsemppiä ja voimia tulevaan, muista pysyä itse rauhallisena niin lapsillakin on hyvä olla.

Mä olen joskus huolehtinut ihan samasta, mies juonut itsensä aivan tiedottomaksi eikä aina ole kotiin asti selvinnyt, onneksi nämä kerrat olleet semmoisia, ettei meillä ole vielä ollut lapsia, mutta silti! Olen tämmöinen huolehtija-tyyppi, ei sille voi mitään. Olen myös kertonut miehelleni, että pelkään ihan tajuttomasti hänen puolestaan, mutta olen myös koittanut ajatella, että hän on aikuinen ihminen ja ei ole minun asiani luennoida hänelle alkoholin käytöstä.

Ei tästä taida olla mitään apua, mutta jos vaan koitat luottaa siihen, että mies osaa kotiinsa yöllä ja jos ei osaa niin sille et sinä mahda mitään. Oppisipahan ainakin jos viettäisi yön ulkona. ;)

Mutta lasten eteen ei minunkaan mielestäni tarvisi tulla toikkaroimaan kännissä, sen verran pitää ymmärtää.

En olekaan, mutta hän on lasteni isä ja siksi kannan huolta...
niin mutta jos aikuinen ihminen ei noudata rajojaan, varsinkin kun on isä ja puoliso niin.... ei sinunkaan tarvitse huolehtia.
kylmää, mutta itse otin aikoinani kannan että minä huolehdin lapsista enkä miehestäni. enkä hákenut häntä enää saunailloista ym, ja hänkin oppi noudattamaan rajojaan. koska kotiin piti päästä eikä taksitkaan ihan surkean kuntoisia kyytiinsä ota. tai sitten hän sopi valmiiksi jo jonkun kanssa että menee heille yöksi.

No onko sinne mahdollista ottaa puolisoita/avec mukaan? tai liittyä mukaan jossakin vaiheessa? Tenava vain hoitoon ja menoksi.
Tai sitten ukko saa luvan tulla omin kyydin ja sinulta puhelin kiinne.
Toisaalta kannattasikohan vähän opetella juomaan, silloin tällöin pikku konjakki kahvin jälkeen viikonloppuna ja jättää se siihen yhteen tai 2 saunakaljaa ja jättää se kahteen, miehen oma suhtautuminen alkoon pitäsi saada kuntoon.

niin mutta jos aikuinen ihminen ei noudata rajojaan, varsinkin kun on isä ja puoliso niin.... ei sinunkaan tarvitse huolehtia.
kylmää, mutta itse otin aikoinani kannan että minä huolehdin lapsista enkä miehestäni. enkä hákenut häntä enää saunailloista ym, ja hänkin oppi noudattamaan rajojaan. koska kotiin piti päästä eikä taksitkaan ihan surkean kuntoisia kyytiinsä ota. tai sitten hän sopi valmiiksi jo jonkun kanssa että menee heille yöksi.

Täysi peesi tälle.

Vastaavassa tilanteessa lähtisin muualle yöksi, ja saisi itsensä selvittää kotiin kuinka parhaaksi katsoo. Kotiutuisimme vasta seuraavana iltana, ja siihen mennessä pitäisi miehehn ja kodin olla viimeisen päälle kunnossa.

Minä en ymmärrä tuollaista juomista ollenkaan... kertavahinko vielä läpi menisi, mutta jos ei kerrasta opi, niin en jaksaisi kyllä murehtia ja huolehtia aikuisesta ihmisesta. Ja oletusarvona pidän sitä, että jos kotona on lapsia, ei tuollalailla juodakaan.

Olen tosi pahoillani, että joudut kahdesta pienokaisesta huolehtimisen lisäksi myös lasten isästä olemaan huolissasi.

Keksin muutaman ehdotuksen, vaikka tiedän, kuinka vaikea vanhaa koiraa on uusille tavoille opettaa.

1. Mies lähtee saunailtaan ja ottaa vain limpparia ja pysyy järjissään.
2. Mies lähtee, ottaa pari olutta, tunnistaa rajansa ja lopettaa juomisen ajoissa.
3. Mies lähtee ja ottaa mitä ottaa, mutta jää esim. juhlapaikalle yöksi eikä lähde yksin mihinkään toikkaroimaan.
4. Mies lähtee ja ottaa mitä ottaa, mutta menee esim. kaverin luo yöksi.
5. Mies lähtee ja ottaa mitä ottaa, mutta joku kaveri lupaa huolehtia hänestä tavalla tai toisella: ottaa mukaansa, toimittaa miehen kotiin tms.
6. Mies ymmärtää tilanteen, vastuunsa, ottaa huomioon sinun pelkosi, ajattelee lapsiaan ja joko jää kotiin tai menee viettämään sosiaalista elämää autolla ja alkoholittomien juomien voimin.

Tiedän, kuinka hankalaa se joskus on välittää toisesta todella paljon ja tuntea, ettei se toinen ymmärrä sitä, vaan ajattelee välittämisen ja pelkotilojen ilmaisemisen olevan vain ahdistelua ja rajoittamista.

Itsellänikin on ollut tilanteita, jolloin mies on tullut niin sekaisin kotiin, että on kuseskellut mihin sattuu, meinannut rojahtaa lasten päälle nukkumaan (onneksi olin itse hereillä), nukahtanut lattialle ja oksentanut viereensä jne.

Kotiintulojen lisäksi on pitänyt huolehtia ja pelätä hänen puolestaan myös niinä kertoina, kun hän ei ole tullut kotiin ollenkaan tai vastannut edes puhelimeen. Heti tulee pirut mieleen, että onko jotain sattunut.

Tottakai sitä omasta puolisostaan ja lastensa isästä on huolissaan, mutta onhan se järkeenkäymätöntä, miksi MIES, LASTEN ISÄ, PUOLISO JA YKSI PERHEENJÄSEN ei itse voi yhtään ajatella toisia ja omaa vastuutaan, vaikka tietää itsekin tilanteen! Varsinkin, jos perheen toinen aikuinen elikkäs se äiti omaa ajattelun taidon. Luulisi aikuisen miehen/isän osaavan myös ajatella itse, siis ihan niillä omilla aivoillaan???

Silloin kun on lapsia, on kyse koko perheestä. Silloin on vastuu myös pienistä ihmistaimista. Silloin pitää olla koko ajan valmis toimimaan lasten parhaaksi. En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi, jos lapseni joutuisi esim. saunailtani aikana sairaalaan ja en olisi saavutettavissa puhelimella tai olisin niin änkyrässä, etten voisi tai edes tajuaisi lapseni tueksi sairaalaan mennä. Tiedän tiedän: onneksi tällainen ääripään tilanne on todella harvinainen, mutta näin esimerkinomaisesti.

Pienet ihmiset ja perhe-elämä antavat todella paljon, mutta tuovat myös vastuuta. Ja on hyvä muistaa myös se, että lapset eivät ole ikuisesti pieniä, eivät asu ikuisesti kotona jne. Tottakai vanhemmillakin on oikeus omaan aikaan, omiin ystäviin ja rentoutumiseen. Mutta kun on se perhe ja lapsia, pitää ajatella myös muita perheenjäseniä eikä vain omaa napaansa tuijotella. Kaikenlaisissa parisuhteissa - olipa lapsia tai ei - pitää tehdä kompromisseja, laittaa arvot ja arvostukset järjestykseen. Mieluiten yhdessä sovittuun järjestykseen...

Huh, tulipa vuodatettua... Liekö kukaan jaksaa edes lukea...

Toivon, että miehesi löytää sisältään sen omantunnon ja vastuun enkelin olalleen istumaan ja siirtää sen hiilihankotyypin hieman taustalle niin itsensä, sinun, lastensa kuin perhe-elämänne puolesta.

VOIMIA SINULLE!!!

Yhteistyössä