Mies haluaa jouluksi veljelleen ja minä en.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25223940]äidillä tässä taitaa olla suurin asennevamma... keksimällä keksii tekosyitä miksi ei voi lähteä tutustumaan sukulaisiin. joo, on erityislasta ym valiota, mutta kuule se on vain elämää ja niiden kanssa pitää vain oppia elämään. eli kamat kasaan ja veljen luo koko porukka niin et pilaa koko perheesi joulua kitinälläsi.[/QUOTE]

Olen näihin sukulaisiin tutustunut ja yhdessä ollaan todettu ettei toimeen tulla. Eivät ole mitään uusia tuttavuuksia minulle.

Normaalin lapsen vanhempi ei ehkä tajua millainen ylimääräinen homma erityislapsesta on. Erityisruokavalion mainitsin lähinnä, koska kyllä sekin on iso stressi sillä sitten, mutta ei toki estäisi lähtemästä pelkästään.

Sun mielestä meidän perheessä pitäis äidin ja lasten pilata joulunsa, jotta isä sais mitä haluais? Koska luuletko, että esikoinen tulee nauttimaan tuolla olostaan, kun sitä komennetaan koko ajan ja parhaassa tapauksessa miehen veli saat taas jonkun raivokohtauksen jostain mitättömästä asiasta?

On se kyllä kumma, et koko perheen pitäisi osan palstalaisten mielestä pomppia isän mielen mukaan. Yhdessä kun ollaan miehen kanssa sovittu jo alkusyksystä et vietetään joulu kotona ja kutusttu vieraita, tilattu kuusi ja pukki ja nyt kaikki tuo pitäis perua, jotta mies pääsisi veljelleen, jossa meidän lapset ei viihtyisi. Mut ei lapsilla väliä, kunhan isä saa mitä haluaa.

Mitäs jos olisitte kotona ettäkä kutsu ketään teille ettekä mene kenenkään luokse?

Ja toinen. Pystyskös näistä asioista puhumaan vaikkapa 2kk ennen joulua ettei lasten joulufiilis mene siihen kun isä ja äiti tappelee minne mennään ja kuka ei siedä ja ketä...ja kenen kanssa ei tule toimeen ja mitkä ruuat ei maistu jajajaja

Tällä palstalla on nyt päivittäin näitä - surku kuinka moni lapsi joutuu katteleen joulun alla tätä kinastelua.

Ei meillä ainakaan peruttaisi jo tehtyjä suunnitelmia. Jos on sovittu, että naisen vanhemmat ym. tulee jouluksi heille ja pukkikin varattu, niin ei siinä vaiheessa enää mietitä muita vaihtoehtoja. Tossa tilanteessa meillä mies sanoisi vaan vanhemmilleen, että meillä on jo aatonviettopaikka sovittuna ja että tullaan sitten jonain toisena päivänä.

Olen näihin sukulaisiin tutustunut ja yhdessä ollaan todettu ettei toimeen tulla. Eivät ole mitään uusia tuttavuuksia minulle.

Normaalin lapsen vanhempi ei ehkä tajua millainen ylimääräinen homma erityislapsesta on. Erityisruokavalion mainitsin lähinnä, koska kyllä sekin on iso stressi sillä sitten, mutta ei toki estäisi lähtemästä pelkästään.

Sun mielestä meidän perheessä pitäis äidin ja lasten pilata joulunsa, jotta isä sais mitä haluais? Koska luuletko, että esikoinen tulee nauttimaan tuolla olostaan, kun sitä komennetaan koko ajan ja parhaassa tapauksessa miehen veli saat taas jonkun raivokohtauksen jostain mitättömästä asiasta?

On se kyllä kumma, et koko perheen pitäisi osan palstalaisten mielestä pomppia isän mielen mukaan. Yhdessä kun ollaan miehen kanssa sovittu jo alkusyksystä et vietetään joulu kotona ja kutusttu vieraita, tilattu kuusi ja pukki ja nyt kaikki tuo pitäis perua, jotta mies pääsisi veljelleen, jossa meidän lapset ei viihtyisi. Mut ei lapsilla väliä, kunhan isä saa mitä haluaa.

Mitäs jos miehesi joulu menee pilalle sun kutsumista vieraista? Jos hän ei heistä sen suuremmin piittaa mutta on ollut tähän asti asiallinen eikä ole mainostanut "en tule toimeen"-korttia.

Oletteko KOSKAAN viettänyt joulua miehesi toiveen mukaan?

[QUOTE="vieras";25224048]AP: voisitteko viettää aaton kotona sinun sukulaisten kanssa, ja mennä sitten joulupäivänä tai tapanina miehen sukulaisten luo? Ymmärrän myös miestä, joka haluaisi viettää joulua omien vanhempien/veljen kanssa. toinen vaihtoehto on viettää joulua joka toinen vuosi sinun valitsemassasi paikassa, joka toinen miehen valitsemassa.[/QUOTE]

Mun puolestani tämä sopisi hyvin ja ollaan joka tapauksessa menossa joulupäivänä ja/tai tapanina miehen vanhemmille. Mutta miehen mielestä meidän on nyt pakko mennä aattona miehen veljelle, kun kerran kutsuttiin. Sinne emme voi myöhemmin mennä, sillä emme ole ( tai ainakaan tähän asti ole olleet) tervetulleita heille.
Miehen vanhemmat kutsuttiin myös meille, mutta ilmoittivat että heidät on kutsuttu jo miehen veljelle (tämä oli siis syksyllä). Meidät kutsuttiin kuitenkin nyt vasta miehen veljelle.

minulla adhd lapsi ja autistinen lapsi joten kyllä tiedän mistä puhun.... ja millaista se on, mutta siltikään en ymmärrä mikä siinä sinun lähtemisessäsi on niin vaikeaa?!?!? itse olen lähtenyt vaikka vaikeaa on ollut, mutta kyllä se tuollekin autistisellekin on hyvää tehnyt vaihtelua saada vaikka vetäääkin pultteja ja sotkee paskallaan. se on vain meidän elämää

pitäskö sun avautua sille ukolles eikä vittuilla täällä muille? itsehän sä kysyit ja näköjään moni on vastannutkin...

Mitäs jos olisitte kotona ettäkä kutsu ketään teille ettekä mene kenenkään luokse?

Ja toinen. Pystyskös näistä asioista puhumaan vaikkapa 2kk ennen joulua ettei lasten joulufiilis mene siihen kun isä ja äiti tappelee minne mennään ja kuka ei siedä ja ketä...ja kenen kanssa ei tule toimeen ja mitkä ruuat ei maistu jajajaja

Tällä palstalla on nyt päivittäin näitä - surku kuinka moni lapsi joutuu katteleen joulun alla tätä kinastelua.

Meidän joulu oli ihan selvä kaksi kuukautta sitten. Kutsuttiin molempien vanhemmat meille jouluksi, tilattiin kuusi ja pukki. Miehen vanhemmat kieltäytyivät kutsusta, koska heidät oli jo kutsuttu miehen veljelle. Meidät kutsuttiin miehen veljelle vasta eilen ja mun mielestä, koska meidän joulu oli jo selvä, niin ei oltais sinne menossa. Miehen mielestä sinne on pakko mennä ja perua muut suunnitelmat.

Meidän joulu oli ihan selvä kaksi kuukautta sitten. Kutsuttiin molempien vanhemmat meille jouluksi, tilattiin kuusi ja pukki. Miehen vanhemmat kieltäytyivät kutsusta, koska heidät oli jo kutsuttu miehen veljelle. Meidät kutsuttiin miehen veljelle vasta eilen ja mun mielestä, koska meidän joulu oli jo selvä, niin ei oltais sinne menossa. Miehen mielestä sinne on pakko mennä ja perua muut suunnitelmat.

Onko miehelläsi ja hänen veljelään ollut jotain kinaa kun ette kerta aiemmin ole olleet tervetulleita ja nyt yhtäkkiä olette? yrittävätkö hieroa välejä kuntoon tms?

Mitäs jos miehesi joulu menee pilalle sun kutsumista vieraista? Jos hän ei heistä sen suuremmin piittaa mutta on ollut tähän asti asiallinen eikä ole mainostanut "en tule toimeen"-korttia.

Oletteko KOSKAAN viettänyt joulua miehesi toiveen mukaan?

Ollaan vietetty joulu aina molempien toiveiden mukaan. Käyty molempien sukulaisilla kylässä yms. Emme ole koskaan viettäneet joulua vain minun tai miehen toiveiden mukaan. Myös tänä vuonna olimme yhdessä suunnitelleet joulun meille ja kutsuneet molempien vanhemmat kylään. Mies oli tyytyväinen suunnitelmaan vielä toissapäivänä, kunnes eilen sai kutsun veljelleen, jolloin hänen mielestään meidän tulee perua kaikki suunnitelmat ja tehdä kuten hän haluaa.

[QUOTE="uuu";25224216]Onko miehelläsi ja hänen veljelään ollut jotain kinaa kun ette kerta aiemmin ole olleet tervetulleita ja nyt yhtäkkiä olette? yrittävätkö hieroa välejä kuntoon tms?[/QUOTE]

Tilanne on ajan myötä mennyt siihen, ettemme ole olleet heille tervetulleita. Epäilen, että appivanhemmat ovat käskekään kutsumaan meidätkin sinne jouluksi eikä kyse niinkään ole heidän omasta halustaan meitä sinne pyytää. Tämä on siis vain epäilys. Onhan se outoa, et meidät kutsutaan kaksi kuukautta myöhemmin kuin muut ja tietävät, et meillä oli muita suunnitelmia jouluksi.

Viimeksi kun kyläiltiin siellä vuosia sitten kun esikoinen oli vuoden vanha, niin tuli kamala huuto siitä, kun esikoinen leikki leluilla heidän parketti lattiallaan. Siinä kun ei saa leikkiä, ettei tule jälkiä lattiaan.
1. Jos ette ole vierailleet miehen veljellä moniin vuosiin, on ehkä ymmärrettävää että mies toivois että ny meette.

2. Jos teidän esikoisenne vuosia sitten yksivuotiaana hakkasi parkettia, tokkopa hän enää sitä tekee.

[QUOTE="vieras";25224116]minulla adhd lapsi ja autistinen lapsi joten kyllä tiedän mistä puhun.... ja millaista se on, mutta siltikään en ymmärrä mikä siinä sinun lähtemisessäsi on niin vaikeaa?!?!? itse olen lähtenyt vaikka vaikeaa on ollut, mutta kyllä se tuollekin autistisellekin on hyvää tehnyt vaihtelua saada vaikka vetäääkin pultteja ja sotkee paskallaan. se on vain meidän elämää[/QUOTE]

No ehkä se on kiinni sit siitä kuinka ymmärtäväisiä ihmiset ovat joiden luona kyläilet. On monia paikkoja jossa voidaan kyläillä ja missä ihmiset ovat ihan ymmärtäneet meidän esikoisen erilaisuuden. Mutta tuonne miehen veljelle en halua mennä jouluna kuuntelemaan sitä, kuinka huonoja vanhempia ollaan kun meillä on tuollainen lapsi. Miten ei osata sitä opettaa oikein et siitä tulisi normaali. Kuinka "he kyllä osaisivat kasvattaa oman lapsensa normaaliksi" (heillä ei ole lapsia). Et hyvää joulua vaan...

[QUOTE="Joo";25224340]1. Jos ette ole vierailleet miehen veljellä moniin vuosiin, on ehkä ymmärrettävää että mies toivois että ny meette.

2. Jos teidän esikoisenne vuosia sitten yksivuotiaana hakkasi parkettia, tokkopa hän enää sitä tekee.[/QUOTE]

1. Että heti kun kutsu käy, niin meidän pitää totella? Vaikka kutsuttaisiin vasta sitten kun tietävät et meillä on jo muita suunnitelmia. Muut vieraat kutsuivat jo syksyllä.

2. Ei meidän esikoinen silloinkaan parkettia hakannut, vaan leikki siinä leluilla. Kuten varmasti haluaisi joulunakin leikkiä esim. paloautolla, jonka tulee saamaan, mut tuskin silläkään saa parkettia pitkin mennä.

No ehkä se on kiinni sit siitä kuinka ymmärtäväisiä ihmiset ovat joiden luona kyläilet. On monia paikkoja jossa voidaan kyläillä ja missä ihmiset ovat ihan ymmärtäneet meidän esikoisen erilaisuuden. Mutta tuonne miehen veljelle en halua mennä jouluna kuuntelemaan sitä, kuinka huonoja vanhempia ollaan kun meillä on tuollainen lapsi. Miten ei osata sitä opettaa oikein et siitä tulisi normaali. Kuinka "he kyllä osaisivat kasvattaa oman lapsensa normaaliksi" (heillä ei ole lapsia). Et hyvää joulua vaan...

on sulla itselläsikin hieman parannettavva tuon asenteesi kanssa.... mutta jokainen tyylillään. en mä oo ikinä kysyny keneltäkään että haittaako niitä jos tullaan, ja monta kertaa on tullu kauhisteluja ku muksu on paskansa hieronu hienoille sohville ym. mutta kun kertoo että tämmöstä on ja muuksi se ei muutu (paitsi jos pitää niin lääketokkurassa että ei mitään järkeä)... moni aikuinenkin pelkää erilaisuutta ja siihen ei totu ilman shokkihoitoja.

[QUOTE="vieras";25224498]on sulla itselläsikin hieman parannettavva tuon asenteesi kanssa.... mutta jokainen tyylillään. en mä oo ikinä kysyny keneltäkään että haittaako niitä jos tullaan, ja monta kertaa on tullu kauhisteluja ku muksu on paskansa hieronu hienoille sohville ym. mutta kun kertoo että tämmöstä on ja muuksi se ei muutu (paitsi jos pitää niin lääketokkurassa että ei mitään järkeä)... moni aikuinenkin pelkää erilaisuutta ja siihen ei totu ilman shokkihoitoja.[/QUOTE]

Jokseenkin kyllä epäilen, että mahtaako olla totta et teidän muksu on paskansa hieronut useammassa paikassa ihmisten sohvalle ja sä oot katsellut vierestä ja todennut, et se on elämää? Ja isäntäperhe on tyytyväisenä kutsunut teidät heti huomenna uudelleen kylään, vaikka lapsenne tuhosi juuri perheen kalliin design sohvan? No mut hyvä, jos ihmiset ei vedä mitään kilareita sun lapsen käytöksestä, ei kai siinä sit mitään. Harmi ettei meitä on siunattu yhtä ymmärtäväisillä ihmisillä.

Jokseenkin kyllä epäilen, että mahtaako olla totta et teidän muksu on paskansa hieronut useammassa paikassa ihmisten sohvalle ja sä oot katsellut vierestä ja todennut, et se on elämää? Ja isäntäperhe on tyytyväisenä kutsunut teidät heti huomenna uudelleen kylään, vaikka lapsenne tuhosi juuri perheen kalliin design sohvan? No mut hyvä, jos ihmiset ei vedä mitään kilareita sun lapsen käytöksestä, ei kai siinä sit mitään. Harmi ettei meitä on siunattu yhtä ymmärtäväisillä ihmisillä.

muksulla on sellanen kiva tapa että kun sitä paskattaa niin se kaivaa sen perseestään kädellä, joillakin autisteilla on sellasta jos et tienny. ja en mä todellakaan koko aikaa vahdi vierestä että mitä se tekee kun on mulla muutakin elämää. ja mun tuttavat ja sukulaiset kun ymmärtää erilaisuutta, harmi kun sulla ei ole niin. osanottoni.

Mä en suostuisi menemään jos kerran on jo etukäteen sovittu ja tehty toisenlaisia suunnitelmia. Mä en todellakaan ole sitä mieltä, että vaimo saa aina päättää missä ja kenen kanssa joulu vietetään, ymmärrän että mieskin haluaa olla sukulaistensa kanssa, mutta oletan, että mies tekee ehdotuksensa ajoissa eikä vasta sitten kun on jo sovittu muuta ja alettu valmistella joulua kotona. Me ei itseasiassa olla koskaan oltu mun sukulaisten kanssa joulua eikä muitakaan juhlia, vaan aina miehen vanhempien (ja joskus muidenkin sukulaisten) kanssa, ja mun vanhempia tavataan esim. joulun jälkeen.

Ehdottaisin miehelle, että hän saa suunnitella ensi jouluksi mitä haluaa, mutta nyt pidetään sovitusta kiinni. En itsekään alkaisi tehdä uusia suunnitelmia jos ollaan jo sovittu, että ollaan miehen sukulaisten kanssa.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25224672]muksulla on sellanen kiva tapa että kun sitä paskattaa niin se kaivaa sen perseestään kädellä, joillakin autisteilla on sellasta jos et tienny. ja en mä todellakaan koko aikaa vahdi vierestä että mitä se tekee kun on mulla muutakin elämää. ja mun tuttavat ja sukulaiset kun ymmärtää erilaisuutta, harmi kun sulla ei ole niin. osanottoni.[/QUOTE]

provo. ja melko huono sellainen

Minä tekisin niin että tottakai kutsu otettaisiin vastaan ja kun kerran mies on sanonut esikoisen katsovansa, mies katsoisi esikoisen ja minä rauhassa olisin vauvan kanssa ja siinä sivussa sitten auttaisin talon emäntää niin paljon kuin avulle tarvetta olisi. Ruokarajoitukset pystyisin kyllä ilmottamaan emännälle etukäteen ja sillä sipuli.

[QUOTE="vieras";25225902]no tule katsomaan tänne niin näet. vai laitanko videota?[/QUOTE]

Video kelpaa hyvin ja siihen kiitos myös haastattelu niiltä ihmisiltä, joiden sohviin on lapsi paskansa pyyhkinyt :D Arvostavat varmasti ihan kamalasti jos äiti ei yritä tehdä mitään sen eteen, ettei lapsi niitä paskojaan sohvaan asti ehtisi vedellä. Se, että lapsi on ns. erityistarpeinen, tuo vanhemmalle enemmän hommaa, se ettet tee mitään, ei ole mikään vastaus ongelmiin.

Ja tottakai perinteiseen palstaämmien tyyliin kun mies haluaa jotain hän on itsekäs ja väärässä. Jos osat olisivat toisinpäin eli ap haluaisi mennä jouluksi siskolleen tai veljelleen mutta mies ei niin mies olisi taas se väärässä oleva osapuoli.

Yhteistyössä