Mies haluaisi lapsen syntyvän sektiolla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sinä itse sen tiedät miten lapsesi synnytät. Eikä sun miehes voi tietää miten ison lapsen saat, ei siinä pelkästään sen geenejä ole.
Että lähetäppä se mies sinne pelkopolille, varmaan pysytyt lapsesi synnyttämään, kuten miljoonat muutkin naiset.

Usein (no okei mun otanta ei ole kovin suuri, mut kuitenkin) synnytys tuppaa enempi menee samallatavalla kuin omalla äidillä. Mulla ja monella kaverilla olleet kopiot omasta syntymästä. Kysäse omalta äidiltäsi kuin sinun ja sisarustesi synnytykset sujuneet. Mut hei, tääkään ei oo mikään et varmasti menee samoin.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
tuskin tässä asiassa isän mielipide vaikuttaa, kun ei kaikissa sairaaloissa vaikuta äidinkään mielipide |O

tiedoksi että ketään ei pakoteta synnyttää alakautta
no minutpa on pakotettu, että se siitä

Ja mua yritettiin... Loppujen lopuksi sitten "pääsin" hätä sektioon....

Kannattaa tosiaan käydä painoarviossa ja mittauttamassa lantion mitat. Minulla vasta kuopuksesta otettiin oikein kuvat lantiosta, sillä muuten ei olisi perätilalasta uskallettu antaa synnyttää alakautta suunnitellusti. Vaikka olen lyhyt, niin lantioni oli kuulemma jopa keskimääräistä tilavampi.

Niin ja meillä ei ainakaan lasten koko ole ollut mitenkään verrannollinen vanhempien syntymämittoihin. Olemme isän kanssa olleet normimittaisia tai siihen aikaan jopa hiukan keskimääräistä isompia. Mutta kaikki meidän lapset ovat olleet selvästi normaalia pienempiä.

Hyviä neuvoja on ap.lle tullut. Täällä vaan ei välttämättä pääse edes synnytystapa-arvioon ja painoarvioon :xmas: Ei vaikka kuinka pyytäisi ja vaatisi... Itse tiesin että iso vauva tulossa, mutta lääkärit ja terkka vähättelivät minkä ehtivät. Onneksi tytölle ei käynyt mitään... Itse olen 152cm ja tyttö oli melkein 5kg ja aika pitkäkin. Pelotti loppuraskaudessa, kuinka pitkälle kohtu pystyy venymään...
Ap: vaadi kaikki mahdolliset mittaukset ja tosiaan, äidin koko ei välttämättä kerro mitään siitä, kuinka iso vauva mahtuu ulos. Ja voihan se vauva ollakin ihan keskivertokokoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Kuulehan, otat asian heti esille neuvolassa. Teidät ohjataan mahdollisimmat tarkkaan vauvan kokoarvioon ja sinun lantiosi kokoarvioon. Jos lääkärin mielestä on olemassa riski, he kyllä kertovat sen ja suosittelevat sektiota.

Juuri näin! Lantion kuvauksella ja vauvan koon selvittämisellä kyllä katsotaan mahdollinen synnytystapa! =)

Ei asiaa kannata täällä kysellä. Täällä syntyy vaan tappelu alatiesynnyttäjien ja sektioSYNNYTTÄJIEN välille.

Keskustele asiasta neuvolassa. Sieltä se ratkaisu löytyy...

Eihän siinä ole mitään järkeä, että leikataan varmuuden vuoksi. Jos on joku selkeä syy, niin silloin leikataan, mutta ei siksi, että miehellä on trauma siitä, että hän on syntymällään pilannut äitinsä alapään.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sektio on äidin terveydelle riski.

Synnytys on AINA äidille riski!

Niin mutta sektion jälkeen tulehdusriski on paljon suurempi. sekin riski on suuri, että tikit aukeaa ja rupeaa vuotamaan ja vuotaa muutamassa minuutissa kuiviin.

Suurin osa ( nimenomaan suunnitelluista ) sektioista kuitenkin päättyy hyvin ja olen usein kuullut sanottavan että toipuminenkin on ollut nopeampaa kuin alatiesynnytyksessä.
Tulehdusriski voi olla suurempi mutta esim. riski siitä että lapsi jääkin tuonne lantioon jumiin ja saa happivajeen takia vamman on pienempi. Molemmissa on puolensa. =)
Ja tuo että tikit aukeaa ja muutamassa minuutissa vuotaisi kuiviin ei varmaan kuitenkaan ole SUURI riski vaan riski siinä kuin muutkin, myös alatiesynnytyksessä olevat riskit ?
;)

Todellakin naisen pieni koko ei tarkoita, että lantioluut olisi niin ahtaat, ettei lapsi mahdu syntymään. Se, että lapsi ei mahdu lantiosta, voi johtua vaikka siitä, että luut eivät ole kehittyneet oikeanlaisiksi jos on vaikka ollut pienenä aliravitsemusta. Sitä ei ulkoapäin ole mahdollista ihmisestä nähdä.

Ja mun kaverilla on auennut tikit ja se meinas kuolla. toisella kaverilla tuli tulehdus.

noh.. vauvan syntymäpainolla ja ISÄN SYNTYMÄPAINOLLA ei ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa. asiaan vaikuttavat lähinnä äidin syntymäkoko ja mahdolliset äidin aikaisemmin synnyttämät sikiöt (niiden koko)...

eli mielestäni menee kyllä hysterian puolelle. :whistle:

Tuota mä en allekirjoita. Geneettistä taipumusta isokokoisuuteen kun ihan selvästi on, sen on mulle sanoneet myös lääkärit. Vaikka aina tietysti epäillään loppuun asti muuta.

Minä itse esim. olen ollut ns. normaalikokoinen vauva reilu kolmekiloinen. veljeni sitten päälle neljä kiloa ja siskoni 4900g. Minun suvussani on useita yli nelikiloisia vauvoja syntynyt. Esikoiseni oli 3855kg, eli sinänsä ihan "normaali" . Pikkukakkonen taas arvioitiin alle 4kg, ja painoa oli 4kg 520g. Mieheni on ollut 4kg 600g syntyessään, miehen isä 4kg 800g. Myös miehen sisko reilu 4kg ja veli hiukan alle, oli syntynyt muutaman viikon etuajassa.

Niin ja esim. mun tädin kaikki isot vauvat, yli nelikiloiset (6lasta) on arvioitu pienemmiksi, alle 4kg. Itsekään en missään vaiheessa uskonut pojan olevan alle 4kg vaikka ultra näytti mitä, kun tiesin miten valtava mun maha oli esikoiseen verrattuna ja miten raskas oli lapsi kantaa...

Alkuperäinen kirjoittaja TearsNoMore:

Niin mutta sektion jälkeen tulehdusriski on paljon suurempi. sekin riski on suuri, että tikit aukeaa ja rupeaa vuotamaan ja vuotaa muutamassa minuutissa kuiviin.

Suurin osa ( nimenomaan suunnitelluista ) sektioista kuitenkin päättyy hyvin ja olen usein kuullut sanottavan että toipuminenkin on ollut nopeampaa kuin alatiesynnytyksessä.
Tulehdusriski voi olla suurempi mutta esim. riski siitä että lapsi jääkin tuonne lantioon jumiin ja saa happivajeen takia vamman on pienempi. Molemmissa on puolensa. =)
Ja tuo että tikit aukeaa ja muutamassa minuutissa vuotaisi kuiviin ei varmaan kuitenkaan ole SUURI riski vaan riski siinä kuin muutkin, myös alatiesynnytyksessä olevat riskit ?
;)

Hyvin harvan olen kuullut sanoneen (siis molemmat synnytystavat kokeneiden) että sektiosta olisi toipunut nopeammin.
:x

En tiedä sitten kummasta toipuu nopeammin. Sektion jälkeen saa kantaa lasta heti kuin mahdollista. Ainoastaan kumartelu on kiellettyä sekä vauvaa painavempien esineiden kantaminen. Kannattaa kysyä sitä synnytystapa-arviota.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaParkula:
Alkuperäinen kirjoittaja TearsNoMore:

;)

Hyvin harvan olen kuullut sanoneen (siis molemmat synnytystavat kokeneiden) että sektiosta olisi toipunut nopeammin.
:x

Ja hyvin harva on sitä mieltä että alatiesynnytyksen kokeminen on tärkeämpää kuin terve lapsi :whistle:
Itse olin valmis pidempään toipumisaikaan saadakseni terveen vammattoman lapsen..

Minulle on tehty suunniteltu sektio ja kyllä koin toipuvani nopeammin kuin usea osastolla samaan aikaan ollut alakautta synnyttänyt äiti ( EN toki tarkoita kaikkia!! =) )
Paljon oli naisia jotka eivät voineet istua ruokalassa syödessä tai kävely oli hankalaa, joillakin käytössä jopa kepit :/
Mutta sekin on niin henkilökohtainen asia. =)
Mutta en lähtisi kuitenkaan sanomaan että sektio olisi aina automaattisesti pidempi toipumisaika ja kipeämpi vaihtoehto. Näin ei ole. Ja olen kuullut sen useamman naisen suusta joka on kokenut molemmat vaihtoehdot =)

eihän äiti ole aina siinä asemassa, että voisi edes valita synnytystavan. äitihän on siinä vain väline, pääroolissa on vauva ja synnytys on tapahtuma, joka menee omia polkujaan. jos lääketieteellistä syytä sektioon ei ole, itse en siihen suostuisi. eiköhän ne neuvolassa voi kattoa, miten iso vauva siellä on ja sitä rataa äippäpolille mittauksiin.

Yhteistyössä