N
nimiriita
Vieras
Ihan puun takaa tuli tämä. Olemme olleet yhdessä melkein kymmenen vuotta ja mieheni ei ole todellakaan mikään perinteiden tai perinteisten roolien puolesta puhuja (en muuten häntä olisikaan ottanut). Nyt olemme menossa naimisiin, meillä ei ole lapsia. Olen pitänyt ihan itsestäänselvyytenä sitä, että pidän oman sukunimeni ja luulin miehinikin ajattelevan niin.
Nyt kuitenkin hän haluaa minun ottavan hänen sukunimensä ja minä en sitä tahdo. Oma sukunimi on minun oma sukunimi, se kuuluu minulle ja minulla on oikeus se pitää, pidän siitä myös
se on osa identiteettiäni. Sanoin miehelle tämän ja myös sen, että hän voi kyllä halutessaan, jos nyt aivan pakko on, ottaa minun nimeni, mutta se taas ei kelpaa. Anoppikin otti tämän puheeksi ja oli pahoillaan siitä, että haluan pitää nimeni. Että voi yhdestä nimestä tulla iso asia!
En minä kuitenkaan tahdo nimestäni luopua, mielestäni sellaista ei voi myöskään toiselta vaatia. Eihän sillä ole edes mitään käytännön merkitystä
Nyt kuitenkin hän haluaa minun ottavan hänen sukunimensä ja minä en sitä tahdo. Oma sukunimi on minun oma sukunimi, se kuuluu minulle ja minulla on oikeus se pitää, pidän siitä myös
En minä kuitenkaan tahdo nimestäni luopua, mielestäni sellaista ei voi myöskään toiselta vaatia. Eihän sillä ole edes mitään käytännön merkitystä