Mies ja raha – hermo menee!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Roopeliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Roopeliina

Vieras
Mies osti muutama vuosi aivan liian kalliin auton, jolla kaiken lisäksi ajettu ihan liikaa. Nyt on autossa jatkuvasti kaikenlaista vikaa ja olen osallistunut korjauskuluihin, vaikka pitkään säästettyjä rahoja ärsyttääkin laittaa autoon, jota en koskaan käytä ja joka ei sinänsä ole minun millään tavalla.

Nyt myimme asuntomme ja saimme 25 000 euroa voittoa. Miehellä autolainan rahoitus liikaa kuukaudessa ja sitä pitäisi saada pienemmäksi. Sovimme, että kumpikin saa noin 3 000 euroa omaan käyttöönsä (esim. itse laitan 2 000 säästöön ja 1 000 menee muihin menoihin), mies aikoo käyttää kaiken rahan uuden "edullisemman" auton vaihtamiseen.

10 000 euroa jätämme yhteiselle säästötilille uuden kodin ostamista varten (tätä säästetään lisää) ja loput menevät nuoruuden hairahduksien makseluun (itselläni velkaa noin 5 000, miehelle meni kaikki loput rahat, mutta haluan hänestäkin velattoman).

NYT UKKO LÖYSI TAAS JONKU 15 000 euron auton, joka on "pakko" saada ja kiukuttelee minulle, kun en suostu antamaan tarvittavaa lisärahaa auton käsirahaan. Meille on vauvakin tulossa ja siihenkin menee rahaa + minun pitää säästää äitiyslomaa varten.

VOI ETTÄ SIEPPAA miten joku voi olla noin urpo rahan kanssa. Olen nykyään aika säästäväinen ja lapsuuden kodista olen oppinut esim. kokkaamaan suht edullisesti. Mies sen sijaan elää joka kuukausi yli budjetin ja käyttää ruokaan yksinään noin 800 euroa rahaa (viinat siihen päälle ja siihen kuluu), ihan vain koska ostaa mitä haluaa eikä katso yhtään. Ei voida esim. arkena syödä perusruokaa, vaikka makaronilaatikkoa, vaan aina on oltava sen seitsemää sorttia ja punaviinipullo pöydässä.

Hemmetin ärsyttävää. Nyt sitten itse säästän ja kohta on mies taas käsi ojossa, kun autossa pamahtaa joku tai tulee jotain typeriä ylimääräisiä laskuja (esim. sakkoja tulee monta kuussa).

Tulipas vuodatus – pahoittelut. Mutta hermo menee tähän rahaongelmaan, miten ei aikuinen ihminen voi yhtään katsoa mitä tekee!

Aloittaja jatkaa vielä:

Edullisemman auton piti olla siis joku 7 000 euron pikkuauto. Tämä nykyinen maksoi 19 000, eikä siihen olisi ollut varaa ja nyt tämä "halvempi" vain muutaman tonnin edullisempi.

Mies tienaa enemmän kuin minä, mutta silti on rahat aina joka kuukausi lopussa, koska käyttää kaiken tissutteluun ja milloin mihinkin. On usein vapaalla ja käy paljon ruokakaupassa yksin, silloin menee helposti joku 60 euroa kerta ja tämä siis monta kertaa viikossa ja ostelee siis sisäfilettä, hyviä juustoja jne., eli ei mitään järkevää.

Yhteen väliin tehtiin niin, että vain minä kävin kaupassa ja sain meille kahdelle hyvät ruoat 60 eurolla viikossa, kun suunnittelin ja syötiin edullista ja tavallista ruokaa (esim. perunoita ja lihakastiketta). Emme ole niin varakkaita, että olisi mahdollisuus ostella kaikkea ilman että edes vilkaistaan hintoja.

Vähän aikaa kun seuraa, niin vois saada hyvänkin auton paljon halvemmalla. Itsekin autokuumeessa olin, mutta himmailin ja seurasin tilannetta. Sain vähän alle 3500€ hyvän auton. Alle 150 000km ajetun ja huollot tehdyn peruspelin.
Toisilla vaan a)raha polttaa taskuissa b)ei riitä kärsivällisyys kolmea sekuntia pidemmälle.
Kannattaa jutella, miksi pitää olla kaikki tänne heti nyt, eikä yhtään järki päätä pakota.

Ja nyt kerroin että olen löytänyt netistä hänelle monta suht uutta ja vähän ajettua autoa, joiden hinta alle 10 000 euroa, eli saa melkein ilman käsirahaa.

"Joo, niissä ei ole ilmastointia, mikä on vauvalle kamalaa ja eivät ole yhtä turvallisia kuin kalliimmat autot." Huhheijakkaa. Eli maksetaan sitten joku 6 000 euroa ilmastoinnista ja jätetään vauvalle vaatteet ja rattaat sun muut tarvikkeet hankkimatta?

Jos ylinopeustapauksia on vuodessa 3 ja kahdessa vuodessa 4 niin ajokortin menettää määräajaksi. Miehesi ei voi mitenkään saada montaa sakkoa kuussa, se kusettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja v¡eras;29568879:
Jos ylinopeustapauksia on vuodessa 3 ja kahdessa vuodessa 4 niin ajokortin menettää määräajaksi. Miehesi ei voi mitenkään saada montaa sakkoa kuussa, se kusettaa.

Parkkisakkoja tulee monta kuukaudessa ja Helsingissä ovat muistaakseni 80 euroa vai 60 euroa kipale.

No etsi sitten ilmastointi-kriteerin kanssa. Ei se sen vaikeampaa ole! On niitäkin halvempia, joissa ilmaistointi, sähkölasit, sähköpeilit, penkinlämmittimet, lohkolämppäri ja kaikki muut mieleen tulevat kilkkeet löytyy.

[QUOTE="Aloittaja";29568881]Mitäs ihmettelemistä siinä on? Asuntoa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota mm. sijaintiin, sijaintiin ja sijaintiin ja asunnon kuntoon. Ostimme kotimme hieman alihintaan ja alueella hinnat nousseet vauhdilla.

Pääkaupunkiseutu voi antaa tuntuvia etuja ;)[/QUOTE]

Lähinnä ihmetyttää se, että noilla spekseillä olette saaneet asuntolainan. Pankin puolelta mietittynä kannattaa kiinnittää huomiota mm. asiakkaan maksukykyyn, maksukykyyn ja maksukykyyn.

[QUOTE="Aloittaja";29568889]Parkkisakkoja tulee monta kuukaudessa ja Helsingissä ovat muistaakseni 80 euroa vai 60 euroa kipale.[/QUOTE]

Sellaista ole olemassakaan... mutta pysäköintivirhemaksu on, jos sitä tarkoitat. Idiootti pitää olla jos onnistuu Helsingissä keräämään sellaisen edes parin kuukauden välein, sen verran vähän on valvojia suhteessa autoihin. No jos miehesi nyt raitiovaunukiskoille autonsa tuppaa pysäköimään tai keskelle mannerheimintietä niin sitten... Se kusettaa sua edelleenkin.

Lähinnä ihmetyttää se, että noilla spekseillä olette saaneet asuntolainan. Pankin puolelta mietittynä kannattaa kiinnittää huomiota mm. asiakkaan maksukykyyn, maksukykyyn ja maksukykyyn.

Tulot meillä on yhteensä noin 80 000 euroa vuodessa. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Monesta luottokortista ym. kertyy nopeasti aika hirveä summa maksettavaa ja siihen tuli vielä opintotukia takaisinperintänä Kelalta.

Nyt olemme kumpikin velattomia (tai no, miehellä tuo saakutan autolaina) ja rahaa hyvin säästössä, saapa nähdä kuinka kauan.

No et suostu tommoseen! Herranjestas. Omallakin miehellä raha polttelee taskuissa, mutta meidän riidoissa puhutaan sentäs kympeistä tai muutamista satasista, ei sentään tonneista!

Siinä on aina vähän sumplittavaa, kun kitupiikki ja törsääjä lyö hynttyyt yhteen, heh heh. Me ollaan tehty paperille budjetti, jossa on KAIKKI menot. Merkattu siihen kumpi maksaa mitäkin joka kuukausi. Niistä pidetään kiinni, rahat mitkä jää laskujen jälkeen molemmat saa käyttää miten lystää. Toimii ihan hyvin, pari kertaa mies on siirtänyt jonkun ison laskunsa seuraavaan kuukauteen ja ollut sitten ns. kusessa kun on törsännyt turhuuksiin. Tuolloin EN lainannut hänelle sitä rahaa, vaan joutui hankkimaan sen muualta. Sen jälkeen on oppinut maksamaan pakolliset laskut ensin, kun ei voi pitää minua aina pelastavana enkelinä. Vaikka rahat on ns. yhteisiä meidän perheessä, molempien on silti kannettava raha-asioissa oma vastuunsa.

Maksakaa velat pois, lopun tuoton jaatte sitten vaikka puoliksi ja molemmat tekee sillä mitä lystää. Teet kuitenkin miehelle selväksi, että myös hänen on maksettava osansa mm. vauvan tarvikkeista.

[QUOTE="Provo";29568939]Roopeliina melko hyvä yritys.[/QUOTE]

Oisikin provo... En tajua miten tuolle miehelle saa laitettua malttia lompsaan ja ärsyttää, että syyllistää minua tuosta auton käsirahasta vaikka olen antanut hänelle jo useamman tonnin myyntivoitoista velkojen maksuun enemmän + käyttänyt säästöjäni siihen helvetin autoon.

Lopeta miehelle lainaaminen. Ei hän kai osaa laittaa stoppia jos aina pelastat. Ja vähän ehkä kannattais miehen miettiä mihin autonsa jättää jos kerran sakkoja tulee jatkuvasti.

Ohhoh... onhan näitä. Kun halutaan jotain hyvää, eikä suostuta ymmärtää että ne poikamies ajat onn jo ohi!!!
....sinuna yrittäisin vaatia mieheltä kohtuullista arvioo menoistaan per kuukausi, ja loput rahat yhteiselle tilille säästöön.
Kunnon kirjanpidon menoista tuloista.
Sun on nyt oltava vahva! Ja se järkevä!
Tiedät itsekin olevas todella heikoilla lapsen synnyttyä.
Olettehan puhuneet hoitovapaan ajan rahankäytöstä/jaosta??

Kaverin mies oli vähän samanlainen...todella rasittava..
Lapsen syntymän jälkeen paukautti päälle kakssuuntasen mielialaoireyhtymän maanisine ja depressio vaiheineen, jolloin ymmärrettiin myös tuon aikaksemman rahankäytön holtittomuuden olleen oireilua tuosta...

Ps. Miehet haluaa aina vaihtaa auton kun esikoinen on syntymässä ;)
Se on ainut "lastentarvike" minkä päälle ne ainakin kuvittelee ymmärtävänsä jotain.

[QUOTE="Provo";29569080]Roopeliina, missä te nykyään asttekaan?[/QUOTE]

No voi hohhoijaa. Just myytiin tuo asunto, asutaan vielä siinä ja vuokralle ollaan menossa.

Miten niin? Mikä tästä aloituksesta tekee niin eriskummallisen, että on muka provo?

Siis aivan sama tilanne kuin meillä!! Just tänään aamulla taas tuskailin tämän saman asian parissa. Meillä tosin tilanne muuttunut siten, että minä hoidan meidän raha-asiat, maksan laskut ja mies on luovuttanut pankkitunnuksensa mulle. Se on ainoa juttu mikä on toiminut. Eli otan sieltä yhteisiin laskuihin rahat, maksan miehen laskut ja loput käyttäköön miten huvittaa..

Yhteistyössä