Mies juo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mira39
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mira39

Vieras
Aihe josta en oikeastaan jaksaisi edes kirjoittaa, mutta ajattelin ehkä sen helpottavan oloani..Mieheni juo paljon, alkoholistiksi ei kuitenkaan itseään lue.Mutta totuus on että kaljaa menee päivittäin, viikonloppuisin helposti lisäksi viinipullo. Työt hoitaa ja on lisäksi urheilullinenkin..Ulkoapäin siis se ei näy --silti minä asiasta valitan. Asian kun ottaa hänen kanssaan puheenaiheeksi, tulle meille yleensä aina riita..Hän ei kestä asiasta puhuttavan!!
Lapset näkevät isänsä juovan ja muuttuvan illan mittaan "hauskaksi", mutta lasten käytös on isää kohtaan muuttunut; lapset tietävät että isä jos lupailee humalapäissään jotain, se ei pidä enää aamulla!
Entäs minä; minun kohtaloni olisi siis olla hänelle illan rakkauden ja intohimon kohde..Hän vain muuttuu niin kovakouraiseksi, ja rakasteluhommat eivät sitten kaljoissaan tietenkään onnnistu..Jossain vaiheessa tein hänelle selväksi, jos tartut pulloon- et sitten koske muhun! Se nimittäin tuntuu aika alistetulta, olla siinä toisen kourittavana...Ehkä hyvä keino edelleen olis korostaa, ettei naida jos juo (liikaa)! Miehille kun se on aika tärkee juttu kuitenkin...No, antakaahan mulle vinkkejä tai kertokaa omia tarinoita..Tiedän etten ole ainoa...

paha merkki, jos asiasta ei saa puhua. minulla suhde oli aluksi tuollainen (meillä ei kylläkään ollut lapsia), juhlimistavoista ja juomisesta ei saatu koskaan keskusteltua, lopulta kännissä mies kävi käsiksi ja heitin hänet ulos. sääli, selvänä ihan fiksu mies.

Sama ongelma täällä...Olemme olleet 19 vuotta yhdessä ja ongelma on tullut hiipimällä. Viime vuosina se on ollut siinä mitassa että viinaa meni perjantaina ja lauantaina. Nyt tämän kesän aikana ollaan siinä pistessä, että myös viikolla lähes joka päivä. Tympeintä asiassa on että jos kysyn asiasta, hän kieltää.

Olen kauhuissani asian suhteen. Olen melkein satavarma että minä ja perhe jäämme kakkoseksi jos valinta tulee. Kertokaa te joilla on kokemuksia. Tiedän sen että lähdettävä on jos hän ei lopeta. Taitaa itse kieltää ongelman olon, mikä minusta tuntuu niin uskomattomalta!

Viina maistuu myös omalle miesystävälleni ja ihan liiaksi. Nyt kesällä melkein joka ilta kuluu kaljaa viikonlopuista puhumattakaan. Hän juo niin kauan kuin kaljaa riittää vaikka on jo aivan päissään. Hän myöntää itsekin että kalja maistuu ihan liiaksi mutta ei osaa /pysty / halua tehdä muutosta. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Suhteemme on uudehko (vasta vuosi yhdessä) enkä muutenkaan ole nalkuttavaa tyyppiä joten on vaikea puuttua asiaan vaikka tiedän että pitäisi.

Kyseessä on kuitenkin jo aikamies 40+ joten mistään pojan sekoilusta ei ole kyse. Lisäksi hänestä tulee "liian kiinnostunut" muista naisista kännissä ollessaan ja minuakin kähmii tämän tästä. Lisäksi seksistä tulee liian suorasukaista ja -viivaista kun hän on liian humalassa, siksi yleensä mieluummin odottelen että hän on siinä pisteessä että nukahtaa. Eipä tarvitse sitten sietää moista kohtelua.

Käsiksi hän ei ole ikinä käynyt eikä hän ole sellainen edes humalassa. Sitä en sietäisi päivääkään. Sanovat että alkoholistin - tai sellaiseksi hyvää vauhtia tulevan - pitää itse tajuta ongelmansa ja myöntää se itselleen. Voiko siinä sitten läheinen tehdä muuta kuin odottaa?

Sanokaapa tämän viestiketjun Ellit, oletteko koskaan kuulleet sanakaan AA-ohjelmasta, Al-Anon, Alateen.

Tuntuu, että tämä sama asia pulpahtaa aina pintaa lomien jälkeen.
Jos menen pääkaupunkiseudulla johonkin vertaisryhmään antamaan tukea ehkä ensi kertaa palaveriin osallistujalle, se on minulta aika iso uhraus.

Aikani ei riitä sellaiseen. Teen kahta työtä. Olen omasta mielestäni kiitettävästi tehnyt 12. askelta vuosien aikana Elleissä, mutta työ tuntuu joka kerta netin aukaistessa tyhjään valuneelta.

Ihmisen muisti on näköjään lyhyt.

Läheisen elämä on oma stoorinsa. Tarinoita on monenlaisia. Jotkut katsovat viimeiseen tappiin. Niin minä tein. Ei ollut vara valita vaihtoehtoja.
Miksi ei. En jaksa enää selittää. Siihen asiaan pitäisi kirjoittaa kirja, ja sitä en aio tehdä.

Nyt toivon vain sadetta. Saadaan tuo metsäsavun haju pois. Ehkä savun hälvettyä moni viinan kanssa läträäjä kävelee selvin päin lähimpään AA-palaveriin. Jos teille Elleille tulee aika pitkäksi, menkää avoryhmään tai sitten Al-Anon-palaveriin.

Kuulenko oikein. Ulkona sataa saavista kaataen. Olemme Ellien Kristallipallopalstalla rukoilleet sadetta. Nyt se sitten tuokin taivaan lahja toteutui.

Minä uskon, että sadetta saadaan, vaikka kristallipalloilijat rukoilisivat päinvastaistakin:)... mutta varmuuden vuoksi kun eihän sitä koskaan tiedä, niin rukoilkaa pois vaan, eipä tuosta lienet haittaakaan. Ja jos ja kun nyt sitten moiseen ryhdyitte, niin lisätkää siihen litanniaanne vielä toive, että sienetkin maanpinnalle pulpahtavaisivat. Kiitos.

Sama täällä. Taitaa olla monessa muussakin perheessä. Sääli jos molemmat juo ja on vielä lapsiakin. Alkoholismi on sairaus.
Pitää tulla aikamoinen seinä vastaan. Meillä on oltu pari kertaa sairaalassakin, mutta syy on aina löytyy
VOIMIA MEILLE

Valitettavasti tuo lienee aika yleinen ongelma. Viimeisin poikaystäväni (25 vuotias) saattoi kiskoa 4 kaljaa päivässä, viikonloppuisin enemmän. Koskaan hänen lupauksiinsa ei voinut luottaa, oharit olivat sääntö eikä poikkeus. Itse hän ei myöntänyt mitään ongelmaa olevan. Reilun vuoden seurustelun jätin hänet ja se taisi olla tähänastisen elämäni parhaita päätöksiä. Voin vain kuvitella, miten inhottavaa alkoholismi on lapsiperheessä.

Tähän juomisrumbaan tavallaan valutaan hitaasti..Ei välttämättä huomaa sivullisenakaan, että käyttö on ajan mittaan lisääntynyt! Aina välillä sitä vain miettii yleensäkin elämää, ja vielä sitä tulevaakin! Olisiko muita vaihtoehtoja loppuelämälle?! Itse en ole mikään absolutisti; saunasiideri menee kyllä..Ja saunaoluen pystyisi helposti hyväksymään myös miehelleni, mutta kun jääkaapista löytyy juotavaa, niin kaikki menee!
Omaa elämääni elän kuitenkin; lenkkeilen ystävieni kanssa ja käyn aina joskus baareissa heidän kanssaan! Ilman heitä olisi elämä aika tyhjää..

Yhteistyössä