mies käskee siivoamaan koko kämpän ylimääräisenä "vapaapäivänäni" osittaisella hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ajattelin tehdä lyhennettyä työaikaa 4pvää viikossa, ja 1 pvä vapaa sekä viikonloppu. Lapsi saisi näin yhden vapaapäivän tarhasta, on 3v.

Mies ei oikein tykkää ajatuksesta vaan sanoo että mun pitää sitten sinä yhtenä ylimääräisenä vapaapäivänä siivota koko kämppä ja tehdä ruoat jne valmiiksi kun hän tulee töihin. Normaalisti on yhdessä siivottu viikonloppuna ja ruoan tekee se joka ehtii/haluaa.

Nyt hän ei kuulemma enää suostu siivoamaan pätkääkään eikä varsinkaan viikonloppuna jos mä saan ylimääräsen vapaapäivän osittaisen hoitovapaan ansiosta. Ja minä en myöskään saisi ylimääräisenä vapaapäivänä nukkua pidempää lapsen kanssa kuin tarha-aamuina koska ei hänkään mitään vapaapäivää saa vaan joutuu menee töihin.

Onko teillä muilla miehet tällaisia? Itse en todellakaan ajatellut että siivoaisin kämppää jne ylimääräisenä vapaapäivänä, vaan että tehtäisiin lapsen kanssa jotain kivaa yhdessä. Ja miksi lapsenkin pitäisi herätä kukonlaulun aikaan jos ei ole pakko. Mies on selvästi kateellinen.

Mikset käyttäisi tuota päivää siivoukseen ja tekisitte sitten viikonloppuna kaikki yhdessä jotain.
Vaikka eihän siivoukseen edes koko päivää mene, ellei ihan palatsissa asu. Kyllä mä teen miehelle ruoat valmiiksi kun tulee kotiin. Ei se nyt niin vaikeaa ole kun on lasten kanssa kotona.

Ei onneksi ole tuollainen mies. Mä olen sentään vielä kokonaan hoitovapaalla eikä mies käske mua siivoamaan eikä tekemään mitään, mitä en halua. Siivoan välillä, jos jaksan ja kerkeän, mutta yhdessäkin siivoillaan ja mies kyllä laittaa tiskejä yleensä ihan omatoimisesti illalla yms.
Ostipa hän mulle joululahjaksi jopa robotti-imurin, ettei tarvii niin paljoa käyttää aikaa siivoamiseen, vaan voi senkin ajan vaikka ulkoilla lapsen kanssa.

kuulostaa melkein tuhoon tuomitulta ajatukselta, jos miehen asenne on tuollainen. Mäkin teen 4-päiväistä työviikkoa ja meillä on pojan kanssa siis yksi arkivapaa joka viikko. Ja poika on kohta jo 6-vuotias! Mun miehellä ei ole mitään vaatimuksia tuon päivän suhteen. Usein kyllä käydään ruokaostoksilla ja pesen pyykkiäkin, mutta mitään varsinaista huushollauspäivää en siitä halua tehdä, vaan on mukavaa puuhailla ylimääräistä kivaa noina päivinä. Huomenna mennään mun siskolle syömään ja sitten käydään ostamassa leivontatarvikkeita pojan synttäreitä varten erikoisliikkeestä. Ja tosiaan ei ole herätyskelloa soimassa, vaan nukutaan rauhassa ja yleensä vielä pötkötelläänkin yhdessä.

Anteeksi, jos meni kehumisen puolelle. Tarkoitin vain sanoa, että jos miehesi asenne on noin kielteinen ja katkera, niin ei varmaan kannata sun tehdä 4-päiväistä työviikkoa. Mikä idea siinä lapsen kannalta on olla päivä pois hoidosta, jos äidin koko päivä menee vain siivoukseen ja ruuanlaittoon?

Ehdota miehelle että sä teet täyttä viikkoa ja mies lyhennettyä. Niin voi sitten siivota,kokata ym että on kaikki valmista viikonlopun viettoon kun sä tulet töistä.
Ja kun se ei suostu,jatkatte molemmat täyttä viikkoa.. Tai sitten yrität saada lyhennyksen niin että teet 6-tuntista päivää niin voit hakea lapsen hoidosta vähän aikaisemmin,jolloin kellään ei ole ylimäärästä vapaapäivää mutta sulla on joka päivä aikaa olla lapses kanssa.

[QUOTE="vieras";28046438]meillä ei oikein ole varaa siihen että molemmat pitäisi lyhempää työviikkoa, paitsi jos vaihdetaan halvempaan kämppään.[/QUOTE]

Jaa miksi ei olisi varaa? Molemmat saisitte sen osittaisen kotihoidon tuen ja tuloista putoaisi veroprosentti ja päivähoitomaksukin pienenisi ja työmatkakulujakaan ei olisi niin paljon?!

joo tuon pyykin pesun ja astianpesukoneen laiton ja kaupassakäynnin ymmärrän mutta tosiaan en tuota siivouspäivää. ja totta että mitä se lapsi siitä hyötyy jos koko päiväni menee siivoukseen ja ruuanlaittoon. Lapsi varmaan hyppisi seinille tai vaan kattoisi telkkua kun tuskin jaksaa häärätä pitkään kanssani siivouksen parissa. Paremmin varmaan viihtyisi tarhassakin.

Harmittaa kovasti tuo miehen asenne. Haluaisin niin tehdä lyhempää työpäivää kun tämä on meidän ainut lapsi, enempää en pysty saamaan ja minulle olisi tärkeää että saisin viettää enemmän aikaa lapsen kanssa kun tämä on kuitenkin ainutkertaista aikaa. En sitten tiedä että jos mieskin haluaisi oman vapaapäivän lapsen kanssa mutta onko tuo vaan puhetta mutta käytännössä ei viihtyisi kotona..?

sitten pitäisi nuo taloudelliset asiat miettiä uudestaan. Itselleni halvempikin asunto kävisi niin ei tarvisi niin paljon asuntolainaa maksaa. Tosin luulen, että miehen vapaapäivä menisi vaan nukkuessa ja pistäisi lapsen tarhaan. Tässä ei kuitenkaan ole kyse siitä että minä laittaisin lapsen tarhaan päiväksi ja olisin yksin kotona. Sitäkin jotkut kuulemma harrastaa..

Ei onneksi ole tuollainen mies. Mä olen sentään vielä kokonaan hoitovapaalla eikä mies käske mua siivoamaan eikä tekemään mitään, mitä en halua. Siivoan välillä, jos jaksan ja kerkeän, mutta yhdessäkin siivoillaan ja mies kyllä laittaa tiskejä yleensä ihan omatoimisesti illalla yms.
Ostipa hän mulle joululahjaksi jopa robotti-imurin, ettei tarvii niin paljoa käyttää aikaa siivoamiseen, vaan voi senkin ajan vaikka ulkoilla lapsen kanssa.
:laugh:

En kyllä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tällaisille tyypeille. "Siivoan välillä jos jaksan ja kerkeän". Hoitovapaalla. Ei jeesus. Nykynaiset Suomessa ovat kyllä täysin pilalle hemmoteltuja, haluttomia ja kyvyttömiä kermaperseitä.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="eräs äiti";28046469]Anteeksi, jos meni kehumisen puolelle. Tarkoitin vain sanoa, että jos miehesi asenne on noin kielteinen ja katkera, niin ei varmaan kannata sun tehdä 4-päiväistä työviikkoa. Mikä idea siinä lapsen kannalta on olla päivä pois hoidosta, jos äidin koko päivä menee vain siivoukseen ja ruuanlaittoon?[/QUOTE]"kielteinen ja katkera" :laugh:

Miten ulkona todellisuudesta voi nainen olla? Sen ylimääräisen vapaapäivän pitäisi olla omaa kivaa kermaperseaikaa?

Jos kortit olisivat toisinpäin ja jos täällä joku nainen kertoisi MIEHENSÄ ehdottaneen alkavansa tekemään lyhennettyä työviikkoa ja MIEHEN kieltäydyttyä käyttämästä sitä ylimääräistä vapaapäiväänsä mihinkään kotitöihin niin täällä palstafemakot ja muut kanssasiskot ristiinnaulitsisivat sen sian alta aikayksikön. Mutta kun NAINEN haluaa vapaapäivän niin hänellä on joku käsittämätön universaali oikeus tehdä siitä juuri haluamansa kaltainen ja vailla ikäviä velvollisuuksia.

Voi jeesus. Näin palstalla.

• Tykkää
[QUOTE="wtf";28046545]"kielteinen ja katkera" :laugh:

Miten ulkona todellisuudesta voi nainen olla? Sen ylimääräisen vapaapäivän pitäisi olla omaa kivaa kermaperseaikaa?[/QUOTE]

Miten niin omaa aikaa? Lapsen kanssahan siinä on tarkoitus viettää aikaa. Lapsen, joka on muina päivinä hoidossa.

[QUOTE="vieras";28046555]Miten niin omaa aikaa? Lapsen kanssahan siinä on tarkoitus viettää aikaa. Lapsen, joka on muina päivinä hoidossa.[/QUOTE]Kolmevuotiaan kanssa "ajan viettäminen" on käytännössä vapaa-aikaa töissäkäyntiin verrattuna. Väitätkö että sitä aikaa pitää oikein viettämällä viettää aamusta iltaan täyden työpäivän verran eikä siinä samalla pysty tekemään mitään kotitöitä edes muutaman tunnin edestä? Sellaisia kotitöitä joiden tekeminen vapauttaisi sitten yhteistä aikaa koko perheelle sitten viikonloppuna?

Lapsen kanssa hengailu ei ole mitään työtä. Ei kannata yrittää nostaa sitä millekään jalustalle.

• Tykkää
[QUOTE="wtf";28046564]Kolmevuotiaan kanssa "ajan viettäminen" on käytännössä vapaa-aikaa töissäkäyntiin verrattuna. Väitätkö että sitä aikaa pitää oikein viettämällä viettää aamusta iltaan täyden työpäivän verran eikä siinä samalla pysty tekemään mitään kotitöitä edes muutaman tunnin edestä? Sellaisia kotitöitä joiden tekeminen vapauttaisi sitten yhteistä aikaa koko perheelle sitten viikonloppuna?

Lapsen kanssa hengailu ei ole mitään työtä. Ei kannata yrittää nostaa sitä millekään jalustalle.[/QUOTE]

En ole väittänytkää sitä työksi. Mutta ei se omaakaan aikaa ole. Itse esim. käyn lapseni kanssa avoimessa päiväkodissa leikkimässä ja askartelemassa. Lapsi tykkää kovasti. Toki kotitöitäkin teen, jos en päivällä, niin sitten illalla. Mielestäni vaan se, että haluaisi tehdä jotain lapsen kanssa, ei ole sama kuin vaatisi itselleen kermaperseaikaa.

Eihän se miestenkään mielestä mitään omaa aikaa ole, jos illalla on lasten kanssa, vaikkei tekisi mitään siinä sivussa.

Mitäpä jos tekisit sen lyhennetyn viikon ja siivoisit vapaapäivälläs jos haluaisit. Jos haluat tehdä lapsesi kanssa jotain muuta niin tee.. Ruuan voi tehdä edellisenä päivänä valmiiksi ja mies varmaan osaa sen jo itse lämmittää.

No miten jos et sita ylimaaraista paivaa kayttaisi siivoukseen ym, tosin ruoka poytaan kun toinen tulee kotiin, ja sitten esim lauantain pyhyttaisit kotitoille ja tuolloin mies voisi viettaa kaksistaan aikaa lapsenne kanssa, molemmat saisitte saman verran aikaa lapsen kanssa plus sulle yksi paiva kotihommin. Tarkeintahan oli etta lapsi saisi viettaa aikaa vanhempiensa kanssa.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Paljon melua tyhjästä. Jos pitää kodin jatkuvasti perussiistinä, ei viikkosiivoukseen todellakaan mene paria tuntia enempää ja mies tuskin vaatii mitään monen ruokalajin illallista joten helposti jää aikaa lapsen kanssa. Heti aamusta kun siivoaa ja tekee ruuan valmiiksi, jää loppupäivä aikaa tehdä vaikka mitä. Kai se mies saa sentään ruuan jääkaapista mikroon vaikkette oisi kotona kun hän tulee töistä? Kyllähän asioista vaikeita saa kun oikein yrittää.

• Tykkää
Mulla on yleensä maanantai osittaista hoitovapaata. Aina välillä siivotaan, lapset on siinä mukana. Viikonloppu jää yhteistä aikaa koko perheelle.

Oletko laiskan sorttinen jos miehesi noin epäilee ;)

Yhteistyössä