Mun mielestä miehen mielipide on osittain ymmärrettävä. Siis sitä en ymmärrä, miksi naisen pitäisi herätä tarkoituksella aiemmin, ja pistää sitä varten kello soimaan. Toki hän herää siinä vaiheessa kun lapsikin herää.
Mutta kyllä mun mielestä kyseisellä tapauksessa nainen tai kotona oleva ihminen on tietyllä tapaa "velvollinen" tekemään kotityöt. Joka sisältää myös siivouksen. Pakkoko sitä kämppää on pistää siihen kuntoon viikon aikana, että joutuu koko perjantain siivoamaan?
Jos apn tulotaso laskee siksi, että haluaa olla kotona lapsen kanssa, niin kyllä mielestäni hän voi osittain korvata sen tulotason menetyksen sillä, että tekee silloin palkattomia kotitöitä. Täten viikonloppuna vastaava aika jää yhteiseen kivaan. Mielestäni kotona olevien vanhempien on syytä huolehtia tietyistä asioista. Vähintä, mitä mielestäni voi tehdä, on tehdä ruoan valmiiksi iltapäivällä sekä siivota päivän aikana tulleet sotkut (astianpesukoneen täyttö + tyhjennys, keittiön siivous + lelujen keräys + mahdollinen imurointi).
Itse olen ollut kohta neljä vuotta lasten kanssa kotona ja kyllä mielestäni minun velvollisuuksiin kuuluu tehdä iltapäiväksi ruoka. Lisäksi tyhjennän ja täytän tiskarin. Pyykkään tarvittaessa ja viikkaan vaatteet. Siivoan keittiön. Leluja en kerää, kun ne ehtivät illan aikana kuitenkin leviämään, mutta sen sijaan imuroin tai moppaan vapaat lattiapinnat kyllä päivittäin (meillä on kaksi koiraa). Lämmitän joka päivä talvisin myös uunin. Lisäksi kolaan lumet tai leikkaan nurmikon tarvittaessa. Tämän lisäksi ulkoulutan lapset kerran päivässä.
Mielestäni minut on velvoitettu tekemään kotona työtä, siis normaalia kotityötä, koska mies tuo rahan pääasiassa taloon, joten miten niin minä olisin oikeutettu silloin vapaapäiviin???
Tasa-arvo kehiin
Ollaan sovittu, että tämän lisäksi mies imuroi kerran viikonlopussa ja pesee toisen vessan kerran viikossa. Muuta hänen ei tarvitse tehdä. Paitsi yleensä tekee ruoat joka toinen viikonloppu. Oikeastaan tämä ruoanlaittosääntö on tehty siksi, että mies oppisi tekemään ruokaa kunnolla ja hyvin ja "rutiini" säilyisi.
Meillä on monta naapuria, joiden kotona olevat emännät eivät ikinä leikkaa nurmikkoa tai kolaa pihaa. Kaikkien lähinaapureiden naisten tiedän olevan kotiäitinä, mutta kukaan heistä ei ole KOSKAAN kolannut pihaa tai leikannut nurmikkoa. Ihmettelen tätä syvästi, kuinka he kehtaavat, vaikka heilläkin on jo isommat lapset kuin minulla. Siinäpä sitten isukki töistä tultuaan raivaa ensimmäisenä lumikolalla reitin pihalle, että pääsee edes kotiin.
- Yksi ei tee edes ruokaa valmiiksi ja siinä sitten mies ensimmäisenä kotiin päästyään tekee itselleen ja lapsilleen ruoan, että emäntä pääsee lepuuttamaan itseään telkkarin ääreen. .
-Yksi tekee ruoat ja siivoaa kämpän, mutta ikinä ei ulkoile lapsiensa kanssa. Siinäpä sitten isukki töistä saavuttuaan ja syötyään lähtee lasten kanssa ulos, vaikka on työnsä puolesta jo ollut ulkona koko päivän.
-Yksi puolestaan ei siivoa kämppää, omia tai lasten jälkiä tai keittiötä koskaan. Miehen harteille jää. Ruoan sentään tekee, muttei koskaan pihatöitä tai lasten ulkoilutuksia.
Jaa ja mistäkö minä tämän tiedän? No kun ne miehet sitten viikonloppuisin tuppaavat ottamaan hieman olutta ja vuodattavat tätä minulle. Että laiska akka on kotona. Hmm.. pohtivat eroakin.