mies käskee siivoamaan koko kämpän ylimääräisenä "vapaapäivänäni" osittaisella hoitovapaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta tuollaisissa tilanteissa pitäisi laskea:
1. Onko teillä varaa lyhennettyyn työviikkoon?
2. Onko lyhennetyn tekemiselle riittävät perusteet?
3. Kärsiikö parisuhteen toinen osapuoli rahallisesti tai jotenkin muuten siitä, jos sinä teet lyhennettyä työviikkoa.

Minusta teillä ei ole varaa lyhennettyyn työviikkoon, jos teillä kerran ei ole edellytyksiä tarjota molemmille osapuolille tasapuolisesti mahdollisuutta samaan. Tasa-arvoisessa parisuhteessahan on lähtökohtana molempien osapuolien tasavertaiset mahdollisuudet työhön ja vapaa-aikaan. Jos miehesi ei voi saada samaa kuin sinä, asiasta pitää neuvotella niin, että osat vaihtuvat myöhemmin (miehesi tekee lyhennettyä ja sinä täyttä työviikkoa) ja hänkin saa osallistua tällä tavalla lapsenhoitoon - tai sitten et sinäkään tee lyhennettyä.

Kärsiikö lapsi päiväkodissa? Onko näkyvissä stressin oireita? Minusta lapsen hyvinvointi on riittävä perustelu lyhennetyn työviikon pitämiselle, ja lapsen edun pitäisi myös mennä miehesi katkeruuden edelle, mikäli lapsen etu todella vaatii vapaapäivä hoidosta. Vaatiiko se? Tämän tiedätte vain te itse.

Joutuuko miehesi maksumieheksi? Selviätkö itse omista laskuistasi ja pystytkö osallistumaan samalla tavalla elatukseen ja muihin kustannuksiin, jos teet lyhennettyä työviikkoa? Jos toinen osapuoli joutuu maksamaan kotona olemisen, minusta se on väärin ja epäreilua miestäsi kohtaan ELLEI sitten ole niin, että lapsen etu tällaista vaatii. Tämän asian tiedät vain sinä ja miehesi.

Sen verran kuitenkin tahdon sanoa, että niskakarvat tärähtivät pystyyn, kun luin aloituksestasi, että miehesi KÄSKEE sinua kuin jotain helvetin kotiorjaa. Tuli niin pahat vibat ja muistot mieleen. Jos miehelläsi ei ole mitään perustetta puuttua päätökseesi, ei hänellä ole mitään perusteita myöskään komennella sinua ja lastanne ylös aamuvarhain ja käskyttää tekemään yhtään mitään, mihin ei ole selkeästi tarvetta. Ymmärrän tosin miehesi ärtymystäkin, etenkin, jos miehesi ei viihdy omassa työssään. Tuntuuhan se epäreilulta.

Viimeksi muokattu:
Kiitos, tämä oli taas ihana herätys todellisuuteen. :)

Siis kun välillä tavallisten lasten vanhemmat ovat sitä mieltä että yhtälailla niissä tavislapsissa on vahtimista ja hoitamista kuin erityislapsissa. Varsinkin kun on noin pienistä kysymys. Mutta tosissaan sen 3v:n (?) voi jättää itsekseen askartelemaan hamahelmien tai saksien ja kartongin kera itse viettäessä siivouspäivää. Meillä 6v:lle ei nykyään uskalla saksia antaa lain ja hamahelmien kanssakin on istuttava vieressä.

Luo taas uskoa tähän rentoon tulevaisuuteen normi-pienten kanssa.

Eli sinulla on vanhempi lapsi erityislapsi? En ole nyt ihan kartalla. Mutta kuka hullu väittää että normaalisti kehittyvät lapset ovat yhtä vaikeita kuin erityislapset, järkikin sen sanoo ettei se pidä paikkaansa.

Mutta joo, meillä siis 3 ja kohta 5-vuotiaat ja kyllä mä ihan rauhassa saan siivota samalla silmällä pitäen kun lapset askartelee, tekee hamahelmiä ja vaikka maalaa vesiväreillä. Jos en ole näköetäisyydellä niin huutelen että onko kaikki ok. :)

Eilen juurikin lapset maalasivat sillä välin siihen asti että aloitin tasojen pyyhkimisen, siihen halusivat itse mukaan kun saavat ne omat luutut. :)

Tsemppiä ja usko pois, tavislasten kanssa tämä kyllä onnistuu :)

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="wtf";28046545]"kielteinen ja katkera" :laugh:

Miten ulkona todellisuudesta voi nainen olla? Sen ylimääräisen vapaapäivän pitäisi olla omaa kivaa kermaperseaikaa?[/QUOTE]

Sulla lienee tosi vaikeaa :hug:.

Olen äitiyslomalla, ja haluan hoitaa kaikki pakolliset kotihommat miehen työpäivän aikana, jotta voimme käyttää yhteisen vapaa-ajan johonkin muuhun. Mutta ei minua kyllä mies käske noin tekemään.
Jos tällaisesta asiasta tarvii riidellä, niin suosittelen unohtamaan sen osittaisen hoitovapaan ja palkkaamaan sitten siivoojan sillä "lisärahalla", niin ei tarvi niitä viikonloppuja käyttää siivoomiseen. Ongelma ratkaistu.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
En mäkään ymmärrä tuollaista käskemistä.
Mut jos minun kotona ollessa olisi mies joutunut osallistumaan johonkin viikkosiivoukseen niin varmasti olisi maininnut.
Samaten minä olisin maininnut samasta asiasta kun mies oli hoitovapaalla, silloin kyllä aina oli siisti koti ja ruoka odottamassa myös. Tasa-arvoa peliin.

En mäkään ymmärrä niitä kotiäitejä jotka eivät edes lumitöitä saa lasten kanssa ulkoillessa tehtyä...

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
MUlla kyllä särähti korvaan tuo...mies käskee siivota... siis ymmärrän toki että vapaapäivänä vois siivotakin osan aikaa mutta enemmänkin yhteisestä sopimuksesta kuin jonkun käskystä...
Itse tein aikoinaan sen virheen että kotona lapsia hoitaessa tein kaiken...siivosin, hoidin lapset ja tein ruoan, pesin pyykin ja lajittelin ne kaappiin. Sitten kun omat meni kaikki kouluun ja jatkoin TÖITÄ perhepäivähoitajana, hän on sitä mieltä että olen vaan kotona ja joudan tekemään kaiken tuon edellä mainitun...sekä tietysti lumityöt yms pihahommat sekä lasten harrastuskuljetukset.
Itse hän makaa töiden jälkeen sohvalla tietokoneella ja on aniin väsynyt kun on joutunut olemaan töissä...
mutta sitä varten hän on ottanut vaimon että vaimo hoitaa kodin!
meni nyt vähän ohi aiheen mutta tuli vaan mieleen mihin tuo käskeminen lopulta johtaa, ellei yhdessä voi asioista sopia ja keksiä ratkaisua mikä olisi kaikille mieleen...

Mä en kyllä ymmärrä mihin se lapsen asia hävisi tästä ap:n haukkumisesta... Olisiko aivan järkyttävää, koko yhteiskunnan rakenteita järisyttävää viettää se yksi päivä viikossa kahdestaan lapsen kanssa puuhaillen? Jos osittainen hoitovapaakin menee siihen, että toista pitää käskyttää (parisuhteessa en ymmärrä tätä ollenkaan), alkaa varmaan se suhde olla tiensä päässä.

Näin omalla hoitovapaallani olen pystynyt järjestämään asiat siten, että ihan varmasti olen maksanut oman osuuteni menoista (esim. maksoin ylimääräisenä lyhennyksenä lähes kahden vuoden asuntolainalyhennykset) joten en katso missään orja-asemassa omassa kodissani olevani. En koe, että mun pitäisi sen enempää kotitöitä (siivous, pyykkäys jne) tehdä kuin miehenikään. Toki ne yleensä päivän aikana teen mutta ihan yhtä hyvin mies voi ne illalla hoitaa. Jos lumityöt pitää tehdä aamupäivällä, teen ne vauvan päiväuniaikana, jos ne pitää tehdä illalla uudelleen, sen voi tehdä mieskin. Mies tekee remppahommia kotona työnsä lisäksi mutta ilmeisesti nekin kuuluisi kotona olevalle ;). Ja voihan toki se mies maksaa mulle palkkaa omien lastensa hoitamisesta jos hoitovapaa on ihan ylivoimainen asia :D. Ja mun mies on ollutkin hoitovapaalla aikoinaan, ei vain ollut kovin toimiva yhtälö...

Minusta tuollaisissa tilanteissa pitäisi laskea:
1. Onko teillä varaa lyhennettyyn työviikkoon?
2. Onko lyhennetyn tekemiselle riittävät perusteet?
3. Kärsiikö parisuhteen toinen osapuoli rahallisesti tai jotenkin muuten siitä, jos sinä teet lyhennettyä työviikkoa.

Minusta teillä ei ole varaa lyhennettyyn työviikkoon, jos teillä kerran ei ole edellytyksiä tarjota molemmille osapuolille tasapuolisesti mahdollisuutta samaan. Tasa-arvoisessa parisuhteessahan on lähtökohtana molempien osapuolien tasavertaiset mahdollisuudet työhön ja vapaa-aikaan. Jos miehesi ei voi saada samaa kuin sinä, asiasta pitää neuvotella niin, että osat vaihtuvat myöhemmin (miehesi tekee lyhennettyä ja sinä täyttä työviikkoa) ja hänkin saa osallistua tällä tavalla lapsenhoitoon - tai sitten et sinäkään tee lyhennettyä.

Kärsiikö lapsi päiväkodissa? Onko näkyvissä stressin oireita? Minusta lapsen hyvinvointi on riittävä perustelu lyhennetyn työviikon pitämiselle, ja lapsen edun pitäisi myös mennä miehesi katkeruuden edelle, mikäli lapsen etu todella vaatii vapaapäivä hoidosta. Vaatiiko se? Tämän tiedätte vain te itse.

Joutuuko miehesi maksumieheksi? Selviätkö itse omista laskuistasi ja pystytkö osallistumaan samalla tavalla elatukseen ja muihin kustannuksiin, jos teet lyhennettyä työviikkoa? Jos toinen osapuoli joutuu maksamaan kotona olemisen, minusta se on väärin ja epäreilua miestäsi kohtaan ELLEI sitten ole niin, että lapsen etu tällaista vaatii. Tämän asian tiedät vain sinä ja miehesi.

Sen verran kuitenkin tahdon sanoa, että niskakarvat tärähtivät pystyyn, kun luin aloituksestasi, että miehesi KÄSKEE sinua kuin jotain helvetin kotiorjaa. Tuli niin pahat vibat ja muistot mieleen. Jos miehelläsi ei ole mitään perustetta puuttua päätökseesi, ei hänellä ole mitään perusteita myöskään komennella sinua ja lastanne ylös aamuvarhain ja käskyttää tekemään yhtään mitään, mihin ei ole selkeästi tarvetta. Ymmärrän tosin miehesi ärtymystäkin, etenkin, jos miehesi ei viihdy omassa työssään. Tuntuuhan se epäreilulta.

Höpöhöpö.. minä jäin osittaiselle hoitovapaalle sen kummemmin keskustelematta mieheni kanssa ja aion olla vielä ainakin vuoden. Itse maksan laskuni. Määrään omasta elämästäni ja siitä mitä osittaisella hoitovapaa-ajallani teen (=kevennän lasten elämää!)

[QUOTE="vieras";28047008]Mä en kyllä ymmärrä mihin se lapsen asia hävisi tästä ap:n haukkumisesta... Olisiko aivan järkyttävää, koko yhteiskunnan rakenteita järisyttävää viettää se yksi päivä viikossa kahdestaan lapsen kanssa puuhaillen? Jos osittainen hoitovapaakin menee siihen, että toista pitää käskyttää (parisuhteessa en ymmärrä tätä ollenkaan), alkaa varmaan se suhde olla tiensä päässä.

[/QUOTE]

Minusta on palstalle tosi tyypillistä, että heti keskityttiin tuohon siivoukseen. Ap kuitenkin sanoi, että mies KÄSKEE häntä ja lasta heräämään vapaa-aamuna yhtä aikaisin kuin tarha-aamuina, perusteena se, etteivät vaimo ja lapsi vain saa nukkua MIESTÄ pidempään.

Tuo on jo sen tason kontrollointia, että olisin todella varuillani ap:n tilanteessa.

Osittaisella jo pari vuotta, lapset 3v ja 5v. Vapaalla nukutaan niin pitkään kuin nukuttaa, mutta myös vaihdetaan vuodevaatteet, imuroidaan, pestään vessat yms. Lapsille tuo on perusvapaa, saavat loikoa. Spesiaalimmat jutut tehdään porukalla viikonloppuna. Aika ankealta kuulostaa, että pe olis minun ja lasten luksusaikaa ja mies said käyttää oman luksusaikansa siivoten. Tämä tuo nimenomaan lisää yhteistä aikaa viikonloppuihin. Silloin ei imuri ja pyykkikone tässä perheessä ulise:)

• Tykkää
Selvästikään mies ei ole osittaisen hoitovapaasi kannalla ja kiukuttelee. Toki minusta on selvää, että sen joka osittaisella hoitovapaalla on, tulee käyttää ylimääräistä aikaa myös kotitöihin.

Jos sinulle on tärkeää vapaapäivänäsi panostaa lapsen kanssa touhaamiseen, niin voisitko ehdottaa miehelle, että hoitaisit siivoilut ym. lauantaina. Mies voisi taas silloin keskittyä touhaamaan lapsen kanssa täysipäiväisesti. Ja sunnuntai jäisi sitten perheen yhteiseksi vapaapäiväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja höpsistä;28047095:
Höpöhöpö.. minä jäin osittaiselle hoitovapaalle sen kummemmin keskustelematta mieheni kanssa ja aion olla vielä ainakin vuoden. Itse maksan laskuni. Määrään omasta elämästäni ja siitä mitä osittaisella hoitovapaa-ajallani teen (=kevennän lasten elämää!)

Tätähän minä juuri ajoin takaa: jos jää hoitovapaalle, asia ei saa rasittaa toista osapuolta. Sinun tapauksessasi se ei ole rasittanut, koska olet maksanut itse omat laskusi, eikä miehellä ole voinut olla mitään syytä vastustaa hoitovapaatasi. Jos olisit ollut miehesi lompakolla, olisi se ollut väärin, koska toinen olisi kärsinyt hoitovapaastasi. Sellaisesta olisi pitänyt jo keskustella miehen kanssa. Ei kukaan voi kontrolloida toisen elämää, eikä kukaan saa vaikeuttaa toisen elämää. Tämä on kaksiteräinen miekka, joka pistää molempiin suuntiin, jos ei sen kanssa tasapainottele oikein.

• Tykkää
[QUOTE="wtf";28046542]:laugh:

En kyllä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa tällaisille tyypeille. "Siivoan välillä jos jaksan ja kerkeän". Hoitovapaalla. Ei jeesus. Nykynaiset Suomessa ovat kyllä täysin pilalle hemmoteltuja, haluttomia ja kyvyttömiä kermaperseitä.[/QUOTE]

Olen juu varmaan pilalle hemmoteltu kermaperse. Just! Kukaan ei ole mua elämässäni hemmotellut paitsi nyt mieheni välillä. Lapsuus ja nuoruus meni sijaiskodeissa ja isän viinatouhuja ja äidin mielenterveysongelmia katsellessa (ja aikuisten asioita huolehtiessa).

Nyt aikuisena TODELLAKIN otan kaiken se oman ajan, mikä musta hyvältä tuntuu ja ajattelen myös välillä vain itseäni, kuten silloin kun lapsi nukkuu päiväunia. En tasan käytä sitä omaa aikaa siivoamiseen. Siivoan kyllä, mutten joka päivä enkä koko kämppää kerralla. Ei mulla ole sellaiseen aikaa tuon 1-vuotiaan kanssa. On sen verran huono nukkuja, ettei viitsi kamalaa hurinaa ja kolinaa pitää hänen nukkuessaan. On sellainen lahkeessaroikkuja, ettei pitkiä pölyjenpyyhkimissessioita voi kerralla harrastaa.

Tää meidän yhdessä siivoaminen tarkoittaa usein sitä, että toinen siivoaa (yleensä minä) ja toinen on lapsen seurana (jos ei viihdy isosiskon kanssa), että siivous menee vähän joutuisammin. Jää sitten sitä yhteistäkin aikaa koko porukalle paremmin (muutakin kuin siivoamista). Toki lapsi viihtyy välillä JONKIN aikaa seuraten imurointia tai lattian pyyhkimistä, mutta ei siinä toisella kädellä koko kämppää siivota miehen työaikana (6-14), kun on esikoisen eskariin kuljettaminen, kauppareissut, ulkoilut ja ruoanlaitot ja pyykkäykset omalla hereilläoloaikana (klo 8 eteenpäin yleensä). Eri asia, jos mies tulisi kotiin vasta klo 17 jälkeen. Kerkeisihän siinä ennen miehen tuloa kolme tuntia enemmän "siivota" päivässä...

Miten toi osittainen hoitovapaa muuten menee? Täällä näyttää useampikin olevan, jolla on jo yli 3-vuotiaat lapset. Mitä siitä saa "korvaukseksi" vai onko se ihan palkatonta vapaata hoitovapaan nimellä?

Siis jos olis vaikka joka perjantai pois töistä, niin silloin palkasta lähtee noin 1/5 osa pois. Mutta tuleeko siihen jotain hoitorahaa päälle?

Tai entä jos tekee lyhennettyä päivää, esim. 6 h päivässä?

Sitä vaan mietin, että mitä äiti ja lapsi sitten kotona ollessaan syövät, jos ruuanlaitto "pilaa" vapaapäivän. Itse olen ollut hoitovapailla ja myös osittaisella ja meillä on kyllä perheen ruoka-aika ollut niihin aikoihin kuin päivätyötä tekevä toinen vanhempi on kotiutunut. Olisi tuntunut suorastaan kiusanteolta olla laittamatta ruokaa siihen aikaan. Minulla on toki useampia lapsia ja isot koululaiset ovat kyllä myöskin kiljuvan nälkäisiäpitkän koulupäivän jälkeen. Monet tuttava äidit kyllä tuntuivat satuttavan esim vierailunsa juuri miehen kotiintuloaikaan, kun se aterian tekeminen tuntui olevan ihan "periaatteellinen" kysymys ja naisen itsemääräämisoikeuden huipentuma. Vuosia olemme molemmat olleet myös epäsäännöllisessä työssä ja silloin ruuan laittaa perheen ruoka-ajaksi koko perheelle se vanhempi, joka on kotona. :).

[QUOTE="Vieras";28046451]Mikset käyttäisi tuota päivää siivoukseen ja tekisitte sitten viikonloppuna kaikki yhdessä jotain.
Vaikka eihän siivoukseen edes koko päivää mene, ellei ihan palatsissa asu. Kyllä mä teen miehelle ruoat valmiiksi kun tulee kotiin. Ei se nyt niin vaikeaa ole kun on lasten kanssa kotona.[/QUOTE]

Oikeastiko kaikki äitiyslomalla ja hoitovapaalla olevat tekevät yksin kaikki kotityöt? Eli sen työssäkäyvänkö ei tarvitse tehdä mitään?

[QUOTE="...";28048905]Oikeastiko kaikki äitiyslomalla ja hoitovapaalla olevat tekevät yksin kaikki kotityöt? Eli sen työssäkäyvänkö ei tarvitse tehdä mitään?[/QUOTE]

Se käy töissä ja antaa näin mahdollisuuden sille toiselle olla päivät kotona.Mun mielestä se joka on kotona päivät,hoitaa myös kodin,lapset ja laittaa ruuan valmiiksi sille joka tulee töistä.

Olen aapee. meillä on siis omakotitalo ja kyllä siinä pikkaisen kauemmin menee aikaa siivouksessa kuin 2-3 tuntia, ehkä jonkun kerrostalo kaksion/kolmion siivoaa kunnolla siinä ajassa. Koko päivä helposti vierähtää jos koko talon siivoan eikä todellakaan possuilla, tilaa on vaan paljon. Tähän päälle vielä talviaikaan lumityöt, kesällä ruohonleikkuu. Pienempikin talo tietysti pikkuperheelle riittäisi mutta mies tykkää että on iso talo ja tarkoitus oli hankkia enempi lapsia mutta aina ei mene niin kuin suunnitellaan.

Olen päättänyt että en TODELLAKAAN suostu yksin siivoamaan koko asuntoa sen takia että pitäisin yhden päivän viikossa enempi vapaata. Ja kuitenkin edelleen harkitsen sitä hoitovapaan pitämistä, eihän se kovin montaa vuotta edes ole mahdollista ja harmittaisi varmaan jos en sitä pitäisi, meillä kun ei tule olemaan kuin tämä yksi lapsi.

Tietääkö joku paljon veroprosentti laskee, jos tekee 80% työaikaa?

Niin ja miehen työ ei ainakaan ole hänen omasta mielestään edes rasittavaa, joskus kuulemma menee päivä pelkästään kokouksissa istuessa ja surffatessa, asiakaslounailla. Minulla on aika raskas työ hänen työhön verrattuna. Palkallisesti kuitenkin tienaamme saman verran.

[QUOTE="akka";28049044]Se käy töissä ja antaa näin mahdollisuuden sille toiselle olla päivät kotona.Mun mielestä se joka on kotona päivät,hoitaa myös kodin,lapset ja laittaa ruuan valmiiksi sille joka tulee töistä.[/QUOTE]

Eikö se ole vähän epäreilua, että toinen tekee töitä 8 tuntia ja toinen 16?

[QUOTE="...";28049089]Eikö se ole vähän epäreilua, että toinen tekee töitä 8 tuntia ja toinen 16?[/QUOTE]

Täysin oma valinta, voi myös olla töissä päivät kuten mieskin ja sen jälkeen jakaantuu kaikki kotihommat tasaisesti molemmille.

[QUOTE="akka";28049103]Täysin oma valinta, voi myös olla töissä päivät kuten mieskin ja sen jälkeen jakaantuu kaikki kotihommat tasaisesti molemmille.[/QUOTE]

Eli äitiyslomalta pitäisi palata töihin heti kun kykenee, jos ei yksin halua vastata kaikista kotitöistä.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
mä teen puolikasta viikkoa ja siltikään en tee kaikkia kotihommia yksin. suurimman osan kyllä mut kyllä mieskin osallistuu niinä päivinä kun kerkiää. olen aika tehokas ja meillä pieni koti niin esim siivoamiseen menee se 1-2h viikossa.

Yhteistyössä