Mies kävi kaupassa ja jääkaappi on täynnä välipaloja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut

Vieras
Ja sitten kun joudun pyytämään häneltä rahaa että pääsen kauppaan, hän ihmettelee "juurihan minä kävin". Harmi vain ettei tuo sieltä koskaan mitään mistä voisi laittaa ruokaa :headwall: Jogurttia, viiliä, leivänpäällisiä ja hedelmiä meillä ainakin on nyt vähintäänkin viikoksi.

Jos taas vain minä olen käynyt kaupassa, hänen mielestään en ole tuonut sieltä "mitään", koska tuon sieltä ruokatarpeet moneksi päiväksi. Tietysti ostan niitä välipalatarpeitakin, mutta en kaappia väärälleen.

Miten meillä voi olla niin erilainen käsitys siitä, mitä perhe tarvitsee ruoaksi? Kyllä mieskin ihan hyvillä mielin syö aina iltaisin laittamaani päivällistä, mutta ei hänelle sitten tule mieleen että nekin raaka-aineet pitää kaupasta ostaa (ja lounaan ainekset minulle ja lapsille).

tehkää yhdessä ostoslista ennen kaupassa käyntiä. ota mies mukaan suunnittelemaan ruokalistaa, niin sekin hahmottaa mitä sieltä kaupasta ostetaan ja miksi. näin meillä on toimittu ja kohta 10 vuotta ja sujuu kyllä jo mieheltäkin ihan itsenäisesti.

Meillä mies ei yksin kertaisesti hahmota, mitä me syödään ja miten paljon.
Eli jos hänet laittaa kauppaan ilman ostoslistaa niin sieltä tulee tyyliin yks satsi poikamies boxin eväitä ja kissan ruuat :D

On ollut puhetta aikoinaan asiasta niin silloin tosiaan selvisi, että kun hän ei tiedä mitä kaikkea meillä on ja mitä ruokaa tehdään jne...niin hankala on tuodakkaan mitään.
Näin ollen teen valmiin listan ja kaikki tulee mitä siellä on ja joskus jopa jotain extraakin :)

Aina jos kysyn mitä mies haluaisi ruoaksi, ei hän tiedä. Ja minusta on hankalaa antaa toiselle ostoslistaa, sillä ainakin meillä tuossa S-Marketissa on vaihtelevat lihavalikoimat. Juuri kauppapäivänä siellä saattaakin olla vain jotain marinadissa lilluvia saksalaisia ulkofilepihvejä, joita en halua käyttää (ja olen kirjoittanut listaan "porsaan ulkofilepihvit", niin ei se mies tiedä ettei niitä kannata ostaa). Tai sitten olisi tarjouksia esim. lihasta, mutta sitten pitää ostaa muut tykötarpeet sen mukaan, että niistä saa aterian.

kyllä ne miehet oppii, kun niille tarpeeksi usein selitetään asia. Oikea suoritus palkitaan, meillä väärin menneestä tehtävästä ei kuitenkaan rankaista, koska silloin mieheltä loppuu motivaatio. Tsemppaat vaan seuraavan kerran paremmin.

No, kannattaa vaan ajan kanssa ohjata miestä sitten osaamaan ottamaan se vaihtoehtoinen tuote.
Eli sinun kannattaa laittaa vaikka listaan että sitä ja tätä ja mikäli ei ole niin sitten tätä ja vielä se äänenen käydä hänen kanssaan läpi.
Se jos siellä paikan päällä olevista tarjouksista joita ei lehdissä ole niin pitäis miehes tietää tuota sulle tarpeelliset osaset niin se tuskin onnistuu. Valitettavasti, vähän sulla on tuo asenne itselläsikin niin negatiivinen ja tuomitseva että vaikka miehes toisikin jotkut tykö tarpeet niin taitais kuulua että "ei kai taas sitä, tai en minä sitä ala tekemään".

äitini ei ikinä pistä isää kauppaan, kun sieltä ei ikinä tule mitään mitä pitäisi :D ! esim. purkki piimää ja koiralle luita... ja sitten äiti joutuu painumaan itse kaupalle

Meillä vähän sama vika. Jos en erikseen pyydä, että tuo sitä tuo tätä, niin mies tuo ruokaa ehkä yhdeksi kerraksi. Sitten leipää, maitoa, hedelmiä, jogurttia kyllä tuo viikon tarpeet.

Huippu oli kerran, kun oli tulossa vieraita ja pyysin tuomaan lohifilettä. Sitä lohifilettä oli tuonut sitten 400g ja syöjiä oli 8.

Näin aviomiehenä ja isänä esittäisin sellaisen pyynnön, että kun laaditte ostoslistoja armeille miehillenne kauppamatkoja varten, niin kirjatkaa ostokset aina siinä järjestyksessä missä kaupassa on tarkoitus kulkea. On erittäin raivostuttavaa keräillä kärriin viikon ostokset juoksemalla sinne tänne ympäri kauppaa, kun homman voi hoitaa siististi listan mukaisessa järjestyksessä. Minä elän siinä onnellisessa tilanteessa, että vaimoni osaa laatia erittäin hyviä ja sujuvia ostoslistoja oman Prismamme hyllyjärjestystä mukaillen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Kannattaa laittaa mies kokkaamaan vaikka parina päivänä viikossa, niin siitähän se "silmä" kehittyy.

Juurikin näin. Ja jos miehestä tuntuu toi kovin hankalalle aloittaa sano, että voi seurata sun ruuanlaittoa niin varmasti osaa itsekin kokata sen jälkeen Sano myös ettei kokkaus ole mitään salatiedettä, eikä siinä kamalasti voi epäonnistua ellei polta ruokaa tai kaada koko suola-astiaa siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Näin aviomiehenä ja isänä esittäisin sellaisen pyynnön, että kun laaditte ostoslistoja armeille miehillenne kauppamatkoja varten, niin kirjatkaa ostokset aina siinä järjestyksessä missä kaupassa on tarkoitus kulkea. On erittäin raivostuttavaa keräillä kärriin viikon ostokset juoksemalla sinne tänne ympäri kauppaa, kun homman voi hoitaa siististi listan mukaisessa järjestyksessä. Minä elän siinä onnellisessa tilanteessa, että vaimoni osaa laatia erittäin hyviä ja sujuvia ostoslistoja oman Prismamme hyllyjärjestystä mukaillen =)

Eikö tule mieleen lukea eka ostoslistaa ja vasta sitten lähteä hakemaan tarvikkeita? :o

Mutta joo, jos osaa tietää missä kohtaa toinen kulkee ja muistaa prisman paikat ulkoa ja muistaa vielä kaikki ruoka-aineet samantien mitä pitää ostaa, niin toki tuollain voi helpottaa toisen hommia. Mutta aikamoinen ajatustyö tuohon vaaditaan varsinkin isossa kaupassa, josa toinen voi kävellä monella eritavalla kaupassa.

Ihan kun mun mies :laugh:

Kaapissa ei ole mitään kun siellä on raaka-aineita ruokiin, sitten vasta on kun se on väärällään lihapiirakkaa jne :kieh:
Eli minä käyn kaupassa meillä.

Eikö kaikki tee niin?

Mua ahdstais kulkea kaupassa jos lista ei oo oikeassa järjestyksessä :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Eikö tule mieleen lukea eka ostoslistaa ja vasta sitten lähteä hakemaan tarvikkeita? :o

Mutta joo, jos osaa tietää missä kohtaa toinen kulkee ja muistaa prisman paikat ulkoa ja muistaa vielä kaikki ruoka-aineet samantien mitä pitää ostaa, niin toki tuollain voi helpottaa toisen hommia. Mutta aikamoinen ajatustyö tuohon vaaditaan varsinkin isossa kaupassa, josa toinen voi kävellä monella eritavalla kaupassa.

No mutta eihän tuo ole vaiva eikä mikään. Vaimo itseasiassa juuri totesi, että listan laatiminen on noin jopa helpompaa. Voi kuvitella itsensä kauppaan kulkemaan ja tulee kaikki ostoksen huomioitua helpommin. Meillä kun ei turhia kauppareissuja tehdä jos jotain unohtuu, kaupassa käydään vain kerran viikossa ja kävijä olen melko usein minä. Lisäpalveluina listalleni tulee vaikeammissa kohdissa maininta paketin väristä ja sijainnista kaupan hyllyssä =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä vähän sama vika. Jos en erikseen pyydä, että tuo sitä tuo tätä, niin mies tuo ruokaa ehkä yhdeksi kerraksi. Sitten leipää, maitoa, hedelmiä, jogurttia kyllä tuo viikon tarpeet.

Meillä kans tää..jos listassa on että tomaattia niin tuo kaksi, korkeintaan kolme tomaattia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Kaapissa ei ole mitään kun siellä on raaka-aineita ruokiin, sitten vasta on kun se on väärällään lihapiirakkaa jne :kieh:

Vähän samaan tyyliin...
keksejä, piirakoita ja makkaroita löytyy vaikka mihin lähtöön.
Eniten mua sieppaa ja turhauttaa ja naurattaa yhtäaikaa on se, että kun on meidän isännän vuoro laittaa ruokaa, niin käy vartavasten kaupassa ja ostaa makkaraa. Samainen mieshenkilö survoo pakastimen täyteen lihaa metsästysretkiltään, nytkin saa melkein istua kannen päälle että mahtuu kiinni- ja makkaraa kaupasta...... :headwall:

Meillä kans tää..jos listassa on että tomaattia niin tuo kaksi, korkeintaan kolme tomaattia. :D

juu :D

No mutta tottahan toki listassa täytyy lukea kuinka paljon mitäkin olisi tuotava!

No mutta tottahan toki listassa täytyy lukea kuinka paljon mitäkin olisi tuotava!

Apua... tuo 6 tomaattia, mutta jos ovat pienempiä kuin hiivapaketti, tuo ainakin 8...

Niinpä! kaikki -hetivalmiit- on ruokaa.

Olin kyllä samaa mieltä kun vanhempien luona asuin. Sitten kun muutin kotoa pois köyhänä opiskelijana, niin se kaappi vanhempien luona oli täynnä ruokaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Vähän samaan tyyliin...
keksejä, piirakoita ja makkaroita löytyy vaikka mihin lähtöön.
Eniten mua sieppaa ja turhauttaa ja naurattaa yhtäaikaa on se, että kun on meidän isännän vuoro laittaa ruokaa, niin käy vartavasten kaupassa ja ostaa makkaraa. Samainen mieshenkilö survoo pakastimen täyteen lihaa metsästysretkiltään, nytkin saa melkein istua kannen päälle että mahtuu kiinni- ja makkaraa kaupasta...... :headwall:

:laugh: :hug:

Ihania nuo miehet.. :D

Lisäpalveluina listalleni tulee vaikeammissa kohdissa maininta paketin väristä ja sijainnista kaupan hyllyssä =)

Aika hyvä muisti saa olla jos tuohon pystyy. :o Entäs jos kaupassa on muuttunut järjestys tai paketti on muuttanut ulkonäköä?

Meillä ostokset kirjataan listaan sitä mukaa kun huomataan että jotain tarvitaan. Jos enemmän kirjoitetaan kerralla koitataan kyllä saada jotain logiikka siihen järjestykseen.

Meillä miehen kaupassakäyti pertraantui kyllä hurjasti kun alkoi aktiivisemmin osallistua ruuanlaittoon. Komppaan että kun itse kokkaa ymmärtää paremmin mitä ja minkä verran tarvitaan että perhe pysyy muonassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

Apua... tuo 6 tomaattia, mutta jos ovat pienempiä kuin hiivapaketti, tuo ainakin 8...

Siinä vois olla listalla pituutta...tuo perunoita, jos isoja ota pauttiarallaa 20kpl, jos pieniä niin 30kpl, jos taas keskikokoa niin ota 25kpl
:D

Yhteistyössä