Mies masentunut:kokemuksia, apua...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Mieheni on ilmeisen masentunut ja ahdistunut. Hän on tällä hetkellä työtön ja olemme muuttaneet kaupunkiin,jossa hänellä ei juuri ole tuttuja. Hän oireilee fyysisesti ja on hakenut niihin vaivoihin apua ja saanutkin, mutta kun ahdistus ei silti helpota, kysymys on ilmeisesti henkisestä puolesta. Mies kävi yksityisellä psykologilla juttelemassa, mutta siitä ei ollut apua. Psykologi sanoi, ettei ahdistus ole sitä luokkaa, että kelakorvauksia hoidosta saisi. Julkiselle puolelle jonot ovat pitkät.

Mies on aina ollut "säätäjä", joka tykkää touhuilla "omiaan". Nyt hän lähinnä katselee yöt leffoja ja nukkuu päivät. Illansuussa jaksaa touhuta lasten kanssa hetken. Valittaa vaivojaan ja kehittelee jatkuvasti uusia sairauksia, joilla selittelee p..skaa oloaan. Toki myöntää myös henkisen puolen ahdistuksen.

Tätä on jatkunut nyt enemmän tai vähemmän akuuttina vuoden päivät ja alan olla lopussa. Kotityöt kaatuvat päälleni, samoin lastenhoito. Olen väsynyt myös miehen jatkuvaan huomiontarpeeseen: välillä tuntuu kuin olisin kahden lapsen yksinhuoltaja ja miehen omaishoitaja. Nyt vielä jaksan kun olen äitiyslomalla, mutta palaan töihin pian ja se pelottaa...

Mitä hemmettiä voisin tehdä? Pitääkö yhä jaksaa kuunnella vaan? Välillä tekisi mieli heittää hiiteen koko ukko... , mutta tietenkään niin en tee. Kokemuksia kaipaan ja vinkkejä, mistä mieheni voisi saada apua.

en osaa auttaa meilläkin mies masentunut,varattiin just aika lääkärille vasta.
Raskasta tää on kun saa kokoajan olla vähän varpasillaan ettei tee mitään mikä pahentaa toisen oloa

Syökö miehesi masennukseen lääkkeitä? Lääkityksen saa ihan terveyskeskuslääkäriltä, mutta siellä pitäisi puhua masennuksesta ja ahdistuksesta, että lääkkeet saisi. Ja lääkkeistä on varmasti myös niistä apua, siis niiden avulla toimintakyky palautuu. Terveyskeskuksissa pitäisi olla myös psykiatrisia sairaanhoitajia. Jos lääkäri arvioi tarpeelliseksi, sen sairaanhoitajan kanssa voi käydä sitten myös juttelemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Syökö miehesi masennukseen lääkkeitä? Lääkityksen saa ihan terveyskeskuslääkäriltä, mutta siellä pitäisi puhua masennuksesta ja ahdistuksesta, että lääkkeet saisi. Ja lääkkeistä on varmasti myös niistä apua, siis niiden avulla toimintakyky palautuu. Terveyskeskuksissa pitäisi olla myös psykiatrisia sairaanhoitajia. Jos lääkäri arvioi tarpeelliseksi, sen sairaanhoitajan kanssa voi käydä sitten myös juttelemassa.

On saanut vuosi sitten diapam-reseptin kai osittain selkäkipuun, mutta sanoo sen kyllä auttavan henkisestikin. tosin mies ahdistuu siitäkin, että ottaa toisinaan puolikkaan diapamin...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

On saanut vuosi sitten diapam-reseptin kai osittain selkäkipuun, mutta sanoo sen kyllä auttavan henkisestikin. tosin mies ahdistuu siitäkin, että ottaa toisinaan puolikkaan diapamin...

ja kiitos tuosta psykoterv.hoitaja-vinkistä :)

Lievään masennukseen näyttäis tutkimusten mukan auttavan yhtä hyvin säännöllinen ja terveellinen ruokavalia ja vähintään 3xviikossa liikunta. Musta sun miehes pitäis saada elämään jotenkin säännöllisemmin, pitämään parempaa huolta fyysisestä kunnostaan, henkinen puoli saattais seurata perässä...

Mutta tiedän, ettet sinä voi häntä "parantaa" tai komentaa nukkumaan, syömään, liikkumaan. Miten hän voisis itse sen ymmärtää?

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Lievään masennukseen näyttäis tutkimusten mukan auttavan yhtä hyvin säännöllinen ja terveellinen ruokavalia ja vähintään 3xviikossa liikunta. Musta sun miehes pitäis saada elämään jotenkin säännöllisemmin, pitämään parempaa huolta fyysisestä kunnostaan, henkinen puoli saattais seurata perässä...

Mutta tiedän, ettet sinä voi häntä "parantaa" tai komentaa nukkumaan, syömään, liikkumaan. Miten hän voisis itse sen ymmärtää?

tässä on sellainen dilemma, että mies todella on tehnyt töitä terveytensä parantamiseksi: lopetti tupakanpolton, käy lenkillä päivittäin (illoittain), syö tositosi terveellisesti, mutta sekin tuntuu menneen överiksi. Ihan kuin miehellä olisi joku "terveysbulimia", että se näillä asioilla pyrkii samaan pään kuntoon, mutta kun se ei auta, mies ahdistuu entisestään. Ja tuosta rytmistä: mies on aina ollut työnsä puolesta eri rytmissä kuin tavalliset ihmiset, mutta silti tehnyt jotain: nyt se vaan kattoo telkkaria yöt läpensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:

tässä on sellainen dilemma, että mies todella on tehnyt töitä terveytensä parantamiseksi: lopetti tupakanpolton, käy lenkillä päivittäin (illoittain), syö tositosi terveellisesti, mutta sekin tuntuu menneen överiksi. Ihan kuin miehellä olisi joku "terveysbulimia", että se näillä asioilla pyrkii samaan pään kuntoon, mutta kun se ei auta, mies ahdistuu entisestään. Ja tuosta rytmistä: mies on aina ollut työnsä puolesta eri rytmissä kuin tavalliset ihmiset, mutta silti tehnyt jotain: nyt se vaan kattoo telkkaria yöt läpensä.

ok, mä sain jotenkin sellaisen kuvat et elämän rytmi on hukassa ja ravintokin mitä sattuu... Mut sit enempää en osaa sanoa. :/

Diapam ei ole masennuslääke. Suosittelisin oikeasti lääkärissä käyntiä, ja masennuksesta keskustelemista. Mun miehellä on jo vuosia ollut masennuslääkitys. Kun yhden lääkkeen maahantuonti lopetettiin näin sitten, miten totaalisen toimintakyvytön ihminen voi ilman lääkettä olla. Kun sai toimivan lääkkeen, kolmessa viikossa kykeni jo toimimaan niin, että ulkopuolisen silmissä näytti normaalilta. Eli ihan ehdottomasti lääkkeitä hakemaan, ne eivät ole mikään peikko, vaan mahdollistavat normaalin elämän.

Varmasti myös työttömyys masentaa, mutta kuvauksestasi päätellen, miehesi on sellaisessa kunnossa, ettei kykenisi edes töitä tekemään.

diapam ei ole masennuslääke se auttaa rauhoittumaan , mikä ei näytä olevan sun miehen ongelma.... niitä on muita parempia lääkkeitä jotka vaiikuttavat siten että miehen mieliala kohenee ja jaksais alkaa kiinnostua muista asioista...

Mun mies masentunut, ei myönnä, eikä hae apua. En tiedä mitä tehdä. Oireilee fyysisestikin ja muuten on väsynyt, saamaton, äkäinen, tunteeton, itsetunto nollilla ja seksi halut samoin. Ei ole helppoa, mutta toinen ei sitä ymmärrä.

Ei masennuksesta parannu komentamalla mies ulos lenkille. Masentunut ei jaksa tehdä mitään, hän ei näe oman huonon olonsa ulkopuolelle.
Tottahan toki ulkoilusta on apua, jos saat hänet sinne.. Menkää vaikka silloin iltasella kun mies jaksaa touhuta, vetämään muksuja pulkalla ulos muutamaksi minuutiksi.
Tukea tarvitaan, masennus on sairaus, ei itse valittu olotila.
Mulla oli just sama tilanne. Ennen olin toimelias, masennuksen pahimpina aikoina valvoin yöt leffoja tuijottaen ja päivät nukuin. Sängystä oli vaikea päästä ylös, vaikka olisi nukkunut 14 tuntia.

http://www.gojane.com/shop-by-category-shoes.html

Diapam ei ole masennuslääke. Suosittelisin oikeasti lääkärissä käyntiä, ja masennuksesta keskustelemista. Mun miehellä on jo vuosia ollut masennuslääkitys. Kun yhden lääkkeen maahantuonti lopetettiin näin sitten, miten totaalisen toimintakyvytön ihminen voi ilman lääkettä olla. Kun sai toimivan lääkkeen, kolmessa viikossa kykeni jo toimimaan niin, että ulkopuolisen silmissä näytti normaalilta. Eli ihan ehdottomasti lääkkeitä hakemaan, ne eivät ole mikään peikko, vaan mahdollistavat normaalin elämän.

Varmasti myös työttömyys masentaa, mutta kuvauksestasi päätellen, miehesi on sellaisessa kunnossa, ettei kykenisi edes töitä tekemään.

niin siis masennusta ei ole diagnosoitu hänelle, itse vaan olen sitä mieltä. diapamit on saatu muuhun vaivaan.

Miten auttaa, jos toinen ei halua apua!?Itse elän tätä asiaa lukuunottamatta ns.elämäni parasta aikaa, kun lapset pieniä.KAUANKO TUOLLAISTA MIESTÄ JAKSAA KATSELLA?

Alkuperäinen kirjoittaja Samoin:
Miten auttaa, jos toinen ei halua apua!?Itse elän tätä asiaa lukuunottamatta ns.elämäni parasta aikaa, kun lapset pieniä.KAUANKO TUOLLAISTA MIESTÄ JAKSAA KATSELLA?

niin...sama mullakin on käynyt mielessä. mutta onneksi nyt mies on itsekin tajunnut että hän menettää paljon, jos ei asiaa korjaa. olen kysynyt häneltä, että tällaisenko kuvan isästä hän haluaa lapsilleen antaa.

mutta enpä tiedä, miten tämä korjaantuu. mies tarvitsisi itsetunnon kohotusta ja tiedän, että työ on hänelle tärkeää ja sitä kautta mieli paranisi.mutta työksi en voi muuttua...

Alkuperäinen kirjoittaja Vaikeasta masennuksesta parantuva:
Ei masennuksesta parannu komentamalla mies ulos lenkille. Masentunut ei jaksa tehdä mitään, hän ei näe oman huonon olonsa ulkopuolelle.

JOs viittaat minun kirjoitukseen, en sitä tarkoittanutkaan. Sanoin vain että tutkimusten mukaan lievään masennukseen auttaa oikea ruokavalio (rasvat ja muut kohillaan) ja säännöllinen urheilu yhtä hyvin kuin lääkkeet. Eri asia miten sen saa väsyneenä ja haluttomana toimimaan.

Masennus todettiin miehellä vajaat vuosi sitten.
Oli vähän samanlainen kuin sinun miehesi nyt.
On syönyt Cipralex nimistä masennuslääkettä siitä asti ja kuin " toinen " ihminen.
Eli sama mies johon aikoinaan rakastuin.
Hommailee ja puuhailee. Osallistuu normaalisti kodin yhteisiin asioihin.
Ja on jopa oppinut keskustelemaan mun kanssa ( ihme ja kumma ).

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
On syönyt Cipralex nimistä masennuslääkettä siitä asti ja kuin " toinen " ihminen.

eli toivoa on...

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

eli toivoa on...

Tottakai teillä on toivoa.
Menette tai mies menee vaik terveyskeskuslääkärin puheille ja kertoo olotilastaan, niin kyllä tänä päivänä aika hyvin kirjoittavat reseptin masennuslääkkeeseen.
Sitten kun vaan muistatte, että oireet voipi hieman alussa pehentua ennen kuin parantumista tulee.
Me keskusteltiin asiasta ja sovittiin, että jos huomaan muutosta pahempaa niin kerron asiasta niin silloin miehelläkin on helpompaa kun ei tarvitse luulla/arvailla.
Kolme viikkoa meillä meni niin tuli ekat sivu oireet eli käsien vapina ja unettomuus. Kesti vajaan viikon ja sen jälkeen ei mitään.
Annostusta on nostettu tasaisesti ja nyt vajaat puoli sama annostus.
Hyvin on todellakin miehellä mennyt ja elämän halu/ilo on palannut meidän perheeseen.

Meillä mies vastustaa lääkkeitä, niinhin muka jää koukkuun ja mihinkään sitä ei saa puhumaan kirveelläkään. Ja olen uhannut erota ja muuta, lupaa yrittää ja sitä kestää max. 2päivää....

Mulla taas on sellainen ongelma, että mies vähättelee lääkärin tarvetta ja uskoo selviytyvänsä yksin. Hän sysää kaikki lähimmäiset ja ystävät pois läheltään. Mitäs tässä nyt sitten tekisi?

Yhteistyössä