Mies mukaan ultraan ja gynekologiseen tutkimukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaus

Vieras
Alussa ajattelin että tottakai mies mukaan ekaan ultraan, mutta koska mulle ei ole koskaan tehty gynekologista tutkimusta, niin se tehdään kuulemma samalla kertaa. En oikeastaan kyllä siihen haluaisi miestä mukaan. Voinko pyytää että tutkimus tehdään ensin/jälkeen, ja mies on sitten vaan ultrassa mukana, muuten odotushuoneessa. ?

Ehkä tyhmä kysymys, kun muutenkin mies nyt on nähnyt kaiken ja tietää kaikenlaista minusta, mutta en ehkä kumminkaan halua häntä mukaan siihen kun jutellaan naistenjutuista ja ronkitaan enempi. :)

Mulla oli lääkärissä sisätutkimus ja eri sairaalassa ultra. Mies oli lääkärissä mukana (ennen sisätutkimusta juteltiin muuta toisen lääkärin kanssa) ja kun menin "ronkittavaksi" (oli myös mulle eka kerta gynellä), lääkäri kuiskasi mulle että jos haluan, hän voi käskeä miehen sermin taakse odottamaan :D Tutkimus oli kyllä tosi nopea, ja eka ultra tehtiin ainakin mulle emättimen kautta, joten en usko että miehen kannalta niissä oli juurikaan eroa. Kummassakaan tapauksessa mies ei ollut jalkopäässä tuijottamassa kun mun alapäähän tungetaan instrumentteja, vaan istui vieressä.

Kyllä mun mies oli mukana kolmessa emättimen kautta tehdyssä ultrassa ja jokaisen yhteydessä lääkäri myös kokeili sormellaan "paikkojani". :) Joka kerta mieslääkäri. Neuvolan lääkäri (mies myöskin) teki jotakin sisätutkimuksia ja sanoi miehelleni: "tämä on ihan normaali toimenpide, älä säikähdä". :D

On tulossa mukaan ja todellakin tiedostan että se on miehelle varmasti järkyttävämpää, mutta en ottaisi miestä mukaan tavallisestikaan gynelle niin en haluaisi häntä mukaan siihen nytkään. Ultraan taas ehdottomasti. Ja miehelle tämä on ihan ok.

Ihan ekana, siis et ikinä ole ollut gynekologiseessa tutkimuksessa?! Et voi olla tosissasi?

Mutta joo, mulla mies oli äitipolilla mukana painoarvioultrassa, lääkäri ultrasi ensin ja komensi sitten miehen istumaan sellaiselle paikalle, josta ei näköyhtyttä ja teki sitten tutkimuksen.

Ultra tehdään myös minulle alakautta. Mutta ne liittyy vauvaan niin miehen läsnäolo on ihan ok. Niinkuin sanoin, ehkä tyhmää mutta mua jännittää muutenkin tuollaiset ronkkimiset ja asioista keskustelu niin mieluummin menisin yksin. Ehkä mua vaan juurikin mietityttää että pitääkö ne mun pyyntöä ihan pöllönä.

[QUOTE="...";25389786]Ihan ekana, siis et ikinä ole ollut gynekologiseessa tutkimuksessa?! Et voi olla tosissasi?

Mutta joo, mulla mies oli äitipolilla mukana painoarvioultrassa, lääkäri ultrasi ensin ja komensi sitten miehen istumaan sellaiselle paikalle, josta ei näköyhtyttä ja teki sitten tutkimuksen.[/QUOTE]

En. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä mun kohdalla, mun oli määräkin mennä vasta nyt :) sattui sitten vaan raskaus samaan saumaan.

Ainakin täällä gynekologinen tutkimus tehdään nimenomaan aina ensi ja ultra sen jälkeen vasta ja ihan hyvin voit asiasta mainita et mies odottais sen aikaan ulkopuolella ja et hoitaja hakee hänet sit kun aletaan ultraamaan, niin tekee moni muukin. :) Meillä oli kerran niin et mies seisoi tutkimus verhon takana sen aikaa et sisätutkimus tehtii ja vaikka ultrattiin alakautta, tuli sit ruutua tuijottaa kun se ultraus alkoi.

Mä kyl uskoisin, että siellä ihan automaattisesti sanotaan miehelle, että nyt voit poistua hetkeksi paikalta. Jos siis tajuavat, että eka tutkimus sun kohdalla. Ja ei sinua kieroon katsota, vaikka tuon toiveen esittäisitkin. Eivät kaikki huoli edes opiskelijoita näkemään omia gynekäyntejään. :)

Ainakin täällä gynekologinen tutkimus tehdään nimenomaan aina ensi ja ultra sen jälkeen vasta ja ihan hyvin voit asiasta mainita et mies odottais sen aikaan ulkopuolella ja et hoitaja hakee hänet sit kun aletaan ultraamaan, niin tekee moni muukin. :) Meillä oli kerran niin et mies seisoi tutkimus verhon takana sen aikaa et sisätutkimus tehtii ja vaikka ultrattiin alakautta, tuli sit ruutua tuijottaa kun se ultraus alkoi.

Kiitos vastauksista. Jep, taidan vaan sanoa että mies odottaa ulkopuolella ja tulee sitten ultraan mukaan. :) eihän se sen vaikeempaa.

[QUOTE="vieras";25389782]On tulossa mukaan ja todellakin tiedostan että se on miehelle varmasti järkyttävämpää, mutta en ottaisi miestä mukaan tavallisestikaan gynelle niin en haluaisi häntä mukaan siihen nytkään. Ultraan taas ehdottomasti. Ja miehelle tämä on ihan ok.[/QUOTE]

eka ultra tehdään emättimen kautta, ei tosiaan eroa sisätutkimuksesta millään tavalla siinä mielessä että koivet pystyssä sielläkin ollaan lääkäri jalkojen välissä

Jännäsin esikoista odottaessa sisätutkimusta miehen läsnäollessa, mutta mies on istunu siinä mun hartioiden seudulla niin ei nyt oo kovin hyvää näköyhteyttä sinne alas edes ollu. Ja toisessa raskaudessa mulla ollu enää mitään väliäkään kun mies oli kuitenki nähny synnytyksessä jo kaiken :D

eka ultra tehdään emättimen kautta, ei tosiaan eroa sisätutkimuksesta millään tavalla siinä mielessä että koivet pystyssä sielläkin ollaan lääkäri jalkojen välissä

Niinkuin sanoin, tiedän että se tehdään emättimen kautta, mutta eroaa se mun mielestä sillä tapaa että ultrassa keskiössä on se vauva, tutkimuksessa taas mun alapään osiot jne. Ei miehen tartte nähdä eikä kuulla millä kaikella mua ronkitaan ja miltä siellä näyttää...

[QUOTE="vieras";25389907]Niinkuin sanoin, tiedän että se tehdään emättimen kautta, mutta eroaa se mun mielestä sillä tapaa että ultrassa keskiössä on se vauva, tutkimuksessa taas mun alapään osiot jne. Ei miehen tartte nähdä eikä kuulla millä kaikella mua ronkitaan ja miltä siellä näyttää...[/QUOTE]

Mun osalta se sisätutkimus meni nopeasti ohi, eikä lääkäri tainnut edes sanoa mitään sen aikana. Se meni siis ohi tyylillä nopea vilkaisu ja "kaikki ok", luulin itse että toimenpide kestäisi pitempään tai että lääkäri kommentoisi jotenkin tai selostaisi mitä tekee.

Mutta siis on todellakin ok jos et halua miestä siihen tilanteeseen, voit sanoa että mies tulee sitten katsomaan kun aletaan ultrata :) Et varmasti ole ainoa, joka esittää tuon toiveen, joten ei tarvitse ujostella.

Riippuu, milloin eka ultra tehdään. Eri kunnissa eri aikaan. Viikolla 12 alakautta, rakenneultra taas jo mahan päältä, ja tämähän 18-20 viikon ultra on jossain päin se eka.

Mites sit synnytys? Siellä sitä vasta ronkitaankin...

No eipä pahemmin, jos kaikki menee hyvin. Synnärille mennessä tietty tsekataan, missä vaiheessa mennään, mutta sinne esitutkimushuoneeseen en ottanut miestä mukaan ollenkaan. Salissa tehtiin yksi sisätutkimus ennen ponnistusvaihetta ja ponnistuksen ajaksi pyysin miestä odottamaan käytävällä. Eli sain säilytettyä yksityisyyteni, vaikka mies olikin mukana sairaalassa.

Juttele miehes kans tuosta etukäteen. Se voi olla meinaan miehelle kova paikka, kun käsketään kesken kaiken vieraan ihmisen toimesta ulos huoneesta ja pidetään tutkimusta jonain salamyhkäsenä juttuna.

Yhteistyössä