Mies "pettää" aina hädän hetkellä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
Minulla on mies, joka pääsääntöisesti "pettää" aina hädän hetkellä. Eli hänestä on hyvin vähän apua, tai pikemminkin toisinpäin, hän usein vain pahentaa tilannetta.

Tässä yksi "kevyemmästä" päästä olevasta tapahtumasta. Meidän 1 -vuotias, ja 5 -vuotias sairastuivat äkillisesti. 3 -vuotias säilyi terveenä. Mies oli "apuna" noin vuorokauden ajan ja sitten pakeni paikalta. Rehellisesti sanottuna minä jo lähetin hänet mielellään matkoihin, sillä hänen empatiakykynsä, selkärankansa ja auttamishalunsa olivat heikommat mitä terveenä pysyneellä 3 -vuotiaalla. Tämän vuorokauden aikana, mitä pitkin hampain oli auttamassa ehti mm. huutaa 1 -vuotiaalle oksentamisesta, kun väkisin yritti lasta juottaa, raivota 1 -vuotiaalle itkemisestä ja siitä kun 40 asteen kuumeessa oleva lapsi ei rauhoitu. Lisäksi hän ehti huutaa 3 -vuotiaalle siitä, kun lapsi pyysi juustoa leivän päälle, kiukutella minulle, kun hän ei ollut saanut kunnolla nukuttua ja oli nälkäinen (jääkaappi oli täynnä ruokaa...), jne. jne. Sitten hän soittelee reilun 100 kilometrin päästä sellaisia mukaempatiaa tihkuvia puheluita ja kyselee hyvin huolestuneena lasten ja minun vointia.

Rehellisesti sanottuna minua V*TT*TTAA koko ihminen. En voi ymmärtää miten ihminen voi olla niin käsittämättömän itsekeskeinen ja omaa napaa tuijottava, ettei edes omian lapsiaan pysty hädän hetkellä auttamaan?? Ja tämä viimeisin tapahtuma on todellakin esimerkki helpoimmasta päästä. Miehen meriitteihin kuuluu myös mm. tunteja kestäneen huorittelu raivokohtauksen saaminen minulle sinä päivänä, kun viimeisen sektion jälkeen tulin kuopuksen kanssa kotiin ja haava repesi vuotamaan. Ja voin käsi sydämellä sanoa, että minä en ole miestä provosoinut tilanteiden keskellä. Ei siihen ole ollut edes mahdollisuutta, kun olen jotenkin yrittäny tulipaloja yksin sammutella.

Pahoittelen pitkää vuodatusta. En vain jaksa ymmärtää, että mitä ihmettä liikkuu ihmisen päässä, joka potkii hädän hetkellä oikein urakalla maassa makaavaa?? Myöhemmin tapahtumia sitten pyydellään itku kurkussa anteeksi, kunnes taas seuraava tulipalo syttyy ja käytöksen päälinjat ovat taas samat. Muutaman tunnin kestää ja sitten alkaa vähintääkin minun (joka yritän pitää jollain tavalla tilannetta kasassa) selkään puukottaminen. Esim. tuossa kuopuksen kotiutumistapahtumassa selitys oli sitten, että hänellä stressi purkautui. Joten päättipä sitten purkaa stressinsä juuri sektioleikkauksesta pikkuvauvan kanssa kotiutuneeseen vaimoon, jolla oli vielä kaiken kukkuraksi leikkauskomplikaatio päällä. Ja tietenkin paikan päällä oli tuntien raivoa kuuntelemassa ja katselemassa vastasyntyneen lisäksi 4 ja 2 vuotiaat isommat sisarrukset.

Auttaisikohan joku terapia tai muu, jos mies saisi apua ja työkaluja siihen, miten kohdata tuollaiset äkilliset, stressaavat tilanteet? Ilmeisesti mies ei osaa niitä käsitellä, vaan etsii jonkun jolle huutaa ja jota syyttää, sen sijaan että toimisi? Jotain vihanhallintaa ym. kai voi opetellakin.

Miksi olet tuollaisen ihmisen kanssa? Lapset kärsii ihan mielettömästi.

Voin kertoa, että olen tilannetta miettinyt kerran jos toisenkin. Lapset rakastavat isäänsä ja isä rakastaa (kykyjensä mukaan) lapsiaan. Onko parempi erottaa heidät, vai elää tilanteessa, jossa hätätilanteet ovat sitten täysin minun vastuulla?

Tai oikeastaan tiedän, että niin kauan kun miehen kanssa samana perheenä elän, ei minun pitäisi edes olettaa mieheltä mitään apua hätätilanteissa. Eli siten olen omalta osaltani tilanteiden kärjistymisestä (kierolla tavalla) vastuussa. En siis syytä itseäni miehen käytöksestä, vaan siitä että kerta toisensa jälkeen odotan, että minulla olisi aikuinen ihminen vierellä hädän hetkellä. Mikäli tämän olettamuksen suostuisin täysin unohtamaan, heittäisin miehen ulos aina ensimmäisen kipinän syttymisen jälkeen ja hoitaisin tilanteen itse. Typerästi kuitenkin odotan kerta toisensa jälkeen myös häneltä apua. Tyhmä minä, kaikin tavoin...

Vai SiNÄ ihmettelet?? Hulluja ukkoja on maailma pullollaan mutta pahimpia ovat tuollaiset eukot jotka mahdollistaa näiden sekopäiden käytöksen ja mikä pahinta, PILAAT lastesi elämän jo alkumetreillä! Turha kitistä sympatiaa. Olet huono äiti ja lapsia käy todella sääliksi! Hyi olkoon!

Ihmisen pitää olla todella häiriintynyt että pitää keksiä tällaisia sepustuksia. No helppoahan se on kun ei ole rekisteröitymispakkoa ja siksi itsekään en tahdo mustana kommentoida kun voi saada ties mitä kakkaa päälleen jos erehtyy kyseenalaistamaan trollipeikkojen tarinoita.

Suosittelen että hakeudut hoitoon.

[QUOTE="vieras";29163980]Auttaisikohan joku terapia tai muu, jos mies saisi apua ja työkaluja siihen, miten kohdata tuollaiset äkilliset, stressaavat tilanteet? Ilmeisesti mies ei osaa niitä käsitellä, vaan etsii jonkun jolle huutaa ja jota syyttää, sen sijaan että toimisi? Jotain vihanhallintaa ym. kai voi opetellakin.[/QUOTE]

Siitähän kyse puhtaasti on, että mies ilmeisesti itse hätääntyy tilanteesta ja pikkulapsen tavoin alkaa purkamaan sitä pelkoaan (pelko=viha) "äitiinsä", eli minuun. Tiedän tuon asian, mutta sitten oman ketutukseni keskellä en pysty asiaa yhtään sen enempää käsittelemään. Mies käy tietyn tyyppisessä terapiassa, mutta en tiedä auttaako se häntä. Miehellä on taustalla vaikea masennus, joten vuosia "ymmärsin" häntä ja varmaan myös tietyllä tavoin mahdollisitin hänen käytöksensä. :(

Itse olen sopan keittänyt, mutta välillä vain ottaa päähän niin hemmetisti...

Käyhän ihan huviksesi lueskelemassa ap noita sivuja. Ja lue tuo alla oleva lainaus joka on noilta sivuilta. Siellä on myös testi jonka suosittelen tekemään. Nämä laitan tähän siksi, että sun teksti voisi olla mun entisestä elämästä entisen miehen kanssa.
https://www.turvakoti.net/site/

Mikä on väkivaltaa?

Perhe- ja lähisuhdeväkivalta on sanoin ja teoin satuttamista

Perheissä ja lähisuhteissa on paljon ja monenlaista väkivaltaa. Sitä ei usein edes tunnisteta. Tiedon saaminen auttaa tunnistamaan väkivallan ja puuttumaan siihen.

Perhe- ja lähisuhdeväkivalta jää usein yhteiseksi salaisuudeksi. Vaikeneminen pahentaa asiaa. Jo asiasta puhuminen voi auttaa väkivallan kierteen katkaisemisessa.

Usein väkivaltana pidetään vain fyysistä väkivaltaa, sellaista, joka jättää jälkiä. Fyysinen väkivalta on kuitenkin vain yksi väkivallan muoto. Seuraavassa on esitelty yksi tapa lähestyä väkivallan muotoja.

Fyysinen väkivalta
Fyysinen pahoinpitely on esimerkiksi tönimistä, hiuksista repimistä, kuristamista, potkimista ja hakkaamista. Jos fyysinen väkivaltaa jättää jälkiä, se on helpoiten tunnistettavissa. Se voi aiheuttaa ruhjeita ja murtumia ja pahimmillaan johtaa kuolemaan.

Henkinen väkivalta
Henkistä väkivaltaa on esimerkiksi läheisen alistaminen nimittelemällä erityisesti toisten läsnä ollessa tai nolaamalla hänet julkisesti. Sitä on myös sosiaalinen eristäminen esimerkiksi ystävistä tai sukulaisista, taloudellinen alistaminen, mielipiteiden ilmaisun tai pukeutumisen kontrollointi, vapaasti ulos menemisen estäminen, seksuaalisuuteen liittyvä psyykkinen alistaminen tai fyysisellä väkivallalla uhkaaminen. Fyysinen väkivalta sisältää aina henkistä väkivaltaa. Jo väkivallan uhka on henkistä väkivaltaa. Pelkoa voidaan pitää väkivallan merkittävimpänä ja yleisimpänä oireena pahoinpitelyjen määrästä ja laadusta riippumatta. Monet naiset ovat kokeneet parisuhdeväkivallassa pahimmaksi pelossa elämisen ja väkivallan uhan.

Seksuaalinen väkivalta
Seksuaalista väkivaltaa ovat raiskaus, seksiin pakottaminen, pakottaminen nöyryyttäviin seksuaalisiin tekoihin ja seksuaalinen ahdistelu. Kysymys on sekä fyysisestä että henkisestä väkivallasta.

Taloudellinen, sosiaalinen tai uskonnollinen väkivalta
Fyysisen, henkisen ja seksuaalisen väkivallan lisäksi voidaan vielä erikseen nimetä taloudellinen, sosiaalinen tai uskonnollinen väkivalta, tai nämä voidaan sisällyttää henkiseen väkivaltaan.

Lue lisää myös esitteestä "Hiljaa oleminen ei kyllä enää auta." Tunnista perheväkivalta ja hae apua.
Väkivallan eri muotoja kuvataan myös alla olevassa ympyrässä:

Lisään vielä, että tuollaisessa tilanteessa kasvaessaan sun lapset alkaa pitämään normaalina varsin epänormaalia käytöstä. Millaisen tulevaisuuden haluat lapsillesi?

[QUOTE="vieras";29164000]Ihmisen pitää olla todella häiriintynyt että pitää keksiä tällaisia sepustuksia. No helppoahan se on kun ei ole rekisteröitymispakkoa ja siksi itsekään en tahdo mustana kommentoida kun voi saada ties mitä kakkaa päälleen jos erehtyy kyseenalaistamaan trollipeikkojen tarinoita.

Suosittelen että hakeudut hoitoon.[/QUOTE]

Keksiä?

Ei näitä tarvitse keksiä..Asun ite ihmisen kanssa joka huuti mm. siitä 3 vuotiaalle kun hällä oli mahatauti ja päästi housuun eikä ehtinyt vessaan...Ja esimerkkejä riitää..

Apua on myöskin turha odottaa, kaikki vetovastuu on aina ja ikuisesti minulla eikä mihinkään voi luottaa..

Juu, lähteminen on paras vaihtoehto.

[QUOTE="vieras ap";29164011]Siitähän kyse puhtaasti on, että mies ilmeisesti itse hätääntyy tilanteesta ja pikkulapsen tavoin alkaa purkamaan sitä pelkoaan (pelko=viha) "äitiinsä", eli minuun. Tiedän tuon asian, mutta sitten oman ketutukseni keskellä en pysty asiaa yhtään sen enempää käsittelemään. Mies käy tietyn tyyppisessä terapiassa, mutta en tiedä auttaako se häntä. Miehellä on taustalla vaikea masennus, joten vuosia "ymmärsin" häntä ja varmaan myös tietyllä tavoin mahdollisitin hänen käytöksensä. :(

Itse olen sopan keittänyt, mutta välillä vain ottaa päähän niin hemmetisti...[/QUOTE]

Ensinnäkin, masennus ei ole nähtävästi taustalla, vaan päällä. Siihen liittyy vaikeuksia tunteiden käsittelyssä, raivarit etc.

Toiseksi, vaikka mies rakastaa lapsia ja lapset häntä, niin kannattaa miettiä tulevaisuutta: millaisen aikuisen mallin miehesi antaa lapsille. Koska lapset rakastavat isäänsä ja toisaalta näkevät häen riehumisensa, he ottavat hänestä mallia (ihan alitajuntaisesti)
Kannattaa miettiä jo etukäteen kenessä on vika, kun kotona on yhtäkkiä 16-vuotias pikkuasioista jättiraivareita saava teini.
Jos mies siis ei tuosta parane, niin heitä vaan pihalle- lastenkin takia.

Viimeksi muokattu:
Haleja vaan sinne päin, mä lopetin 2 lapsen syntymän jälkeen sen että oletan lasten isän auttavan tuollaisissa tilanteissa.. Meillä oli juuri tuollainen tilanne joskus: 1 vessa , minä oksennustaudissa vauva kainalossa ja 4 vuotias myös siinä oksenteli pitkin asuntoa, mitä teki mies ?? Oli pelaamassa ja kun pyysin tuomaan jaffaa, oli pelannut nekin rahat! Kun ihmisellä ei ole empatiakykyä tai yleensäkään tajua mitä on olla perheenisä ei se siitä muuksi muutu! Jollei itse tajua...

Kuullostaa niin tyypilliseltä perheväkivalta tilanteelta tuo teidän touhu (onko mies jo hakannut sut vai onko vasta suunnitelmissa?):
1. Mies hakkaa vaimonsa ja tulee sitten rukoilemaan sairaalaan anteeksiantoa
2. Nainen ajattelee että koko tilanne on hänen vikansa

Ilmeisesti teillä tilanne ei ole (vielä) fyysisellä tasolla, mutta lähde nyt hyvä ihminen! Onko lapsille parempi että isä huutaa niille kun ne ovat sairaita ja joutuvat kuuntelemaan kun äitiä huoritellaan, kun se on sairaana, vai se että olet heidän kanssaa rauhallisessa kodissa? Isähän voi jatkaa heidän elämässää mukana, kykyjensä mukaan.

Haleja vaan sinne päin, mä lopetin 2 lapsen syntymän jälkeen sen että oletan lasten isän auttavan tuollaisissa tilanteissa.. Meillä oli juuri tuollainen tilanne joskus: 1 vessa , minä oksennustaudissa vauva kainalossa ja 4 vuotias myös siinä oksenteli pitkin asuntoa, mitä teki mies ?? Oli pelaamassa ja kun pyysin tuomaan jaffaa, oli pelannut nekin rahat! Kun ihmisellä ei ole empatiakykyä tai yleensäkään tajua mitä on olla perheenisä ei se siitä muuksi muutu! Jollei itse tajua...

Näinhän minunkin pitäisi se ymmärtää. Joko mies ulos tai sitten lopetan olettamisen siitä, että saisin (todellista) apua. Tiedän, että itsestä nämä asiat lähtevät.

Ja onhan hän paljon tajunnut kuluneen vuoden aikana. Sitten tällaiset takapakit, vaan saavat minut muistamaan kaiken muun tapahtuneen. :/

[QUOTE="sipsi";29164062]Mieleeni herää tekstisi luettuani vain yksia kysymys: Miksi ihmeessä suostut elämään tuollaisessa suhteessa?[/QUOTE]

En ole ap, mutta mulla meni pitkään ennekuin tajusin että mikä se tilanne oikeesti oli. Kun oli riittävän jumissa ei ollu voimia ajatella muuta. Lisäksi mies tehokkaasti "aivopesi" minua ajattelemaan, että syy on minussa ja se mun mies on loistoyksilö :kieh: pienet lapset ja ja ja ei voimia ajatella muuta kuin selviytymistä päivästä toiseen. Kunnes yks päivä vaan jaksoin nousta ja lähetä.

[QUOTE="lila";29164072]En ole ap, mutta mulla meni pitkään ennekuin tajusin että mikä se tilanne oikeesti oli. Kun oli riittävän jumissa ei ollu voimia ajatella muuta. Lisäksi mies tehokkaasti "aivopesi" minua ajattelemaan, että syy on minussa ja se mun mies on loistoyksilö :kieh: pienet lapset ja ja ja ei voimia ajatella muuta kuin selviytymistä päivästä toiseen. Kunnes yks päivä vaan jaksoin nousta ja lähetä.[/QUOTE]

Justiin näin..

Ensin tulee se ajatus et onkohan tää nyt ihan oikein..

Sit siitä alkaa puhumaan ääneen..

Jossain kohtaa alkaa jo miettimään muutosta mut ei vielä ole valmis tekemään mitään ja joku aamu herää ja tajuaa et ei saakeli, ei näin!Nyt mä sen teen!

Ja sillon sitä on valmis kääntämään uuden lehden.

[QUOTE="lila";29164015]
Lue lisää myös esitteestä "Hiljaa oleminen ei kyllä enää auta." Tunnista perheväkivalta ja hae apua.
[/QUOTE]

Meillä tilanne on tunnistettu ja apua on haettu (mies käy terapiassa). Paljon on tilanne muuttunut, mutta näitä "takapakkeja" sitten näemmä tulee.

Jännää muuten, että sanotaan, että puhukaa asiasta ja hakekaa apua, mutta sitten kun puhuu, niin kommentit ovat tätä luokkaa mitä suurin osa tässäkin ketjussa on. Puskista on niin helppo huudella, kun ei itse ole joutunut yön pimeinä hetkinä miettimään, että onko lapsille parempi kasvaa isän kanssa, joka masennuksensa takia aika ajoin käyttäytyy hyvin väärin perhettään kohtaan, vai annanko miehen vain tappaa itsensä, jolloin lapset elävät sitten loppuelämänsä sen asian kanssa...

Mutta joka tapauksessa, kiitos ketjuun vastanneille. Minua tämä tänne purkautuminen auttoi ja nyt on jopa parempi mieli, eikä enää ota päähän niin paljoa. :)

[QUOTE="vieras ap";29164218] Puskista on niin helppo huudella, kun ei itse ole joutunut yön pimeinä hetkinä miettimään, että onko lapsille parempi kasvaa isän kanssa, joka masennuksensa takia aika ajoin käyttäytyy hyvin väärin perhettään kohtaan, vai annanko miehen vain tappaa itsensä, jolloin lapset elävät sitten loppuelämänsä sen asian kanssa...
[/QUOTE]

Se, tappaako miehesi itsensä, ei millään tavalla ole sun vastuulla. Se ei ole kiinni sun päätöksistä, ja jos näin kävisi, sinä et olisi syyllinen. Sä voit päättää, jatkatko miehen kanssa, ja tuetko esimerkiksi siinä että mies saa tavata lapsia mahdollisimman paljon eron jälkeen, mutta muuten se mitä mies eron jälkeen puuhailisi, ei kuulu sulle. Aikuinen on elämästääm itse vastuussa.

Ehdotin tuolla ketjun alkupäässä terapiaa, onko miehesi puhunut siellä siitä, että ongelmia on edelleen, ja tarvitsisi tehokkaampaa apua ja nopeasti? Onko sillä masennuslääkitystä?

Käytkö sä missään juttelemassa? Sinäkin tarvitsisit tukea. Olisi varmasti tarpeen puhua sun omista huolista ja perhetilanteesta, lisäksi olisi hyvä jos joku voisi antaa sulle konkreettisia neuvoja, miten voit helpottaa miehen selvitymistä vaikeista tilanteista. Jos toinen ei kykene toimimaan oikein, sulla pitäisi olla valmiuksia ohjata sitä toista, ettet vain ala itse hoitaa kaikkea tai mene lukkoon ja anna miehen rähjätä.

Jos toisella on selvästi ongelma, ja on halukas ja aktiivinen työstämään sitä ja ottamaan vastaan apua, haluaisin itse yrittää yhdessä. Jos näyttää siltä, ettei asiat muutu mihinkään suuntaan ja sekä minä että lapset kärsitään, liitto olisi ohi.

Ai mies "auttaa", vaikka lapset on hänen omia?

Mä jotenkin luulin ensin, että puhut jostain satunnaisesta mieskaverista, joka ei oo lasten isä, ettekä ees asu yhdessä. Ja et lähtee vaan meneen, vaikka lapset on kipeinä, huuhhuh, mikä kakkiainen sulla on sielä.

Yhteistyössä