Mies "pettää" aina hädän hetkellä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29164272]Se, tappaako miehesi itsensä, ei millään tavalla ole sun vastuulla. Se ei ole kiinni sun päätöksistä, ja jos näin kävisi, sinä et olisi syyllinen. Sä voit päättää, jatkatko miehen kanssa, ja tuetko esimerkiksi siinä että mies saa tavata lapsia mahdollisimman paljon eron jälkeen, mutta muuten se mitä mies eron jälkeen puuhailisi, ei kuulu sulle. Aikuinen on elämästääm itse vastuussa.

Ehdotin tuolla ketjun alkupäässä terapiaa, onko miehesi puhunut siellä siitä, että ongelmia on edelleen, ja tarvitsisi tehokkaampaa apua ja nopeasti? Onko sillä masennuslääkitystä?

Käytkö sä missään juttelemassa? Sinäkin tarvitsisit tukea. Olisi varmasti tarpeen puhua sun omista huolista ja perhetilanteesta, lisäksi olisi hyvä jos joku voisi antaa sulle konkreettisia neuvoja, miten voit helpottaa miehen selvitymistä vaikeista tilanteista. Jos toinen ei kykene toimimaan oikein, sulla pitäisi olla valmiuksia ohjata sitä toista, ettet vain ala itse hoitaa kaikkea tai mene lukkoon ja anna miehen rähjätä.

Jos toisella on selvästi ongelma, ja on halukas ja aktiivinen työstämään sitä ja ottamaan vastaan apua, haluaisin itse yrittää yhdessä. Jos näyttää siltä, ettei asiat muutu mihinkään suuntaan ja sekä minä että lapset kärsitään, liitto olisi ohi.[/QUOTE]

Minun ei varmaan kannattaisi enää jatkaa tätä ketjua, mutta sulla on hyviä ajatuksia ja haluan vielä vastata.

Mies on saanut ns. terveen paperit masennuksesta jo jonkin aikaa sitten ja tuo itsemurhauhka liittyi siihen aikaan. Tiedän, etten olisi ollut vastuussa hänen elämästään, mutta se ei sitä tosiasiaa muuttanut, että "jäljet" kuitenkin olisin joutunut korjaamaan (=lasten tuskan). Nykyään mies käy juuri vihanhallintaan liittyen terapiassa ja kyllähän edistystä on tapahtunut paljon. Rehellisesti sanottuna en tiedä onko tapahtunut tarpeeksi ja pystynkö itse edes kaikkea "sontaa" loppupelissä anteeksi antamaan. Ja myös se on edellytys liiton jatkumiselle, ei vain miehen käytöksen muuttuminen.

En siis syytä itseäni miehen käytöksestä, mutta tiedostan sen, että oma toleranssini miehen käytöksen suhteen on nykyään niin nollassa, että silloin omalla käytökselläni ns. "edesautan" tilanteiden kehittymistä. En jaksa enää pätkääkään "ymmärtää" häntä. Olletan mieheltä normaalia käytöstä (ja myös vaadin sitä), kun ihminen vasta opettelee vanhempana olemista. Kuulostaa kyllä kornilta, että kolmen lapsen isä opettelee vanhemmuutta, mutta sitä se oikeesti on.

Ai mies "auttaa", vaikka lapset on hänen omia?

Mä jotenkin luulin ensin, että puhut jostain satunnaisesta mieskaverista, joka ei oo lasten isä, ettekä ees asu yhdessä. Ja et lähtee vaan meneen, vaikka lapset on kipeinä, huuhhuh, mikä kakkiainen sulla on sielä.

Voi ei, puhuinko minä "auttamisesta"...??? Se on juuri nimittäin se sana joka saa minut näkemään punaista, kun mies sanoo, että "auttaa". Mielestäni tosiaan oman osuutensa hoitaminen EI ole auttamista, vaan yksinkertaisesti oman osuutensa hoitamista. Piste.

Hitsit, olen kuitenkin tainnut tuon vääristyneen "auttamis" -mallin jollain tavalla omaksua, kun kerran sitä sanaa käytin mielenkuohussani aloitusta kirjoittaessani...

Muuhun nyt en ota kantaa, mutta itse huomasin yhden masennuslääkkeen isomman annostuksen tekevän minusta tosi kärsimättömän ja jopa hieman aggressiivisen ja todella empatiakyvyttömän ja aina säikähdin omaa käytöstäni, käämit saattoi palaa ihan pienestä ja tunsin olevani sekunnissa raivoa täynnä. Ja tiedän näin käyneen muillekkin. Eli jos mies ei ennen masennusta ole käyttäytynyt vastaavasti, kannattaa koittaa lääkkeen vaihtoa (oletan että syö lääkkeitä masennukseensa)

[QUOTE="vieras ap";29164326]Rehellisesti sanottuna en tiedä onko tapahtunut tarpeeksi ja pystynkö itse edes kaikkea "sontaa" loppupelissä anteeksi antamaan. Ja myös se on edellytys liiton jatkumiselle, ei vain miehen käytöksen muuttuminen.

En siis syytä itseäni miehen käytöksestä, mutta tiedostan sen, että oma toleranssini miehen käytöksen suhteen on nykyään niin nollassa, että silloin omalla käytökselläni ns. "edesautan" tilanteiden kehittymistä. En jaksa enää pätkääkään "ymmärtää" häntä. Olletan mieheltä normaalia käytöstä (ja myös vaadin sitä), kun ihminen vasta opettelee vanhempana olemista. Kuulostaa kyllä kornilta, että kolmen lapsen isä opettelee vanhemmuutta, mutta sitä se oikeesti on.[/QUOTE]

Ymmärrän nuo sun tunteet, on tosi raskasta jos jossain tilanteissa joutuu olemaan tilanteen ainoa vanhempi, ja tavallaan huolehtimaan vielä puolisosta lasten lisäksi, kun oikeasti sen pitäisi mennä niin että te yhdessä otatte vastuun. Mun oma puolisoni käy läpi parhaillaan tutkimuksia, epäillään erästä neurologista häiriötä. Ongelmat eivät ole yhtä vakavia kuin teillä, mutta niitä on, ja tajusin vasta toisen lapsen syntymän jälkeen, että jossain on nyt vikaa. Aikaisemmin on tietyistä jutuista selvinnyt vähintään kohtalaisesti, mutta elämässä tuli monenlaista stressitekijää samaan aikaan, ja jotenkin se ehkä "katkaisi kamelin selän" ja nuo ongelmat alkoivat vasta kunnolla ilmetä.

Suunnitteletpa millaista jatkoa tahansa, niin suosittelen, että hakeutuisit jonnekin puhumaan, etkä jäisi tilanteessa yksin. Voimia!

[QUOTE="vieras ap";29164218]Puskista on niin helppo huudella, kun ei itse ole joutunut yön pimeinä hetkinä miettimään, että onko lapsille parempi kasvaa isän kanssa, joka masennuksensa takia aika ajoin käyttäytyy hyvin väärin perhettään kohtaan, vai annanko miehen vain tappaa itsensä, jolloin lapset elävät sitten loppuelämänsä sen asian kanssa...
[/QUOTE]

Joo, ehdottomasti kannattaa olla suhteessa sen takia, ettei puoliso tapa itseään ja altistaa lapsetkin elämään tuollaisessa ympäristössä. Lapsilla varmasti turvallinen fiilis ja tasapainoinen ympäristö.

Joskus voisi ajatella niitä lapsiakin, ihan oikeasti.

Yhteistyössä