Mies puhuu IHAN mitä sattuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kenen kanssa elän?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikaisemmin kirjoittelin tähän ketjuun ja nyt sitten lähdin. Jouluaattona, ei sillä mitään väliä.
Pientä taustaa mm. eilisestä; olin päivällä töissä ja pääsin myöhään, joten kun kävin kotona ja menin miehen luo, oli kello noin 10. No, hän oli koko päivän ollut vapaana mutta ei ollut tehnyt kotonaan mitään ns. jouluvalmisteluja. No, hän oli minulle "varannut" uunin pesun. Ok, pitkin hampain pesin sen. Hän asensi uutta jääkaappia, rakensi uutta paikkaa sille. Siis yöllä. Uunin pesun jälkeen luin ja olin todella väsynyt niin menin nukkumaan. Enhän tietenkään voinut nukkua kun mies alkoi pestä keittiötä perusteellisesti (huom. omassa asunnossaan jossa asunut 18 vuotta) pikku hiljaa minua haukkuen (koitin nukkua) että olin huono nainen kun en sitä tehnyt. Meuhkasi siinä ja kolisteli. Hän meni sohvalle nukkumaan viiden maissa, joten unta sain muutaman tunnin ehkä. Aamulla piti ajoissa herätä lahjaostoksille (lapsilleni) joten tämän aattopäivän olen ollut kuin zombi, ihan poikki. Kävin omassa kotonani laittamassa paketteja ja menin takaisin miehen talolle. Olin nyt päättänyt antaa ihan täydellä takaisin. Hän laitteli ruokaa ja valitti että miksi minä en osallistu siihen. No, olinhan tehnyt kaikki laatikot ja paistanut kinkun niin mielestäni oli hänen vuoro. Sitten alkoi valitus että on pölyistä, jos imuroisin. Sanoin suoraan että minä siivoan kyllä omassa asunnossani ja hän omassaan. Imuroin. Sitten hän avasi keittiönsä kaapin ja sanoi että minä alan niitä pesemään. Tästä hän oli puhunut jo suhteemme alusta 9 kk sitten mutta en todellakaan aikonut pestä niitä. No, nyt jouluaattona koitti "se" hetki ja minun olisi pitänyt kaappeja pestä. Latasin aika suoraan että ei muuten tule tapahtumaan. Vastaus oli että hänen mielestään emme koskaan tule asumaan saman katon alla. Vaikka eilen hän puhui yhteen muuttamisesta...joo. Koska hän seurustelee vain naisen kanssa joka pitää hänen kotinsa tip-top- ja minä olin siis huono. Ok, olin samaa mieltä ja sanoin että tämä loppuu nyt tähän. keräsin paistamani jouluruoat autoon ja muutkin tavarani ja lähdin lopullisesti. Se viimeöinen tilanne oli viimeinen pisara, jos toista rakastaa niin kunnioittaa että hän on väsynyt ja tietenkin antaa edes nukkua. kaiken huippuna on kyllä tämä yhteenmuuttamisjuttu, jota hän aina välillä viljeli. Luuli kait että se on minulle sellainen porkkana jonka myötä pesen yötä myöten hänen huusholliaan. Väärin, väärin. Siinä ei omakotitalot paina mitän jos mies on luonnevaurioinen.

Hyvä Ampparix1! Sinulle on taatusti parempaa luvassa! Tsemppiä ja onnea tulevalle vuodellesi!

Viimeksi muokattu:
Kannattaa alkuperäisen tapauksessa selvittää myös mahdollinen ADHD, sen verran tuntui tutulta nuo miehesi tekemiset ja sanomiset. Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö ? Wikipedia

Tosin sitä en ymmärrä, että olet jatkanut päivänkään suhteessa, jossa isä ei ole lastansa halunnut. Kuinkahan vanhana lapsikin sen tajuaa?

Mielenterveysongelmaa ei kannata salata eikä vähätellä, vaikka sellaista käytöstä onkin vaikea välttää: sitä kutsutaan läheisriippuvaisuudeksi. Lähiomainen vedetään mukaan sairauteen, sen peittelyyn, tasoitteluun, normaalielämän esittämiseen lapsille ja muille. Mutta mikset nyt viimeistään uskoisi, jos meidän ulkopuolisten mielestä tilanteesi vaatii selkeästi hoitoa?

häiriö ? Wikipedia
Tuosta Wikipedian tekstistä voi saada pahoin vääristyneitä käsityksiä, osin sen hypertekstinä esittämisen vuoksi, mutta muutenkin, vinoksi lyhennettynä ja paikoin epäolennaisia asioita korostavana.

"mahdollinen ADHD, sen verran tuntui tutulta nuo miehesi tekemiset ja sanomiset."
Mitä tuttua? Se 'muka'-unohteluko? En löydä muuta kuin impulsiivisuuden, mikä sekin on toisentyyppistä ja aggressio liian suunnattua, ollakseen vain impulsiota.

Tyyppi vaikuttaa oikeasti tunteettomalta, mille adhd:n-tunnepitoisuus on enemmänkin vastakohtaista. Selkeästi tarkoitushakuinen luonnekuva, luonnehäiriö. Sitä adhd ei ole, vaan hekilö itse kärsii ongelmia aiheuttavista ominaisuuksistaan. Sanoisin että ap:n mies nauttii oireista itsessään, avoimestikin kulttuurin tukemina menestystekijöinä.
Ainoa riesa näyttääkin olevan hänen kumppaninsa, joka ei ole läheisriippuvainen, ollakseen siten parasta vaimoainesta narsistille, eli sietääkseen hyvin huonoa kohtelua. Kun takertuvuuttakaan ei ole ole havaittavissa, ei riskiä sairastua Vahvuuteenkaan nähdäkseni ole.

Lähiomainen kyllä vedetään mukaan sairauteen, sen peittelyyn, normaalielämän esittämiseen ja sitä tapahtuu luonnollisena sopeutumisena, mutta tässä tapauksessa manipulointi on silmiinpistävän räikeää (puhuu IHAN mitä sattuu). Sille ei kukaan ole immuuni ja ap tuntuu minusta varsin vastustuskykyiseltä sekä terveeltä yksilöltä, joka kyllä oirehtii, mutta jolle ei vielä ole kehittynyt hoidettavaa sairautta.

"Tosin sitä en ymmärrä, että olet jatkanut päivänkään suhteessa, jossa isä ei ole lastansa halunnut."
Näin se menee, narsisti hallitsee jos ei pidä varaansa. Mitä syytä on uskoa juuri tähän puheeseen? Mielestäni hän nimenomaan ON halunnut lapsen, mutta ei mitään vastuuta siitä.

"Kuinkahan vanhana lapsikin sen tajuaa?"
Hämäränpeittossa toistaiseksi. Ehkä tärkeää onkin juuri KUINKA sen tajuaa. Alunperin miehen idea ehkä oli hankkia näin ITSELLEEN lisäarvoa perheellisen statuksella, millä voi SAADA ETUJA yrityselämässä. Minusta todennäköistä on, että mies ajoittain kyllä 'tykkää' lapsesta (viihteenä), mutta ei kykene rakkauteen eikä empatiaan. Hän myös ajoittain vihaa lasta (rasitteena), kuten mekin voimme. Negatiiviset reaktiot kuitenkin painottuvat ja ravoa on ennustettavissa (vastuuttomuus).

Mikä on lapsen hyöty ja haitta narsistille? Miten tämän kaiken lapsi myöhemmin käsittää? Monet puhuvat vihasta hyvin tarpeelliseen sävyyn. Että vihan lämmössäkin on parempi elää kuin täydellisen välinpitämättömyyden kylmyydessä. Se voidaan tulkita välittämiseksi, ja toistetaanhan usein sitäkin kuinka lähellä rakkautta viha kuitenkin on.

"Mielenterveysongelmaa ei kannata salata eikä vähätellä"
Narsisti ei terapioista hyödy, kun ei motivoidukaan. Mikäli ap eroaa, ei hän välttämättä tarvitse hoitoa ja toipuu itsestään. Jos hän jatkaa suhteessa on hoitokierre aiheellinen, ehkä myöhemmin lastakin on tuettava.

Jatkuva puheiden mitätöinti, estää pysyvän ja tukevan pohjan syntymisen, mille voisi rakaisujaan ja rakenteitaan perustaa. Aivan johdonmukaisesti tämä synnytetty epävarmuus edelleen heikentää kykyä päätöksentekoon, lopulta estäen sen kokonaan.

Koska henkilö tuntee vastuun ottamisen päätöksistään vaikeaksi, valtuutaa hän mielellään toisen tekemään ainakin suuria päätöksiä. Narsisti ottaakin halukkaasti vallan, ja saa päättää mitä tahtookin, mutta jättää ottamatta vastuun, minkä tietenkin valtuuttaja joutuu kuitenkin kantamaan, ilman että on voinut vaikuttaa kohtalonsa kulkuun. Nerokasta!

Narsisti ei välitä, vaan pyrkii koko ajan vetämään mattoa alta, ettei toinen pääsisikään tasapainoon, leikkii sankaria ojentaessaan auttavaa kättä, vain päästääkseen yllättäen irti, ja toisen uudestaan kaatuessa sättii tasapainottomaksi, kirjaimellisen avuttomaksi (apuhan jäi saamatta).

Olosuhteet narsistin lähellä mielletään mielettömiksi ja mielen tasapaino (terveys) horjuu, kun mielelle ei ole tukea. Loogista.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kenen kanssa elän?;10350377:
Olen ihan käsittämättömässä tilanteessa ihan käsittämättömän ihmisen kanssa.

Minulla on niin sanotusti kunnollinen mies, siis noin ulkopuolisen näkövinkkelistä. Siisti, raitis, yrittäjä, menestyvä, huumorintajuinen, komea, supliikki, jne.

Hänessä on vaan eräs todella outo piirre jota olen nyt viimeaikoina alkanut ihan tosissani miettiä. Hän puhuu ja tekee IHAN mitä sattuu. Niin hyvässä kun pahassa. Ja näillä puheilla ei ole välttämättä mitään tekemistä sen suhteen mitä oikeasti tulee tapahtumaan tai mitä hän oikeasti ajattelee.

Hän on miljoona kertaa jättänyt minut, perunut yhteiset tekemisemme, uhannut todella ikävillä asioilla, eikä ole koskaan toteuttanut yhtäkään uhkaustaan. Toiseen suuntaan hän on maalaillut ihania asioita tulevaisuuteen liittyen, mutta aivan kun ei edes muistaisi sanomiaan asioita enää seuraavana päivänä. Kun minä muistan ne, hän saattaa kysyä otitko tosissasi tai sanoa vaan suunnitelleensa vaihtoehtoja ääneen ja minä tartun niihin heti.

Yhteenmuuttommekin tapahtui siten että mies puhui pitkään että kuinka hänen luonaan olisi minulle asuinpaikka tarjolla ja samalla tarjosi työpaikkaa yrityksessään. Mietin pitkään asiaa ja lopulta tein rohkean päätökseen muuttaa hänen luokseen vieraalle paikkakunnalle, jossa sitten ei mitään työpaikkaa minulle ollutkaan tarjolla ja muutostanikin kommentoi vaan että kun hän vähän raotti kaivon kantta, minä heti hyökkäsin. Lopputulemana kuljiin järjetöntä työmatkaa vanhaan työpaikkaani, jonka lähistöltä olin luopunut omasta asunnostani.

Puhuimme lapsesta ja ilmaisin että toivoisin lasta. Mies teki työtä käskettyä ja saattoi minut raskaaksi, kunnes kun olin raskaana hän sanoi että on katastrofi että meille on syntymässä lapsi, eikä hän ole sitä halunnut. Olimme vuoden ilman ehkäisyä jotta raskaus sai alkunsa.

Kun tapasimme, hän kertoi että hänen hullu exänsä roikkuu hänessä ja haluaa tulla takaisin. Hän vannotti että ei halua ikinä olla kyseisen naisen kanssa enää missään tekemisissä ja kun pääsee tavaroistaan eroon, hän saa lopullisen rauhan. Myöhemmin kävi ilmi että he olivat yhteydessä noin kolme vuotta samaan aikaan meidän suhteemme kanssa ja mieheni tunnusteli exälleen tunteitaan ym.

Kun olemme menossa esim. teatteriin, hän saattaa useita kertoja ennen h-hetkeä perua ja vannottaa ettei todellakaan ole lähdössä kanssani teatteriin vaikka tietää että odotan sitä. H-hetkellä kuitenkin toimii aivan normaalisti, pukee ja tekee lähtöä ja olemme aina menneet kaikkiin paikkoihin mitkä hän on perunut suutuspäissään useita kertoja.

Lomamatkamme hän on perunut jok ikisen mutta aina olemme lähteneet niille. Hän on vannonut että haluaa erota, jonka jälkeen alkaa käyttäytyä aivan normaalisti kun mitään ei olisi sanonutkaan. Hän sanoo puhelimessa että tulee illalla esim. kuuntelemaan lapsemme ääntelyä, vaikka on tulossa kotiin vasta kun lapsi nukkuu. Hän suunnittelee ja rakentaa meille mökkiä, mutta puhuu siitä kuinka olemme kevääseen mennessä lähes varmasti eronneet.

Joskus hän kuitenkin tekee mitä lupaa. Sitä ei koskaan voi tietää. Jos hän sanoo tulevansa klo 7, ilmoittaa jos myöhästyy koska asiasta on riidelty. Suuren osan sanomisistaan, vaikka ovat todella merkittäviä asioita, kuitenkin unohtaa ja kun niistä muistuttaa hän saattaa tehdä mitä sanoi, olematta lainkaan nolona tai pahoillaan jos on unohtanut täysin mitä lupasi.

Toisessa kädessä hän on kuitenkin tekemisissään äärimmäisen perfektionisti ja pikkutarkka. Tässä vaan ei tunnu olevan mitään järkeä kun ei toisen sanomisiin voi yhtään luottaa ja sitten toisissa asioissa taas voi.

Mistä tässä voi olla kysymys? Onko KENELLÄKÄÄN tässä koko maailmassa samanlaista kumppania?? Eniten mietityttää miten lapsen kanssa kun hän kasvaa kun pitäisi olla johdonmukainen? Pakko kai ottaa jalat alleen ennen sitä. Ja jos miehelle puhun näistä, hermostuu ja suuttuu ja pitää sitä nalkutuksena tai valituksena. Mitä enemmän mietin, sitä vähemmän tajuan.

En voi ihan varmaks mennä sanomaan mutta kuulostaa siltä että miehelläsi on kaksoispersoona.. papallani on lääkäri sen todennut ja isälläni on samat "oireet". eli juuri tuo että tekee/puhuu asioita tänää eikä niitä enää huomenna muista. Sen jälkeen kun pappani oli hyväksikäyttänyt muutamia lapsia eikä muistanu tapahtumista mitään tämä hänellä todettiin... Toivottavasti kerkeet alta pois ennen kuin jotain tapahtuu :/