Mies raivoaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami

Aktiivinen jäsen
28.05.2004
1 062
0
36
Alan olla ihan epätoivoinen, tilanne seuraava: vanhimmalla tyttärellämme ( 15 v ) on jo kolmatta vuotta melko raju murrosvaihe, tosin pikkuhiljaa helpottaa mutta on välillä tosi tyytymätön, rääväsuinen, raivoaa pienistäkin asioista. Eipä tämä vielä mitään mutta miehelläni alkaa olla ikää jo yli 50 v, meillä on 10 kk ikäinen poikavauva ja lisäksi 12 v tyttö. Siihen asti kaikki on hyvin kun vanhin tyttäremme on hyvällä tuulella. Mutta auta armias kun hän aloittaa pahantuulisuuden puuskansa, kohta on koko perhe sekaisin. Mieheni raivostuu, käyttäytyy samalla tavalla kuin tytär, nuorempi tytär huutaa hysteerisenä puolustaen sisartaan ja vauva peloissaan itkee. Ja kukas muu kuin minä, äiti, koetan pysyä rauhallisena. Miehelläni on ollut paineita viime vuosien aikana, hän on hyvä isä ja kunnon mies. Olemme puhuneet monesti tästä hänen suuttumistaipumuksestaan, ja hän on pitkään onnistunutkin hillitsemään itsensä tytön " riehuessa ". Mutta sattuu tilanteita jolloin on heikoilla ja silloin on perhehelvetti valmis. AIka äkkiä nämä tilanteet tosin menevät ohitse. Huolettaa vain se, että murrosikäinen ei kunnioita sellaista vanhempaa, joka menettää malttinsa... Enkä minäkään. Aina kun mieheni itsehillintä pettää ja hän käyttäytyy kuin pahainen kakara, koen olevani ainut aikuinen tässä talossa ja kestää kauan että pystyn sietämään häntä. Se vie energiaa, voimavaroja jotka pitäisi säästää vauvan ja kodin hoitoon. Huolettaa myös minkälaiset jäljet nämä kohtaukset saavat aikaan kaikissa lapsissa aikaa myöten. Tytär osaa olla tosi ärsyttävä mutta joskus minusta tuntuu että mieheni pinna on aivan liian lyhyt ja hän purkaa jotain turhautumistaan ( ehkä minuun liittyen ) tyttäreen. Eikä raukka edes tiedosta sitä. Huutaa vaan sitten minulle että minä olen liian kiltti kasvattaja ym. ym.
Tämäkin tietysti aiheuttaa ristiriitatilanteen lapsissa, mutta en todellakaan voi hyväksyä että aikuinen mies alentuu lapsen asteelle !! Asiasta on keskusteltu 1000 kertaa, mutta aina määrätyin väliajoin tilanne toistuu. Ei siis koko ajan, pääosin vietämme rauhallista perhe-elämää, mutta alan jo pelätä ko. hetkiä. Joskus tuntuu että tuli on irti ja minä yksin koetan sitä sammuttaa, vauva kainalossa... Ihan pelottaa niinä hetkinä, viha ja raivo ovat niin voimakkaita, sekä isässä että tyttäressä.

Mitä ihmettä osaisin tehdä ? Lähdenkö lätkimään lapset kainalossa niin ei isin tarvitse enää stressata itseään vaikeilla lapsilla. Saisipa olla rauhassa, levätä ja kerätä voimia työhönsä, joka tuntuu olevan se asia nro 1. Tosin tekee kotitöitä ja auttaa minua aika paljon, tämä em. heikkous vaan saa minut epätoivon partaalle. Aina olen kuitenkin toiminut rauhanrakentajana ja tilanteet ovat menneet ohi. En tiedä suurentelenko näitä asioita mutta minua ne ahdistavat, pelottavat, masentavat ja vievät energiaa. Ja se, että minä olen ainut selväjärkinen aikuinen näissä tilanteissa.

Mainittakoon vielä se, että mieheni äiti on suvussaan tunnettu raivopäisyydestään ja hankalasta luonteestaan, mieheni on saanut jo lapsesta asti siitä kärsiä. Lienee osuutta asiaan; tyttären käytös repii vanhat haavat auki ? Kirjoitan kuitenkin tähän parisuhde-osioon, koska epäilen silti vahvasti että on minulle jostain katkera tms. ja purkaa sen lapsiin kun ei uskalla minua haavoittaa, jo vauvankaan takia. Mitä ajatuksia tämä teissä herättää ?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2005 klo 17:54 Mami kirjoitti:
Mainittakoon vielä se, että mieheni äiti on suvussaan tunnettu raivopäisyydestään ja hankalasta luonteestaan, mieheni on saanut jo lapsesta asti siitä kärsiä. Lienee osuutta asiaan; tyttären käytös repii vanhat haavat auki ?

mistäpä sitä ei anoppia syytettäisi....

Uskomattoman rajoittunut lähestymistapa asiaan vieras nimimerkillä. Joko olet itse anoppi tai sitten sinulla ei elämässäsi ole ollut koskaan mitään hankaluuksia... Ajattelit että pitääpä lyödä lyötyä. Kiitos rakentavasta kommentistasi !! Onneksi täällä varmaan liikkuu myös sydämellä varustettuja ihmisiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2005 klo 17:56 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2005 klo 17:54 Mami kirjoitti:
Mainittakoon vielä se, että mieheni äiti on suvussaan tunnettu raivopäisyydestään ja hankalasta luonteestaan, mieheni on saanut jo lapsesta asti siitä kärsiä. Lienee osuutta asiaan; tyttären käytös repii vanhat haavat auki ?

mistäpä sitä ei anoppia syytettäisi....

Niin, jos ei aikuinen osaa käyttäytyä lapsen uhman edessä niin ihan turha siitä on syyttää ketään muuta kuin peilikuvaansa. Ja jos syyllisiä haluaa väen vängällä etsiä, siinähän on tytölle isässä oiva esimerkki..

Omasta murrosiästäni voisin kertoa.

Eli olin varsin ärsyttävä ja hankala muutaman vuoden ajan. Isäni kanssa otimme yhteen aina, kun vain samaan tilaan törmäsimme. Molemmat olemme luonteeltamme varsin helposti ärsyyntyviä ja raivostuvia. Isäni myös lähti riitelyssä "minun tasolleni" eli raivostui oikein tosissaan ja v:tä haistateltiin puolin sun toisin. Kerran isäni myös otti minua hiuksista kiinni ja paiskasi seinää vasten. Tuolloin äitini tietenkin pelästyi valtavasti ja suuttui myös isälleni.
Tappelua siis jatkui pahemman murrosiän ylitse, mutta kun itse aloin hieman aikuistua, niin tappelut isänikin kanssa loppuivat kokonaan. Muutama vuosi tosin meni niin, että meillä ei juuri toisillemme ollut sanottavaa (sillä emme olleet aikaisemmin muuta tehneet kuin tapelleet). Mutta pikku hiljaa välit korjaantuivat ja nyt 10 vuoden jälkeen välimme ovat oikein lämpimät. Murrosiän tapahtumia en muistele pahalla enkä ole yhdestäkään isäni "haistattelusta" katkera, taisin jo silloin murrosikäisenä ymmärtää, että itse aina riitani aiheutin.
Vaikka isäni ei silloin aina kovin "aikuismaisesti" pystynyt käyttäytymään, niin kyllä hän silti paras isä on, mitä voisin itselleni kuvitella!

kannataisko käydä esim.perheneuvolassa juttelemassa, jos sa auttaisi. sillä itestäni voin sanoa, että jos aikuinen ei pysy aikuisena murrosiän myrskyissä, voi se aiheuttaa lapsen ja vanhemman väleihin ehkä loppuelämän kestävän särön. itselähdin pois kotoa 16 v., koska oli pakko, en osannut enään juustoakaan isäni mukaan leikata oikein, kotityötkin tein minä siihenasti meillä, mutta ei sekään riittänyt.onneksi lähdin, mutta välit eivät ole korjantuneet hyviksi vanhemman ja lapsen väleiksi.

Ymmärrän väsymyksesi ja epätoivosi. Voitko miehellesi puhua? Murrosikäiselle? Minä olen vaikeana aikana, jossa isä ei ollut isän roolissa loppuunpalamisen aikana, selittänyt, selittänyt ja selittänyt lapselle. Loputtomiin sitä ettei syy ole lapsessa ja isä kyllä paranee. Tosin työnsin kyllä sitten lopulta isän "terapiaan" mikä auttoi. Tärkeintä sinun olisi muistaa se, että lasten ja vauvan takia sinun täytyy pitää huolta omasta jaksamisestasi ja viheltää peli poikki ajoissa, eli lähteä sitten pois. Kyllä siitä miehenstä pitäisi löytyä se aikuinen, lapselle murrosikä on sallittua. Raivoaminen tietysti tiettyyn rajaan saakka. Jos olet aivan epätoivoinen hae apua perheneuvolasta. Se ei tee kenestäkään huonoa tai hullumpaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 09:12 aino kirjoitti:
Ymmärrän väsymyksesi ja epätoivosi. Voitko miehellesi puhua? Murrosikäiselle? Minä olen vaikeana aikana, jossa isä ei ollut isän roolissa loppuunpalamisen aikana, selittänyt, selittänyt ja selittänyt lapselle. Loputtomiin sitä ettei syy ole lapsessa ja isä kyllä paranee. Tosin työnsin kyllä sitten lopulta isän "terapiaan" mikä auttoi. Tärkeintä sinun olisi muistaa se, että lasten ja vauvan takia sinun täytyy pitää huolta omasta jaksamisestasi ja viheltää peli poikki ajoissa, eli lähteä sitten pois. Kyllä siitä miehenstä pitäisi löytyä se aikuinen, lapselle murrosikä on sallittua. Raivoaminen tietysti tiettyyn rajaan saakka. Jos olet aivan epätoivoinen hae apua perheneuvolasta. Se ei tee kenestäkään huonoa tai hullumpaa.

Meidän perheessä on samanlainen tilanne. Mies raivoaa ja huutaa joka asiasta. Hän sai asiaan helpostusta elämäntilanteen muutoksella, mutta silti huuto jatkuu, hieman harvemmin mutta kuitenkin. Olen itse henkisesti niin katki, että reagoin pienempäänkin suuttumiseen jo fyysisesti. Olen itselle hankkinut suhteen ammattiauttajan kanssa. Osittain auttaa juttelu hänen kanssaan parin kk:n välein. Miestä olen yrittänyt mukaan monta kertaa että asiat selviäisivät mutta hän ei suostu lähtemään - hän ei koe olevansa avuntarpeessa vaan minulla ainoastaan on ongelmia jotka tarvitsevat hoitoa.

Luulen että miehelläni on jonkun asteen turhautuminen, masennus ja ikäkriisi menossa. Mieheni tosin on vasta kolmekymppinen. Vaikeita ovat päivämme. Itsekin mietin kuinka nuo raivonpuuskat ja jatkuvat sättiminen ja tyytymättöyys vaikuttavat lapsiimme. En enää tiedä mitä tekisin, kaikki keinot on käytetty. Puhe ei auta. Enkä halua jatkuvasti jankuttaa noista samoista asiosita miehelleni ettei hän koe syyllisyyttä asiasta. Kokee varmasti muutenkin siitä huutamisesta vaikka huutaakin.

Tämän vaan sanon ettei niihin miehiin tehoa mikään. En tiedä, ehkä se että ampuisi lapset ja sitten itsensä. :/

En halua pelotella, mutta ehkä kannattaa koittaa pysäyttää miestä ajattelemaan sitä, että murrosikä on edessä myös kaikilla muilla lapsillakin!!
Uskooko hän todella jaksavansa henkisen rääkin jokaisen kohdalla vai olisiko tarpeellista todellakin löytää ratkaisuja näihin raivonpuuskiin? Joka tapauksessa stressaavia raivarit ovat miehellesikin.

Voisitteko koittaa tehdä sopimuksen että, hän oli tilanne millainen tahansa, EI KOROTA ÄÄNTÄÄN. Eli keskittyy kaikinvoimin tähän yhteen asiaan. On sitten vaikka ihan hiljaa tai poistuu paikalta, mutta ei huuda.
Tähän asiaan keskittyminen voi helpottaa omaa oloa koska ei ole niin tunteiden vietävissä kun on jokin "tehtävä" (selviän tästä huutamatta).
Toivon mukaan harjoitus tekee mestarin ja vanha toimintamalli katkeaa, mutta vain jos haluaa sitkeästi yrittää.

Voisitko jutella tyttären kanssa kahdestaan. Esittää asian vaikka vauvan kautta eikä hänen käytöksensä kautta. Kerro kuinka pikkuinen pelkää ja sellainen voi olla pahaksi vauvan tunteiden kehitykselle. Kai hänellä pikkuiselle riittää empatiaa?
Älä sorru väittämään, että tilanteet olisivat hänen syytään ainakaan täysin ja nyt hänen täytyy muuttua. Onhan murrosikäisellä "oikeus" ailahdella ja hakea rajoja, mutta vanhempien täytyy olla aikuisia.
Kerro, että tilanne on pakko ratkaista!!!
Voisit koittaa keksiä selviä säntöjä riitely tilanteisiin esim.jos tytär huutaa hänelle ei vastata. Jos asioita ei esitetä normaalilla äänenvoimakkuudella siihen ei reakoida vaan odotetaan kunnes huutaminen loppuu. Kerro, että jos hän häipyy tai ei usko rauhallisesti esitettyjä pyyntöjä/käskyjä seuraa jokin rangaistus esim.kotiaresti (mieti valmiiksi). Kerro, että pyynnöistä/käskyistä olet valmis neuvottelemaan, mutta VAIN normaalilla volyymilla.
MUISTA kertoa, että myös isä on sitoutunut osaltaan yrittämään tilanteiden muuttamista.

Jos ei isä näe tarvetta tai halua saada tilanteita hallintaan itse kyllä harkitsisin laukkujen pakkaamista. Perheneuvolakin tietty voisi olla vaihtoehto tai sossun kautta jonkinlainen perhetyöntekijä jos mies sellaisiinkaan sitten suostuisi.