Mies sai kutsun juhliin. En tiedä mitä ajatella.

Missäs kohtaa ap puhui lakkiaisista? Puhui ainakin aloitusviestissään "valmistujaisista", voi siis olla mikä hyvänsä.

Ups, niinpä olikin. No itse kutsuisin myös valmistujaisiin sisarukseni puolison lapsineen, mut toki voi olla eri asia sitten joillekin. Valmistujaiset kun on kai vähän pienempi tapahtuma kenties? Ainakin mä oon "juhlinut" ihan täysin perhepiirissä (tyyliin äiti ja iskä :D) omiani, joskaan en mitään kutsujakaan lähetellyt.

[QUOTE="vieras";23807855]Kyllä niitä muitakin tapoja on olemassa kuin että kutsutaan avoimella kutsulla lehdessä. Osa tykkää juhlia ihan vaan sukulaisten ja tuttujen kesken.[/QUOTE]

en tarkoittanut avointa kutsua lehdestä VAAN ylioppilaan nimeä lehdessä..

[QUOTE="Äiti";23806974]Valmistujaisiin lähisukulaisten perheet kutsutaan kokonaisina tai ei ollenkaan, riippumatta siitä kenen tai millaisia lapset ovat. Tuossa voi toki olla vahinkokin. Kannattaa soittaa ja kysyä. Miehesti tehtävä on tarkistaa asia. Jos kyse on vahingosta, niin asiahan on kunnossa. Jos miehesi veli ei halua miehesi koko perhettä juhliin, on miehesi tehtävä keskutella asia selväksi veljensä kanssa: tämä on perhe, jonka minä olen valinnut - me käymme perhejuhlissa perheenä.

Jos veli ei tätä ymmärrä, ei miehesi tarvitse juhliin mennä. Juhlittavan tytön huomioiminen sen sijaan on tärkeää. Miehesi voi käydä viemässä lahjan tytölle juuri ennen juhlia tai aivan juhlien alussa. Kahvittelemaankaan ei tarvitse jäädä.[/QUOTE]

Peesaan jokaista sanaa!

Minusta tuntuu siltä, että koska te olette niitä läheisimpiä heille, he olettavat että tottakai te kaikki tulettel. Ehkä ajattelematttomuuttaan on laitettu "ei niin muodollinen" ilmaus siksi teille, koska pitävät itsestäänselvänä että te koko perheenä tulette, koska olette muutenkin viettäneet eniten yhteistä aikaa. Itse ajattelen tätä niin kuin voisi omalla kohdalla käydä. Esim läheisimmälle siskolle voisin hyvin laittaa noin sen kutsun ja olisi sanomatta selvää, että se koskee kaikkia heidän perheenjäseniään ja asian oikea laita muutenkin tulisi ilmi puhuessa tulevista juhlista heidän kanssaan. Ehkä he ovat ajatelleet sen niin, jos vielä tässä näette ennen juhlapäivää niin puhutte asian vielä läpi.

Hei!
Mies sitten selvitti asiaa soittamalla veljelleen ja ilmoitti aluksi (kuten joku ehdottikin), että HÄN olisi tulossa juhliin ja tiedusteli samalla lahjaa. Veli ei kysynyt mitään muun perheen tulosta. Sen jälkeen mieheni kysyi asiasta suoraan, että onko koko perhe kutsuttu vai ainoastaan hänet. Veli vastasi, ettei tiedä, mitä vaimonsa on ajatellut. Sanoi kysyvänsä vaimoltaan. Hetken päästä veli soitti miehelleni takaisin ja vastasi että ovat keskustelleet vaimon kanssa ja ovat PÄÄTYNEET siihen että koko perhe voi tulla.

Minä nyt ainakin tulkitsen, että alunperin meitä ei oltu kutsuttu. Tuntuu siltä, että olemme kerjänneet itsellemme kutsun :(

kiva et selvis.
ehkä heilläkin on ollut "etiketti"haussa ja miettineet,voiko kutsuu sinua ja lapsiasi ja miten se homma menee ja nyt sitten päättäneet, että "vitut mistään ,tulkoon vaan,kivojahan ne on ja halutaan teitit kans mukaan!".

no meillä menis mies itsekseen. En lähde edelleenkään kyseinalaistamaan kutsua. Odotan että kutsujilla on kutsuetiketti hallussa. jos ei ole niin ehkä seuraavalla kerralla on.

Näin tekisin minäkin. Ja sitten jos olisivatkin tarkoittaneet kutsua myös minut, niin siinäpä sitten kyselisivät viimeistään juhlissa, että "missäs se Maija on?" :)
Oma mokansa, jos eivät osaa kirjoittaa kaikkien kutsuttujen nimiä kutsuun.

joo, jättäisin miekin tuossa väliin koko juhlat lasten kanssa. Ukko sitten menisi jos tahtoisi.

En kyllä usko että menisi. Tai ainakin nyt jättää synttärijuhlat väliin. Kutsuttu kyllä on, mutta mie en sinne erinäisistä syistä lähde ja eipä näytä ukkokaan olevan menossa.

En kyllä menisi tuollaisessa tilanteessa, saisi mies mennä yksinään. Katsotte sitten, ottavatko asian joskus myöhemmin puheeksi jossain tilanteessa, kun tapaatte taas "epävirallisesti".

Ensinnäkin: kuka siinä kutsussa oli lähettäjä? Se perhe vai se, joka valmistui?

Oletteko teidän koko perhe sen valmistuvan kanssa paljon tekemisissä, vai vaan niiden vanhempien kanssa?
Jos ette ole läheisiä juhlien keskipisteen kanssa ja hän on kutsuja, niin onko se nyt niin paha juttu? Ehkä juhliin on tulossa paljon muita hänelle tärkeitä ihmisiä, ja tilanpuutteen vuoksi ei voi kutsua kaikkia.

[QUOTE="vieras";23814691]Ensinnäkin: kuka siinä kutsussa oli lähettäjä? Se perhe vai se, joka valmistui?

Oletteko teidän koko perhe sen valmistuvan kanssa paljon tekemisissä, vai vaan niiden vanhempien kanssa?
Jos ette ole läheisiä juhlien keskipisteen kanssa ja hän on kutsuja, niin onko se nyt niin paha juttu? Ehkä juhliin on tulossa paljon muita hänelle tärkeitä ihmisiä, ja tilanpuutteen vuoksi ei voi kutsua kaikkia.[/QUOTE]

Kutsujana olivat tytön vanhemmat. Tilanpuutteesta en usko olevan kyse, koska heillä on iso (arvioisin yli 200m2) omakotitalo.

Onpa noloa ruveta kerjäämään kutsua. Kolme kersaa on aika moinen määrä juhliin lisää... Ja yleensä lasten käytös ei välttämättä muiden silmään ihan niin kauniilta näytä kuin äidin silmään...

Kauanko olette ap olleet miehen kanssa yhdessä? Tuskinpa sinua on katsottu kuuluvaksi sukuun vielä, etenkin kun sulla on 3 lasta eli ns. elämää olet ehtinyt viettää jo ennen miestäsikin. Miehesi lähipiiri voi hyvin ajatella, että kyseessä on ohimenevä juttu vain ja varsinaisen perheen mies perustaa sitten jonkun toisen kanssa, kuin jo 3 lapsen äidin kanssa!

niin provo
Lakkiaiset ovat nimenomaan juhlat, jonne ei tarvitse edes kutsua "virallisesti" . Ihmiset tulevat jos tulevat, esim naapurit ja kaukaisemmat tutut. En ikinä ole kuulluut että lakkiaisissa olisi joku VIERASLISTA tai kutsulista.
Meiddä päin sinne tulee kaikki tutut ja naapurit, on kutsuttu tai ei.

Tähän nyt kommentoisin sen verran että siskoni viettää ylioppilasjuhliaan nyt kesäkuussa, äitini aikoo lähettää juhliin kutsut, ei laita kutsua sanomalehteen. Syynä on tilojen ahtaus. Näin on myös helpompi arvioida paljonko tarjoamisia tarvitaan, ne kun tehdään itse. Sillehän ei sitten mitään voi jos juhliin tulee ihmisiä joita ei ole kutsuttu mutta tulevat kun ovat nähneet nimen uusien ylioppilaiden listalla...Joten en provoksi sanoisi ollenkaan. :)

Höh, no olipas ikävä homma. En kyllä ap:n tapauksessa menisi juhliin ollenkaan ja varmasti jäisi vaikuttamaan väleihin :( Onhan se ikävää huomata, että ei olekaan niin läheisissä väleissä kuin oli luullut. Jokainenhan tietysti kutsuu kenet haluaa, mutta oikeasti jos ollaan paljon tekemisissä ja vietetään ihan vapaaehtoisesti aikaa porukalla yhdessä niin mitä ihmettä tuossa on ajateltu kun on kutsuja tehty?? Väkisinkinhän tuo vaikuttaa väleihin ja on loukkaavaa.

[QUOTE="vieras";23814728]Kai se kuitenkin on tytön kanssa sovittu, ketä HÄN tahtoo kutsua. Eli oletteko koko perhe läheisiä tytön kanssa?[/QUOTE]

Mun lakkiaisissa oli itsestäänselvää, että kaikki sukulaiset ja näiden puolisot tai senhetkiset kumppanit kutsuttiin, vaikka en itse kaikkia kovin hyvin tuntenutkaan. Myös viisikymppisen enon uusi naisystävä tuli, vaikka he silloin olivat seurustelleet vasta muutaman vuoden. Kaikkien serkkujen sen hetkiset seurustelukumppanitkin oli tervetulleita. Kaikki serkut eivät edes tulleet, koska osa ei ole kovin läheisiä tai eivät muuten päässeet, mutta periaatteessa kaikki olivat kutsuttuja. On täkeröä ruveta jotenkin erittelemään että kenen puoliso saa tulla ja kenen ei.