Mies surullinen, kun ei kelpaa lapselle lohduttajaksi surussa tai esim. nukkumaan laittajaksi. Mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EROahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EROahdistus

Vieras
8kk vauvamme on enemmän minuun perääni (lienee luonnollista, kun hänen kanssaan eniten olen, imetän jne) , mutta toki viihtyy isänsäkin kanssa - esim. päivällä leikkien, antaa isän syöttää jne. Mutta jos kärttyinen/itkuinen tms, yleensä vain minä kelpaan lohduttajaksi. Samoin vain minä kelpaan nukkumaan laittajaksi. Päiväunille menee kiltisti myös isän kanssa, mutta yöunille ei.

Muutenkin vauva on alkanut nyt vaatia yöksi meidän keskeemme nukkumaan (eroahdistustako? ) . Mutta ei rupea edes meidän sänkyymme, jos vain isä tulee viereen nukkumaan. Viikonloppuna kokeilimme tätä, kun minä olisin halunnut jäädä TV:tä katsomaan ja mies oli itsekin jo menossa nukkumaan. Mutta vauva vain huusi naama punaisena, kunnes minä tulin viereen. Sitten oikein paianutui minua vasten ja hetken nyyhkytti ja siihen nukahti.

Mies oli tosi surullinen tapauksesta. Ihmetteli, että miksei hän kelpaa vauvalle tai mitä tekee väärin. Miten lohdutan miestä? Tai miten saan vauvan rauhoittumaan myös hänen kanssaan?

No ei mikään neuvoksi. Suoraan sanottuna kyllä aikuisen ihmisen pitää tuollainen kestää. Isän aika on sitten myöhemmin. Lapsi valikoi vauvana aina jommankumman vanhemman johon turvautua, ei siis molempia.

Tuo on luonnollista, että vauva tyytyy vain sinuun, koska vietä hänen kanssaa enemmän aikaa ja imetät... Kyllä hän rupeaa hyväksymään isänkin, kunhan kasvaa hiukan. Tuo ei tarkoita millään tavalla sitä, että miehesi tekisi jotain väärin. :)

Meillä oli 6 kk:n ikäisellä sama "vain äiti kelpaa"-vaihe ja se rassasi kovasti miestäni, joka on alusta asti ollut todella osallistuva ja ihana isä. Itse lohdutin miestä sanomalla, että tämä on varmasti ohimenevä vaihe. Ja niinhän se olikin, noin kolmessa viikossa isikin oli taas tosi in.

Juuri 8-9kk on se ikä, jolloin kiintymyssuhde äitiin on saanut uuden tason ja esim. vierastaminen on kovimmillaan. Vauvan reaktio on täysin luonnollinen. Jonkin ajan kuluttua myös isä alkaa kelvata, mutta nyt on juuri "kriittinen hetki", jolloin vauva ikäänkuin kiinnittyy äitiin. Isä on kohta kovaa huutoa:) Parhaiten se onnistuu jos isä hoitaa paljon lasta.

T: Itsekin 8kk ikäisen vauvan äiti

Ei miehesi tee mitään väärin, hän ei vain satu olemaan äiti... Eroahdistus voi olla melkoisen ahdistava kokemus niin vauvalle kuin vanhemmillekin. Meillä esikoisella oli aika paha eroahdistusvaihe. Vain minä kelpasin, ei kukaan muu. Mutta vähitellen tilanne normalisoitui. Ei kun kärsivällisyyttä vaan, kyllä se ohi menee, vaikka just nyt varmasti tuntuu että ei lopu ikinä.

Mitä tapahtuu, jos isä on koko illan paikalla? Meillä silloin huudeltiin vain isää ja isä kelpasi mainioisti. Meillä on poika ollut säännöllisesti vain isän kanssa ja pojat tulevat toimeen mainiosti. Mm. isä oli 2.5kk pojan kanssa kokopäiväisesti kotona tuohon aikaan, minä olin jo töissä. Ja joo vieläkin meillä huudellaan ekaksi äitiä, paitsi jos ollaan vain isän kanssa (ikää nyt 2v).

Minä ehdotan, että lisäätte lapsen ja isän omaa aikaa. On tärkeätä, että isä on yhdenvertainen turva äidin lisäksi. Lisäksi äitikin saa enemmän kallisarvoista omaa aikaa...

No tuo on vain sellainen väliaikainen vaihe,älä huolestu.Ei meilläkään isä kelvannut tuon ikäiselle, nyt 3v ja vain isä kelpaa nukutuspuuhiin.Isän aika on todellakin sitten myöhemmin,kyllä se vielä tulee!

Poika on nyt 1v 10 kk ja minä oon jo pitkään ollu ihan toisen luokan kansalainen jos isä on kotona. En sais vaihtaa vaippoja, istuu vieressä kun syö, kylvettää, pestä hampaat, nukuttaa, en mitään. Vaan isä kelpaa kaikkeen.

Kun ollaan pojan kanssa kahdestaan kaikki onnistuu hyvin. Selität vaan sun miehelle että tossa vaiheessa äiti vaan on tärkeempi, kyllä se isänkin aika vielä koittaa.

Meillä oli ihan sama juttu, välillä "in" oleva vanhempi vaihtui, enimmäkseen äiti, mutta sitten taas oli asioita joita minun piti tehdä.
Ei mitään vakavaa, lapset myös kiintyvät helposti rutiineihin jos jonkin homman on toinen vanhempi yleensä tehnyt voi olla ettei toinen siihen kelpaakaan, ainakaan jos tekee sen hieman eri tavalla.
Minuakin tahtovat usein mm.pukiessa mulkoilla kun järjestys vaatteiden päälle laitossa ei täsmääkään.

Yhteistyössä