Mies suuttui, kun en suostu laittamaan 6kk ikäistä hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miettikää: Eläimiä ei mielellään eristetä äidistään hetkekskään silloin kun ovat vielä rinnalla. Kaikki paheksuvat jos eläintarhassa emo ja poikanen erotetaan ja poikanen saa pullosta maitoa joltain hoitajalta. Miksi tämä sitten ihmislapsilla on täysin normaalia ja hyväksyttyä toimintaa? Äidit ja isit haluavat tehdä omia juttujaan, jätetään laps jollekin toiselle, kyllähän se hengissä selviää...?

Ihan yhtä vähän se ihmislaps 6 kk ikäisenä ymmärtää mistä on kyse kun se nisäkäspoikanen. Miks on hyväksytympää ja jopa suotavaa jättää ihmislaps kun eläin?

Saattaa kuulostaa vähän hassulta ja vinksahtaneelta, mutta kävipä vaan mielessä...

Nyt meen nukkumaan, mutta ap:lle onnellista vauvavuotta, toivottavasti saatte miehesi kanssa sumplittua!

:)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Miettikää: Eläimiä ei mielellään eristetä äidistään hetkekskään silloin kun ovat vielä rinnalla. Kaikki paheksuvat jos eläintarhassa emo ja poikanen erotetaan ja poikanen saa pullosta maitoa joltain hoitajalta. Miksi tämä sitten ihmislapsilla on täysin normaalia ja hyväksyttyä toimintaa? Äidit ja isit haluavat tehdä omia juttujaan, jätetään laps jollekin toiselle, kyllähän se hengissä selviää...?

Ihan yhtä vähän se ihmislaps 6 kk ikäisenä ymmärtää mistä on kyse kun se nisäkäspoikanen. Miks on hyväksytympää ja jopa suotavaa jättää ihmislaps kun eläin?

Saattaa kuulostaa vähän hassulta ja vinksahtaneelta, mutta kävipä vaan mielessä...

Nyt meen nukkumaan, mutta ap:lle onnellista vauvavuotta, toivottavasti saatte miehesi kanssa sumplittua!

:)

Kiitos. Ja kylläme saadaan. Ei tälläisestä asiasta mitään kriisiä tule eikä mitään eroja, kuten joku tuolla aiemmin jo povaili. Ei ole meidän suhde tehty niin heppoisiin kantimiin. Sitä on kohdattu oikeitakin haasteita eikä vain tälläistä teatterikeikkaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja fgv:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja fyu:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
voi kauheeta.eikö pulloo voi opetella?

Voi kauheeta kuule ei voi. Minä tahdon imettää ja sillä siisti. Se on minun valintani ja minun ratkaisuni. En todellakaan opeta pullolle ja ala ostella korvikkeita ja pestä pulloja. Tai pumpata. Minulla on aina steriilisti pakattua maitoa rinnat täynnä, sopivan lämpöisenä ja se on kaikenlisäksi ilmaista. Ei mitään helpompaa ja kätevämpää enkätodellakaan kolmen lapsen äitinä yhden teatterikeikan takia ala tehdä elämästäni vaikeampaa.

sä välität itsestäs liikaa,et huomioi miestä si joka haluaisi olla sinun kanssa hetken..ei se pulloon se ipana kuole..kerran..sais ukko ansaita paremman akan itelleen..

Ai siis mä välitän itsestäni liikaa, kun tahdon omistaa vauvavuoden sille vauvalle?

Ja mies saa olla minun kanssani, vauvan mukana olo ei pilaa yhtään mitään. Mutta pelastaa kyllä paljon. Kärttyinen ja huolestunut vaimo ilman vauvaa reissussa ei todellakaan ole mikään parisuhteen pelastus.

juu eikä vieraissa huomiota hakeva mieskään kun vaimo ei huomioi ketään muuta kun lapset!!!onnee vaa sinnekki!elä ihmettele jos ero tulee tolla menolla

Ois se kauheeta jos ois semmonen mies et menis heti vieraisiin jos ei kerran lähe teatteriin ja vauvakin vielä pieni ja että sen takia viel ottais eron. Onneks oon valinnu paremmin mieheni kun jotkut.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja fgv:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
voi kauheeta.eikö pulloo voi opetella?

Voi kauheeta kuule ei voi. Minä tahdon imettää ja sillä siisti. Se on minun valintani ja minun ratkaisuni. En todellakaan opeta pullolle ja ala ostella korvikkeita ja pestä pulloja. Tai pumpata. Minulla on aina steriilisti pakattua maitoa rinnat täynnä, sopivan lämpöisenä ja se on kaikenlisäksi ilmaista. Ei mitään helpompaa ja kätevämpää enkätodellakaan kolmen lapsen äitinä yhden teatterikeikan takia ala tehdä elämästäni vaikeampaa.

sä välität itsestäs liikaa,et huomioi miestä si joka haluaisi olla sinun kanssa hetken..ei se pulloon se ipana kuole..kerran..sais ukko ansaita paremman akan itelleen..

Ai siis mä välitän itsestäni liikaa, kun tahdon omistaa vauvavuoden sille vauvalle?

Ja mies saa olla minun kanssani, vauvan mukana olo ei pilaa yhtään mitään. Mutta pelastaa kyllä paljon. Kärttyinen ja huolestunut vaimo ilman vauvaa reissussa ei todellakaan ole mikään parisuhteen pelastus.

juu eikä vieraissa huomiota hakeva mieskään kun vaimo ei huomioi ketään muuta kun lapset!!!onnee vaa sinnekki!elä ihmettele jos ero tulee tolla menolla

Ois se kauheeta jos ois semmonen mies et menis heti vieraisiin jos ei kerran lähe teatteriin ja vauvakin vielä pieni ja että sen takia viel ottais eron. Onneks oon valinnu paremmin mieheni kun jotkut.

Tätä minäkin ihmettelen, että millaisia miehiä nämä on jotka lähtee litomaan heti ja paneskeleen ympäri kylää, jos vaimo uskaltaa vähän sanoa jotain vastaan.

No nyt ei ollut ihan hetkestä kiinni, vaan kokonaisesta päivästä ja teatterinäytöksestä. Nämä yhteenlaskettuna mun mielestä sä teet ihan oikein kun pidät pääsi. Enkä hauku muita jotka lähtis, mutta jos *ei halua, tuntuu pahalle* niin miksi sitten pitäsis väkisin lähteä? Ja toiset vastaa tähän: kun mies niin haluaa. Demokraattisesti ;) tässä on kuitenkin kaksi (äiti ja vauva) yhtä vastaan. Eikö mies tosiaan osaa olla ja nauttia vaimonsa seurasta jossakin lähempänä, tai jossakin muussa jutussa jossa vauva on mukana? Miten se teatteri eroaa siitä että esim. vauva olisi siellä mukana tai ei (isän kannalta)??? Eikä nyt välttämättä ole siitä imettämisestä edes kiinni, tottahan toki vauva syö pullosta lypsettyä maitoa, mutta onko se kiva väkisin huudattaa. Rintahan ei ole pelkkää ravintoa, vaan läheisyyttä ja lämpöä, tietoa siitä että äiti *on* aina saatavilla ja lähettyvillä. Et sinä ap pystyisi edes nauttimaan koko jutusta vaan miettisi vaan miten vauva ikäväänsää itkee.
Ei noin pienen vauvan todellakaan tarvitse vielä karaistua tms., oppia että äiti ei aina ole lähettyvillä. Sen aika tulee myöhemmin, eikö edes vauvat saa enää olla vauvoja? Kyllä sitä parisuhdetta voi hoivata vaikka miten monella muulla tavalla, kotiinkin voi tehdä romanttisen illallisen. Jos muut lapset herää siinä välissä niin ne laitetaan uudestaan nukkumaan, ihan niin kuin joka ilta. Tai vanhemmat lapset voi viedä vaikka sitten sinne hoitoon.
No, mutta kuten jo sanoin en todellakaan hauku muita jotka tekee toisin, mutta en oikein ymmärrä että tätä ratkaisua kritisoidaan, kun muitakin (fiksumpia) vaihtoehtoja yhteiselle ajalle on.

Nii. Mä en ois ikinä voinu jättää lapsia koko päiväks ton ikäsenä hoitoon. Eikä mun tarvi tehä kaikkea niinkun mies haluais ja paapoa miestä sen pelossa et hyppää heti vieraisiin. Onneks on näitä aikuisiakin miehiä olemassa. Meillä oli esikoinen ekaa kertaa yötä hoidossa kun se oli 2v ja ei oo muuten mies edes puhunu erosta, se jopa osti mulle sormuksen kun odotin kakkosta ja naimisiinhan me mentiin. Ja 1v ei ole vielä todellakaan ollu yöhoidossa eikä ihan vähään aikaan mee. Sitte tammikuussa on pakko olla erossa äitistä kun joudun olla pari yötä sairaalassa, täytyy ehkä ennen sitä "harjotella" jos mies joutuu olla yöllä sairaalassa niin mummi tulee sitte meille. Mut ei oo meillä pienintäkään kriisiä ollu tommosesta asiasta et ei olla päästy kahestaan mihinkään kun ei muutenkaan käydä baareissa eikä muualla.

Apua mitä vastauksia joillain...

Mä en voisi kuvitellakaan että jättäisin vähän alle 7-kuiseni koko päiväksi, saati että olisin illalla nukkumaanmenoaikaan pois.
Mä käyn kaupassa ja vaikka on tuttu hyvä hoitaja, äitini, niin johan vauva on ihan paniikissa kun pääsen kotiin.
Ja kolmas lapsi, että mikään ylihysteerinen en enää ole edes.

Ei kai se lapsi ymmärrä että ei tää yksi päivä nyt mitään, kyllä äiti tulee takaisin.
Ei se yhtäkkiä ala pullosta syömään, jonkun muun sylissä kuin äidin tai isän. Itkuhan siinä tulee varmasti ja äitiä tulee sitä enemmän ikävä mitä kauemmin sitä joutuu huutaa. Ja itku ei varmaankaan kovin pian lopu.

Kuka äiti tai isä sellaisesta nauttis???

Miksi pitäis tieten tahtoen aiheuttaa vauvalle mielipahaa, ja raahata vaimoaan kauas tietäen että se kuitenkin miettii ja murehtii koko reissun ajan.

Järkkäis jotain lähelle kotia että sais ne sen tarpeet tyydytettyä ja hyvän mielen, JOS se kerran tässä nyt on pääasia!!! Ettei se ota eroa kurjasta vaimosta. :D

Alkuperäinen kirjoittaja HoNdATyTTö:
miks hitossa aina se mies sýyllistetään :o

No ei mun mielestä mies ollut tehnyt tässä muuta väärää kuin että olis voinut puhua asiasta vaimonsa kanssa ennen kuin kaveripariskunnan.
Luultavasti mieshän ajatteli vain ihan vaimon retoutumista jne., muttei vaan hoksannut että ei se äiti tuolla tavalla rentoudu kun hädissään miettis lastaan. Ihan hyvää se ukko siis varmaan ajatteli, ja sitten hämmentyi kun se ei ollutkaan hyvä (näin taitaa käydä välillä muillekin :p ).

musta nyt on kyllä syyllistetty enemmän naista kuin miestä. miehen ajatushan on kiva, mutta ajankohta huono. eikä musta tuollaista irtiottoa pidä tehdä jos se tuntuu itsestä ihan kamalalle. minun esikoiseni oli nopsaan jo hoidossa, muuta minulle se passasi ja poika oli pullolla. tytön kohdalla kaikki meni erilailla.

Vai miten se meni? "Mies lähtee heti vieraisiin jos et nyt kurja vaimo lähe miehen mieliksi teatteriin-vitut mistään vauvasta kunhan miehellä on nyt kaikki hyvin." Hohhoijaa!!! Miehiä pitäs paapoa enemmin kun lapsia et heil ois aina hyvä. Onneks meillä keskustellaan asioista ja sovitaan yhdessä niin että otetaan molempien mielipiteet huomioon ja hoidetaan myös parisuhdetta-lasten ehdoilla.

Me olimme tuon saman kaveripariskunnan kanssa teatterissa ennen joulua eli silloin, kun odotin tuota vauvaa. Kaksi isompaa oli kotona anopin ja appiukon kanssa. Tulimme yöllä kotiin. Kiva reissu oli ja voidaan ottaa uusiksi mutta ei nyt.

Tuossa edellisessä reissussa harmitti ainoastaan se, että meidän esikoinen kertoi papan istuneen koko illan sohvalla ja ihmetteli tätämeille. Eli anoppi oli hoitanut lapset yksinään ja appiukko katsellut telkkaria. Ei taitais onnistua sama huutavan vauvan kanssa.

Me olimme tuon saman kaveripariskunnan kanssa teatterissa ennen joulua eli silloin, kun odotin tuota vauvaa. Kaksi isompaa oli kotona anopin ja appiukon kanssa. Tulimme yöllä kotiin. Kiva reissu oli ja voidaan ottaa uusiksi mutta ei nyt.

Tuossa edellisessä reissussa harmitti ainoastaan se, että meidän esikoinen kertoi papan istuneen koko illan sohvalla ja ihmetteli tätämeille. Eli anoppi oli hoitanut lapset yksinään ja appiukko katsellut telkkaria. Ei taitais onnistua sama huutavan vauvan kanssa.

Keskustele miehen kanssa, luulisi että on jo itekin ajatellut asiaa uudestaan. Voittehan varmasti keksiä jotain muuta kivaa nyt kun vauva vielä pieni. Kyllä sitte ehtii kun lapset kasvaa. Nyt öitä =)

no eihän se vauva kuolisi eikä kärsisi jos kerran kaks yhden päivän aikana saisi korviketta, tai sitten ihan sitä rintamaitoa!! sitä kun voi lypsää ja syöttää pullosta! järjestelykysymys! jos vauva on turvallisessa hoidossa ja ravintoa saa eikä kärsi, niin mikä se ongelma ap:lla on? ni ja ite imetin yhteensä 1v 10kk.. mutta silti asiat vois laittaa oikeisiin mittasuhteisiin

Alkuperäinen kirjoittaja :
no eihän se vauva kuolisi eikä kärsisi jos kerran kaks yhden päivän aikana saisi korviketta, tai sitten ihan sitä rintamaitoa!! sitä kun voi lypsää ja syöttää pullosta! järjestelykysymys! jos vauva on turvallisessa hoidossa ja ravintoa saa eikä kärsi, niin mikä se ongelma ap:lla on? ni ja ite imetin yhteensä 1v 10kk.. mutta silti asiat vois laittaa oikeisiin mittasuhteisiin

No ehkä se "ongelma" on ettei väen vängälla halua itkettää vauvaansa tuntikaupalla ja syötättää sille toiseksi parasta ruokaa, kun ei ole pakko. Kuten yllä jo kirjoitinkin, nin eihän se todellakaan kuole, mutta jos äiti ei nyt halua että vauva kärsii millään tavalla, niin miksi sitten pitäisi?
Nimen omaan oikeat mittasuhteet, että miksi pitää jo ravata riennoissa ilman vauvaa, kun sen ehtii myöhemminkin!

Mä vein mun kolmannen vauvani tänä kesänä ekan kerran hoitoon silleen että oli kokonaisen yön erossa minusta...vauvani on 2,5v. :) Eli ymmärrän hyvin miksei täysimetyksellä olevaa halua jättää hoitajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Ja oikeesti.. käy sun miestäs sääliksi. Ihanko totta uskalsi teatteriliputkin varata? Ja halusi viettää laatuaikaa sinun kanssasi? Voi minkä tempun teki. Ja uskalsi vielä suuttua siitä, ettet lähde.

Hohhoijaa. Jos ihan rehellinen mielipide täytyis tähän väliin sanoa, niin en yhtään ihmettele. Täysimetys on tärkeää, olen itsekin täysimettänyt ja se sitoo, mutta jotain rajaa. Se, että lapsi kerran syö vaikka pullosta äidinmaitoa, ei tee hallaa lapselle. Sinun ja miehesi suhteelle se voi tehdä ihmeitä.

Ei ole varannut mitään lippuja. Ainoastaan puhui ja sitten suuttui minulle.

Luuletko muuten, että 6kk pelkkää tissiä syönyt oppii ja SUOSTUU sormia napsauttamalla syömään pullosta jotain. Repsistä kopsista.

Ehkäpä siihen pulloon voisi totutella jo etukäteen? No enivei, olisin suuttunut minäkin, kun olisin suunnitelut parisuhteenkin hoitamista ja toinen ei siihen suostu, kun lastenhoitoa ei voida järjestää sillä maailman täydellisimmällä tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Ehkäpä siihen pulloon voisi totutella jo etukäteen? No enivei, olisin suuttunut minäkin, kun olisin suunnitelut parisuhteenkin hoitamista ja toinen ei siihen suostu, kun lastenhoitoa ei voida järjestää sillä maailman täydellisimmällä tavalla.

Muta olistko ehkä keskustellut asiasta ennen kuin jo muiden kanssa sopinut siitä? Ap:n mieshän vain ilmoitti että nyt mennään 10 tunnin teatterimatkalle...

Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Ja oikeesti.. käy sun miestäs sääliksi. Ihanko totta uskalsi teatteriliputkin varata? Ja halusi viettää laatuaikaa sinun kanssasi? Voi minkä tempun teki. Ja uskalsi vielä suuttua siitä, ettet lähde.

Hohhoijaa. Jos ihan rehellinen mielipide täytyis tähän väliin sanoa, niin en yhtään ihmettele. Täysimetys on tärkeää, olen itsekin täysimettänyt ja se sitoo, mutta jotain rajaa. Se, että lapsi kerran syö vaikka pullosta äidinmaitoa, ei tee hallaa lapselle. Sinun ja miehesi suhteelle se voi tehdä ihmeitä.

Ei ole varannut mitään lippuja. Ainoastaan puhui ja sitten suuttui minulle.

Luuletko muuten, että 6kk pelkkää tissiä syönyt oppii ja SUOSTUU sormia napsauttamalla syömään pullosta jotain. Repsistä kopsista.

Parisuhdetta voi tosiaan hoitaa vauva-aikana myös vauvan ehdoilla eikä vain sen isän ja sen kullin ehdoilla. Äiti sen vauvan pullolle opettaisi, äiti ne pullot pesisi, äiti sen maidon pumppaisi, äiti ne kipeät tissit kärsisi.... Niin voi kauheeta, kun ei äiti suostu tuota kaikkea yhden teatterin takia tekemään vaan tahtoo hoita parisuhdetta vauvan ehdoilla. Kuten kuuluukin vauvavuonna tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Parisuhdetta voi tosiaan hoitaa vauva-aikana myös vauvan ehdoilla eikä vain sen isän ja sen kullin ehdoilla. Äiti sen vauvan pullolle opettaisi, äiti ne pullot pesisi, äiti sen maidon pumppaisi, äiti ne kipeät tissit kärsisi.... Niin voi kauheeta, kun ei äiti suostu tuota kaikkea yhden teatterin takia tekemään vaan tahtoo hoita parisuhdetta vauvan ehdoilla. Kuten kuuluukin vauvavuonna tehdä.

Mitens tämä tämmöiseksi kääntyi? Mies ehdottaa jotain hyvin positiivista, eli parisuhteen hoitamista. Ja kun se ei ollut 110% täydellinen juttu, niin heti se väännetään siihen malliin, että isä haluaisi hoitaa vain sen isän ja sen kullin ehdoilla parisuhdettaan...

Ja mitä helvettiä se kulli tässä yhteydessä tekee? Eihän teatterireissu mikään panoreissu ole, ei ainakaan meillä.

Itse asiassa pullosta antaminen täysimetetylle voi todellakin tuoda häiriötä rintaruokintaan. Toisekseen vauva ei ehkä huoli pulloa ja pulloon totuttaakseen on edessä kova itkettäminen ja opettelu pitkänkin ajan. Ja miksi siis kaikki tämä suru ja paniikki pitäisi pienelle vauvalle teettää? Vain yhden teatterireissun takia jonne öiti ei ole edes innokas lähtemään....? Miten perustelet että tämä yksi teatterireissu voisi olla sen arvoinen?!

Miehen tulee olla aikuinen ja odotella pari lisäkuukautta sitä laatuaikaa. Toisekseen, laatuaikaa voi järjestää vaikka kotona lasten ollessa nukkumassa!

kukas siitä reissusta sitten nauttii jos äiti ei oikeasti sitä halua ja pumppaa rintoja vessassa tyhjiks ja miettii miten lapsi/lapset pärjää. lapsi kaipaa äitiä ja rintaa ja on todennäköisesti itkuinen. ja isä.. no osaako isä nauttia siitä ettei kumppani pysty nauttimaan kunnolla. mä en ymmärrä miksi se reissu pitää tehdä nyt jos siitä tulee vain paha mieli. ehdotus on edelleen ihan loistava, ajoitus vain huono. mä olen itse ollut menossa vaika vauva oli pieni, muuten mä olisi sitä tehnyt jos se ei olis tuntunut hyvälle.

Yhteistyössä