Mies & synnytykseen tuleminen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt...

Vieras
Rv 22 menossa ja esikoinen tulossa, tyttölupauksella. Ongelmana on se, että mies ei ilmeisesti haluakaan mukaan synnytykseen.

Ollaan puhuttu jo suhteen alkuaikoina nämä "lapsiasiat" selviksi ja kyllä hän silloin totesi että pitäishän sen lapsen isän olla synnytyksessä mukana tukemassa. Ja nyt kun olis hänen vuoro astua siihen rooliin niin ei haluakaan..

Hänellä ei kuulemma ole sairaalakammoa tai mitään. Ihmetteli vaan, että "mitäpä hän siellä tekee" ja "onhan siellä ne hoitajat, ei hän osaa mitään apua antaa". Olen yrittänyt selittää, että ei ne hoitajat ole mulle tärkeitä ja läheisiä ihmisiä toisin kuin mies.
Lisäksi mun mielestä on miehen velvollisuus tulla mukaan synnytyksiin. Koska ikinä ei tiedä mitä siellä tapahtuu ja tuleeko äiti ja lapsi hengissäkään takaisin - esim jos lapselle käy jotain synnytyksessä niin voin kuvitella miten kova paikka se olisi äidille yksin orpona odotella siinä tilanteessa ilman tukea? Ja muutenkin kun on yhdessä alettu lasta tekemään niin kyllä siinä ollaan mukana loppuun asti.. Joku miehen "sairaalakammoonkin" vetoaminen on minusta hieman typerää koska niin monella äidilläkin se kammo on, ja etenkin synnytystilanteessa moninkertainen, mutta silti on pakko synnyttää..

sanot vaan sille että tarviit hänet tueksi paikalle ja se siitä. Yhdessä eläminen ja perheen perustaminen vaatii sen että toisen tukena ollaan aina silloin kun sitä tarvitaan.

• Tykkää
Reactions: bud
Jep tiedän ettei pakottaakaan voi :/ Mutta mielestäni se on silti miehen velvollisuus kun lapsi on yhdessä päätetty hankkia ja kuten totesin synnytystilanteessa voi tulla jotain komplikaatioita jne ja todellakin miehen tuki olisi tarpeen. Olen sanonut hänelle että eihän hänen tarvi kuin jutella, ja pitää kädestä jne rauhoitella. Ettei sen siellä jalkojen välissä tarvi olla ottamassa lasta vastaan.. Tuntuu pahalta jos hän ei haluakaan nyt olla mukana, todistamassa ekan oman lapsensa ekoja minuutteja. Muuten on kyllä innoissaan isäksi tulemisesta ollut ja lapsi on suunniteltu.

Voi kyllä olla sekin, että on kuullut jotain juttuja ja säikähtänyt, tai sitten nyt kun se synnytys oikeasti alkaa olla lähestymässä vähitellen niin on alkanut pelottaa ajatus siitä mukaan tulemisesta.. Ihan kuin mulla ei pelottais sitten mutta on sinne silti vaan mentävä.. En voi jäädä kotiinkaan..

erikoista, jos alunperin on ymmärtänyt että pitää olla tukemassa, ja nyt ei sitten käsitäkään mihin sitä tukemista tarvitaan.

kerro sille, että jos siellä on kiireinen yö, niin eipä paljon kätilöä näy. itse todella tarvitsin miestä monestakin syystä, mm. pitelemään sitä kaasunaamarin letkua kiinni, kun eivät löytäneet teippiä. itse naamaria pitelin minä kiinni, kun sekin meni päreiksi. lisäksi miehen piti lopulta herätellä kun nukahdin siihen kaasuun joka kerta, ja kehottaa taas kohta hörppäämään lisää koska häälyin jossain epämääräisessä paikassa, jossa ei paljon mitään tajunnut.

kai miestä vaan pelottaa ja yrittää pakittaa ulos, on lukenut jotain kauhujuttuja tms. vaikeahan se on miehen joskus ymmärtää mihin häntä missään tarvitaan. sinun vaativa tehtäväsi on sitten saada viesti perille...

No eipä siinä miehellä mitään olisi tehty, olen kaksi lasta synnyttänyt enkä vieläkään ole keksinyt, mihin sitä miestä siellä olisi tarvittu. Olen ollut 10 minuuttia synnytyssalissa ja pois, ei sinne kannata turhaan mennä notkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25856029:
no jospa se pelkää sitä että käy kuten monelle on käynyt, että kun on nähnyt vaimon
synnyttävän, niin seksihalut on loppuneet siihenm

No eipä osattu kyllä moista pelätä, kun ei edes tiedetty että monella katoaa seksihalut. No tuskimpa ne tässä toisessakaan ennää katoaa kun eivät ensimmäisessäkään.

[QUOTE="vieras";25856040]No eipä siinä miehellä mitään olisi tehty, olen kaksi lasta synnyttänyt enkä vieläkään ole keksinyt, mihin sitä miestä siellä olisi tarvittu. Olen ollut 10 minuuttia synnytyssalissa ja pois, ei sinne kannata turhaan mennä notkumaan.[/QUOTE]

Jos sinä synnytät 10 minuutissa, niin tuskimpa ihan kaikki niin nopeasti siittä selviää, muistaakseni ensisynnyttäjällä synnytyken kesto keskimäärin on noin 8 tuntia. Oliskohan se mies lähinnä tukena ja turvana?

Jos mies ei halua tulla synnytykseen mukaan, niin eihän ketään voi pakottaa. Voisiko mies kompromissinä tulla mukaan ja olla ulkopuolella itse syntymän ajan? Siinähän voi mennä alussa pitkäänkin ennenkuin lapsi on pihalla.
Tai jos miestä inhottaa/ pelottaa naisen kipujen näkeminen, niin voisiko mies tulla sitten kun lapsi on syntynyt?

[QUOTE="vieras";25856080]Jos sinä synnytät 10 minuutissa, niin tuskimpa ihan kaikki niin nopeasti siittä selviää, muistaakseni ensisynnyttäjällä synnytyken kesto keskimäärin on noin 8 tuntia. Oliskohan se mies lähinnä tukena ja turvana?[/QUOTE]

Juu mies on ollut tukena ja turvana kotona, kuten sanoin miksi sinne sairaalaan pitää mennä 8 tunniksi?

[QUOTE="vieras";25856040]No eipä siinä miehellä mitään olisi tehty, olen kaksi lasta synnyttänyt enkä vieläkään ole keksinyt, mihin sitä miestä siellä olisi tarvittu. Olen ollut 10 minuuttia synnytyssalissa ja pois, ei sinne kannata turhaan mennä notkumaan.[/QUOTE]

Niin, ja koska SINULLA on mennyt kaikki kuin elokuvissa niin näin tulee käymään myös ap:lle? Ehkä voisit samalla kertoa koska minä pääsen sinne saliin poikkeamaan kun noin etevä tietäjä olet?

Kyllä se miehen paikka on siellä salissa, varsinkin jos lasta alullepannessa ollaan sitä mieltä oltu. En itsekään "tarvinnut" miestä koko ajan (olin salissa yli 5 tuntia), mutta kun esim puudutus alkoi hälvetä oli aivan mahtavaa että mies oli siinä kädenojennuksen päässä, samoin kun kätilö käski ruveta ponnistamaan (tätä vaihetta pelkäsin itse eniten) sai siitä miehen läsnäolosta voimaa kun mies tiesi että pelkäsin ja lohdutti tarttumalla käteen ja sanomalla "hyvin se menee" ja voi että sitä voittajafiilistä kun lapsi oli pihalla, söimme aamupalaa ja isä totesi "sehän meni hienosti, olen ylpeä sinusta"! Onneksi apllakin on vielä aikaa siihen synnytykseen, jos mies vaikka suostuisi asiasta puhumaan esim neuvolan terkan kanssa ja sitä kautta vaikka saamaan muutakin infoa kuin mahd kauhutarinoita? Oman lapsen syntymää kun ei kukaan pääse kuitenkaan määränsä useammin todistamaan ja ainakin omasta mielestäni se oli todella mullistava tapahtuma suhteessamme. Tsemppiä aplle! :)

No kerro sille miehelle, että siellä synnytyssalissa saa olla pitkät ajat ihan itsekseen, hoitajat käyvät välillä katsomassa tai tulevat, kun soitat kelloa. Ovat paikalla vain, kun tositoimet alkaa. Hyvin harva siellä 10 minuutissa sen lapsen synnyttää.

[QUOTE="vieras";25856092]Juu mies on ollut tukena ja turvana kotona, kuten sanoin miksi sinne sairaalaan pitää mennä 8 tunniksi?[/QUOTE]

No ehkä sitä on vaikea arvioida etukäteen, mitä siinä menee. Juu, kolmosen kohdalla päätin, etten kahdeksaksi tunniksi mene, sittenpähän jalat ristissä seison vastaanotossa, kun järjestivät synnytyssalia valmiiksi. Kaksi minuuttia ehdittiin ottaa vauvan sydänkäyrää, sitten ponnistettiinkin ulos. Esikoisen kanssa olin puolitoista vuorokautta, vedet holahtivat etuajassa, vuorokauden kuluttua käynnistivät ja olin piuhoissa kiinni tuon ajan sitä ennen, seurasivat vauvan vointia ja minulta mittailtiin tulehdusarvoja.

[QUOTE="vieras";25856092]Juu mies on ollut tukena ja turvana kotona, kuten sanoin miksi sinne sairaalaan pitää mennä 8 tunniksi?[/QUOTE]

Se onkin ensisynnyttäjälle vähän vaikeampi juttu arvioida, milloin on 10 minuuttia aikaa sen lapsen tupsahtamiseen.

Minä esimerkiksi olisin joutunut ponnistamaan kotona & matkalla puolen tunnin ajan. Ja synnytys olisi ilmeisesti pitänyt käynnistää kotona risiiniöljyllä; nyt käynnistyksen teki onneksi sairaalan henkilökunta yliaikaisuuden vuoksi. Tuli vietettyä sairaalassa enemmänkin kuin se kahdeksan tuntia. Olisi pitänyt älytä kysyä sinulta.

miestä pelottaa tilanne ja luulee kuten meillä, että synnytys tapahtuu leikkaussalin näköisessä jättihuoneessa 10 hengen voimalla ja ei tiedä miten osais olla tilanteessa. Meillä miehenkin pelot hälveni, kun käytiin tutustumassa sairaalaan ja huomas, että huoneet on pieniä ja kodinomaisia ja niissä ollaan suurin osa kahdestaan tai korkeintaan yhden kätilön kanssa. Tuli synnytykseen, oli iso apu ja koki itsekin tilanteen tosi ihanaksi. Mieli kerkeää muuttua vielä monta kertaa. Mä en kauheesti puhuis koko asiasta vielä tuossa vaiheessa.

Jos mies ei olis mukaan tullu niin olisin suuttunu siitä kyllä. Ei olis tarvinnu sitten ollenkaan tulla sinne edes katsomaan koska "mitä se siellä tekee, onhan siellä hoitajat". Ja joku olis kyllä meidät hakenu ja vieny kotiinkin koska "onhan mulla velikin joka voi hakea meidät" ja kotona "onhan lapsella äitikin joka sen hoitaa".

Lapsellista ehkä mutta hormoonihuuruissa ei todella ole kiva tulla hylätyksi yksin kipujen kanssa outoon paikkaan vieraiden keskelle :(

• Tykkää
Reactions: bud
Aika mammari on mies joka ei lähde mukaan synnytykseen. Jospa se äitikin ilmottas, että "en halua tulla mukaan synnytykseen" niin mitäs sitten! Eihän sillä naisellakaan ole "oikeutta" olla synnyttämättä joten jos vauvaa yhdessä on alulle laitettu on minun mielestä miehen velvollisuus olla loppuun asti mukana! Ihan turha niuhottaa jostain sairaalakammoista yms. hoitakoon pelkonsa pois ja olkoon tukena tai ainakin läsnä! Seurusteluaikoina mies tuumaili mulle, ettei ehkä pysty tulemaan synnytykseen niin tuumailin, että miettiipä asian nyt valmiiksi koska sellasen miehen kanssa en rupee sitten tekeen lapsia.

Et ole kovin fiksu sinäkään kun kiukkuat että miehen on pakko tulla ja alat heti vinkumaan jostakin kuolemasta.
Kautta aikojen naiset on synnyttäneet jopa saunassa ilman miestä.
Mitä haittaa siitä on jos mies ei tule mukaan?
Eiköhän se ole ihan miehen oman päätös haluaako mukaan vai ei.
Ja tottahan se mies siinämielessä puhuu että siellä on kätilöt ym jotka pitää äidistä huolen ja kieltämättä ei se mies oikein silloin mitään voi tehdä.
Istuu tuolilla tyhmän näköisenä katsoopuuduttavasti kun toinen pusaa muksua maailmaan.

[QUOTE="joo";25856236]Et ole kovin fiksu sinäkään kun kiukkuat että miehen on pakko tulla ja alat heti vinkumaan jostakin kuolemasta.
Kautta aikojen naiset on synnyttäneet jopa saunassa ilman miestä.
Mitä haittaa siitä on jos mies ei tule mukaan?
Eiköhän se ole ihan miehen oman päätös haluaako mukaan vai ei.
Ja tottahan se mies siinämielessä puhuu että siellä on kätilöt ym jotka pitää äidistä huolen ja kieltämättä ei se mies oikein silloin mitään voi tehdä.
Istuu tuolilla tyhmän näköisenä katsoopuuduttavasti kun toinen pusaa muksua maailmaan.[/QUOTE]

Ja hyvässä lykyssä pyörtyy tai nukahtaa, valvonut monta yötä jo kun akka on valitellut ja eipä siinä mieheen koske ja pusata sitä tenavaa nyt sitten päivä vielä siellä synnärillä, jippii.

Mielestäni joka tapauksessa nainen kantaa lapsen ja joutuu hänet synnyttämään, ilman valinnanvaraa. Mies harrastaa seksiä lisääntyäkseen. Melkoisen epäreilua jos mies kieltäytyy lähtemästä tilanteeseen mukaan tueksi, jota suurin osa jännittää ja pelkää.
Itse sain miehestä valtavasti voimavaroja koetoksessa ja hän oli upea tuki ja turva. Hän oli osallisena synnytyksessä mm. jakkaralla tukemalla minua takaapäin. Me tehtiin vauva yhdessä alusta loppuun ja täytyy olla munaton ja kylmä mies jos jättää naisen siihen tilanteeseen yksin.

Ap, luetuta miehelläsi tämä ketju.

[QUOTE="memmu";25856210]Aika mammari on mies joka ei lähde mukaan synnytykseen. Jospa se äitikin ilmottas, että "en halua tulla mukaan synnytykseen" niin mitäs sitten! Eihän sillä naisellakaan ole "oikeutta" olla synnyttämättä joten jos vauvaa yhdessä on alulle laitettu on minun mielestä miehen velvollisuus olla loppuun asti mukana! Ihan turha niuhottaa jostain sairaalakammoista yms. hoitakoon pelkonsa pois ja olkoon tukena tai ainakin läsnä! Seurusteluaikoina mies tuumaili mulle, ettei ehkä pysty tulemaan synnytykseen niin tuumailin, että miettiipä asian nyt valmiiksi koska sellasen miehen kanssa en rupee sitten tekeen lapsia.[/QUOTE]

Synnyttää minä olisin voinut ihan hyvin yksinkin, jos pakko olisi ollut. Minulle jo synnytysvalmennuksessa viisas kätilö sanoi, että kukaan ei voi lasta toisen puolesta synnyttää - se on tietyllä tavalaa yksinäistä hommaa.

Paljon vaikeampi juttu olisi kasvattaa lapsesta tolkku ihminen ilman miehen mallia. Tosin aika moni tällä palstalla kuulostaa sitäkin yrittävän.

Synnyttää minä olisin voinut ihan hyvin yksinkin, jos pakko olisi ollut. Minulle jo synnytysvalmennuksessa viisas kätilö sanoi, että kukaan ei voi lasta toisen puolesta synnyttää - se on tietyllä tavalaa yksinäistä hommaa.

Paljon vaikeampi juttu olisi kasvattaa lapsesta tolkku ihminen ilman miehen mallia. Tosin aika moni tällä palstalla kuulostaa sitäkin yrittävän.

Mutta onpa mies ollut synnytyksessä mukana, omasta vapaasta tahdostaan, vai???

Yhteistyössä