mies synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Auttaako mies oikeesti synnytyksessä jotenkin. Musta alkanut tuntua että menisin mielummin ja yksin synnyttämään. Alkanut vaan niinpaljon vituttaa koko mies..

En tiedä, toisaalta oli mukava että oli mukanamuttaolisin kyllä pärjännyt hyvin ilmankin. Tosin ihana oli että mies oli jakamassa kaiken ensi hetkestä alkaen.

Mä synnytin esikoisen yksin. Ilman tukihenkilöä. Ja kaikki meni loistavasti. Mulla oli vahva ennakkoluulo tän toisen raskauden alussa, etten miestä halua mukaan taaskaan. Mutta nyt, kun LA häämöttää olen tajunnut kuinka tärkeä se hetki on.
En nyt osaa sanoa, että kukaan siinä tilanteessa osaa sua tukea tai auttaa. Mutta tuntuis tosi käsittämättömälle mun kieltää miestä tulemasta katsomaan oman lapsensa syntymää.

Mä tiedän, että pärjään itsekin, ellei mitään kauheaa ja yllättävää tapahdu, joten olen miehelle antanutkin neuvoksi, että on mun apukäsinä ja jalkoina, ja muuten tulee vaan turistina mukana.

Joku tukihenkilö kannattaa olla, joutuu muuten olemaan paljon yksin. Kätilöt ei siellä kuitenkaan sun kanssa hengaa koko aikaa. Meillä mies lämmitti kuumavesipulloja ja piti seuraa. Miehellekin on iso juttu nähdä oman lapsen syntymä.

synnytystä etten halunnut yksin mennä. Onneksi mies tuli mukaan. Oli se hänellekin kokemus.. ikimuistoinen hetki molemmille. Apu oli lähinnä olla henkisenä tukena. Synnytys kesti 23 tuntia ja varmaan olisin ollut suurimmaksi osaksi yksin huoneessa ilman miestä.

Ei siitä apua ollut itse synnytyksessä. Piti seuraa. Tietääpä ainakin, mitä se synnytys on. En vois ikinä viedä sitä kokemusta mieheltä, vaikkei mitään apua oliskaan.

Mies ollut ekassa ja kolmannessa synnytyksessä, toiseen ei päässyt kun oli lapsen kanssa kotona. Kyllä siitä ihan hyvin selvisi yksin.
Kolmatta kun käynnisteltiin ja oli siis jo saatu käyntiin niin mies selaili lehteä tylsistyneenä ja kysyi että meneekös tässä kauan..menikin semmonen kolmisen tuntia. :D
Ja kolmannen jälkeen sano että ei se nyt niin erikoista ollut, että toki se kerran täytyy nähdä mut se kyl riittää se kerta.

Istuu/seisoo vieressä ja on tukena/turvana tilanteessa. Ei välttämättä fyysisesti osallistu tilanteeseen (jotkut synnyttäjät tykkää kun mies hieroo/tukee/halaa/juottaa tmv). Kaikki on kiinni siitä miten Sinä haluat miehesi osallistuvan. Itse en raaskisi estää miestä osallistumasta oman lapsensa syntymään muuten kuin painavasta syystä, vaikka itse sen vauvan ulos puskenkin niin ihan yhtä tärkeää on varmasti miehelle olla paikalla todistamassa uuden elämän ensi hetkiä. Eri asia jos mies ei itsekään ole kiinnostunut tulemaan (mitä pidän ehkä vähän erikoisena) tai on muuten estynyt.. Silloinhan sille ei mitään mahda.

Jos miestä et halua mukaan, ota ystävä, sisko, äiti tai sitten ihan Doula. Jos siis et myöskään yksin halua synnyttää. Joskus apua on erityisesti henkilöstä joka tietää mitä synnytyksessä tapahtuu ja osaa hieroa oikein ja antaa tarvittavaa tukea ja steppiä! Minkälaista tukea voit mieheltäsi saada? Jutelkaa synnytyksestä, mitä häneltä toivot ja odotat ja mitä mies ajattelee asiasta ehkä ajatus siitä selkiää sitten. Mutta aina ei todellakaan ole niin että mies on paras tuki ja apu. :)

En tiijä. Mulla on ollut aiemmissa mukana suvun synnyttänyt nainen jeesinä. Data kertoo käyneensä mm.autoa rassaamassa synnytyksen pitkittyessä. Tiedän tarvitsevani henkisen tuen rinnalleni koko tapahtuman ajaksi.

[QUOTE="niin";28493568]En tiedä, toisaalta oli mukava että oli mukanamuttaolisin kyllä pärjännyt hyvin ilmankin. Tosin ihana oli että mies oli jakamassa kaiken ensi hetkestä alkaen.[/QUOTE]

sama homma mulla.

Mietin vaan kun ei toi mies muutenkaan ollenkaan helli, kosketa, silittele yms. et miten se siellä synnytyksessä sit... En vaan jaksais kattoo sen naamaa enää!

[QUOTE="vieras";28493567]Ihan sama sille auttaako, mutta mun mielestä miehellä on oikeus olla mukana oman lapsensa syntymässä.[/QUOTE]

Samoin ajattelen, että jos mies vain haluaa mukaan, olisi hirvittävän epäreilua sanoa toiselle että et tule.

Nainen siinä synnyttää joten kyllä päätös on naisen oma.Siitä ei huonoa omatuntoa tarvitse kokea. Kaikista miehestä ei vaan ole tukea tai apua. Olen vierestä nähnyt miten ystäväni lasten Isä ollut lasten synnytyksissä mukana ja heidänkanssaan elänytkin useita vuosia ja kun ero tuli ei lapsilla sittenkään ollut merkitystä. 5v tavannut heitä kuin kerran. Ja tämän täysin hänen valintansa. Joten ei se vaikuta Isän rakkauteen lasta kohtaan mitenkään vaikkakin varmasti hieno kokemus Isälle onkin. Mutta onhan niitäkin miehiä jotka ei synnytykseen edes halua. Ja vaikka kuinka olisi miehen lapsi, ei ole miehen mulkku mikä siellä repeää vaan naisen värkit siinä esillä on. Joten ehkä nainen päättää kuka sitä katsomassa siellä on !:D

Minä myös mietin haluanko synnyttää yksin. Normaalisti jos olen kipeä tykkään olla yksin. Mutta onneksi mies oli mukana. Toi minulle kaurapusseja, haki juotavaa, luki iltasanomia ääneen, piti kädestä kiinni ponnistusvaiheessa jne. Eli ei mitään ihmeempää mutta oli minulle suunnattoman suuri apu ja ennenkaikkea tuki oli siis vain positiivista että oli mukana!

Kyl se hyödyksi ja seuraksi oli urakan aikana. Hiero jne. Ei niil kätilöil ollu aikaa. Tuli mukaan leikkuriinkin joten vauva sai olla sitte isin paidan alla hoidossa sillä aikaa kun olin heräämössä. Molemmat haluttiin että mies on mukana.

[QUOTE="vieras";28493978]Nainen siinä synnyttää joten kyllä päätös on naisen oma.Siitä ei huonoa omatuntoa tarvitse kokea. Kaikista miehestä ei vaan ole tukea tai apua. Olen vierestä nähnyt miten ystäväni lasten Isä ollut lasten synnytyksissä mukana ja heidänkanssaan elänytkin useita vuosia ja kun ero tuli ei lapsilla sittenkään ollut merkitystä. 5v tavannut heitä kuin kerran. Ja tämän täysin hänen valintansa. Joten ei se vaikuta Isän rakkauteen lasta kohtaan mitenkään vaikkakin varmasti hieno kokemus Isälle onkin. Mutta onhan niitäkin miehiä jotka ei synnytykseen edes halua. Ja vaikka kuinka olisi miehen lapsi, ei ole miehen mulkku mikä siellä repeää vaan naisen värkit siinä esillä on. Joten ehkä nainen päättää kuka sitä katsomassa siellä on !:D[/QUOTE]

Joo, minunkin mielestä synnytyksessä ratkaisee vain naisen sana.

Yhteistyössä