miestyöntekijä päiväkodissa ja ennakkoluulot.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja momo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

momo

Vieras
Meillä on aloittaa pian miespuolinen työntekijä päiväkodissa. Tähän yksi vanhempi totesi että mies ei ainakaan hänen tytön vaippoja vaihda! Ennen en ole miehen kanssa päiväkodissa työskennellyt joten olisi kiva kuulla muitten työntekojöiden kokemuksia ja myös vanhempien mietteitä.

Mielestäni on hyvä juttu että hän tulee meille töihin, mutta ovatko kaikki noin ennakkoluuloisia?

Mun lasten tarhassa on yks mies työntekijä,tosin on eskari osastolla. Mutta kovin suosittu tuntuu olevan sielä pihalla kaikkien lasten keskuudessa. Ja mä kyllä tykkään että on miespuolisiakin tarhan "tätejä". mulla kaks poikaa...

Ite oon ollu töissä tarhassa missä oli yks mies työntekijä ja kovasti oli hänkin pidetty ihminen sielä...

Mun mielipide on vaan plussaa :)

Mitäh?
Kävin hakemassa hoitohakemuksen tuosta läheisestä päiväkodista, ja ilokseni huomasin että siellä oli yksi mieshoitaja. Sehän on tosi hyvä juttu esim. isättömille lapsille, saavat sieltä miehen mallia.

no jopas on..mä olen työssäoppimisjaksollani ollut pk:ssa missä oli mies ja hyvin tykätty työntekijä ja varsinkin pojat tuntu olevan mielissään ku oli vähän äijä-asennettakin talossa. Enemmän miehiä hoitotyöhön vaan!

Onko tuollaisia oikeasti? Ei varmaan pidä antaa isien koskea tyttäriinsä ollenkaan, kuitenki pahat mielessä ku ovat miehiä.

Työntekijät ovat päiväkodissa työntekijöitä ja oletan että miespuolinen työntekijä hoitaa hommansa siinä missä nainenkin. Miehet voivat tuoda oman lisänsä päiväkodin päivää, useinhan naiset ovat enemmän hoivaihmisiä ja miehet taas suosittuja leikkikavereita.

Mua ottaa myös päähän sen miehen puolesta että heti jotain epäillään jos mies tykkää työskennellä lasten kanssa. Ja se lapsi jonka äiti sen kommentin sanoi ei edes ole sen miehen ryhmässä. Sen äidin mielestä kun on luonnotonta että mies vaihtaa tytön vaippoja. Meillä on paljon poikia ja paljon myös joilla ei ole isää joten on hyvä heille myös saada "miehen malli".

Minusta olisi tosi kiva et enemmän miehiä työskentelisi päikyissä ja muissaki lasten kerhoissa ja semmoisissa. Siis sehän on rikkaus et lapsia hoitaa molempia sukupuolia olevia ihmisiä ja lisäksi vielä on niin paljon lapsia joilla isä ei osallistu aktiivisesti elämään ni on tosi rikkaus et olisi miehen mallia päikyssä :D

:o no just..mä olen ollut päiväkodeissa paljonkin töissä ja siellä on ollut mieshoitaia ja lastentarhanopettajia,..ja aivan ihania..lapset tykännyt enemmän kuin naistyöntekijöistä..ihme ennakkoluuloja

Meinkii lasten tarhassa on 1 mies työntekijä, eskareissa. Kovasti näyttää kaikki lapset siitä tykkäävän ja olen kyllä kovin iloinen asiasta!

Ja siellä tarhassa missä minä olen, on muutaman "poika" työharjoittelussa ja hyvin heidätkin on sinne vastaanotettu, niin muiden "tarhantätien" kuin lasten vanhempien puolestakin!

Miks muka miehiä ei vois ottaa tarhaan töihin?
Kaikkienhan pitää sitäpaitsi näyttää johtajalle se rikosrekisteriote, jos se siit on kiinni. vaan eipä sekään mitään estä jos ei oo koskaan mistään syytetty tai tuomittu tai jotain. Luulen että sitä aapeen tarkoittama vanhempi ajoi takaa.

Olen työskennellyt useammankin mieshoitajan tai -opettajan kanssa ja minulla on vain hyvää sanottavaa heistä. Minun kokemukseni mukaan ovat tuoneet työpaikoille rentoutta ja ihan tarpeellista miesnäkökulmaa. Yhtään kertaa en ole kuullut mitään negatiivista myöskään vanhempien suusta, ikävän ennakkoluuloiselle kuulostaa tuo yhden isän kommentti! Mieli varmaankin tosin tulee muuttumaan...

No huh. Ei kai sen tytön isäkään vaan vaihda sille vaippoja??

Silloin kun esikoinen oli päiväkodissa, niin niillä oli muutaman viikon harjoittelijana mies. Sukupuolensa lisäksi harjoittelija erottui muusta henkilökunnasta hiukan ontuvan suomenkielen, ja yönmustan ihonsa ansiosta.
Ja kyllä perään itki minun tyttö ja moni muukin lapsi kun, se harjoittelu sitten loppui.
Enkä ihmettele, uskomattoman pirteä ja innostunut, aina jaksoi pihalla pelata, leikkiä ja touhuta lasten kanssa, varsinkin pojat oli tietysti innoissaan futiskaverista.
Jos olivat sisällä kun menin hakemaan, niin usein kaikki, jotka ryhmän lapsista vaan mitenkään mahtuivat, istuivat kyseisen hoitajan sylissä kuuntelemassa satua.

Miksi mies olisi sen huonompi hoitaja, kuin nainenkaan?

Itse olin muutama vuosi sitten työharjoittelussa eräässä päiväkodissa, jossa työskenteli mies lastentarhan opettajana. Mielestäni oli tosi mukava, ja muutoinkin aina niin pirtsakkana. Ja kyllä lapset ainakin tykkäsivät. Ulkonakin parveilivat oikein tämän opettajan ympärillä. Onhan se pojille ainakin kiva että on päiväkodissakin miehen malli. Itse en näe mies työntekijästä päiväkodissa mitään negatiivista sanottavaa, päin vastoin. Missä niin sanotaan, että työntekijöiden tulisi olla naisia.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Olen työskennellyt useammankin mieshoitajan tai -opettajan kanssa ja minulla on vain hyvää sanottavaa heistä. Minun kokemukseni mukaan ovat tuoneet työpaikoille rentoutta ja ihan tarpeellista miesnäkökulmaa. Yhtään kertaa en ole kuullut mitään negatiivista myöskään vanhempien suusta, ikävän ennakkoluuloiselle kuulostaa tuo yhden isän kommentti! Mieli varmaankin tosin tulee muuttumaan...

Joo ja kun olin sairaalassa työharjoittelussa, siellä oli aika paljon miespuolisia sairaanhoitajia/lääkintävahtimestareita. Mukavaa ja lisäsi turvallisuutta EA pkl. =)

Eihan tollasessa kunnallisessa hoidossa voi paattaa, kuka hoitaa! Yksityisesti voi tietysti palkata kenet haluaa. Kaikki ammattitaitoiset ihmiset saavat hoitaa! Mieshan voi vieda oikeuteen syrjinnasta hoitopaikan, joka kieltaytyy palkkaamasta sukupuolen perusteella! :o

Jo on taas ennakkoluuloja :o Tunsin joskus edellisessä elämässäni miehen joka oli päiväkodissa töissä. Hän oli tosi pidetty siellä tarhassa ja aivan samanlailla hoiti hommansa kuin naiskollegansa. Ja hän oli kyllä tosi symppis ja rehti töiden ulkopuolellakin...

Vanhemman kommenttina: mulle ihan sama onko lapsen hoitaja nainen vai mies. Mieshoitajasta, varsinkin nuoren oloisesta, tulee kylläkin ensimmäisenä mielikuva siviilipalvelusmiehestä. Mistäköhän moinen? :whistle: :xmas:

Yhteistyössä