Miesystäväni ostaa jatkuvasti kaikkea turhaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heini"

Vieras
Miesystäväni ostaa jatkuvasti kaikkea turhaa ja sitten hänellä ei ole enää varaa mihinkään. Hänellä ei monestikaan ole juuri mitään syötävää kaapissa ja hän saa laskuhuomautuksia. Minua vaivaa myös se, ettemme ikinä tee mitään erikoista yhdessä. Siis vaikka vaan käydä leffassa, ei se niin kallista olisi, jos satunnaisesti käytäisiin.

Hän on äskettäin ottanut puheeksi, että muuttaisimme yhteen. Moni nainen varmaan ilahtuisi tästä aloitteesta, mutta minä en. Niin ihana kuin hän muuten onkin, niin minua suorastaan pelottaa miten oma talouteni romahtaa hänen kanssaan. Hänen mukaansa me molemmat säästäisimme rahaa, kun vuokra maksettaisiin puoliksi. En usko, että hänen rahankäyttönsä helpottuu tästä, vaan hän alkaa pian taas elämään ylivarojensa.

Miksei hän voi satsata johonkin tärkeään, josta voisi olla iloa pidemmäksi aikaa? Miksi hän ostaa vaan kaikkea krääsää, halpaa tai kallista, jolla ei kuitenkaan tee mitään?

Mä pysyisin kyllä kaukana tommosesta "ihanasta" miehestä. Haluaisin että oloni olis turvallinen rakkaani kanssa enkä voi mitään, en vaan vois tuntea oloani kovin turvatuksi jos toinen vaan tuhlais holtittomasti kaikkeen eikä mihinkään olis ikinä rahaa.

Kuulostaa kaikin puolin eksältäni... x_x Itsekin seurustelin moisen hamstraajan kanssa, joka paljastui sitten lievästi sanottuna häiriintyneeksi ihmiseksi. Kannattaa ottaa ihan vakavasti puheeksi ja jos hän ei millään suostu noin yksinkertaisessa asiassa kompromisseja tekemään, niin se on aika selvä merkki, ettei hänellä ole tunne-elämä ihan tasapainossa. Hamstraus ei ole tervettä, eikä tuollaista tuksuilua tarvitse jäädä katsomaan. Jos elämänkumppani, mies tai nainen/köyhä taikka varakas ei tahdo sijoittaa yhteiseen tulevaisuuteenne, vaan ostaa milloin mitäkin typerää krääsää, niin suosittelen, että läksit menemään. Itse olen tuon valinnan tehnyt ja se oli elämäni paras valinta. En tietenkään tiedä millainen miehesi noin muuten on tai muutenkaan parisuhteenne sisällöstä, itse en vain pidemmän päälle tuollaista jaksaisi katsella.

Niin tässä vaiheessa voin vielä jarrutella, kun emme ole muuttaneet yhteen. Tuntuu, että tuhlailu olisi enemmän naisten ongelma ja kuin se olisi paljon hyväksyttävämpää. Miten ne miehet kestävät naisystäviään? He kai monesti joutuvat vielä maksumiehiksi? Itse en todellakaan halua joutua maksamaan kokonaan yhteisiä kulujamme ja hänen pakollisia kulujaan, kun hän samalla tuhlaa omat rahansa huvituksiin. Sillä niitä turhuuksia minä en ainakaan maksa! Olen tästä jutellut hänen kanssaan ja hän loukkaantuu, kun en näe miten hieno ja 'hyödyllinen' jokin uusi tavara on. Hän on sanonut, että lapsena hän ei saanut koskaan mitään ja nyt kun hänellä 'on varaa', niin hän haluaa ostaa. Hän ei edes suostu keskustelemaan, jos yritän neuvoa, että pakolliset menot pitäisi maksaa heti palkasta ja säästää jotain loppukuullekin, kun välillä niitä laskuja tulee pitkin kuukautta. Hän ei kai edes muista mitä kaikkia laskuja hänelle tulee ja mikä niiden summa mahtaisi olla.

Alkaa tässä tosiaan mennä hermot ja minustakin on loukkaavaa se, ettei hän sijoita tulevaisuuteemme. Sekin olisi sijoittamista, että pistäisi rahaa vähän tähän nykyhetkeen. Että käytäisiin vaikka syömässä tai leffassa, eikä aina vaan katota telkkaria kotona tai muuta tylsää.

Kuulostaa sellaiselta tapaukselta, joka ei tule lähitulevaisuudessa tekemään parannusta. Mieti tarkkaan haluatko epävarmaa tulevaisuutta tämän miehen kanssa tai ylipäätään tuhlata seurusteluun aikaa, jos perheen haluat.

Lähtisin samaniten, ei se siitä ainakaan paremmaksi muutu sillä että saisi sinun rahat mukaan vaikkapa nyt vain vuokraan, ja tottahan sinä ostat ruokaa jääkaappiin kun omat rahat on käytetty niin tärkeisiin onkivehkeisiin. Tokihan sinä maksat matkat ja elokuvat, sinähän niihin halusitkin. Jaa että hoitovapaalle? Milläs sinä sitten maksat oman osuutesi vuokrasta ja ruoasta jne. tämä sinun ylkäsis ei ainakaan maksa mitään ylimääräisiä, jos et ole sitä jo huomannut.

Olen itsekin miettinyt näitä samoja juttuja. Mies tosiaan tuhlaa vain itseensä, eikä ajattele meitä tai minua. Itse kun voisin silloin tällöin hemmotella häntä jollakin lahjalla. Mutta se tuntuu nyt väärältä, kun hän kerran jo ostaa kaiken haluamansa itse, enkä halua palkita häntä esimerkiksi kylpylämatkalla. Taidan ottaa sinne kaveriksi jonkun muun, joka saa kyllä ihan itse maksaa oman osuutensa.

Haluaisin tietää, että kai tällä palstalla on naisihmisiä, jotka myös tuhlaavat? Miten te koette tämän asian? Onko helppoa antaa kulut puolison maksettavaksi? Vai eikö tällaista tuhlailuviestiä lue kukaan sellainen, joka ei halua ajatella omia rahaongelmiaan?

Mies oli paljon tuhlailevampi kuin minä kun tapasimme. Minä taas olin tosi pihi. Nyt me olemme molemmat muuttuneet niiin että tuhlaustaso on kutakuinkin samaa luokkaa.

Miehelläni ja miesystävälläsi oli kuitenkin se ero, että mies tuhlasi melkein enemmän muihin kuin itseensä, minäkin sain kultasormuksen lahjaksi tai mies tarjosi ystävilleen iltoja (meillä kotona).

Miehen kontolle pakollisia laskuja tarpeeksi niin tuhlailurahaa ei jää niin paljon ja kertyy säästöjä (minun tilille mutta yhteiseksi/perheen/lasten hyväksi ne käytettään kun tarve on). Näin meillä on tehty.

Nykyään kuitenkin meillä siis tuhlailutaso on lähentynyt toisiaan ja eroa ei oikeastaan ole.

Minä en ole koskaan jatkanut seurustelua pitemmälle jos elämän arvot eivät ole samanlaisia. Menihän siinä aikaa että löytyi mies jota arvostan kaikin puolin. Olin 31 kun aviomieheni löysin. Jos sinä tähän nyt tyydyt niin huonosti käy jossakin vaihessase erinkainen rahan käyttö erottaa teidät kuitenkin.

Tossa käy niin, että susta tulee perheen lompakko. Kaupassa hän aina vähin äänin meneekin pakkaamaan tavaroita eikä maksa koskaan, etkä kehtaa siinä alkaa sitä edes pyytämään. Auton, kun otat käyttöön on bensa aina lopussa. Jos menette johonkin, on häneltä yllättäen lompakko jäänyt kotiin ja jos alatkin kotona jo muistuttamaan lompakosta on se yllättäen töissä jne. jne. Kyllä noi iilimadot keinot keksii.
Pysy kaukana jos haluat pitää rahasi itselläsi.

Kuulostaa siltä, että yhdessä asuessanne sinä maksaisit yhteiset kulut ja mies korkeintaan sen puolikkaan vuokran. Sit ku tulee sähkölasku, vakuutuslasku tai ruokaa pitäs ostaa ni ei olekaan rahaa.

Mieti oikeasti haluatko maksaa tollasen elämää. Vaikka se vähän muuttuisikin, niin mitä sitten jos sinun tulotasosi tippuu huomattavasti (äitiysloma, työttömyys), ottaako mies vastuun?

Yhteistyössä