Mihin asti oikein ajattelitte paapoa niitä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://lskl.asiakas.org/showPage.php?page_id=39&submit=displayDoc&documentId=175

Jotenkin mä luulen, että kouluikäiset osaa jo itse avata oven ja käyttää puhelinta :)

ja kaikki osaa toimia hätätilanteissa, ainakin 9-vuotiaat, et pysyvät tyynenä ja pelastavat vaikka 1-vuotiaan sisaruksen, jos tilanne vaatii

ei tainnu olla pointti se, että jos varhaisteini ei yalua olla yksin kotona. Luuletko että siihen kukaan ottaa taikka saa palkallista vapaata, hehhee
Mä tuossa jo aiemmin kirjoitin, että fiksu työnantaja antaa palkallista vapaata tai tarjoaa mahdollisuuden käyttää vuosilomapäiviään, jos työntekijän varhaisteini (= > 10-vuotias ) ei pärjää kotoa ilman vanhempaansa. Mä olen joutunut ottamaan palkatonta vapaata, kun esikoinen ei vammansa takia ole voinut olla yli 10 veenä örppätaudissa yksin, ja kertaakaan ei työnantaja ole kieltäytynyt sitä palkatonta vapaata antamasta. Olen myös aina saanut palkatonta vapaata, kun olen yli 10 v lasteni kanssa joutunut käymään esim lääkärissä tai - esikoisen kohdalla - kuntoutuksissa. Suurin osa työnantajista lienee ihan ihmisiä ja antavat mahdollisuuden olla palkattomasti pois töistä, jos työntekijä sellaista vapaata lapsensa takia tarvitsee.

Meillä ei 13 vuotias ole ollut yksin 4-5 tuntia pitempään vielä kertaakaan. Yllättävän paljon murkutkin vielä tarvitsevat vanhempia. Ja kyseessä ihan reipas nuori, ei mikään hameenhelmoissa pyörijä.

ja kaikki osaa toimia hätätilanteissa, ainakin 9-vuotiaat, et pysyvät tyynenä ja pelastavat vaikka 1-vuotiaan sisaruksen, jos tilanne vaatii

Ai oliko nyt kyse siitä, että 9-vuotias jää kotiin vahtimaan 1-vuotiasta? Siinä tapauksessa olen ymmärtänyt ihan väärin :xmas:

Sitä, kuka pysyy tyynenä hätätilanteessa, ei voi etukäteen tietää edes aikuisten ihmisten kohdalla. Joku menee täysin lukkoon, toinen paniikkiin, kolmas osaa toimia, ja sen näkee vasta sitten kun hätätilanne tapahtuu. Lapselle voi toki selittää, kuinka tulee toimia esim. tulipalon sattuessa, opettaa hätänumero, jne (jo meidän 5 v tietää miten hätänumeroon soitetaan, mikä on kotiosoite, jne - en tosin tiedä osaisiko hän sanoa ne tosipaikan tullen, mutta opetettu on ainakin). Ja se 9 v osaa kuitenkin avata oven itse, ja käyttää puhelinta.

tässä oli pointti että 10v on kipeenä, huh ja pitäis siis teijän mielestä jätää yksin,hmm
Meillä on 10 v ollut yksin esim flunssassa, mutta tuon isomman kanssa otin örppätaudeissa palkatonta vapaata. Koska ei vammansa takia vielä 10 veenä kyennyt yksinkään niistä yrjöistä ja ripuleista selviytymään.

Ai oliko nyt kyse siitä, että 9-vuotias jää kotiin vahtimaan 1-vuotiasta? Siinä tapauksessa olen ymmärtänyt ihan väärin :xmas:
.
No mäkin ymmärsin tän ketjun sitten ihan väärin. 1 veen kanssa saa kyllä palkallista vapaata, jos se 1 v on sairaana. Ei siis tarvitse 9 veen pikkusisarustaan hoitaa. Sitäpaitsi sen 9 veenkin sairastuessa vanhempi saa palkallista vapaata töistä.

Sitä, kuka pysyy tyynenä hätätilanteessa, ei voi etukäteen tietää edes aikuisten ihmisten kohdalla. Joku menee täysin lukkoon, toinen paniikkiin, kolmas osaa toimia, ja sen näkee vasta sitten kun hätätilanne tapahtuu. Lapselle voi toki selittää, kuinka tulee toimia esim. tulipalon sattuessa, opettaa hätänumero, jne (jo meidän 5 v tietää miten hätänumeroon soitetaan, mikä on kotiosoite, jne - en tosin tiedä osaisiko hän sanoa ne tosipaikan tullen, mutta opetettu on ainakin).

no tässä tapauksessa aikuisen pitää ottaa vastuu vaikkei osaisikaan, ei se lasten tehtävä olekaan. jätä sä vaan 5vee lapses yksin ni empä uskois et hätätilanteessa osais oikeesti toimia, kuitenkin pieni on vielä

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
tässä oli pointti että 10v on kipeenä, huh ja pitäis siis teijän mielestä jätää yksin,hmm
Meillä on 10 v ollut yksin esim flunssassa, mutta tuon isomman kanssa otin örppätaudeissa palkatonta vapaata. Koska ei vammansa takia vielä 10 veenä kyennyt yksinkään niistä yrjöistä ja ripuleista selviytymään.

Tämä oli pointti hei tajuutteko jo

no tässä tapauksessa aikuisen pitää ottaa vastuu vaikkei osaisikaan, ei se lasten tehtävä olekaan. jätä sä vaan 5vee lapses yksin ni empä uskois et hätätilanteessa osais oikeesti toimia, kuitenkin pieni on vielä

Jätänkin, max. vartiksi tänään :D
Enkä oo ajatellut lastenhoitajaakaan palkata sitten, kun lapset ovat koulussa, ja iltapäiväkerhoon eivät enää pääse. Yksin tulevat 8 v ja 10 v olemaan joitain tunteja, ja varmasti pärjäävät :)

Alkuperäinen kirjoittaja info:
Meillä ei 13 vuotias ole ollut yksin 4-5 tuntia pitempään vielä kertaakaan. Yllättävän paljon murkutkin vielä tarvitsevat vanhempia. Ja kyseessä ihan reipas nuori, ei mikään hameenhelmoissa pyörijä.
Mun siskoni 15 v ei ole koskaan liikkunut yksin edes bussilla, vaikka asutaankin pääkaupunkiseudulla hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella. Eikä liikukkaan, koska nyt on suorittamassa mopokorttia. Systerin mielestä julkisten kulkneuvojen käyttäminen on vähintäänkin vaarallista, joten joka päivä kuskaa teininsä kouluun ja koulusta kotiin :) Myöskään tää teini ei ole koskaan kotona yksin...joko pitää olla seurana kaveri tai sitten on äitinsä mukana missä nyt äitinsä milloinkin on. Mikäs siinä, kun järjestely heille sopii :)

Mulla ei ole ollut mahdollisuutta kulkea lasteni perässä 24/7 varsinkaan sen jälkeen, kun olivat jo koululaisia. Eikä noi mun lapseni sitä ole pahana pitäneetkään. Itse asiassa esikoinen joskus harmittelee sitä, että ei serkkunsa lähde yhtään minnekään, jos ei ole autokyytiä. Noh, esikoinen menee sitten ilman serkkuaan ja serkkunsa kiukuttelee kotona, kun ei päässytkään mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja info:
Mun siskoni 15 v ei ole koskaan liikkunut yksin edes bussilla, vaikka asutaankin pääkaupunkiseudulla hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella. Eikä liikukkaan, koska nyt on suorittamassa mopokorttia. Systerin mielestä julkisten kulkneuvojen käyttäminen on vähintäänkin vaarallista, joten joka päivä kuskaa teininsä kouluun ja koulusta kotiin :) Myöskään tää teini ei ole koskaan kotona yksin...joko pitää olla seurana kaveri tai sitten on äitinsä mukana missä nyt äitinsä milloinkin on. Mikäs siinä, kun järjestely heille sopii :)

Mulla ei ole ollut mahdollisuutta kulkea lasteni perässä 24/7 varsinkaan sen jälkeen, kun olivat jo koululaisia. Eikä noi mun lapseni sitä ole pahana pitäneetkään. Itse asiassa esikoinen joskus harmittelee sitä, että ei serkkunsa lähde yhtään minnekään, jos ei ole autokyytiä. Noh, esikoinen menee sitten ilman serkkuaan ja serkkunsa kiukuttelee kotona, kun ei päässytkään mukaan.

Voi elämän kevät sentään, mitä jotkut ovat valmiita tekemään 15-vuotiaidensa eteen. Kyllä kai siitä teinistä on kiva saada palvelua ja äiti kuskaa...Menisi sitten fillarilla...

Yhteistyössä