Mihin lapsi hoitoon, kun äiti lähtee synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeksi, mutta miten ihmeessä meinasit pärjätä 2 lapsen kanssa ilman minkäänlaista tukiverkkoa?!
Yksi vaihtoehto tuohon lapsen hoitoon olisi soskun kautta hankkia tukiperhe sille isommalle lapselle. Vieraita ihmisiähän nekin on, mutta mutta varmasti parempia kuin vastentahtoisesti suostuvat lapsettomat kaverit.

En aio paljastaa, mistä päin olen. Ja kiitos toki teille apua tarjoaville, mutta ei kiitos. En uskaltaisi jättää lastani tuntemattomien hoitoon noin pitkäksi aikaa. Tietenkin nämä päiväkodit ja sossun palvelut eri asia. Ymmärtänette varmaan..

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
En aio paljastaa, mistä päin olen. Ja kiitos toki teille apua tarjoaville, mutta ei kiitos. En uskaltaisi jättää lastani tuntemattomien hoitoon noin pitkäksi aikaa. Tietenkin nämä päiväkodit ja sossun palvelut eri asia. Ymmärtänette varmaan..

Ehdottomasti tervettä ajattelua.

Asiat kyllä järjestyy, mutta vaatii tosiaan pikaista toimimista sinulta. Rentouttavaa loppuraskautta - kaikesta huolimatta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Eikö polikliininen synnytys olisi paras tuossa tilanteessa?

Mielestäni ei, kerran toista aikuista ei kotona. Jos tuleeki yöllä yllättäen lähtö takaisin sairaalaan oman tai lapsen komplikaatioiden vuoksi. Se se vasta stressaavaa onkin, sekä äidille itselleen että isommalle lapselle. Ja muutoinkin kerran yh-äiti on, on hyvä jos hän saisi rauhassa levättyä synnytyksen jälkeen osastolla lapsen ollessa turvallisessa hoidossa sen aikaa. Turvallinen kiintymyssuhde saa hyvän kasvualustan ja maidonnousukin maksimoituu lepäämällä, mikäli äiti itse vain imettää haluaa.

Jos kaikki menee hyvin niin eihän siellä sairaalassa tarvitse päivätolkulla olla. Mutta tuohokaan ei voi tuudittautua kun ei voi tietää miten hommat menee.
Tuohon pakko kommentoida, että täällä kysellään että mistäpäin olet kun apua tarjottaisiin, mutta et ole sitä valmis ottamaan vastaan. Ihmetyttää!

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Eikö polikliininen synnytys olisi paras tuossa tilanteessa?

Mielestäni ei, kerran toista aikuista ei kotona. Jos tuleeki yöllä yllättäen lähtö takaisin sairaalaan oman tai lapsen komplikaatioiden vuoksi. Se se vasta stressaavaa onkin, sekä äidille itselleen että isommalle lapselle. Ja muutoinkin kerran yh-äiti on, on hyvä jos hän saisi rauhassa levättyä synnytyksen jälkeen osastolla lapsen ollessa turvallisessa hoidossa sen aikaa. Turvallinen kiintymyssuhde saa hyvän kasvualustan ja maidonnousukin maksimoituu lepäämällä, mikäli äiti itse vain imettää haluaa.

No jaa, ennen naiset synnyttivät kotona jne. Komplikaatioiden riski kuitenkin pieni. Mukavampi siellä kotona kelliä kuin kuorsaavien mammojen kanssa hikisillä lakanoilla.

On ihan pakko ääneen kyllä ihmetellä, kuinka uskalla tehdä kaksi lasta ilman minkäänlaista
tukiverkostoa. Tämä toisen synnytys on kyllä aika pientä (ja ennalta arvattavaa) siihen mitä tulevaisuus voikaan tuoda.
Oletko ihan oikeasti miettinyt, että mitä jos toinen lapsistasi sairastuu vakavasti ja joutuu sairaalaan, kuinka pystyt hoitamaan toista. Esim tämä vauva onkin todella allergikko ja joutuu sairaalaan useasti, mitä teet esikoisen kanssa. Aina päiväkotiin/tuntemattomia hoitajia toisensa
perään.
Tai ajatuksena, entä jos sinä sairastut. Pahimmassa tapauksessa lapsesikin erotetaan toisistaan ja sijoitetaan eri "koteihin". :(

Joskus kyllä tulee mieleen, kuinka itsekäs täytyy ihmisen olla, kun on ihan pakko tehdä lapsia ja Päättää kasvattaa ne yksin ja vieläpä noin, ettei ole ystäviä/sukulaisia jne.

Sanotaan nyt vielä perään, että esim lesket ei tietenkään kuulu tähän mielipiteeni kategoriaan. Joku kuitenkin sen sanoisi. Ap ei käsittääkseni ole leski.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Eikös tämä ap ollut laittamassa esikoistaan tarhaan kun vauva tulee... Nyt se ei halua jättää sitä vieraille hoitoon edes synnytyksen ajaksi.

Minähän se. Ja jos muistelet oikein, miten sekin keskustelu meni.. Halusin laittaa esikoisen samaan tuttuun hoitopaikkaan, missä hän on jo melkein vuoden verran käynyt.

Ja nyt kun synnytyksen aika tulee, joutuu esikoinen olemaan yötä päivää sitten jossain hoidossa. Ja todellakin toivon, että silloin lapsi saisi olla omassa kodissa ja olisi myöskin tuttu hoitaja. Ja näin alunperin suunniteltiinkin: sukulainen tulee meidän kotiin noin viikoksi hoitamaan esikoistani. Sukulainen joutui nyt viime hetkellä perumaan tulonsa ja siksi nyt tämä ongelma...

No jos ei ole tukiverkkoja niin aika idioottia vääntää viel lisää kersoja, sori nyt vaan.

Itsekin olen yh, mut vaikka sukulaiset eivät voisi auttaa, niin vastaavassa tilanteessa voisin VARMASTI viedä isomman ystävilleni. Eikö sulla tosiaan ole edes ystäviä?!! Säälin lapsiasi.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Isälleen?

Niin juuri. Vaikka isä osallistuisi synnytykseen, eihän hän asu siellä sairaalassa. Meillä ei vieraalla paikkakunnalla asuessamme isä voinut tulla synnytykseen, hän oli isomman kanssa tietenkin.
Vai oletko ihan yksin maailmassa lapsesi kanssa ettei todella ketään.

Sulla on aika vähän vaihtoehtoja.
Joko palkkaat itse jonkun mll-hoitajan tai vastaavan kotiinne. Siihen sinulla tuskin on varaa.
Tai esikoisesi sijoitetaan vastaanottokotiin synnytyksesi ajaksi. Jollain pienellä paikkakunnalla voi perhehoitajia (nekin vaihtuvat, ei kukaan ole vuorokautta putkeen, kun heilläkin on oma elämä ja perheet) saada kotiinsa.

Mutta oletko oikeasti miettinyt, että tuollainen tarkoituksellinen tai välinpitämätön lasten hankinta voi aiheuttaa sen, että esikoisesi voi joutua sijoitetuksi pois kotoa pitkäksikin aikaa. Mitä teet, jos toinen lapsesi tarvitseekin pitkää sairaalahoitoa? Tai sinä itse?

Kuka tahansa järkevä olisi sinun tilanteessasi raapinut sitä turvaverkkoa kasaan aikapäiviä sitten. Ei koskaan voi yhden sukulaisen niskoille kaikkea laittaa.

Olen myös yh, mutta ainoastaan jonkun harvinaisen luonnonkatastrofin takia voisin kuvitella olevani vastaaavssa tilanteessa. Se luonnonkatastrofi tarkoittaisi, että vaikkapa tulva olisi pyyhkinyt puolet Helsingin asukkaista mereen ja sattumalta kaikki tuttuni menisivät siinä. No en oikeastaan siltikään olisi niin vailla turvaverkkoa kuin sinä nyt.
Sen turvaverkon eteen joutuu tekemään työtä ja itse joustamaan. Mutta omien lasten takia on valmis vaikka mihin.
Sinun toimintasi on edesvastuutonta. Sinulla on lapsia, joten sitä vastuuta olisi aika alkaa kantamaan.

juu, yhden lapsen kanssa pärjää tukiverkotonkin, mutta 2 lasta on jo tosi tiukkaa, ja tarvittaisiin yhteiskunnan apua, jos sukulaisista ei ole apua.

Itse jouduin synnyttämään yksin kun mies oli esikoisen kanssa.

Mutta voiko sen lapsen ottaa tuossa tilanteessa sairaalaan ja pyytää vaikka perhehuonetta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksei sun vanhemmat/sisarukset/tädit/sedät/kaverit/ lapsen tai sinun kummit auta? en oikeesti usko että KAIKILLA on just niille päiville jotain suunnitelmia :/

Varmasti auttaisivat, jos pystyisivät. Minun vanhemmat/sisarukset/tädit/sedät/lapsen ja minun kummit eivät asu kanssani samalla paikkakunnalla. Lähimmät n.250km päässä. Nyt lasketun ajan aikaan kaikki he ovat töissä. Ja eivät he toki kellon ympäri töissä ole, mutta heillä on omatkin elämät ja kaikilla ei mahdollisuutta tulla pitkän matkan päästä illaksi ja yöksi katsomaan lastani, jos täytyy jo aamulla olla taas omalla paikkakunnalla töissä. Kaverit on asia erikseen. Heistä osa toki asuu samalla paikkakunnalla kanssani, mutta en voi pakottaa heitä katsomaan lastani, jos he eivät halua. Suurin osa kavereistani lapsettomia, joten ymmärrän kyllä, mikseivät halua/"uskalla" sitoutua muutamaksi päivää lapseni hoitajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sulla miestä?
Esikoisella isää tai tulevalla vauvalla isää, josta olis hoitajaksi?

Yksinhuoltaja olen, eikä ole miestä. Ja esikoisella ei ole isää, eikä tule tällä vauvallakaan olemaan.

Tuossa tilanteessa olisi hyvä olla senverran varakas, että kykenet palkkaamaan hoitajan lapsellesi siksi ajaksi, muutamaksi päiväksi. Olethan tiennyt,että synnytys koittaa joku päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja yksinhuoltaja myös:
Sulla on aika vähän vaihtoehtoja.
Joko palkkaat itse jonkun mll-hoitajan tai vastaavan kotiinne. Siihen sinulla tuskin on varaa.
Tai esikoisesi sijoitetaan vastaanottokotiin synnytyksesi ajaksi. Jollain pienellä paikkakunnalla voi perhehoitajia (nekin vaihtuvat, ei kukaan ole vuorokautta putkeen, kun heilläkin on oma elämä ja perheet) saada kotiinsa.

Mutta oletko oikeasti miettinyt, että tuollainen tarkoituksellinen tai välinpitämätön lasten hankinta voi aiheuttaa sen, että esikoisesi voi joutua sijoitetuksi pois kotoa pitkäksikin aikaa. Mitä teet, jos toinen lapsesi tarvitseekin pitkää sairaalahoitoa? Tai sinä itse?

Kuka tahansa järkevä olisi sinun tilanteessasi raapinut sitä turvaverkkoa kasaan aikapäiviä sitten. Ei koskaan voi yhden sukulaisen niskoille kaikkea laittaa.

Olen myös yh, mutta ainoastaan jonkun harvinaisen luonnonkatastrofin takia voisin kuvitella olevani vastaaavssa tilanteessa. Se luonnonkatastrofi tarkoittaisi, että vaikkapa tulva olisi pyyhkinyt puolet Helsingin asukkaista mereen ja sattumalta kaikki tuttuni menisivät siinä. No en oikeastaan siltikään olisi niin vailla turvaverkkoa kuin sinä nyt.
Sen turvaverkon eteen joutuu tekemään työtä ja itse joustamaan. Mutta omien lasten takia on valmis vaikka mihin.
Sinun toimintasi on edesvastuutonta. Sinulla on lapsia, joten sitä vastuuta olisi aika alkaa kantamaan.

Höpsistä. On hyvä jeesustella jos lähtökohdat ovat hyvät. Olen kyllä sen verran nähnyt ihmisiä ja tilanteita, että on isovanhempia jotka vaikka kuolevat lastenlastensa puolesta heti, epäröimättä, antavat kaikkensa, ja on isovanhemia, jotka vain käyttävät hyväksi vaikka miten itse joustat ja hankit tukiverkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja nojust:
No jos ei ole tukiverkkoja niin aika idioottia vääntää viel lisää kersoja, sori nyt vaan.

Itsekin olen yh, mut vaikka sukulaiset eivät voisi auttaa, niin vastaavassa tilanteessa voisin VARMASTI viedä isomman ystävilleni. Eikö sulla tosiaan ole edes ystäviä?!! Säälin lapsiasi.

Hienoa, että sinulla on lähellä sellaisia ystäviä, jotka voisivat hoitaa lastasi. Minulla ei taida olla. Esikoiseni on vasta pari vuotias, joten todellakin ihan "hoitoa" vaativa lapsi viellä ja kaverini eivät taida haluta/uskaltaa ottaa lasta hoitoon "täys" päiväisesti. Ja minä jopa ymmärrän heitä.

Yhteistyössä