Mihin lapsi hoitoon, kun äiti lähtee synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikset lähde vanhempiesi luokse synnytyksen tienoilla ja synnytä siellä sairaalassa? Kyllähän mihin vaan saa mennä kun synnytys on kunnolla käynnissä. Itse tekisin niin ja jos esikoinen siellä hoidossa, niin tuskin käännyttäisivät kotipaikkakunnallesi.

Ihmeellistä, että antaisit lapsen vastaanottokotiin, mutta et jonkun "tuntemattoman" kaverin tms. hoitoon. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
On ihan pakko ääneen kyllä ihmetellä, kuinka uskalla tehdä kaksi lasta ilman minkäänlaista
tukiverkostoa. Tämä toisen synnytys on kyllä aika pientä (ja ennalta arvattavaa) siihen mitä tulevaisuus voikaan tuoda.
Oletko ihan oikeasti miettinyt, että mitä jos toinen lapsistasi sairastuu vakavasti ja joutuu sairaalaan, kuinka pystyt hoitamaan toista. Esim tämä vauva onkin todella allergikko ja joutuu sairaalaan useasti, mitä teet esikoisen kanssa. Aina päiväkotiin/tuntemattomia hoitajia toisensa
perään.
Tai ajatuksena, entä jos sinä sairastut. Pahimmassa tapauksessa lapsesikin erotetaan toisistaan ja sijoitetaan eri "koteihin". :(

Joskus kyllä tulee mieleen, kuinka itsekäs täytyy ihmisen olla, kun on ihan pakko tehdä lapsia ja Päättää kasvattaa ne yksin ja vieläpä noin, ettei ole ystäviä/sukulaisia jne.

Sanotaan nyt vielä perään, että esim lesket ei tietenkään kuulu tähän mielipiteeni kategoriaan. Joku kuitenkin sen sanoisi. Ap ei käsittääkseni ole leski.

onpa todella törkeää sanoa noin. ja alentaa toista.

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja nojust:
No jos ei ole tukiverkkoja niin aika idioottia vääntää viel lisää kersoja, sori nyt vaan.

Itsekin olen yh, mut vaikka sukulaiset eivät voisi auttaa, niin vastaavassa tilanteessa voisin VARMASTI viedä isomman ystävilleni. Eikö sulla tosiaan ole edes ystäviä?!! Säälin lapsiasi.

Hienoa, että sinulla on lähellä sellaisia ystäviä, jotka voisivat hoitaa lastasi. Minulla ei taida olla. Esikoiseni on vasta pari vuotias, joten todellakin ihan "hoitoa" vaativa lapsi viellä ja kaverini eivät taida haluta/uskaltaa ottaa lasta hoitoon "täys" päiväisesti. Ja minä jopa ymmärrän heitä.

Jospa pyydät oikein kunnolla? jos eivät tajua tilannettasi. Mietit keneen luotat eniten, sukulaiseen vai ystävään ja sitten sanot, että tarvitset apua nyt. Minun on vaikea pyytää apua keneltäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Mikset lähde vanhempiesi luokse synnytyksen tienoilla ja synnytä siellä sairaalassa? Kyllähän mihin vaan saa mennä kun synnytys on kunnolla käynnissä. Itse tekisin niin ja jos esikoinen siellä hoidossa, niin tuskin käännyttäisivät kotipaikkakunnallesi.

Ihmeellistä, että antaisit lapsen vastaanottokotiin, mutta et jonkun "tuntemattoman" kaverin tms. hoitoon. :o

Tämä on käynyt mielessä, mutta sitten aloin miettimään, että mihin esikoinen menisi päiväs aikaan hoitoon, kun omat vanhempani ovat siis päivätöissä? Kun eihän lapsella päivähoitopaikkaa tuolla vanhempieni kotipaikkakunnalla ole. Mutta kyllä mielummin synnyttäisin ihan täällä "omassa" sairaalassani, kun siellä on synnytystä jo suunniteltukin lääkärin ja kätilön kanssa.

muoks. Niin ja mielummin annan lapseni vastaanottokotiin, kuin täysin tuntemattoman ihmisen hoitoon. Tällä viittasin siis näihin ihmisiin, jotka täällä palstalla apuaan tarjoavat.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikee:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Eikö polikliininen synnytys olisi paras tuossa tilanteessa?

Mites tämä ap? pääsisit heti kotiin jos lapsi ok.

tätä tosin pitää vaatia ja olla heti alussa jämäkkä. Mielellään ottavat rahat pois osastopäivistä.

teet selväksi että haluat heti kotiin.

Äläkä yhtään kuvittele että olet huonompi kuin nuo toiset joilla tukiverkkoja on. Ei se että on saanut kunnolliset vanhemmat ja lähtökohdat tee kenestäkään parempaa kuin toisesta.

On sulla kyllä paskat ystävät ja sukulaiset! Antavat lapsesi mieluummin jonkun sossutädin huostaan, kuin hoitavat itse! Oikeesti ei voi kuin ihmetellä, mimmonen porukka kehtaa tehdä niin? Ei kyllä voi kaikki rattaat pyöriä täysillä! Oletko sä sanonut, että lapsi voi joutua sossuille, jos kukaan ei sitä ota?!

Ap ei suostunut edes kertomaan missäpäin apua kaipaa. Täältä palstan kautta voisi löytyä ihminen, josta voisi tulla hoitaja/ystävä/tukiverkko, mutta nuo ehdotukset hän sivuutti täysin. Mitä jos joku avun tarjoaja on vaikka naapurisi :)

Kannattaa muistaa, että jos lapsia tekee yli 1 kappaletta, niin pitäisi olla hirveästi rahaa tai kunnolliset tukiverkot. Oli yhperhe tai ei.

Koska yleensä jo 2 lasta sairasata paljon, kun molemamat pieniä.

tätä ei ehkä tuoda neuvolassa mitenkään esiin. On sanontoja kaksi menee siinä kuin yksi jne.

ei pidä paikkaansa. 2 vaatii monta kertaa enemmän työtä ja rahaa.

Jos vanhemmat on töissä, niin eipä se paljoa auta. Tuskin sitä lasta saa päiväksi mihinkään päiväkotiin vieraalla paikkakunnalla!

Ja kaikki työpaikat ei ole todellakaan semmoisia, että niistä saa palkatontakaan vapaata edes tuosta syystä.

Ihmisen, jonka kaikki läheiset ei ole työelämässä, voi olla vaikea tätä tajuta. Ei isostakaan turvaverkosta ole apua, jos se koostuu pelkästään työssäkäyvistä ihmisistä joiden on aamulla pakko sinne töihin aina mennä.

:o

Miksei omat vanhempasi voi SENVERTAA auttaa, että ottaisivat muutaman lomapäivän, pekkaspäivän tai vaikka palkattoman vapaan, jotta voivat olla lapsesi kanssa, kun sinä olet synnyttämässä?!??! :o

Huh! Olen taas kiitollinen omista, ihanista vanhemmistani.

[/quote]

Höpsistä. On hyvä jeesustella jos lähtökohdat ovat hyvät. Olen kyllä sen verran nähnyt ihmisiä ja tilanteita, että on isovanhempia jotka vaikka kuolevat lastenlastensa puolesta heti, epäröimättä, antavat kaikkensa, ja on isovanhemia, jotka vain käyttävät hyväksi vaikka miten itse joustat ja hankit tukiverkkoja.

[/quote]

En kirjoittanut sanaakaan isovanhemmista. Enkä tähän omsita vanhemmista viitsi kirjoittaakaan. Töitä olen tehnyt tukiverkon eteen, mistään taivaasta se ei ole tipahtanut. Ja niin jokaisen tukiverkottoman yksinhuoltajan pitäisi tehdä. Ensikuukaudet yksinhuoltajan tosin voivat mennä aika yksin, koska se tukiverkko ei synnyt tyhjästä. Mutta normaali ihminen onnistuu puolessa vuodessa luomaan todella laajan tukiverkon, parisskain kuukaudessa jo jotain.

Tuntuu, että ap:llä niitä läheisiä on. Vika on vain siinä, että ap kuvittelee jonkun muun (yhteiskunnan) pelastavan ja itse ei tarvitse tehdä mitään. Oikein hävettää, että meissä yksinhuoltajissa tuollaisiakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
On sulla kyllä paskat ystävät ja sukulaiset! Antavat lapsesi mieluummin jonkun sossutädin huostaan, kuin hoitavat itse! Oikeesti ei voi kuin ihmetellä, mimmonen porukka kehtaa tehdä niin? Ei kyllä voi kaikki rattaat pyöriä täysillä! Oletko sä sanonut, että lapsi voi joutua sossuille, jos kukaan ei sitä ota?!

Niin no... kyllä minä ymmärrän, että jos on työt ja välimatkaa, että vaikeahan se on auttaa. En ole katkera tästä nyt sukulaisilleni, vaikka tietenkin toivoisin, että joku heistä olisi voinut nyt auttaa. Ja olen kyllä kertonut, että sossusta joudun seuraavaksi apua nähtävästi pyytämään..mutta eivät he taida oikein ymmärtää, mitä se loppujen lopuksi tarkoittaa..tai enhän itsekään vielä tiedä, mitä apua sieltä tullaan sitten tarjoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos vanhemmat on töissä, niin eipä se paljoa auta. Tuskin sitä lasta saa päiväksi mihinkään päiväkotiin vieraalla paikkakunnalla!

Ja kaikki työpaikat ei ole todellakaan semmoisia, että niistä saa palkatontakaan vapaata edes tuosta syystä.

Ihmisen, jonka kaikki läheiset ei ole työelämässä, voi olla vaikea tätä tajuta. Ei isostakaan turvaverkosta ole apua, jos se koostuu pelkästään työssäkäyvistä ihmisistä joiden on aamulla pakko sinne töihin aina mennä.

No kuule, jos tuommoinen työpaikka on apn MOLEMMILLA vanhemmilla, ettei MINKÄÄNLAISTA vapaata (lomapäivä, palkatonvapaa, "pekkaspäivä" ) heru siksi aikaa, että äiti saisis käydä rauhassa synnyttämässä, hakekoon vaikka saikkua.

Miksei omat vanhempasi voi SENVERTAA auttaa, että ottaisivat muutaman lomapäivän, pekkaspäivän tai vaikka palkattoman vapaan, jotta voivat olla lapsesi kanssa, kun sinä olet synnyttämässä?!??! :o

Huh! Olen taas kiitollinen omista, ihanista vanhemmistani.

KAIKISTA TYÖPAIKOISTA EI SAA VAPAATA!!! Ja jos saakin, ei todellakaan noin lyhyellä varoitusajalla. Synnytyshän voi alkaa tai olla alkamatta milloin tahansa muutaman viikon aikavälillä. Ei läheskään kaikissa työpaikoissa voi soittaa töihin että hei, mun tyttö alkoi synnyttää ja tarttee lapsenlikkaa, että järkkäilkääpä joku sinne nyt mun tilalle. Vaan ne vapaat pitää sopia jo reilusti etukäteen, jos niitä silloinkaan pystyy työnantaja järjestämään. Ei siis välttämättä ole vanhempien omasta tahdosta kiinni.

Esim. itse en saa pitää vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden vuoksi ja siitäkin on oltava tietysti todistus. En saa pitää kertyviä vapaapäiviäkään vapaana.

En mä nyt menis omia vanhempiani vaatimaan että ottavat sentään loparit mun synnytykseni takia. Itsellä se olis ainoa keino saada lomaa (ellen sitten jotenkin onnistuisi huijaamaan olevani sairaana, mihin musta ei kyllä ole).

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Ap ei suostunut edes kertomaan missäpäin apua kaipaa. Täältä palstan kautta voisi löytyä ihminen, josta voisi tulla hoitaja/ystävä/tukiverkko, mutta nuo ehdotukset hän sivuutti täysin. Mitä jos joku avun tarjoaja on vaikka naapurisi :)

Todella IHMETTELEN tätäkin kommenttia. Minä en antaisi lasatni minkään muutaman kuukauden tuntemani ihmisen hoitoon yön yli, en todella.
Paljonpa te muut luotatte käytännössä ventovieraaseen jos todella olisitte valmiit lykkäämään lapsenne mihin vaan hoitoon! :o

Omassa lapsuudessa yhteiskunta auttoi lapsiperheitä ja tuossa tilanteessa olisi saatu kodinhoitaja kunnalta, joka hoitaa yötä päivää perhettä ja siivoaa ja laittaa ruoat.

tällä hetkellä lapsiperheet eviät saa apua, joten jos yli 1 lapsi aikoo tehdä pitäisi olla paljon rahaa tai erittäin hyväät tukiverkot

No kuule, jos tuommoinen työpaikka on apn MOLEMMILLA vanhemmilla, ettei MINKÄÄNLAISTA vapaata (lomapäivä, palkatonvapaa, "pekkaspäivä" ) heru siksi aikaa, että äiti saisis käydä rauhassa synnyttämässä, hakekoon vaikka saikkua.

Tuskin kenenkään työnantajan mielestä tyttären synnytys on mikään välttämätön syy saada äkillisesti monta päivää lomaa...

Niin no... kyllä minä ymmärrän, että jos on työt ja välimatkaa, että vaikeahan se on auttaa. En ole katkera tästä nyt sukulaisilleni, vaikka tietenkin toivoisin, että joku heistä olisi voinut nyt auttaa. Ja olen kyllä kertonut, että sossusta joudun seuraavaksi apua nähtävästi pyytämään..mutta eivät he taida oikein ymmärtää, mitä se loppujen lopuksi tarkoittaa..tai enhän itsekään vielä tiedä, mitä apua sieltä tullaan sitten tarjoamaan.

Tuo 250km:n ei pitäisi olla ylivoimainen matka..Kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan, kyllä joku saa varmasti vapaata töistään, jos OIKEASTI haluaa ja kertoo pomolle tilanteen.. Tuskin kaikki tuttusi ja sukulaisesti ovat herroja työpaikallaan, joita voisi olla vaikeampi korvata.

"
Höpsistä. On hyvä jeesustella jos lähtökohdat ovat hyvät. Olen kyllä sen verran nähnyt ihmisiä ja tilanteita, että on isovanhempia jotka vaikka kuolevat lastenlastensa puolesta heti, epäröimättä, antavat kaikkensa, ja on isovanhemia, jotka vain käyttävät hyväksi vaikka miten itse joustat ja hankit tukiverkkoja.

[/quote]

En kirjoittanut sanaakaan isovanhemmista. Enkä tähän omsita vanhemmista viitsi kirjoittaakaan. Töitä olen tehnyt tukiverkon eteen, mistään taivaasta se ei ole tipahtanut. Ja niin jokaisen tukiverkottoman yksinhuoltajan pitäisi tehdä. Ensikuukaudet yksinhuoltajan tosin voivat mennä aika yksin, koska se tukiverkko ei synnyt tyhjästä. Mutta normaali ihminen onnistuu puolessa vuodessa luomaan todella laajan tukiverkon, parisskain kuukaudessa jo jotain.

Tuntuu, että ap:llä niitä läheisiä on. Vika on vain siinä, että ap kuvittelee jonkun muun (yhteiskunnan) pelastavan ja itse ei tarvitse tehdä mitään. Oikein hävettää, että meissä yksinhuoltajissa tuollaisiakin on.[/quote]"

Töitä olen minäkin sen eteen tehnyt, että en ole täysin yksin. Ja nyt tilanne on jo paljon parempi, kuin vähän aikaa sitten. Mutta en voi väkisin laittaa lastani kenenkään kaverini tai sukulaisen hoitoon, kyllä sen auttavan osapuolen on haluttava ja kyettävä sitten auttamaankin. Jos ei voi, niin sitten ei voi.

En kuvittele yhteiskunnan pelastavan minua. Monen kuukauden ajan olen saanut olla murehtimatta tulevaa synnytystä, koska sukulaiseni oli lupautunut tulemaan minun avukseni. Ja itse olin häntä pyytänyt tulemaankin. Nyt viime hetkellä hän joutui perumaan, ja nyt on pakko pyytää apua jostain muualta, kun sukulaisilta sitä ei tule.

KAIKISTA TYÖPAIKOISTA EI SAA VAPAATA!!! Ja jos saakin, ei todellakaan noin lyhyellä varoitusajalla. Synnytyshän voi alkaa tai olla alkamatta milloin tahansa muutaman viikon aikavälillä. Ei läheskään kaikissa työpaikoissa voi soittaa töihin että hei, mun tyttö alkoi synnyttää ja tarttee lapsenlikkaa, että järkkäilkääpä joku sinne nyt mun tilalle. Vaan ne vapaat pitää sopia jo reilusti etukäteen, jos niitä silloinkaan pystyy työnantaja järjestämään. Ei siis välttämättä ole vanhempien omasta tahdosta kiinni.

Esim. itse en saa pitää vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden vuoksi ja siitäkin on oltava tietysti todistus. En saa pitää kertyviä vapaapäiviäkään vapaana.

En mä nyt menis omia vanhempiani vaatimaan että ottavat sentään loparit mun synnytykseni takia. Itsellä se olis ainoa keino saada lomaa (ellen sitten jotenkin onnistuisi huijaamaan olevani sairaana, mihin musta ei kyllä ole).

Oman lapsei takia olisin valmis vaikka päästämään valkoisen valheen, jos todella niin tiukkapipoinen duunipaikka on, ettei vapaata heru vaikka TODELLA HYVÄ syy on tiedossa.
Mutta kukin tavallaan.

hyi ällöt mitkä vanhemmat sinulla.

Tuo 250km:n ei pitäisi olla ylivoimainen matka..Kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan, kyllä joku saa varmasti vapaata töistään, jos OIKEASTI haluaa ja kertoo pomolle tilanteen.. Tuskin kaikki tuttusi ja sukulaisesti ovat herroja työpaikallaan, joita voisi olla vaikeampi korvata.

No varmaan vapaata voisi saada jos tietäisi etukäteen, mutta kun synnytys voi alkaa tai olla alkamatta milloin tahansa...

Tuskin kenenkään työnantajan mielestä tyttären synnytys on mikään välttämätön syy saada äkillisesti monta päivää lomaa...

Apn vanhemmat voisivat vaikka porrastetusti sen pari päivää hoitaa. Molemmat yrittäisivät työpaikallaan järjestää EDES sen yhden vapaapäivän.

Yhteistyössä