Mihin lapsi hoitoon, kun äiti lähtee synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
Ap ei suostunut edes kertomaan missäpäin apua kaipaa. Täältä palstan kautta voisi löytyä ihminen, josta voisi tulla hoitaja/ystävä/tukiverkko, mutta nuo ehdotukset hän sivuutti täysin. Mitä jos joku avun tarjoaja on vaikka naapurisi :)

:o

Todella IHMETTELEN tätäkin kommenttia. Minä en antaisi lasatni minkään muutaman kuukauden tuntemani ihmisen hoitoon yön yli, en todella.
Paljonpa te muut luotatte käytännössä ventovieraaseen jos todella olisitte valmiit lykkäämään lapsenne mihin vaan hoitoon! :o

Voi herranjestas!
Tarkoitinkin ihan vaan yleisesti ap:n elämää lasten kanssa jatkossakin :)
Ja eihän sitä lasta tarvii "tuntemattomalle" heti viikoksi hoitoon työntää. Mutta jos esim. tulee tilanne, että täytyy lähteä sairaalaan ja lapsi pitää saada vaikka hetkeksi jonkun hoitoon. Kyllä mulle ainakin kelpaisi hätäavuksi puistossa tutuksi tullut äiti tai naapurin täti, jos ei muuta olisi.

MLL:llä on päivystäviä hoitajia nimenomaan tätä varten. Eivät siis ole näitä tavallisia vapaaehtoishoitajia, vaan ihan koulutettuja tähän tehtävään. Hoitajan kanssa sovitaan jo etukäteen ja hänet tutustutetaan lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Tuo 250km:n ei pitäisi olla ylivoimainen matka..Kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan, kyllä joku saa varmasti vapaata töistään, jos OIKEASTI haluaa ja kertoo pomolle tilanteen.. Tuskin kaikki tuttusi ja sukulaisesti ovat herroja työpaikallaan, joita voisi olla vaikeampi korvata.

ISO peesi budille!

Taitaa olla kysymys siitä, että KUVITELLAAN olevansa korvaamattomia työpaikalla...;)

Minäpä uskon, että jompi kumpi vanhemmistasi saisi palkatonta vapaata töistä, jos vaan haluaisi ottaa. Nyt soitat heille ja pyydät rohkeasti. Oma äitini olisi tuossa tilanteessa vaikka töistä pois jonkun verukkeen varjolla, sen verran spesiaali tilanne kuitenkin.

Mutta käänny vain sossun puoleen, sossuhan ne sun lasten ongelmat tulevaisuudessakin ratkoo...

Inhottaa nämä jotka jeesustelevat tukiverkoilla. Jos isovanhemmat eivät auta niin käytännössä ihminen on usein niin väsynyt että ei jaksa niitä muita tukiverkkoja hankkia.

ja en tiedä missä nämä elävät jotka väittävät vasta hankittujen ystävien auttavan tällaisessa tilanteessa. Tuskin suomessa ainakaan.

Ymmärrän ap:ta täysin, koska itselleni 2 lapsen hoitaminen ilman tukiverkkoja ollut rankkaa vaikka on mies kuvioissa mukana ja ydinperhe. Usein olisi kodiinhoitajaa tarvittu, jonka yhteiskunta antoi ja johon oli hyvin varaa vielä 30 vuotta sitten. nyt ei ole varaa.

MLL:llä on päivystäviä hoitajia nimenomaan tätä varten. Eivät siis ole näitä tavallisia vapaaehtoishoitajia, vaan ihan koulutettuja tähän tehtävään. Hoitajan kanssa sovitaan jo etukäteen ja hänet tutustutetaan lapseen.

:attn: Tässä ap, tää on hyvä!!

Voiko tuollainen hoitaja olla sitten yön yli lasta hoitamassa? Mitähän tuollainen maksaa? Osaatko kertoa enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Mikset lähde vanhempiesi luokse synnytyksen tienoilla ja synnytä siellä sairaalassa? Kyllähän mihin vaan saa mennä kun synnytys on kunnolla käynnissä. Itse tekisin niin ja jos esikoinen siellä hoidossa, niin tuskin käännyttäisivät kotipaikkakunnallesi.

Ihmeellistä, että antaisit lapsen vastaanottokotiin, mutta et jonkun "tuntemattoman" kaverin tms. hoitoon. :o

Tämä on käynyt mielessä, mutta sitten aloin miettimään, että mihin esikoinen menisi päiväs aikaan hoitoon, kun omat vanhempani ovat siis päivätöissä? Kun eihän lapsella päivähoitopaikkaa tuolla vanhempieni kotipaikkakunnalla ole. Mutta kyllä mielummin synnyttäisin ihan täällä "omassa" sairaalassani, kun siellä on synnytystä jo suunniteltukin lääkärin ja kätilön kanssa.

muoks. Niin ja mielummin annan lapseni vastaanottokotiin, kuin täysin tuntemattoman ihmisen hoitoon. Tällä viittasin siis näihin ihmisiin, jotka täällä palstalla apuaan tarjoavat.

Sain helposti vapaata töistä kun ilmoitin että tytär miehineen synnyttämässä. Olin sen aikaa esikoisen kanssa. Mutta siinähän isä sitten joutuikin hoitamaan esikoistaan kun synnytys ohi.
Varmaan kuitenkin saisi vapaata hoitaa useammankin päivän.

Tuskin kenenkään työnantajan mielestä tyttären synnytys on mikään välttämätön syy saada äkillisesti monta päivää lomaa...
Itse asiassa se on ihan lakisääteinen juttu, että äkillisten perhesyiden vuoksi on oikeus saada palkatonta vapaata. Tyttären synnytys ja sen aiheuttama lapsenlapsen hoidon tarve on yhtä riittävä syy kuin sekin, että pitää mennä järjestämään mummolle joku lääkkeiden ottamista seuraamaan.

Neuvoloiden pitäisi jakaa valistusta ensimmäisen lapsen jälkeen. Koskva vanhat käsitykset elävät jolloin lapset tienasivat ja auttoivat vanhempien elintason nostamisessa ja lapsiperheitä oli vielä yhteiskunnan varaa auttaa ja lapsiperheet eivät maksaneet veroa vaan saivat paljon tukea. Mutta nykyään on toisin. nyt kustaannetaan vanhuksille eläkkeet, jolloin ei jää enää varaa lapsille. valistus voisi mennä näi:

1 Lapsi ei tuo leipää vaan laskee elintasoa ja sitä enemmän mitä enemmän lapsia.

2. 2 lasta ei ole sama kuin yksi eikä mene samalla. vaan lapset sairastavat peräkkäin ja eri aikaa ja 2 lasta tarkotitaa moninkertaista työmäärää ja ansionmenetystä verrattuna yhteen.

3. yhteiskunta ei enää auta muuta kuin ottamalla lapset pois, jolloin rahaa löytyy miljoonia/lapsi.

4. Jos tekee yli 1 lasta, pitää olla paljon rahaa tai hyvät vanhemmat /llähtökohdat. Eli myös isovanhemmilla talous kunnossa ja antelias mieli, jotta muutaman päivän ansionmenetyss ei haittaa.

Voiko tuollainen hoitaja olla sitten yön yli lasta hoitamassa? Mitähän tuollainen maksaa? Osaatko kertoa enemmän.

yöhoito on tosi kallista nykyään. vähintään sen 8 euroa tunti mitä MLL hoitaja muutenki maksaa. vielä pari vuotta sitten sai vuorokauden 70 eurolla.

Voisitko saada sossusta tukea?

Minäki tuota mll:n hoitajaa kysyisin.. voisi hoitaja käydä teillä etukäteen ja voisitte sopia juuriki tuosta yöksitulosta jne. Mun muistin mukaan se on aika tyyristä..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuskin kenenkään työnantajan mielestä tyttären synnytys on mikään välttämätön syy saada äkillisesti monta päivää lomaa...
Itse asiassa se on ihan lakisääteinen juttu, että äkillisten perhesyiden vuoksi on oikeus saada palkatonta vapaata. Tyttären synnytys ja sen aiheuttama lapsenlapsen hoidon tarve on yhtä riittävä syy kuin sekin, että pitää mennä järjestämään mummolle joku lääkkeiden ottamista seuraamaan.

Mun työsopimuksessa ainakaan ei lue mitään pakottavista perhesyistä.

Pitäiskin vissiin vääntää muksuja, niin saisi pummittua töistä vapaata aina kun huvittaa, nyt kun sitä ei irtoa millään. Muuton takiakin olis pitänyt pyytää saikkua.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikee:

yöhoito on tosi kallista nykyään. vähintään sen 8 euroa tunti mitä MLL hoitaja muutenki maksaa. vielä pari vuotta sitten sai vuorokauden 70 eurolla.

Voisitko saada sossusta tukea?

Voinhan tietenkin kysyä, voiko sossu tukea tässä tilanteessa.. Luultavasti sitten tarjoavat näitä omia palvelujaan enemmin, kuin että auttaisivat MLL:n hoitajan maksuissa.. Vai onko jollain ihan tietoa asiasta? Minulla ei ole kyllä varaa itse kustantaa hoitajaa, tälläkin hetkellä toimeentulotukea saadaan sossusta ihan perus elämiseen.

Joo nää on ihan sitä varten, jos tulee yöllä lähtö synnytykseen. Ideana on, että sama henkilö hoitaa lasta sen mitä tarvitsee, saattavat siis olla eläkkeellä tai muista syistä heille mahdollista olla aina käytettävissä. Ihan ilmaista tuo ei kyllä ole. Mulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta soitapa paikkakuntasi MLL:n toimipisteeseen!

Mä en ymmärrä teitä et miks hyökkäätte ap:n kimppuun, joskus on elämäntilanteita joita ei voi etukäteen valita. Onhan hirveästi yksinhuoltajia joilla mies on syystä tai toisesta lähteny/laitettu lähtemään raskausaikana tai äiti jää yksin muuten lasten kanssa, eikä ole isoa tukiverkkoa.
Ite jos omia vanhempiani ajattelen, ni isäni varmasti pystyisi olemaan töistä pois, mut se on eriasia pystyskö sille jättään lapsia.. äiti on lähihoitaja ja niil muutenki tiukkaa työntekiöistä et hyvä ku saa lomansa pidettyä.

Eivät vanhempasi voisi kysyä työnantajalta jo näin etukäteen järjestyykö mahdollisesti muutaman päivän loma lyhyellä varoitusajalla. Tai miten on jos pitäisivät vuorotellen 1vk lomaa?

En oikein usko että tuo poliklininen synnytys onnistuu, koska ainakin jos tehdään päiväkirurkinen toimenpide pitää seuraavan yön olla jokin aikuinen kaverina

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Tuo 250km:n ei pitäisi olla ylivoimainen matka..Kukaan ei ole korvaamaton työpaikallaan, kyllä joku saa varmasti vapaata töistään, jos OIKEASTI haluaa ja kertoo pomolle tilanteen.. Tuskin kaikki tuttusi ja sukulaisesti ovat herroja työpaikallaan, joita voisi olla vaikeampi korvata.

ISO peesi budille!

Taitaa olla kysymys siitä, että KUVITELLAAN olevansa korvaamattomia työpaikalla...;)

MÄ en kuvittele. Työnantajani sensijaan kuvittelee mun olevan. Ja valitettavasti mun työpaikallani toimitaan työnantajan, ei mun päättämillä ehdoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja avutonta:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Mikset lähde vanhempiesi luokse synnytyksen tienoilla ja synnytä siellä sairaalassa? Kyllähän mihin vaan saa mennä kun synnytys on kunnolla käynnissä. Itse tekisin niin ja jos esikoinen siellä hoidossa, niin tuskin käännyttäisivät kotipaikkakunnallesi.

Ihmeellistä, että antaisit lapsen vastaanottokotiin, mutta et jonkun "tuntemattoman" kaverin tms. hoitoon. :o

Tämä on käynyt mielessä, mutta sitten aloin miettimään, että mihin esikoinen menisi päiväs aikaan hoitoon, kun omat vanhempani ovat siis päivätöissä? Kun eihän lapsella päivähoitopaikkaa tuolla vanhempieni kotipaikkakunnalla ole. Mutta kyllä mielummin synnyttäisin ihan täällä "omassa" sairaalassani, kun siellä on synnytystä jo suunniteltukin lääkärin ja kätilön kanssa.

muoks. Niin ja mielummin annan lapseni vastaanottokotiin, kuin täysin tuntemattoman ihmisen hoitoon. Tällä viittasin siis näihin ihmisiin, jotka täällä palstalla apuaan tarjoavat.

Sain helposti vapaata töistä kun ilmoitin että tytär miehineen synnyttämässä. Olin sen aikaa esikoisen kanssa. Mutta siinähän isä sitten joutuikin hoitamaan esikoistaan kun synnytys ohi.
Varmaan kuitenkin saisi vapaata hoitaa useammankin päivän.

Riippuu ihan työnantajasta, saako.

Mun työsopimuksessa ainakaan ei lue mitään pakottavista perhesyistä.

Pitäiskin vissiin vääntää muksuja, niin saisi pummittua töistä vapaata aina kun huvittaa, nyt kun sitä ei irtoa millään. Muuton takiakin olis pitänyt pyytää saikkua.
Ei taida sun työsopimuksessasi lukea mitään äitiyslomastakaan :) Ei työsopimukseen ole tarvetta laittaa sellaisia asioita, joihin työntekijä on oikeutettu ihan lainkin perusteella.

Voivathan ap:n vanhemmat olla vaikka yrittäjiä? Ei kaikilla tosiaan lomat onnistu noin vain.
Ja lapsen isästä sen verran, että tiedätte kai, että lapsia voi hankkia myös luovutetuilla siittiöillä ihan klinikoilla... ?

Ja vielä toimeentulotuella. Apua mikä ketju. Tekis mieli itkeä. Kysy ap sossusta, kustantaisko se sulle sterilisaation heti synnytyksen jälkeen!! Paras ratkaisu kaikkien kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
Ap:llä taisi olla todella hyvä syy tuohon isättömyyteen, en haluasi minäkään tunnustusta jos mies on hullu. En kyllä antaisi lapsiakaan hoitoon.

Miksi teki sitten toisen lapsen? Vai tekikö eri hullun kanssa??

Miksi tehdä hullujen kanssa lapsia? Sittenhän joskus omatkin lapset voivat tulla hulluiksi ja joutua kokemaan samankaltaisen kohtalon kuin isänsä...

Mistä tiedätte, vaikka ap:n mies olis lähtenyt lätkimään kesken toisen lapsen raskauden? Tai vaikka kuollut, tai joutunut vankilaan, tai mielisairaalaan? Syitä voi olla monia eikä kukaan sano, etteikö teidänkin mies voisi jotenkin pimahtaa seurauksella, että käytännössä lapsillanne ei ole enää isää ainakaan arjessa.

Onko synnytyssairaalassa perhehuoneita? Silloin nimittäin varsinainen hoitotarve olisi vain itse synnytyksen ajan, lopun aikaa esikoinen voisi olla äitinsä ja uuden sisaruksensa kanssa.

Voivathan ap:n vanhemmat olla vaikka yrittäjiä? Ei kaikilla tosiaan lomat onnistu noin vain.
Ja lapsen isästä sen verran, että tiedätte kai, että lapsia voi hankkia myös luovutetuilla siittiöillä ihan klinikoilla... ?
Toi on toki totta, että yrittäjää ei koske mitkään työaikalait tai muutkaan työntekijän oikeudet. Yrittäjä toisaalta pystyy järjestelemään omia töitään paremmin kuin palkansaaja ja - riippuen tietysti tän lapsenlapsen iästä ja työn luonteesta - ottaa mahdollisesti se lapsi mukaan työpaikalleen.

En lukenut koko ketjua ja joku varmasti tämän jo ehdottikin, mutta ap:n kannattaisi puhua asiasta neuvolassa. Tuskin on ensimmäinen äiti tässä maassa, jolla ei ole esikoiselle hoitajaa synnytyksen ajaksi.

Yhteistyössä