Mihin lapsi hoitoon, kun äiti lähtee synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Onko synnytyssairaalassa perhehuoneita? Silloin nimittäin varsinainen hoitotarve olisi vain itse synnytyksen ajan, lopun aikaa esikoinen voisi olla äitinsä ja uuden sisaruksensa kanssa.

Entä jos ap:lle tulee jotain pahempia komplikaatioita synnytyksessä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko synnytyssairaalassa perhehuoneita? Silloin nimittäin varsinainen hoitotarve olisi vain itse synnytyksen ajan, lopun aikaa esikoinen voisi olla äitinsä ja uuden sisaruksensa kanssa.

Entä jos mä jään auton alle?

No sit asia pitää järkätä uudelleen.

En ole ehtinyt lukea koko ketjua, mutta eikö lapsi siis voi olla päivät päiväkodissa ja illat/yöt isovanhempiensa kanssa? Mikä este tälle on?

Onko ap:n paikkakunnalla vuoropäiväkotia? Sieltä voisi kysyä, onko heillä yleensä yövuorolaisia, että voiko lapsen tuoda sinne hätätilanteessa yöksi. Kaverini työskentelee vuoropäiväkodissa ja sinne on joskus tuotu lapsia kun heidän kotiäiti on joutunut sairaalaan ja sukulaiset vasta matkalla paikkakunnalle. Parasta olisi kyllä saada MLL:n hoitaja kotiin, jolloin lasta ei tarvitse herättää lähdön vuoksi, vaan tapaa hoitajan vasta aamulla herätessään, ja hoitaja voi sitten viedä hänet päiväkotiin.

Noin pikaisesti ketjua lukiessa tuli kyllä paha mieli.... Varmaan loistava tulevaisuus edessä ap:lla ja lapsilla. Ei isiä, ei sukulaisia, ei juurikaan ilmeisesti edes ystäviä, sossun tuilla eletään. Onnea ja menestystä!

En ole ehtinyt lukea koko ketjua, mutta eikö lapsi siis voi olla päivät päiväkodissa ja illat/yöt isovanhempiensa kanssa? Mikä este tälle on?

Se, että isovanhemmat asuvat 250km päässä, josta eivät töiden takia pysty tulemaan ap:n paikkakunnalle. Vieraan paikkakunnan päiväkotiin lasta taas tuskin noin vaan saa.

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Voinhan tietenkin kysyä, voiko sossu tukea tässä tilanteessa.. Luultavasti sitten tarjoavat näitä omia palvelujaan enemmin, kuin että auttaisivat MLL:n hoitajan maksuissa.. Vai onko jollain ihan tietoa asiasta? Minulla ei ole kyllä varaa itse kustantaa hoitajaa, tälläkin hetkellä toimeentulotukea saadaan sossusta ihan perus elämiseen.

no voisko sun vanhemmat vaikka maksaa sen jos eivät auttamaan muuten pääse?

Se, että isovanhemmat asuvat 250km päässä, josta eivät töiden takia pysty tulemaan ap:n paikkakunnalle. Vieraan paikkakunnan päiväkotiin lasta taas tuskin noin vaan saa.

Juu, nyt huomasin sen.

Noh, paska tilanne. Omasta perheestäni tiedän sen verran, että samanlaisessa tilanteessa äitini ottaisi töistä vapaata just niin kauan ku tarvii jos sisko tai veli ei jostain syystä pystyisi auttamaan.

Mutta jos ap on muutenkin jo sosiaaliviraston asiakas niin eiköhän homma selviä niidenkin kautta.

Juu, nyt huomasin sen.

Noh, paska tilanne. Omasta perheestäni tiedän sen verran, että samanlaisessa tilanteessa äitini ottaisi töistä vapaata just niin kauan ku tarvii jos sisko tai veli ei jostain syystä pystyisi auttamaan.

Mutta jos ap on muutenkin jo sosiaaliviraston asiakas niin eiköhän homma selviä niidenkin kautta.

Sä taidatkin muutenkin saada aikalailla keskivertoa enemmän apua perheeltäsi? Kaikilla yh:lla ei välttämättä ole niin hyvin, eikä se ole omasta toiminnastakaan kiinni.

Voinhan tietenkin kysyä, voiko sossu tukea tässä tilanteessa.. Luultavasti sitten tarjoavat näitä omia palvelujaan enemmin, kuin että auttaisivat MLL:n hoitajan maksuissa.. Vai onko jollain ihan tietoa asiasta? Minulla ei ole kyllä varaa itse kustantaa hoitajaa, tälläkin hetkellä toimeentulotukea saadaan sossusta ihan perus elämiseen.

Kunnasta riippuen sossu voi käyttää esim Väestöliiton koulutettuja hoitajia eli ihan hyviä hoitajia sieltäkin voi saada. Vuoropäiväkodista en tiedä, onko hyvä sijoituspaikka niin pitkäksi aikaa ku lapsikin aika pieni vielä...

Ota selvää perhehuonemahdollisuudesta myös, muun ohella.

Juu, nyt huomasin sen.

Sä taidatkin muutenkin saada aikalailla keskivertoa enemmän apua perheeltäsi? Kaikilla yh:lla ei välttämättä ole niin hyvin, eikä se ole omasta toiminnastakaan kiinni.

Mä myös autan omaa perhettäni keskivertoa rutkasti enemmän. Siskoni ja äitini lapsia olen hoitanut satoja tunteja. Jos ei olisi perhettä niin yrittäisin samanlaista vaihtokauppaa ystävieni kanssa. Yhden tutun tiedän näin tekevän; joka viikko äideillä on yksi "vapaapäivä" ja yö kun vuorottelevat lapsenhoidossa. Ja aina tarpeen tullen auttavat toisiaan. Sillä yleensä sitä apua saa, kun ensiksi itse tarjoutuu auttamaan.

En mä ap:ta halua kritisoida kun en hänen tilanteensa yksityiskohtia tiedä. Vinkkinä vaa tulevaisuuten sitten. Apua ei ilmaiseksi tipu, sitä pitää itsekin osaa antaa jotta sais jotakin takasin. Suosittelisin muuttoa takaisin sille paikkakunnalle, jossa vanhemmat asuvat, jos kerta ei mikään sido nykyiseen kotikuntaan (puoliso, työ, ystävät)

Ihan uteliaisuudesta: missä sun äiti on töissä?
Omista vanhemmistani isä voisi ottaa vapaata ja se tarkoittaa sitten sitä että yritys on kiinni. Äiti joka on toisen palveluksessa ei kyllä vapaata saisi sen takia että hoitaa lastenlastaan etenkin kun minä olisin kuitenkin terve ja lapsi myös.

Mä myös autan omaa perhettäni keskivertoa rutkasti enemmän. Siskoni ja äitini lapsia olen hoitanut satoja tunteja. Jos ei olisi perhettä niin yrittäisin samanlaista vaihtokauppaa ystävieni kanssa. Yhden tutun tiedän näin tekevän; joka viikko äideillä on yksi "vapaapäivä" ja yö kun vuorottelevat lapsenhoidossa. Ja aina tarpeen tullen auttavat toisiaan. Sillä yleensä sitä apua saa, kun ensiksi itse tarjoutuu auttamaan.

En mä ap:ta halua kritisoida kun en hänen tilanteensa yksityiskohtia tiedä. Vinkkinä vaa tulevaisuuten sitten. Apua ei ilmaiseksi tipu, sitä pitää itsekin osaa antaa jotta sais jotakin takasin. Suosittelisin muuttoa takaisin sille paikkakunnalle, jossa vanhemmat asuvat, jos kerta ei mikään sido nykyiseen kotikuntaan (puoliso, työ, ystävät)

:flower: Tuo on muuten jännä juttu ku se apu ja tuki tupataan lapsiperheissä helposti näkemään kovin yksipuolisena. Lasketaan vaan paljonko isovenhempien ja vaikka sisarusten kuuluisi auttaa äitiä/perhettä lasten kanssa, muttei samalla mietitä mitä tämä äiti voisi itse tehdä näiden läheistensä eteen. Ja tosissaan tuolla vastavuoroisella auttamisella saa luotua sitä tukiverkostoa silloinkin kun lähellä ei asu ketään sukulaista tai vanhaa ystävää. Ilman tätä me oltaisiin varmaan vielä tänäänkin ihan yksin lastemme kanssa.

Ap:n tilanteesta ei tosissaan tiedetä enempää, mutta jos tosissaan suvut ja ystävät asuu muualla niin kannattaisiko täysin vailla tukiverkostoa olevan yh:n vaikka muuttaa sinne lähemmäksi? Voisi jatkossakin saada helpommin apua jos vaikka alspet sairastuu tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

:flower: Tuo on muuten jännä juttu ku se apu ja tuki tupataan lapsiperheissä helposti näkemään kovin yksipuolisena. Lasketaan vaan paljonko isovenhempien ja vaikka sisarusten kuuluisi auttaa äitiä/perhettä lasten kanssa, muttei samalla mietitä mitä tämä äiti voisi itse tehdä näiden läheistensä eteen. Ja tosissaan tuolla vastavuoroisella auttamisella saa luotua sitä tukiverkostoa silloinkin kun lähellä ei asu ketään sukulaista tai vanhaa ystävää. Ilman tätä me oltaisiin varmaan vielä tänäänkin ihan yksin lastemme kanssa.

Ap:n tilanteesta ei tosissaan tiedetä enempää, mutta jos tosissaan suvut ja ystävät asuu muualla niin kannattaisiko täysin vailla tukiverkostoa olevan yh:n vaikka muuttaa sinne lähemmäksi? Voisi jatkossakin saada helpommin apua jos vaikka alspet sairastuu tms.

hirveän helppo lässyttää ihmisen joka saa yhteiskunnalta terapiat, rahat, hoitopaikat, varmasti ruotissa on eri systeemit vastaavanlaisessa tilanteessa. todennäköisesti kodinhoitajasystemmi peliittää.

Mistä tiedätte, vaikka ap:n mies olis lähtenyt lätkimään kesken toisen lapsen raskauden? Tai vaikka kuollut, tai joutunut vankilaan, tai mielisairaalaan? Syitä voi olla monia eikä kukaan sano, etteikö teidänkin mies voisi jotenkin pimahtaa seurauksella, että käytännössä lapsillanne ei ole enää isää ainakaan arjessa.

just näin. Toivon todella kaikkea pahaa näille, jotka alentavat heikommassa tilanteessa olevaa jeesustelemalla miten ap:n olisi pitänyt sitä ja tätä.
Elämän lähtökohdat eivät ole kiinni omista teoista useinkaan. Joku syntyy huonoon perheeseen, toinen hyvään.
ja se hyvään perheeseen syntynyt ajautuu perhetaustan takia sellaisiin ihmissuhteisiin joissa on varaa auttaa toista, huonoon taustaan syntynyt taas helposti huonompii, jossa ollaan itsekin heikoilla.

miksei sun vanhemmat/sisarukset/tädit/sedät/kaverit/ lapsen tai sinun kummit auta? en oikeesti usko että KAIKILLA on just niille päiville jotain suunnitelmia :/

Varmasti auttaisivat, jos pystyisivät. Minun vanhemmat/sisarukset/tädit/sedät/lapsen ja minun kummit eivät asu kanssani samalla paikkakunnalla. Lähimmät n.250km päässä. Nyt lasketun ajan aikaan kaikki he ovat töissä. Ja eivät he toki kellon ympäri töissä ole, mutta heillä on omatkin elämät ja kaikilla ei mahdollisuutta tulla pitkän matkan päästä illaksi ja yöksi katsomaan lastani, jos täytyy jo aamulla olla taas omalla paikkakunnalla töissä. Kaverit on asia erikseen. Heistä osa toki asuu samalla paikkakunnalla kanssani, mutta en voi pakottaa heitä katsomaan lastani, jos he eivät halua. Suurin osa kavereistani lapsettomia, joten ymmärrän kyllä, mikseivät halua/"uskalla" sitoutua muutamaksi päivää lapseni hoitajaksi.

Musta outoa...

Jos mä olisin sun tilanteessasi mun vanhempani ja 2 siskoa ihan varmana sais asiat järjestymään, 'vuorot' aikataulutettua ja jaettua vaikka olisivat vuorotöissä tms kaikin!
Miksi? Koska me olemme yhtä perhettä. Vaikka jokaisella oma elämä onkin.

Mun henkilökohtainen mielipide on että tämä tilanteen hoitamattomuus on kyllä melkoisen ajattelematonta sukusi puolelta ja sun omaltakin puolelta. Ihan varmasti joudut vastaisuudessakin apua heiltä pyytämään- tai sitten maksamaan vieraille paljon suurempia summia.

Toivottavasti kaikki järjetyy, mun tarkoitukseni ei ole ollut ilkeä ainakaan. Mutta tämä tilanne kuulostaa aika uskomattomalta.

Kuinka moni sellainen, jonka lapsilla hyvät isovanhemmat, on koskaan tehnyt mitään kenenkään toisen puolesta? tai tekisi ap:n lapsen takia.

yleensä nämä joilla isovanhemmat tekevät kaiken, hoitavat loapset, siivoavat ja remontoivat autot ja kodit, laittavat perheelle ruoat ja perhe menee valmiiseen töistä tullessaaan, nämä ihmiset eivät edes huomaa että heille kaikki on ilmaista, vaan valittavat miten rankkaa on käydä töissä.

Ei heille tule mieleenkään, millaista se on niille,j oille mikään ei tule ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

hirveän helppo lässyttää ihmisen joka saa yhteiskunnalta terapiat, rahat, hoitopaikat, varmasti ruotissa on eri systeemit vastaavanlaisessa tilanteessa. todennäköisesti kodinhoitajasystemmi peliittää.

Hmm... kodinhoitajaa tai muuta yhteiskunnan tarjoamaa hoitajaa meillä ei ole koskaan ollut. päivähoitoon meillä on sama oikeus kuin muillakin, maksetaan siitä toki se kallein maksu mikä kuuluukin. Käsittääkseni Suomessakin saa hoitotukea/vammaistukea kun lapsella on jokin vamma mikä siihen oikeuttaa, samoin terapiat yms kuntoutuksen. Ja uskaltaisin veikata ettäsSuoemssakin on mahdollista tutustua naapuruston ihmisiin ja jeesailla vähän puolin ja toisin. =)

Kuinka moni sellainen, jonka lapsilla hyvät isovanhemmat, on koskaan tehnyt mitään kenenkään toisen puolesta? tai tekisi ap:n lapsen takia.

yleensä nämä joilla isovanhemmat tekevät kaiken, hoitavat loapset, siivoavat ja remontoivat autot ja kodit, laittavat perheelle ruoat ja perhe menee valmiiseen töistä tullessaaan, nämä ihmiset eivät edes huomaa että heille kaikki on ilmaista, vaan valittavat miten rankkaa on käydä töissä.

Ei heille tule mieleenkään, millaista se on niille,j oille mikään ei tule ilman.

auttaminen ei kyllä yhdessäkään minun tuntemassa sellaisessa perheessä, jossa isovanhemmat todella paljon mukana kuviossa, ole mitenkänä vastavuoroista. vaan lapset haetan hoitoon, lapsille ostellaan, ja niin edelleen ja niin edelleen.

auttaminen ei kyllä yhdessäkään minun tuntemassa sellaisessa perheessä, jossa isovanhemmat todella paljon mukana kuviossa, ole mitenkänä vastavuoroista. vaan lapset haetan hoitoon, lapsille ostellaan, ja niin edelleen ja niin edelleen.

tai eettä onko edes mahdollista molempien panostaa täysillä työntekoon, jos tukiverkkoja ei ole.

Jos mä olisin ap, niin mä ostaisin menolipun vanhempien kotipaikkakunnalle ja jäisin sinne chillailemaan lapsen kanssa, kunnes uusi tulokas syntyy. Synnytyksen ajaksi jompi kumpi isovanhemmista voi varmasti ottaa edes sairaslomaa.

Yksikin hyvä syy, miksi tämä vaihtoehto ei käy?

Onko sulla miestä?
Esikoisella isää tai tulevalla vauvalla isää, josta olis hoitajaksi?

Yksinhuoltaja olen, eikä ole miestä. Ja esikoisella ei ole isää, eikä tule tällä vauvallakaan olemaan.

Miten tämä on mahdollista? ainhan isä on lapsella. Ei naiset yksinään lapsia pysty saamaan.

:o

Miksei omat vanhempasi voi SENVERTAA auttaa, että ottaisivat muutaman lomapäivän, pekkaspäivän tai vaikka palkattoman vapaan, jotta voivat olla lapsesi kanssa, kun sinä olet synnyttämässä?!??! :o

Huh! Olen taas kiitollinen omista, ihanista vanhemmistani.

KAIKISTA TYÖPAIKOISTA EI SAA VAPAATA!!! Ja jos saakin, ei todellakaan noin lyhyellä varoitusajalla. Synnytyshän voi alkaa tai olla alkamatta milloin tahansa muutaman viikon aikavälillä. Ei läheskään kaikissa työpaikoissa voi soittaa töihin että hei, mun tyttö alkoi synnyttää ja tarttee lapsenlikkaa, että järkkäilkääpä joku sinne nyt mun tilalle. Vaan ne vapaat pitää sopia jo reilusti etukäteen, jos niitä silloinkaan pystyy työnantaja järjestämään. Ei siis välttämättä ole vanhempien omasta tahdosta kiinni.

Esim. itse en saa pitää vapaata mistään muusta syystä kuin sairauden vuoksi ja siitäkin on oltava tietysti todistus. En saa pitää kertyviä vapaapäiviäkään vapaana.

En mä nyt menis omia vanhempiani vaatimaan että ottavat sentään loparit mun synnytykseni takia. Itsellä se olis ainoa keino saada lomaa (ellen sitten jotenkin onnistuisi huijaamaan olevani sairaana, mihin musta ei kyllä ole).

Minä taas äitinä selittäisin tilanteen pomolleni hyvissä ajoin, mikä on tilanne. Ja ainakin minun pomoni on inhimillinen, ja antaisi ilman muuta vapaata. En MISSÄÄN tapauksessa jättäisi lastani yksin tuollaisessa tilanteessa, jos olisi pakko niin hakisin vaikka sairaslomaa. Minusta olisi siihen, lapseni takia. Mutta mä nyt olenkin vähän erilainen äippä (Luojan kiitos) :)
Ja ylipäänsä tuollaisessa tilanteessa tarvitsee tukea.
Täällä taitaa olla sellasia mammoja vaan, keiden mielestä lapset on ihania niin kauan kun ovat pieniä...

Ihan uteliaisuudesta: missä sun äiti on töissä?
Omista vanhemmistani isä voisi ottaa vapaata ja se tarkoittaa sitten sitä että yritys on kiinni. Äiti joka on toisen palveluksessa ei kyllä vapaata saisi sen takia että hoitaa lastenlastaan etenkin kun minä olisin kuitenkin terve ja lapsi myös.

IT-ostopäällikkönä isossa firmassa. On ottanut ennenkin vapaata tai muutoin järjestellyt töitään lastensa ja lastenlastensa vuoksi. Jopa mun ISÄ on kerran ottanu vapaita kun on ollu tosi kyseessä ja lastenhoitoapua kaivattiin :D Sitä päivää en uskonu näkeväni mutta näin sitten ku perheessä oli kriisi joka vaati myös isän panosta.

Palkattomia vapaita saa "pakottavista perhesyistä" ja mun mielestä tuo lasketaan sellaseks...? Ainakin joku voisi saada, en sano, että ap:n kaikki sukulaiset voisivat tuosta noin vaa ottaa vapaita mutta olisi epätodennäköistä ettei yksikään kykene.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Onko sulla miestä?
Esikoisella isää tai tulevalla vauvalla isää, josta olis hoitajaksi?

Yksinhuoltaja olen, eikä ole miestä. Ja esikoisella ei ole isää, eikä tule tällä vauvallakaan olemaan.

Miten tämä on mahdollista? ainhan isä on lapsella. Ei naiset yksinään lapsia pysty saamaan.

Ei ollut tarkoitus viisastella. pahoittelen kysymystäni, jos loukkasin
Omassa lähipiirissäni miehet ovat hyvinkin vastuuntuntoisia ja auttavat mielellään lastenhoidossa, vaikka ei olisi lapsen äidin kanssa yhdess.

Yhteistyössä