Mihin lapsi hoitoon, kun äiti lähtee synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sulla miestä?
Esikoisella isää tai tulevalla vauvalla isää, josta olis hoitajaksi?

Yksinhuoltaja olen, eikä ole miestä. Ja esikoisella ei ole isää, eikä tule tällä vauvallakaan olemaan.

Miten tämä on mahdollista? ainhan isä on lapsella. Ei naiset yksinään lapsia pysty saamaan.

Ei ollut tarkoitus viisastella. pahoittelen kysymystäni, jos loukkasin
Omassa lähipiirissäni miehet ovat hyvinkin vastuuntuntoisia ja auttavat mielellään lastenhoidossa, vaikka ei olisi lapsen äidin kanssa yhdess.

Niin no, ainahan sitä jonkun siemenet löytyy lapsen takaa, mutta ikävä kyllä on paljon lapsia joiden elämässä tämä isä ei näy. Itse pitäisin aika isättöminä niitä lapsia joiden isä ei esim. Edes tiedä lapsen olemassaolosta tai on heti alkuun ilmaissut ettei halua olla koskaan missään tekemisissä tämän kanssa eikä isyyttä olla selvitetty.

Ja sitten toisaalta on myös näitä miehiä jotka ottavat lapsen omakseen ja toimivat tälle isänä vaikkeivat sitä biologisesti olisikaan. Nykyään on kyllä ihana että yhteishuoltajuus yleensä toimii ja lapset saavat säilyttää suhteen isäänsä vahempien eron jälkeenkin. =)

Soita, tulkaa meille kylään, vaikka dinnerille ja leikkitreffeille. Voidaan hakea. Tutustutaan ja luodaan pohjaa sen verran, että voimme auttaa tilanteen yli ja sinä voit olla hyvillä mielin. Saada myös esikkosi luoksesi sairaalaan aikoin,a jolloin niin haluat. Pk-seutu. Meillä on 2 tyttöä, iältään 3 ja 4, me vanhemmat johtotehtävissä mutta minä osa-aikatyöjärjestelyin pystyn ottamaan aikaa ja olemaan avuksi. Ollaan asuttu paljon ulkomailla ilman tukiverkkoa. Tunnen huolesi.

En aio paljastaa, mistä päin olen. Ja kiitos toki teille apua tarjoaville, mutta ei kiitos. En uskaltaisi jättää lastani tuntemattomien hoitoon noin pitkäksi aikaa. Tietenkin nämä päiväkodit ja sossun palvelut eri asia. Ymmärtänette varmaan..

Eiköhän se huostaanotto aja asiansa sun tilanteessa :) ota vaan ihmeessä sossuun yhteyttä koska olet selkeästi kykenemätön toimimaan huoltajana.

Turussa ainakin perheen muut lapset voivat mennä äidin synnytyksen ajaksi pienten lasten vastaanottokotiin, mikäli ei lapsille synnytyksen ajaksi paikkaa löydy.

Mä olen itse lähtenyt akuutisti sairaalaan keskellä yötä leikkaukseen ja koska muuta vaihtoehtoa ei ollut, niin vauva tuli mukaan. Yöllä kun mut leikattiin, niin vauva oli hoidossa lasten syöpäosastolla.
Seuraavana päivänä sitten alettiin järjestelemään toisenlaista ratkaisua koska tietenkään ei sairaala voi toimia pidempään lapsen hoitopaikkana. Mentiin sitten vauvan kanssa yhdessä ensi-ja turvakotiin toipumaan siksi aikaa, että sain jätettyä kovat kipulääkkeet pois.

Kun selkä seuraavan kerran leikattiin, kyseessä oli ennakkoon suunniteltu leikkaus. Tuolloin soitin sossuun koska lastenhoitoa en saanut järkettyä muutaman kk ikäiselle vauvalle. Sossusta sanottiin, että jos veisin lapsen pienten lasten vastaanottokotiin. En pitänyt sitä itse parhaana mahdollisena vaihtoehtona joten kysyin suostuvatko he maksamaan MLL:än hoitajat, jos hankin heidät kotiini...perustelin tätä sillä että tuolloin vauva saisi olla edes kotonaa, vaikkakin vieraan ihmisen kanssa.

Ja sossulle tämä sopi mainiosti. Eihän se halpaa ollut, mutta vastaanottokotivuorokausi on vielä kalliimpi.

MLL:ästä sain kahden hoitajan ringin hoitamaan vauvaa viikon ajan 24/7. Olivat vielä niin ihania, että toivat vauvaa minulle sairaalaankin :heart: Lopulta en joutunut sairaalassa olemaan kuin pari päivää, jonka jälkeen pidin hoitajaa vielä yhden päivän kotona apunani.

Eli kyllä sen lastenhoidon saa järkätty, kun lähtee hyvissä ajoin liikkeelle. Toki jos vauva syntyy paljon ennakkoon, niin sitten tietty menee plörinäksi, mutta ei sairaala kieltäydy ottamasta synnyttäjää vastaan jos tällä on lapsi mukana. Kyllä hätä aina keinot keksii.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
miksei sun vanhemmat/sisarukset/tädit/sedät/kaverit/ lapsen tai sinun kummit auta? en oikeesti usko että KAIKILLA on just niille päiville jotain suunnitelmia :/

Varmasti auttaisivat, jos pystyisivät. Minun vanhemmat/sisarukset/tädit/sedät/lapsen ja minun kummit eivät asu kanssani samalla paikkakunnalla. Lähimmät n.250km päässä. Nyt lasketun ajan aikaan kaikki he ovat töissä. Ja eivät he toki kellon ympäri töissä ole, mutta heillä on omatkin elämät ja kaikilla ei mahdollisuutta tulla pitkän matkan päästä illaksi ja yöksi katsomaan lastani, jos täytyy jo aamulla olla taas omalla paikkakunnalla töissä. Kaverit on asia erikseen. Heistä osa toki asuu samalla paikkakunnalla kanssani, mutta en voi pakottaa heitä katsomaan lastani, jos he eivät halua. Suurin osa kavereistani lapsettomia, joten ymmärrän kyllä, mikseivät halua/"uskalla" sitoutua muutamaksi päivää lapseni hoitajaksi.

Musta outoa...

Jos mä olisin sun tilanteessasi mun vanhempani ja 2 siskoa ihan varmana sais asiat järjestymään, 'vuorot' aikataulutettua ja jaettua vaikka olisivat vuorotöissä tms kaikin!
Miksi? Koska me olemme yhtä perhettä. Vaikka jokaisella oma elämä onkin.

Mun henkilökohtainen mielipide on että tämä tilanteen hoitamattomuus on kyllä melkoisen ajattelematonta sukusi puolelta ja sun omaltakin puolelta. Ihan varmasti joudut vastaisuudessakin apua heiltä pyytämään- tai sitten maksamaan vieraille paljon suurempia summia.

Toivottavasti kaikki järjetyy, mun tarkoitukseni ei ole ollut ilkeä ainakaan. Mutta tämä tilanne kuulostaa aika uskomattomalta.

Siis nythän on niin, että suunnitelmat muuttui arvaamatta. Monta kuukautta sitten olin jo sopinut sukulaiseni kanssa, että hän tulee hoitamaan esikoistani siksi aikaa, kun minä olen sairaalassa. Nyt vain kävi niin, että sukulaiselleni tuli yllättäen muuta menoa. Ja tämän ymmärrän. En siis ole jättänyt tätä esikoisen hoito asiaa hoitamatta ihan tyhmyyttäni. Nyt vaan kiireellä pitää koittaa saada apuja muualta, sossusta tai sieltä MLL:ltä, kuten täälläkin on ehdoteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja nippu:
Mä vähän luulen et sossu ottaa sun lapses sit pidemmmäks aikaa,ei ne sossun palvelut mitään hotelleja ole,saati hoitopalvelua.

En ole väittänytkään, että ne mitään hotelleja on. En siis itsekään tiedä, miten sossu sitten loppu peleissä meitä voi auttaa, mutta nyt olen jo rauhallisemmin mielin, kun kuulin, että sossusta viime kädessä ainakin apua saa. Ja tuskinpa ne minun lasta pidemmäksi aikaa "ottaa" kuin mitä on tarve.

Alkuperäinen kirjoittaja nippu:
Mä vähän luulen et sossu ottaa sun lapses sit pidemmmäks aikaa,ei ne sossun palvelut mitään hotelleja ole,saati hoitopalvelua.

En ole väittänytkään, että ne mitään hotelleja on. En siis itsekään tiedä, miten sossu sitten loppu peleissä meitä voi auttaa, mutta nyt olen jo rauhallisemmin mielin, kun kuulin, että sossusta viime kädessä ainakin apua saa. Ja tuskinpa ne minun lasta pidemmäksi aikaa "ottaa" kuin mitä on tarve.

Mikseivät ottaisi?
Ei sinne tuosta vaan lapsia oteta,vain siksi aikaa kun äiti tarvitsee. Varmasti miettivät myös että oletko tuossa tilanteessa sopiva lapsista huolehtimaan. Ei se mikään lastenhoitopalvelu ole,muutenhan kaikki voisivat soitella sossuun et saiskos lapsen jonnekin hoitoon kun on sitä ja tätä.

Et varmasti ole enään neuvojen tarpeessa mutta synnäriltä kandee aina kysyä jos on jotain ihan mitä vaan!
Ja tosiaan mll ja hoiva net kuten myös mummit.fi tarjoavat mihin kellon aikaan hoitajia. Sulle tälläisessä tilanteessa vaan lähtö tulee yllättäen mutta varmasti on sovittavissa mainituissa paikoissa. Siten kun vaavi on maailmassa niin perhe huoneeseen saa ottaa pienet lapset mukaan!!!!!
Siellä sitten saa apua lasten kanssa ja paljon hyviä neuvoja ja tukea!
Sellaista tukea mitä tarvitset eikä mitään arvostelevaa jälkiviisautta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Mielestäni olet oikeutettu saamaan kodinhoitajan apua tuollaisessa tilanteessa. Joten ota yhteyttä neuvolaan/sosiaalitoimistoon ja he järjestävät apua.

Täällä ei ainakaan saa apua tuollaisessa tai muussakaan tilanteessa kun vanhempi vaikka sairaalassa. Lastenkoti on kuulemma ainoa apu. Niin uskomatonta kuin onkin, mutta näin täällä. Testattu on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mindy:
Anteeksi, mutta miten ihmeessä meinasit pärjätä 2 lapsen kanssa ilman minkäänlaista tukiverkkoa?!
Yksi vaihtoehto tuohon lapsen hoitoon olisi soskun kautta hankkia tukiperhe sille isommalle lapselle. Vieraita ihmisiähän nekin on, mutta mutta varmasti parempia kuin vastentahtoisesti suostuvat lapsettomat kaverit.

MIKSEI MUKA PÄRJÄIS 2 LAPSEN KANS? NIIN MÄKIN TEEN EIKÄ MITÄÄ TUKIVERKKOA OO JA TOINEN ON ERITYISLAPSI? sori juuttu caps lock.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuskin kenenkään työnantajan mielestä tyttären synnytys on mikään välttämätön syy saada äkillisesti monta päivää lomaa...
Itse asiassa se on ihan lakisääteinen juttu, että äkillisten perhesyiden vuoksi on oikeus saada palkatonta vapaata. Tyttären synnytys ja sen aiheuttama lapsenlapsen hoidon tarve on yhtä riittävä syy kuin sekin, että pitää mennä järjestämään mummolle joku lääkkeiden ottamista seuraamaan.

Mutta on poikkeuksia jossain työsopimuksissa. Itse viimeisilläni raskaana jouduin sairaalaan, sairaalasta olisi annettu todistusta tästä -> miehen työpaikka ei tätä hyväksynyt (lääkäri sanoi ettei ole työnantajan pakko hyväksyä tätä todistusta) vaan sanoi, että TÖIHIN! Lastenhoidon järjestämiseen kahdelle taaperolle pari tuntia aikaa. Sos.puoli sanoi lastenkotiin. Näin täällä.

ei niitä sukulaisia tai ystäviä ole minullakaan. suku on äärettömän pieni ja tyyliin 70v ihmiselle en lastani viitsisi jättää... asuu 50km. päässä. miesystävällä ei myöskään sukulaisia tai ystäviä.kai sen yhden muksun kanssa pärjää(jos jää yksin), mut entäpä jos toinenkin ja välirikko,ettei hän halua olla lasten kanssa tekemisissä. minne oikeasti lapsen laitan, kun synnytän tai joudun sairaalaan jostain syystä,?(tampere).

Yhteistyössä