Mihin perustuu sukunimen vaihtaminen naimisiinmennessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hallatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että missä asioissa naiset ovat sinusta alkaneet olemaan liikaa miehiä?

Tämän palstan perusteella ja ihan tuolla "ulkonakin" keskustelut on näitä:

- Minähän en kotiin jää homehtumaan lasten kanssa ja ala kotiorjaksi
- Minähän en miestä päästä varpajaisiin, mikä oikeus hällä siihen on kun ei nainenkaan oo heti synnäriltä lähdössä viettämään mitään "omia" juhlia. Mä tein kaiken työn niin miks miehen sitä pitäis juhlia?
- Minähän en mieheni sukunimeä ota, ottakoon mies minun jne.

Just näitä keskusteluja mitä täällä tulee esiin joka päivä niin pilvin pimein. Ja aina on syynä MIKSI MINUN PITÄISI kun ei mieskään. :D

Sulla on pelottavan alistetut mielipiteet :|

Siis miten alistetut mielipiteet? Tottahan tuo on, ihan totta. Miehillä on omat jutut ja naisilla omat jutut. Miksei tasa-arvo voi olla ja säilyä ja suhde toimia jos antaa miehen viettää ne varpajaiset tai ottaa se miehen sukunimi varsinkin jos mies niin toivoisi?

Siksi kun naisellakin voi olla omat toiveet. Mutta sinä leimaat naiset joilla on toveita ja tarpeita heti liian miesmäisiksi.
Kaikki naiset eivät halua jäädä kotiin"orjiksi". Joskus mies saattaa haluta ottaa sen "orjan"paikan.
Synnyttänyt nainen saattaa tarvita miestään kotona enemmän mitä kaverit tarvitsevat miestä ryyppäjäisissä.
Ja nainen saattaa haluta pitää oman sukunimensä osana IDENTITEETTIÄÄN. Aivan kuten mieskin.
Molemmilla sukupuolilla on tarpeita ja toiveita. Jos sinä haluat olla kotiäiti, miehesi sukunimellä ja tulet mainiosti toimeen lapsivuoteessa miehesi dokatessa kavereiden kanssa. Kaikki eivät välttämättä niin toivo.

Sitähän sanoin jo alussa et on myös niin et mies haluaa naisen sukunimen jne. Tarkoitan näillä mielipiteilläni lähinnä niitä reppanoita joiden täytyy todistella joillain ihme periaatteilla omaa itseään. Eikä mun mies viettänyt varpajaisia kuin veljeni kanssa saunomalla ja juomalla muutaman oluen, laitoksellekin tuli jo ennen kuin oli edes vierailuaika ;) Ja isyyslomankin piti ja kaverina hoitaa tyttöä vielä tänäkin päivänä kun tyttö on puoltoista. Ymmärrän sinun pointin niin toivottavasti sinä edes yrität ymmärtää myös minun?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mutta useimmiten ihmiset silti perustelevat sukunimivalintaansa sillä, että se on perinteistä, vaikka perinteikkäämpää olisi valita uusi nimi.
Nyt mä en oikein ymmärtänyt, mitä tarkoitit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et muistaakseni kirjoittanut pienempi piiri verrattuna mihin. Ajattelin automaattisesti että tarkoitit pientä piiriä Suomessa enkä verrattuna pieneen piiriin Euroopassa.

Viesti oli vastaukseen guatemalalaisesta Josesta ja nigerialaisesta Mubasasta. Lisäksi, viestiketju johon esimerkiksi Keittiönoidan vastaus liittyy, käsitteli esimerkiksi tilannetta jossa kansainvälisesti tunnettu tutkija tai suunnittelija tai muu ammattilainen vaihtaisi nimensä pitkän uran jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Meinasinkin kirjoittaa, että Suomessa varmaan tunnettuus säilyykin kutakuinkin helposti, mutta Jose Guatemalasta tai Mubasa Nigeriasta ei välttämättä lue suomalaisia iltapäivälehtiä tai katso suomalaisia tv-kanavia.

:D Ei välttämättä. Ymmärsin siis kyllä, että mitä tuolla tunnettavuusongelmalla haettiin, mutta onhan se kuitenkin (minun mielestäni) aika rohkea ratkaisu ollut sekä Hirvisaarelta että Snellmannilta muuttaa sukunimeä useamman vuoden uran jälkeen, varsinkin alalla jossa nimi identifioituu aika vahvasti siihen mitä tekee. Vaikka heidän kohdallaan kyse on pienemmistä piireistä.

Nyt mä en oikein ymmärtänyt, mitä tarkoitit.

Uudella nimellä viittaan siihen, että perhe ei valitse vanhempiensa sukunimeä, vaan ottaisi sukunimen esimerkiksi asuinpaikkansa mukaan. Uusi siinä mielessä, että se ei ole isän periytyvä nimi, kaikkihan eivät kuitenkaan menneet kotiminiöiksi tai vävyiksi, vaan asuttivat omaa tilaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Kaikkein perinteikkäintä olisi, ettei olisi sukunimiä lainkaan! Ja että ihmisten etunimet olisivat tyyliin Lemmikki ja mitä niitä vanhoja suomalaisia nimiä olikaan

Ihmisiä on jo liikaa, täällä Suomessakin, tuohon vaihtoehtoon :D

Mutta olisi aika ihanaa, jos meillä olisi käytössä tapa antaa sukunimeksi jokin lisänimi, joka kuvaa kantajansa ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä. Lemmikki Joutsenkaula tai Tapio Kivenkantaja :saint:

Uudella nimellä viittaan siihen, että perhe ei valitse vanhempiensa sukunimeä, vaan ottaisi sukunimen esimerkiksi asuinpaikkansa mukaan. Uusi siinä mielessä, että se ei ole isän periytyvä nimi, kaikkihan eivät kuitenkaan menneet kotiminiöiksi tai vävyiksi, vaan asuttivat omaa tilaansa.
Oukei, mietin nimittäin, että kumpaa tarkoitat: tuota vai että uusi nimi olisi se puolison nimi ja vanha nimi tyttönimi =) Mitenköhän muuten on aikoinaan ollut? Jos on ollut Niemelän tila, jota jäi jatkamaan veljeksistä Mikko ja Matti-veli perusti samaan pitäjään oman tilansa, niin tuskin pitäjässä kuitenkaan oli kahta Niemelän tilaa. Vai oliko? Onkohan kukaan lukenut historiaa suomalaisten nimien synnystä? Sen tiedän, että sukunimiä ei tosiaankaan ole aina ollut. Systeri kun teki aikoinaan sukututkimusta, suvustamme löytyi Abraham Hatt. Abrahamista tiedettiin sen verran, että ruotuväkeen mennessään Abrahamilla ei ollut sukunimeä, joten ruman hattunsa takia hänet kirjattiin nimellä Abraham Hatt.

Minä olen puolivakavissani ajatellut ottavani asuinpaikan nimen käyttöön. Se kuvaisi minua oivallisesti: Kärppä :D

Jos joskus jotain julkaisen, sillä nimellä luultavimmin. Jonsered Kärppä :kieh:

Ihmisiä on jo liikaa, täällä Suomessakin, tuohon vaihtoehtoon :D

Mutta olisi aika ihanaa, jos meillä olisi käytössä tapa antaa sukunimeksi jokin lisänimi, joka kuvaa kantajansa ominaisuuksia tai luonteenpiirteitä. Lemmikki Joutsenkaula tai Tapio Kivenkantaja :saint:
Pöh, minä en ainakaan haluaisi olla Keittiönoita Möhömaha :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Minä olen puolivakavissani ajatellut ottavani asuinpaikan nimen käyttöön. Se kuvaisi minua oivallisesti: Kärppä :D

Jos joskus jotain julkaisen, sillä nimellä luultavimmin. Jonsered Kärppä :kieh:
Sulla on oikeasti niin hieno sukunimi, etten ikinä vaihtaisi sitä.

Oukei, mietin nimittäin, että kumpaa tarkoitat: tuota vai että uusi nimi olisi se puolison nimi ja vanha nimi tyttönimi =) Mitenköhän muuten on aikoinaan ollut? Jos on ollut Niemelän tila, jota jäi jatkamaan veljeksistä Mikko ja Matti-veli perusti samaan pitäjään oman tilansa, niin tuskin pitäjässä kuitenkaan oli kahta Niemelän tilaa. Vai oliko? Onkohan kukaan lukenut historiaa suomalaisten nimien synnystä? Sen tiedän, että sukunimiä ei tosiaankaan ole aina ollut. Systeri kun teki aikoinaan sukututkimusta, suvustamme löytyi Abraham Hatt. Abrahamista tiedettiin sen verran, että ruotuväkeen mennessään Abrahamilla ei ollut sukunimeä, joten ruman hattunsa takia hänet kirjattiin nimellä Abraham Hatt.

Tuosta tilannimien muodostumisesta minäkin tiedän jotain. Samannimisiä tiloja on voinut periaatteessa olla ja on edelleenkin, mutta yleensä ne on olleet erinimisiä. Eli jos Mikko on jäänyt jatkamaan Niemelän tilaa, on häntä voitu sanoa Niemelän Mikoksi (ja siitä on jossain vaiheessa muodostunut Mikolle sukunimi). Matti puolestaan on voinut perustaa Niemelän maista lohkotulle omalle tontilleen vaikkapa Mäkelän tilan, jolloin hänestä on tietysti tullut Mäkelän Matti.

Sulla on oikeasti niin hieno sukunimi, etten ikinä vaihtaisi sitä.

Ei se aina ole siltä tuntunut... Kauko Röyhkäkin tunnisti sukunimeni ja miltei missä tahansa 150 km säteellä asioidessani olen saanut kuulla, että kumman XXX:n vai XXXXX:n tyttöjä olen.

Ei se enää haittaa. Nuorempana joutui miettimään, kuinka minuun kohdistuva julkisuus tai kritiikki vaikuttaa suvun maineeseen.

Korppi Kärppä olisi myös hyvä nimi... Tai kansainvälisesti Raven.

Alkuperäinen kirjoittaja Hallatar:
Tuosta tilannimien muodostumisesta minäkin tiedän jotain. Samannimisiä tiloja on voinut periaatteessa olla ja on edelleenkin, mutta yleensä ne on olleet erinimisiä. Eli jos Mikko on jäänyt jatkamaan Niemelän tilaa, on häntä voitu sanoa Niemelän Mikoksi (ja siitä on jossain vaiheessa muodostunut Mikolle sukunimi). Matti puolestaan on voinut perustaa Niemelän maista lohkotulle omalle tontilleen vaikkapa Mäkelän tilan, jolloin hänestä on tietysti tullut Mäkelän Matti.
Eli periaatteessa on valittu kokonaan uusi sukunimi perustettavan tilan mukaan? Kuullostaa ihan järkevältä.

Sukunimiin on voinut tulla myös etuliite esim. päätalo on edelleen Mäkelä mutta siitä lohkotusta on voinut tulla sitten Rinta-Mäkelä, Ranta-Mäkelä yms.

Eli periaatteessa on valittu kokonaan uusi sukunimi perustettavan tilan mukaan? Kuullostaa ihan järkevältä.

Niin, paitsi että aluksi se nimi on ollut nimenomaan tilan nimi, ei ihmisten. Ihmiset ovat olleet Mikko Pekanpoikia ja Matti Pekanpoikia. Jossain vaiheessa, kun sukunimet on alkaneet yleistyä, tilan nimestä on tullut myös sen asukkaiden sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tigrita:
Minusta on helpompaa, että perheellä on sama sukunimi, siksi minulla on nyt mieheni nimi, samoin lapsellamme. Olisi outoa, jos minä olisin eriniminen kuin muu perheeni.

Meillä lapset on minun nimellä, ja mies otti sitten saman sukunimen kun minulla ja lapsilla on, kun ei halunnut olla ainoa erisukuniminen. Ja ihan omasta tahdostaan =) Ja on se kyllä helpompaa näin.

Koska mun isän sukunimi oli sellainen, jonka joku sukulainen oli keksinyt itselleen vaihtaa joskus ilman tietoa syystä, niin minähän vain toistan omien sukulaisteni perinteitä ottamalla itselleni myös uuden sukunimen :D

Alkuperäinen kirjoittaja Liisa:
Meillä lapset on minun nimellä, ja mies otti sitten saman sukunimen kun minulla ja lapsilla on, kun ei halunnut olla ainoa erisukuniminen. Ja ihan omasta tahdostaan =) Ja on se kyllä helpompaa näin.

Minä en oikein ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa tuo "helppous" - millä tavalla elämä on käytännössä "helpompaa", kun vanhemmilla ja lapsilla on kaikilla sama sukunimi?

yhtä hyvin vois kysyä, miks lapsen pitää saada se miehen nimi, jos mies ei halua naida mua, niin miks lapsella sit pitäis olla miehen nimi? Mä en ainakaan suostu moiseen.

Yhteistyössä