Mihin perustuu väite, että iltasyöminen lihottaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lynx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lynx

Aktiivinen jäsen
31.07.2006
1 090
0
36
Ystäväni taas intti minulle, että kauheata kun syön niin paljon iltaisin (syön kyllä aina hänen mielestään hirveästi :D ) ja että jos hän söisi illalla ja yleensäkin noin paljon niin olisi kauhean suuri. Hän ei syö aamiaista, syö kunnon lounaan ja lopunpäivää elää kahvilla ja jos tuohon lisää syömisiä niin lihoo!! No, ehkäpä hän lihoo kun söisi normaalisti siksi ,kun elimistö käy kituliekillä, ehkä...
Saatan iltapalaksi, kuten äsken, syödä muutaman paahdetun ruisleivän kun srups ovat niin hyviä :p ja juoda vaikka kaakaot tai teet kyytipojaksi, eli ei mitään makkaraperunoita kupuuni iltaisin uppoa.
Siis oikeasti, mitä merkitystä sillä on mihin vuorokauden aikaan syön jos päivittäinen kalorimäärä on sama??
En itse ainakaan ole iltavoileivillä itseäni lihottanut vaan silloin kun olin pyöreämpi se tuli ihan tasan suklaasta ja karkista!! Nyt olen normaalikokoinen eikä kauheaan laihtumiseen edes tarvetta. Eli jos syön itselleni sopivan kalorimäärän päivässä niin mielestäni ei ole mitään merkitystä koska sen syö?! Vai onko muka?

Sen ymmärrän, että iltasyöminen lihottaa jos puputtaa kaikkea hyvää ja epäterveellistä, mutta lihottaahan se samallallailla vaikka päivälläkin söisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Ystäväni taas intti minulle, että kauheata kun syön niin paljon iltaisin (syön kyllä aina hänen mielestään hirveästi :D ) ja että jos hän söisi illalla ja yleensäkin noin paljon niin olisi kauhean suuri. Hän ei syö aamiaista, syö kunnon lounaan ja lopunpäivää elää kahvilla ja jos tuohon lisää syömisiä niin lihoo!! No, ehkäpä hän lihoo kun söisi normaalisti siksi ,kun elimistö käy kituliekillä, ehkä...
Saatan iltapalaksi, kuten äsken, syödä muutaman paahdetun ruisleivän kun srups ovat niin hyviä :p ja juoda vaikka kaakaot tai teet kyytipojaksi, eli ei mitään makkaraperunoita kupuuni iltaisin uppoa.
Siis oikeasti, mitä merkitystä sillä on mihin vuorokauden aikaan syön jos päivittäinen kalorimäärä on sama??
En itse ainakaan ole iltavoileivillä itseäni lihottanut vaan silloin kun olin pyöreämpi se tuli ihan tasan suklaasta ja karkista!! Nyt olen normaalikokoinen eikä kauheaan laihtumiseen edes tarvetta. Eli jos syön itselleni sopivan kalorimäärän päivässä niin mielestäni ei ole mitään merkitystä koska sen syö?! Vai onko muka?

Sen ymmärrän, että iltasyöminen lihottaa jos puputtaa kaikkea hyvää ja epäterveellistä, mutta lihottaahan se samallallailla vaikka päivälläkin söisi.

Ei mitään. =)

Luulenpa että ne on ne niin päivä kuin iltasyöpötkin ketkä iltasyömisestä lihovat. Eli syöpötellään päivällä plus illalla ja uskotellaan, että se iltasyöminen lihottaa ;)

Parhaiten kyllä pysyy kuosissa kun syö tasaisesti vähintään viisi pienbtä ateriaa päivässä, jolloin veren sokeri on tasainen ja kroppa käyttää esim. rasvoja normaalisti eikä ala niitä varastoimaan pahan päivän varalle kun saa niitä säännöllisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Karl Eri Raaja:
söin äsken 3 keitettyä perunaa ja yhen grillatun kaslerpiffin ja vettä oli kyytipoikana

Vai että vielä...

Mulla olikin paistettua maksaa pari siivua ja muutama juusto-salsa-voileipä.
Kyytipoikana tietysti punkkua. :p :saint:

Se on ihan sama mihin aikaan syö.

Väite # ilta kuuden jälkeen ei saisi syödä!# on ihan puppua. Jos menet nukkumaan kahdeltatoista yöllä ja olet syönyt viimeksi iltapäiväll viideltä...tuskin uni tulee nälkäisenä.

Että syö ihan rauhassa illalla! =)

Et ole ainoa, joka syö iltaisin aika paljon, Lynx. Tosin syön ite illalla aika paljon hedelmiä ja marjoja sekä leipää. Iltasyöminen tuskin lihottaa, ELLEI sitten mässäile syödä vaikka suklaata, juo kaakaota, syö pullaa tai tämmöstä... toki tämmösiä saa nauttia, mutta ei päivittäin.
Tosi asiassa ihminen kyllä kuluttaa yöllä vähemmän kuin esim. aamulla, sillä lepotilassa massu ja suolisto sun muut eivät voi olla koko yötä töissä sulattamassa aterioita. Olen tainnut myös todeta, että jos syö hirveästi päivän mittaan, yöunet tulevat olemaan lyhyitä, koska unet pätkivät ja päättyvät liian nopeasti.
Ja jokaisella ihmisellä on oma ruokavalionsa! Toiset näyttävät syövän liian vähän, ja toiset sitten taas syövät PALJON enemmän.. Tärkeää olisi kuitenkin syödä itsensä mahdollisimman kylläiseksi, ettei sitten menisi ahtamaan mitä vain suuhun. Ja aikuinen todennäköisesti kuluttaa 1500 kaloria päivässä, vaikka olisi liikkumatta. MUTTA minusta syönti on erittäin tärkeää. Syömättä vatsassa on ylimääräisä kipuja, maha ei osaa olla hiljaa, voi ilmetä päänsärkyä, on keskittymisvaikeuksia, on kärttyisä ja näin pois päin.

No pitää paikkaansa, jos syö päivällä normaalisti ja vielä sitten illalla istuu tv:n ääreen hirveän voileipäpinon kanssa. Noin itse olen lihonut. Nyt olen laihtunut 10 kg sillä, että en syö päivällisen jälkeen enää mitään muuta kuin iltakahvin. Illalla tulee niin huomaamatta mässättyä ihan voileipää tai sitten on sitä herkkua, jota mässyttää.

Kummasti muuttuu se aineenvaihdunta tietyn iän jälkeen, saattaa olla yllärit nurkan takana osalle teistä :D

Väite perustuu siihen, että kun ihminen nukkuu, kroppa on lepotilassa, eikä siis kuluta ja polta ruokaa samoin kuin valveilla ollessa. Kaikki se illalla nautiskeltu ihana mättö siis jää juurikin sinne minne se on tungettu :)

Itseään huijaavien laihduttajien juttu. Ensin päivä ollaan jollain "ihmedieetillä" (jolla laihakaan ei eläisi) ja sitten illalla iskee sairaalloinen ahmimiskohtaus.

Hmm.. voisin kuvitella, että iltasyöminen lihottaisi enemmän siksi, että kun syö illalla hiilareita eikä niitä heti kuluta pois, niin ne varastoituu tarpeettomina kehoon rasvaksi muuttuneina.

[QUOTE="vieras";24028401]Kummasti muuttuu se aineenvaihdunta tietyn iän jälkeen, saattaa olla yllärit nurkan takana osalle teistä :D

Väite perustuu siihen, että kun ihminen nukkuu, kroppa on lepotilassa, eikä siis kuluta ja polta ruokaa samoin kuin valveilla ollessa. Kaikki se illalla nautiskeltu ihana mättö siis jää juurikin sinne minne se on tungettu :)[/QUOTE]

Aineenvaihdunta hidastuu vasta siinä 50+ ikäisenä, siihen on suurimmalla osalla palstalaisista pitkä matka.

[QUOTE="vieras";24029233]Aineenvaihdunta hidastuu vasta siinä 50+ ikäisenä, siihen on suurimmalla osalla palstalaisista pitkä matka.[/QUOTE]

kyllä se minulla (ja monella muulla tuntemallani ruipelolla) on yllättänyt jo kolmenkympin rajamailla. Vai kuinka moni voi rehellisesti sanoa että kroppa vielä samassa kuosissa kuin kakskymppisenä, samalla ruuan -etenkin roskaruuan- määrällä?

Iltasyöminen ei varsinaisesti lihota, ja tietenkin enemmän vaikuttaa kulutatko enemmän kuin syöt, päivän kalorimäärä ym, mutta...

Itselleni aikoinaan lääkäri kertoi minulle tämän. Kun ilta lähestyy ja nukkumaanmenoaika lähestyy, alkaa elimistö jo siinä paria tuntia ennen sitä "menemään unten maille", ei siis toimi niin täysillä kuin aamulla/päivällä. Maksa suodattaa kaikki mitä syömme ja juomme. Erottelee myös hyvät rasvat huonot rasvat, pistää osan hiilareista menemään eteenpäin osan varastoi. Kun illalla syö, ja maksa ei enää suodata näitä juttuja niin täysillä, tai jos syö juuri ennen nukkumaanmenoa ja nukahtaa puolituntia syömisen jälkeen ei maksa enää silloin erottele hyvät huonot rasvat hiilarit, vaan varastoi kaikki. Siinä tapahtuu se "iltasyöminen lihottaa".

Kyllä se ainernvaihdunta kuulkaa jo alta 40veellä on hidastunu! Saa kattoo mitä suuhunsa nakkelee. Ja se iltasyömisen lihottaminen perustuu just tähän mitä tässäki mainittiin. Eli se kroppa ei sulata syömääsi enää iltasella vaan menee lepotilaan. Siksi iltasella tulisi syödä kevyemmin. Unen laatuunkin vaikuttaa se, mitä illalla syöt. Yritäppä vaikka illalla syödä pizza niin kieriskelet yön sängyssä ja nukut huonosti.

Yhteistyössä