Mihin perustuu väite, että iltasyöminen lihottaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lynx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltasyöminen ei varsinaisesti lihota, ja tietenkin enemmän vaikuttaa kulutatko enemmän kuin syöt, päivän kalorimäärä ym, mutta...

Itselleni aikoinaan lääkäri kertoi minulle tämän. Kun ilta lähestyy ja nukkumaanmenoaika lähestyy, alkaa elimistö jo siinä paria tuntia ennen sitä "menemään unten maille", ei siis toimi niin täysillä kuin aamulla/päivällä. Maksa suodattaa kaikki mitä syömme ja juomme. Erottelee myös hyvät rasvat huonot rasvat, pistää osan hiilareista menemään eteenpäin osan varastoi. Kun illalla syö, ja maksa ei enää suodata näitä juttuja niin täysillä, tai jos syö juuri ennen nukkumaanmenoa ja nukahtaa puolituntia syömisen jälkeen ei maksa enää silloin erottele hyvät huonot rasvat hiilarit, vaan varastoi kaikki. Siinä tapahtuu se "iltasyöminen lihottaa".

Tällä periaatteella siis lihon, jos otan päikkärit säännöllisesti ruuan päälle ns.ruokaperäset?!

No onhan tän ketjun aloitukssta aikaa jo kuusi vuotta.

Ja mä olen yhä normaalipainoinen vaikka olen jokaikinen ilta syönyt. Siis eniten. Aamupalaksi jotain pientä ja paaaljon kahvia. Lounaalla jotain parin, kolmensadan kalorin edestä ja sit illalla reilusti. Ellen syö illalla, on mulla kamala nälkä aamulla ja sit tulee silloin syötyä enemmän. Koko päivän kalorimäärä on kuitenkin aina suunnilleen sama niin mitä hiton väliä sillä muka on, mihin aikaan ne vatsaani ahdoin? :D

Ei iltasyöminen lihota, ellei se ole ylimääräistä syömistä. Jos syöt päivän aikana vähän, elimistö ottaa päivän aikana energian varastosta ja lataa sitten illalla varastot taas täyteen. Jos taas syö reilusti päivän aikana, niin elimistö käyttää sen polttoaineekseen eikä ole tarve kuluttaa varastoja. Kokonaisenergia se on, mikä ratkaisee.

Yhteistyössä