Mihin pyritte aikarajoituksilla lasten kanssa tv:n ja pelaamisen suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei meillä ainakaan olisi sitten ulkoiluun tai muuhun aikaa jos lapset vaan pelais. Meillä saa pelata sen tunnin päivässä että jää aikaa muuhunkin. Ja rajoitan siksi että lapset oppisivat ettei ruutujen tuijottelu pidemmän päälle ole hyvästä. Ei ehkä lapset laiskistu, mutta sitten kun ovat vanhempia ja eivät viitsi muuta kun pelata tai tuijottaa telkkaria.

Sitten saatan sanoa että ulkoilun jälkeen voi jatkaa pelaamista. :)

So simple.

[QUOTE="vieras";27935281]Muutenhan niitä rajoja ei lasten kanssa tarvita. ;)

En mä olisi äiti jos en kasvattaisi yhtään mitenkään ja antaisin tehdä kaiken mitä haluaa.

Tervettä vanhemmuutta ei ole myöskään mielestäni se, jos asetat todella tiukat rajat.[/QUOTE]

Niin. Eli jos otsikossa kysytään, mihin rajoituksilla pyritään, ja itse vastaat että pyrit niillä kasvattamiseen, niin onkohan tää ollut vähän turha ketju sitte kaiken kaikkiaan? Sulla on yhdenlaiset rajat, toisilla toisenlaiset, ja se mitä kukin pitää tiukkana on itse kunkin perheen oma asia.

[QUOTE="vieras";27935219]
Täydelliseen kasvatukseenhan siellä pyritään. Mutta voiko kukaan ihminen olla edes täydellinen ja noudattaa aina prikulleen jotain kukkahattutätien tekemiä ohjeita?

Vai kasvattaako jotkut vieraat kukkahattutädit ennemmin meidän lapsia kuin me itse?

Näkyykö meidän lapsissa ennemmin kukkahattutätien jälki kuin vanhempien oma kasvatuksen jälki?

Onko edes mitään hienoa saada olla vanhempi, jos ei saa omilla neuvoilla kasvattaa, vaan pitäisi kasvattaa kukkahattutädin neuvoilla?

Mietimpähän näitä asioita vaan. :)[/QUOTE]

Et voi olla tosissas:D. "Täydelliseen kasvatukseen pyritään" - miten olisi ennemmin lapsen parhaaksi toimiminen? Mulla ei myöskään olisi pokkaa haukkua kasvatusalan ammattilaisia, mm. lastenpsykiatreja, kukkahattutädeiksi, koska pidän hyvin mahdollisena, että heidän vuosikymmenten elämänkokemuksensa ja ammattitaitonsa saattaa hyvinkin vetää vertoja mun alle 10 vuoden kasvattajakokemukselleni. Ei tarvitse sokeasti totella jotain auktoriteettia, mutta kannattaisi niitä omia ajatuksiaankin kritisoida ja tuulettaa välillä.

Elämässä on niin paljon muuta mikä jää kokematta kun laitetaan aivot narikkaan ja tuijotetaan ruutua. Esimerkiksi niissä perheissä joissa ei ole telkkua, luetaan keskimääräistä enemmän. Telkku ja tietokone addiktoi, sen nyt tietää jo omasta kokemuksestakin. Mitä enemmän telkkua aikuisena töllää, sen enemmän sitä haluaa katsoa.

Meillä on peliajat ja telkkua rajoitetaan myös. En halua lapsista soffaperunoita. Kannustan heitä löytämään elämyksiä, tietoa jne. kirjoista. Toki telkkua katsotaan mutta kyse oli tässä nyt että rajoitetaanko sitä. Kyllä vaan. Jos ei rajoita niin istuvat tuntikausia telkun edessä. Itse asiassa pidän opettavaisia tietokonepelejä pienempänä pahana.

Kauhistelen perheitä joissa tv on auki koko ajan, huolimatta siitä kuka katsoo tai katsooko ketään. Mitä ajanhaaskausta käyttää tuntikausia telkkuun! Sen pitäisi olla mukava lisä elämässä, ei koko sisältö kun kotona ollaan. Mä uskon vahvasti että ruutu passivoi ja addiktoi. Haluan ohjata lapsiani toiseen suuntaan.

Ja meillä tuo televisio oikeastaan pauhaa aina aamusta iltaan, aamulla aukastaan kun halutaan katsoa uutiset ja päivän sää, tai lapset lastenohjelmia jos jää ylimäärästä aikaa ennen kouluun lähtöä... ja me kanssa siitä lähetään sitten töihin yleensä aika samalla oven avauksella, heitetään lapset autolla kouluun, tai sitten menee linja-autolla tai fillarilla. Miten lystää. Ja kotiin kun päästään, niin aukastaan televisio taas ja katsotaan mitä sieltä tulee, mukavaa kun kuuluu enemmän ääntä ja yleistä puhetta ja jos hääräilet keittiössä ruokaa niin voit sivusilmällä seurata... :) ei ole niin hiljasta ja masentavaa, vaikka hiljaisuudesta nautinkin aika ajoin ja lapset ja mies myös, niin saahan sen sitten yksinkertasesti tosta napista noin painamalla vaan sammutettua

[QUOTE="vieras";27934837]Minulla on tänä vuonna 12v ja 10v täyttävät lapset.

Meillä toimitaan seuraavasti:

Pelata saa niin paljon kuin haluaa, milloin vaan, kunhan se ei riko nukkumaan meno aikoja ja tv:n kanssa sama juttu + ikärajoista pidetään kiinni.

Toimii oikein hyvin, eikä minun tarvitse hermoja kiristää ja lapsetkin on iloisia.

Vaikka lapsilla on tuo vapaus noiden asioiden suhteen, silti he viettävät paljon aikaa ulkona kavereiden kanssa ja käyvät harrastuksissa, leikkivät leluilla (esikoinen ei kyllä enää niinkään, mutta kuopus kyllä.), piirtelevät, askartelevat, lukevat ja niin edelleen.

On joskus meilläkin kyllä meinannut käydä niin että lapset ovat vähän liikaa innostuneet telkkaria katselemaan ja pelaamaan, että se homma on näyttänyt siltä etteivät muuta teekkään, niin silti meillä toimii oikein keposasti, joskus ehkä hieman pienten taistelujen jälkeen, vanhempien sana lakina ja kun minä katkasen television niin sen katseleminen loppuu siihen tai sitten katkaisen piuhat seinästä niin pelaaminen loppuu myös siihen jos ei muuten omasta tahdosta vaikka olisi useampi kerta sanottu ja sitten rupeamme tekemään yhdessä perheen kanssa yhteisiä juttuja... :) vaikka lapset olisivat olleetkin vähän känkkäränkkä ensiksi siitä että minä katkaisin heidän hommat, niin pian se kuitenkin unohtuu kun teemme yhdessä jotain kivaa ja jos turhanpäivänen kiukuttelu jatkuisi niin he tietävät että sellaisesta käytöksestä seuraa sitten rankaisuja ja siksi lopettavat suosiolla ja asennoituvat toisin !

Olen miettinyt tässä sitten että..... rajoitetaankohan näissä perheissä siksi sitä pelaamista ja telkkarin katselua tiptop 1-2h per viikko, koska oikea syy onkin se ettei ole varaa maksaa suurempia laskuja?[/QUOTE]
meillä ainkin nettilasku on kiinteä. minusta on kyllä ihan oikein että läksyt ja harrastukset menee edelle, sitten vasta pelailan. Meidän pojilla on puhelimet joilla päsee nettiin joten jos halauvat netissä surffaila niiläki voivat mennä. Ja pojila menis liialliseen pelamiseen jos ei rajoitettaisi. tuolla 17-vuotiaalla ei rajoituksia ole,oletan että hän tietääkoska pitä tehdä laäksyt ja luke akokeeseen , on kuitenkin 4kk pästä täysi-ikäinen.

[QUOTE="vieras";27935315]Ja kotiin kun päästään, niin aukastaan televisio taas ja katsotaan mitä sieltä tulee, mukavaa kun kuuluu enemmän ääntä ja yleistä puhetta ja jos hääräilet keittiössä ruokaa niin voit sivusilmällä seurata... :) ei ole niin hiljasta ja masentavaa, vaikka hiljaisuudesta nautinkin aika ajoin ja lapset ja mies myös, niin saahan sen sitten yksinkertasesti tosta napista noin painamalla vaan sammutettua[/QUOTE]

Ei oo todellista. "Hiljaista ja masentavaa" jos ei telkkari pauhaa nurkassa? Nyt oon kaiken nähny. Kokeilkaa jutella toisillenne, se vois kans piristää.

[QUOTE="Jenis";27935295]Niin. Eli jos otsikossa kysytään, mihin rajoituksilla pyritään, ja itse vastaat että pyrit niillä kasvattamiseen, niin onkohan tää ollut vähän turha ketju sitte kaiken kaikkiaan? Sulla on yhdenlaiset rajat, toisilla toisenlaiset, ja se mitä kukin pitää tiukkana on itse kunkin perheen oma asia.[/QUOTE]

Mulla rupee menee hermo tohon sun kaiveluun ja jatkuvaan näsäviisasteluun.

Tuskin oli turha ketju, yritän tällä ketjulla saada vähän miettimään niitä perheitä joissa on niin armottoman tiukat rajat ylipäätään ja vaikkapa tämän peli ja telkkari asiankin suhteen, et oishan se mukava jos älyäisivät nyt vaikka vähän sitten höllätä - kun eihän sellasesta liiallisesta tiukkuudesta kärsi muuta kuin ne lapset..

Eikä armottomalla rajoituksella minusta kasvateta hyvinvoivia ja iloisia lapsia.

Kysymys nyt teille, joilla on telkkari aikaa esimerkiksi 2h päivässä:

Joutuuko lapsi valitsemaan ne ohjelmat mitä haluaa katsoa ja sisäistämään tuohon kahteen tuntiin?

Eli jos ohjelmia olisi enemmänkin mitä haluaisi katsoa, niin ei sitten saa?

Täytyy valita armottomasti vain ne jotkut mitkä riittää tuohon aikarajaan ja yli sen ei saa mennä?

[QUOTE="jenni";27935297]Et voi olla tosissas:D. "Täydelliseen kasvatukseen pyritään" - miten olisi ennemmin lapsen parhaaksi toimiminen? Mulla ei myöskään olisi pokkaa haukkua kasvatusalan ammattilaisia, mm. lastenpsykiatreja, kukkahattutädeiksi, koska pidän hyvin mahdollisena, että heidän vuosikymmenten elämänkokemuksensa ja ammattitaitonsa saattaa hyvinkin vetää vertoja mun alle 10 vuoden kasvattajakokemukselleni. Ei tarvitse sokeasti totella jotain auktoriteettia, mutta kannattaisi niitä omia ajatuksiaankin kritisoida ja tuulettaa välillä.[/QUOTE]

Kun lapselle pitää asettaa sitä, tuota ja tätä rajaa, ettei voi enää pelkän maalaisjärjen nimissä toimia niin tulee sellanen käsitys siitä että tälläseen täydellisyyteen oikein pitää pyrkiä ja näillä ohjeilla sinulle kasvaa täydellisiä, tottelevaisia kullannuppuja.

Emmä sano että kaikki niiden laatimat jutut on pahasta, siellä on paljon myös hyvää ja tarpeellista..

Mutta joskus on käyttöön hyvä ottaa omatkin aivot ja tehdä niin kun itse lystää ja lastensa kohdalla parhaimmaksi näkee :)

[QUOTE="Jenis";27935335]Ei oo todellista. "Hiljaista ja masentavaa" jos ei telkkari pauhaa nurkassa? Nyt oon kaiken nähny. Kokeilkaa jutella toisillenne, se vois kans piristää.[/QUOTE]

Aika uskomatonta kyllä. Meillä on töllötin päällä vain pikkukakkosen ajan ja sen jälkeen vasta kun lapset nukkuvat. Huomaan, että heti jos telkkari on päällä turhaan, loppuu lasten höpöttely, leikkien sanoittaminen ja lauleskelu lähes kokonaan. Kuuntelevat sitä telkkaria vaikka leikkivät samalla. Mainokset, uutiset ja tv-sarjojen draamankäänteet eivät todellakaan edusta äänimaailmaa, jota haluaisin lasteni korville tuputtaa.

meillä ainkin nettilasku on kiinteä. minusta on kyllä ihan oikein että läksyt ja harrastukset menee edelle, sitten vasta pelailan. Meidän pojilla on puhelimet joilla päsee nettiin joten jos halauvat netissä surffaila niiläki voivat mennä. Ja pojila menis liialliseen pelamiseen jos ei rajoitettaisi. tuolla 17-vuotiaalla ei rajoituksia ole,oletan että hän tietääkoska pitä tehdä laäksyt ja luke akokeeseen , on kuitenkin 4kk pästä täysi-ikäinen.

Meillä ei lapsilla ole kyllä puhelimella nettiin pääsy mahdollisuutta, koska en ymmärrä miksi puhelimella pitäisi päästä nettiin (vaikka varmaan sekin on nykyaikaa.) mutta enemmän puhelin on minusta soittamista varten ja että voi lähettää tekstiviestejä, jos paremmin saa toisen niin kiinni, kuin siihen että sillä surffattaisiin pitkin internettiä ja sekinhän netin käyttö siinä kännykässä maksaa, tai voi tulla lisälaskua ellei ole sitten jotain erityisiä sopimuksia ja liittymiä. Luulisin. Tietsikalla meillä saa kyllä mennä sitten nettiin ihan vapaasti ja sitähän varten se on hommattu... :)

[QUOTE="vieras";27935341]Mulla rupee menee hermo tohon sun kaiveluun ja jatkuvaan näsäviisasteluun.

Tuskin oli turha ketju, yritän tällä ketjulla saada vähän miettimään niitä perheitä joissa on niin armottoman tiukat rajat ylipäätään ja vaikkapa tämän peli ja telkkari asiankin suhteen, et oishan se mukava jos älyäisivät nyt vaikka vähän sitten höllätä - kun eihän sellasesta liiallisesta tiukkuudesta kärsi muuta kuin ne lapset..

Eikä armottomalla rajoituksella minusta kasvateta hyvinvoivia ja iloisia lapsia.

Joutuuko lapsi valitsemaan ne ohjelmat mitä haluaa katsoa ja sisäistämään tuohon kahteen tuntiin?

Täytyy valita armottomasti vain ne jotkut mitkä riittää tuohon aikarajaan ja yli sen ei saa mennä?[/QUOTE]

Eli kellä tässä nyt sitten on ne liian tiukat rajat? Onko toi yleinen 2h suositus sun mielestä liian tiukka? Mitä kamalaa niille lapsille tapahtuu, jos ne ei saa istua telkkarin ääressä yli 2h per päivä? Anteeks kauheasti jos tää on "jankkaamista", mutta ei toi sun pointti nyt oikein selvästi tuu esille. Kaikki on tiukkiksia paitsi sinä, sekö se sun pointti on? :D

Musta toi 2h on itseasiassa aika pirun paljon, jos ajatellaan että alakoululainen tai päiväkoti-ikäinen tulee kotiin siinä neljän-viiden maissa. Jos vaikka kasin maissa aletaan iltapuuhiin, niin siinähän on peräti 4-5h aikaa perheen kesken. Ja tästä ajasta pitäisi sitten yli puolet käyttää telkkarin edessä, vai?

[QUOTE="Jenis";27935335]Ei oo todellista. "Hiljaista ja masentavaa" jos ei telkkari pauhaa nurkassa? Nyt oon kaiken nähny. Kokeilkaa jutella toisillenne, se vois kans piristää.[/QUOTE]

Oletko sä ihan tyhmä, jos et luule että moinen onnistuu? :D

Ei siihen kovin kummosta tarvita, perus kauraa ainakin meidän perheessä..

[QUOTE="jenni";27935067]Niin pitää, se tekee hyvää. Tylsyyden sietokyky on erittäin hyödyllinen taito. Surullista on, jos lapsi ei itselleen muuta viihdykettä osaa keksiä kuin ruudun avaamisen.[/QUOTE]

Sepä on jo näitä 5-6v jotka hoidossa jo valittaa ettei oo mitää tekemistä ja on tylsää kun ei saa tuoda pelilaitteita hoitoon...Tylsää pitää olla myös eikä omaa aivojen käyttöä tule turruttaa peleillä.

Meillä on telkkari kiinni, jos sitä ei katsota. Taustamelu ei ole hyvä juttu. Lapset lukee, leikkii, askartelee yms. enemmän, kun jatkuva viriketulva on pois. Olen huomannut metelin ja valmiin tekemisen olevan haitaksi noille villikoille. Mitä enemmän ne liikkuu ja purkaa energiaa, sitä rauhallisempia nuo on.

Siispä myllyt kiinni ja ulos. Lähijäälle, lähipuistoon hiihtämään, lumilautailemaan, uimaan tai vaan rymyämään lumikasassa.

[QUOTE="jenni";27935367]Aika uskomatonta kyllä. Meillä on töllötin päällä vain pikkukakkosen ajan ja sen jälkeen vasta kun lapset nukkuvat. Huomaan, että heti jos telkkari on päällä turhaan, loppuu lasten höpöttely, leikkien sanoittaminen ja lauleskelu lähes kokonaan. Kuuntelevat sitä telkkaria vaikka leikkivät samalla. Mainokset, uutiset ja tv-sarjojen draamankäänteet eivät todellakaan edusta äänimaailmaa, jota haluaisin lasteni korville tuputtaa.[/QUOTE]

Eikä lapsi saisi olla kiinostunut uutisista?

[QUOTE="vieras";27935385]Oletko sä ihan tyhmä, jos et luule että moinen onnistuu? :D

Ei siihen kovin kummosta tarvita, perus kauraa ainakin meidän perheessä..[/QUOTE]

No itse sanoit että on "hiljaista ja masentavaa" jos telkkari ei ole päällä. Meillä ei ole hiljaista ja masentavaa jos esim. keskustellaan tai tehdään jotain yhdessä, ja minä oletin ettei teilläkään ole. Sori, mun moka :D

[QUOTE="vieras";27935373]Meillä ei lapsilla ole kyllä puhelimella nettiin pääsy mahdollisuutta, koska en ymmärrä miksi puhelimella pitäisi päästä nettiin (vaikka varmaan sekin on nykyaikaa.) mutta enemmän puhelin on minusta soittamista varten ja että voi lähettää tekstiviestejä, jos paremmin saa toisen niin kiinni, kuin siihen että sillä surffattaisiin pitkin internettiä ja sekinhän netin käyttö siinä kännykässä maksaa, tai voi tulla lisälaskua ellei ole sitten jotain erityisiä sopimuksia ja liittymiä. Luulisin. Tietsikalla meillä saa kyllä mennä sitten nettiin ihan vapaasti ja sitähän varten se on hommattu... :)[/QUOTE]
nää uusimmat puhelimet on sellaisia miilä päsee nettiin, pojlla prepaid-liittymät ja nettiin menevät vain kotona, käyttävät meidn omaa langatonta nii ei se maksa mitän. Muuala ei nettiin mennä, koska se maksaa. ja mun lapset on jo 11 ja 12 ( kohta 13) ja 17v joten sen ikäiset ehkä voi olla netissäkin.
ja meillä pojat pelaavat myös pleikkarila ja wiillä

Samasta syystä josta rajoitan karkinsyöntiä ja valvomista. Meillä lapset 7v ja 5v,vanhempi istuisi vaikka aamusta iltaan tietokoneella tai pleikkariohjain kädessä jos ei vedettäisi selkeitä rajoja. Tunti päivässä peliaikaa,telkkarista saa katsoa lemppariohjelmat mutta ei meillä koko ajan pyöri taustalla joku maikkarin juniori suoltamassa kaikkea mahdollista shaibaa.

Mielummin ohjaan lapset pihalle tai vaikka leipomaan jos on tylsää.

Meillä on pieniä lapsia vasta, mutta silti telkkari on kiinni kun sitä ei katsota. Ja sitä ei todellakaan katsota samalla, kun syödään! No, telkkari onkin yläkerrassa ja ruokailu tapahtuu alhaalla. Inhoan sitä, että taustahäly tulee mainoksista, turhanpäiväisestä ohjelmasta (ja se ei-turhanpäiväinen ohjelma taas on sellaista, mitä haluaa kuulla mutta mikä ei kyllä noiden pienten kanssa aina onnistu).

Minä rajoitan jopa tuon kohta neljävuotiaan tv:n katselua. Saa katsella kahtena aamuna lastenohjelmia, iltaisin ei varmaan ikinä olla tv:n lähellä Pikku Kakkosen aikaan, että ei tarvitse siitä huolehtia. Tulevaisuudessa rajoitan myös sitä pelaamista, koska kuten joku tässä ketjussa sanoi, käsillään pitää osata tehdä muutakin kuin hakata ohjainta tai näppäimistöä. Lukeminen, ulkoilu, harrastukset jne. saa luvan täyttää lasteni elämää enemmän kuin pelit, vaikka niissäkin voi olla opettavaisia joukossa.

[QUOTE="Jenis";27935383]Eli kellä tässä nyt sitten on ne liian tiukat rajat? Onko toi yleinen 2h suositus sun mielestä liian tiukka? Mitä kamalaa niille lapsille tapahtuu, jos ne ei saa istua telkkarin ääressä yli 2h per päivä? Anteeks kauheasti jos tää on "jankkaamista", mutta ei toi sun pointti nyt oikein selvästi tuu esille. Kaikki on tiukkiksia paitsi sinä, sekö se sun pointti on? :D

Musta toi 2h on itseasiassa aika pirun paljon, jos ajatellaan että alakoululainen tai päiväkoti-ikäinen tulee kotiin siinä neljän-viiden maissa. Jos vaikka kasin maissa aletaan iltapuuhiin, niin siinähän on peräti 4-5h aikaa perheen kesken. Ja tästä ajasta pitäisi sitten yli puolet käyttää telkkarin edessä, vai?[/QUOTE]

Ei siinä. Minäkin rakastan lasteni kanssa kaikenlaista puuhailua ja kasvattamista, ei meillä tosiaankaan televisio tai tietsikka ja pelit ole lapsenvahteina. Ihan itse me niitä lapsia vahditaan ja tykätään kasvattaa... :) sanontaan nyt vielä näin, ettemme anna väärää kuvaa itsestämme.

Pointti oli siis se, etten pidä sellaisista kamalan tiukista kasvattajista jotka asettaa hirmuiset rajat tolle hommalle. Mulla särkee päähän sellanen ja en usko että se on lapsillekkaan täysin hyväksi.

Ja sitten vastaus tohon sun viimeseen kappaleeseen, jos teillä toimii homma noin, niin tuohon aikaan suhteutettuna 2h vetäsee ihan sopivan kokosen siivun sitä telkkari aikaakin :P

Mut niinku yleisesti tällä keskustelulla meinasin sitä, et vaikka ois aikaa enemmänkin katsoa televisiota tai pelata ja lapset ois muut jutut jo tehny, niin sitten kun ei saa noitakaan enää tehdä, niin väännetään lapsille väkisin tylsää, eikä pyritä edes asioista joustamaan koskaan, koska ollaan niin tiukkoja..

Meillä saa pelata 7-vuotias puoli tuntia päivässä kotona. Rajoitus on laitettu ennaltaehkäisevästi koska suvussa on paljon alkoholi- ja peliriippuvuutta ja pelkäämme että poika on perinyt saman luonteenlaadun.

Sepä on jo näitä 5-6v jotka hoidossa jo valittaa ettei oo mitää tekemistä ja on tylsää kun ei saa tuoda pelilaitteita hoitoon...Tylsää pitää olla myös eikä omaa aivojen käyttöä tule turruttaa peleillä.

mutta kai sen oppii vähemmälläkin työllä? :)

tai sitten enemmällä...

riippuu varmaan lapsen persoonasta, kuinka kovasti rupeaa pistämään hanttiin, jos ei saa heti sitä haluamaansa

[QUOTE="vieras";27935341]Mulla rupee menee hermo tohon sun kaiveluun ja jatkuvaan näsäviisasteluun.

Täytyy valita armottomasti vain ne jotkut mitkä riittää tuohon aikarajaan ja yli sen ei saa mennä?[/QUOTE]

Meillä nää "armottomat rajoitukset" on sitä että ollaan sovittu kauanko päivässä pelataan ja lapset ovan sinut sen asian kanssa. Ei meillä tapella ja väännetä kättä joka päivä että saako istua kolme tuntia koneella vai ei. Ihan sama asia kuin karkkipäivä,me ollaan sovittu se lauantaiksi eikä kukaan tähän mennessä ole vetänyt mitään itkupotkuraivareita keskellä viikkoa kun se mättöässäkaks-pussi jää kauppaan. Kun sovitaan selvät säännöt ja niitä noudatetaan niin mun mielestä lapset voi olla ihan yhtä iloisia ja hyvinvoivia kuin silloinkin jos makaavat töllön edessä koko hereilläoloaikansa.

[QUOTE="vieras";27935291]Sitten saatan sanoa että ulkoilun jälkeen voi jatkaa pelaamista. :)

So simple.[/QUOTE]

Teillä toimitaan noin, mutta ymmärsin että tässä kysyttiin miksi käyttää aikarajoitusta. Meillä se on tosiaan se tunti no vapaapäivänä ehkä toinenkin siksi että aikaa menee niin paljon muuhunkin kivaan. Tykätään iltaisin sitten yhdessä syödä iltapala kiireettä, saunoo ja muuten vaan touhuta yhdessä.

[QUOTE="vieras";27935250]ja jos mä en tekisi edes sitä, niin eikös meillä sillon elettäs aika lasten ehdoilla ja vapaana kuin heinäpellossa?

Emmä tiedä olisko kuule sekään noiden lasten kannalta ihan hyvä.

Viimesessä kirjoittamassa lauseessasi se hyvä juttu korostuukin. :)[/QUOTE]

Niin mutta selkeästihän ei teidän tyyli kuitenkaan pure koska joudutte puuttumaan lasten pelaamiseen ja ruutuaikaan. Eli teillä on motiivi/pyrkimys/tarve joskus sitä jotenkin vähentää. Miksi muilla olisi motiivina joku säätö tms. jos teidän motiivi on sitten kuitenkin se lasten hyvinvointi? Ero on vain se että teidän raja lasten hyvinvoinnillle on korkeampi kuin muilla.