mihinn pitää ottaa yhteyttä että saa tutkimuksiin lapsen? ylivilkkauden takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Ehkä se perhetyöntekijä osaisi hyvällä "tuurilla" kuitenkin antaa jotain vinkkejä arkeen. Miten pojalla voi opettaa asioita jne. Ainakin hän näkisi, ettei kotona ole vikaa ja voisi todistaa sen. Erityislapsen vanhempana joutuu keitetyksi monissa liemissä. Sellainen tämä yhteiskunta vaan on.

tarkoittaa siis sitä, että jos lapsi ei täytä jotain normistoa, lapsi on erityislapsi ja siihen taas syy ja vika on aina, tottakai, vanhemmissa, kotioloissa, kasvatuksessa? vai?

Minä ymmärsin, ettei ap tarvitse mitään tukea tai vinkkejä lapsen kanssa toimimiseen, vaan hän pärjää ja selviää hankalista tilanteista kotona lapsen kanssa, ja ongelma on siinä, ettei päiväkodin kouluteutut naiset ja äidit selviä lapsen kanssa päiväkodissa. Että ap jaksaa ja pärjää kotona lapsen kanssa, päiväkodissa henkilökunta ei. ??

jos syy perhetyöntekjän vastaanottamiseen tai lastensuojelun vastaanottamiseen on se, että tämä viranomaistaho tulee kotiin tarkistamaan että kotona on kaikki hyvin ja sitten raportoi tämän vapauttavan tuomion päiväkotiin... yhteiskunta on sairas, sanon minä. Että tarvitaan lastensuojelun työnteijä kotiin tarkistamaa, että perhe ja koti on tavallinen ja normaali? Miksi eivät samantien tarkista kaikkia koteja! Löytyisi sitte ne, joissa asiat todellakaan eivät ole hyvällä tolalla!

En viitsi edes lukea tuota tekstiäsi alkua pidemmälle sen sävyn takia, mutta siihen alkuun vastaan, että kyllä. Lapsi on erityislapsi, jos on kerran ylivilkas, niin kuin ap muistaakseni monestikin totesi. Ja missään kohtaa en edes arvaillut, että vanhemmissa voisi olla vikaa. Elä lue muuta, kuin mitä on kirjoitettu.

Luepa sinäkin sitten, ettei siellä ap tarvitse jaksamiselle apuja eikä tukea eikä vinkkejä, vaan päiväkoti.

Ymmärrän kyllä, mutta vinkkejä ei tarvitse vain aikuiset. Vaan myös ja ennen kaikkea ne lapset. Lapsi tarvitsee sitä apua, eihän se käsittääkseni äiti ollut joka ei siellä päiväkodissa selviä. Varmasti lapsi tarvitsee "vinkkejä" miten selviytyä, vaikka äiti ei tarvitsisikaan. Mutta perhetyöntekijä ei välttämättä/varmastikaan osaa niitä lapselle antaa, eikä ole oikea henkilö oikeassa paikassa siihen. Hyvällä tuurilla taas voisi osatakin antaa jotain apua. Itse punnitsisin hyvin tarkkaan onko siitä lapselle hyötyä kokonaistilannetta ajatellen.

siis ongelma käytös on ollut koko ajan siitä kun liikkeelle lähti, mutte edellisessä ryhmässä ei ollut ongelmia hoitajien taholta=pojan käytös pysyi parempana.

joo niinkun eräs tuolla kertookin minä kyllä tiedän että jokaisesta normaalistakin asiasta saa ls ihminen väännettyä asian niin että vikaa löytyy. no kukaanhan ei ole täydellinen

perhetyöntekijä ei välttämättä/varmastikaan osaa niitä lapselle antaa, eikä ole oikea henkilö oikeassa paikassa siihen. Hyvällä tuurilla taas voisi osatakin antaa jotain apua. Itse punnitsisin hyvin tarkkaan onko siitä lapselle hyötyä kokonaistilannetta ajatellen.

Jeps. Hyvällä tuurilla perhetyöntekijä voi olla henkilö, jolla on kokemusta ylivilkkaan lapse kanssa toimimisesta ja auttaa - lasta?! vaikkei se kuulu perhetyöntekijän toimenkuvaan eikä koulutukseen!

Huonommalla tuurilla perhet.tekijä ei tämmöisistä' mitään tiedä ja .. niin, mitä sitten?
Kukin tavalaa, minä en ainakaan -tällä kokemúksellani- moista riskiä ottaisi enkä suosittele sitä kellekään muullekaan.

No se perhetyöntekijä on se 1. askel. Kun hän toteaa, että juu, selvä juttu, vika ei ole kenenkään kuyvyistä hoitaa asioista, vaan lapsen luonteesta, hän ohjaa eteenpäin.
Tosin mä en tiedä ketä se palvelee, että tutkitaan, ennemmin pitäis etsiä keinoja arjen ongelmiin, oli diagnoosia tai ei.

perhetyöntekijä ei välttämättä/varmastikaan osaa niitä lapselle antaa, eikä ole oikea henkilö oikeassa paikassa siihen. Hyvällä tuurilla taas voisi osatakin antaa jotain apua. Itse punnitsisin hyvin tarkkaan onko siitä lapselle hyötyä kokonaistilannetta ajatellen.

Jeps. Hyvällä tuurilla perhetyöntekijä voi olla henkilö, jolla on kokemusta ylivilkkaan lapse kanssa toimimisesta ja auttaa - lasta?! vaikkei se kuulu perhetyöntekijän toimenkuvaan eikä koulutukseen!

Huonommalla tuurilla perhet.tekijä ei tämmöisistä' mitään tiedä ja .. niin, mitä sitten?
Kukin tavalaa, minä en ainakaan -tällä kokemúksellani- moista riskiä ottaisi enkä suosittele sitä kellekään muullekaan.

Olen samaa mieltä. Tavallaan tuo voi olla myös iso riski, mutta joskus riskin otto voi olla kuitenkin muuta vaihtoehtoa parempi. Käsitin, että pk. voi muuten tehdä lastensuojeluilmoituksen? Tähän joutuu ap.kin varmasti vielä lukemattomat kerrat. Eli tekemään valinnan huonoista ja ihan vääränlaisista vaihtoehdoista. Aina ei oikeanlaisia ole saatavilla. Ikävää, mutta näin se usein on.

Syy että lapsen kanssa on ongelmia nykyisessä päviäkodissa, voi johtua yksinkertaisesti siitä, että hän on nyt vanhempi kuin aikaisemmassa päiväkodissa, jolloin käytöskin voi muuttua. En oikein ymmärrä, että jos kerran jo jonotat tutkimuksiin, niin mikä vaiva on tavata perhetyöntekijä jos pk kerta sitä ehdottaa? Jos kerta kotioloissa ei mikään mätä, luulisi että olisi ok rupatella perhetyöntekijän kanssa. Ja lastensuojelun resurssit ei kyllä riitä huvikseen "kyttämään" perheitä, jos eivät oikeasti koe, että on tarve.

En tiedä miten ap;n lapsen päiväkodissa on mutta meillä siis työpaikallani on ihan oma perhetyöntekijä joka ei liity millään tavalla sosiaalitoineen taikka lastensuojeluun. Vaan on auttamassa perheitä työntekijöitä neuvomassa mistä saisi mitäkin apuja jos tarvitaan.

Ja mitä lastensuojeluun joku kirjoitti että ei kannata päästää kotiin tai jotain...
Niin miksi ei ?
Minulla henk.kohtaisesti ei ole ollut ongelmia ko tahon kanssa vaikka olenkin myöntännyt olleeni väsynnyt ja huutannut lapselleni. Ja myös myöntännyt rehelliseti sen että en pärjää lapseni kanssa.
Olen myös kutsunnut ko ihmiset meille katsomaan 24/7 millaista elämämme on ja mitä täällä teemme. Suoraankin olen sanonnut jos tuntuu siltä että ei mene sinne suunnalle asiat oikeen ymmärrykseen.
Ja kyllä lapset ovat ja asuvat kotona edelleen.

Yhteistyössä