Mikä auttaa kurkkukipuun?? SATTUU niin pirun perkuleesti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CrystalBlue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mul on jo viidettä päivää kurkku kipeä, mutta valkoisia peitteitä ei ole näkynyt.. sattuu vaan niin perhanasti eikä mitkää bafucinit tai strepsilsirt auta YHTÄÄN... lääkäri vaan sano et se on vaan pelkää flunssan aiheuttamaa kurkkukipua, mut hei siis 5 päiivää jo...auttakaa jokuu.. :(

en oo käyny..

tää alko pari päivää sitten.. eka oli vähän vaan kipee..eilen sitten enemmän ja tänään todella kipee.. kattelen varmaan huomiseen jos ei helpota niin sitten varmaan vis mennä?

Täällä ihan samanlaiset oireet, paitsi tuossa vaiheessa mulle nousi kuume jota kesti vuorokauden verran. Kuume laski mutta kipu jäi. Nyt on jo vähän helpompi olla. Mulla alko ekan kerran tuntuu kurkussa ~viikko sitten..

Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän;22028123:
Täällä ihan samanlaiset oireet, paitsi tuossa vaiheessa mulle nousi kuume jota kesti vuorokauden verran. Kuume laski mutta kipu jäi. Nyt on jo vähän helpompi olla. Mulla alko ekan kerran tuntuu kurkussa ~viikko sitten..

mulla alko torstaina. pari päivää elin pelkällä nesteellä kun nieleminen sattu ihan järettömästi. viikonloppuna oli kuumetta 39. ja ihan järjetön päänsärky.

nyt nuha, kurkku edelleen hieman kipeä. päänsärky pysyy poissa särkylääkkeillä. aamut kauheimpia kun hirveä päänsärky

Suolavesi on aivan hirveää, ehkä auttaa mutta oksentaa heti käytön jälkeen :) pakko on ku muuten en saa nieltyä enkä nukuttua. Onko totta että kylmä auttaa enemmän kuin kuuma :O

Mullakin tänään kurkku kipeeks tullut, mutta luin aikasempia kommentteija ja kun ei täällä oo ikinä kukaan tajunnut trepsellejä ja muita ostaa niin päätän kokeilla kotikonsteja eli suolavettä ja kurlausta ! Hyi kuulostaa pahalta mutta kaipa tuo auttaa ees joksikin aikaa...

minulla oli tuossa joku aika sitten angiina, sattui niin että itketti. tulehdusvaiheessa ei saa juoda kuumaa koska se pahentaa tulehduksen kipua, join kylmää vettä silloin kun pystyi nielemään, imeskelin jääpaloja ja syväkurkutin mehujääpuikkoa, niin että sai oikein painettua sitä jäätä niihin tulehtuneisiin nielurisoihin, aah. sittenkun antibiootit olivat vaikuttaneet mutta kurkku oli yhävereslihalla auttoi lämmin vesi, tee kirveli.

Zyx-nimisiä reseptivapaita imeskelytabletteja suositteli apteekin myyjä ja olen jo muutamassa flunssassa todennut niiden toimivan hyvin. Tuntuu, että paremmin toimivat kuin Bafucinit tai Strepsilsit. Annostus on 1 tbl kolmesti vuorokaudessa, eli kovin usein ei saa ottaa, mutta toisaalta kipu pyysyykin yleensä useamman tunnin poissa. Tabletti on melko iso kokoinen. Se kannattaa asetella kielen perälle, niin puudutus osuisi mahdollisimman perälle nieluun.
Näitä yleensä suosittelen potilailleni, sillä olen tehokkaiksi itse todennut. Tosin angiinaa en ole sairastanut hiljan, joten en tiedä tehoaako kuinka hyvin todella kovaan kurkkukipuun.
Astmaatikot, jotka yliherkkiä NSAID-lääkkeille (esim buranasta saavat hengenahdistusta), tämä lääke voi myös tehdä saman reaktion, eli heille ei Zyxiä suositella. (Itse olen astmaatikko, mutta minulle Buranat käy, joten käy myös Zyx.)
Ja kurkkukivussa hyvä muistaa: jos oire voimakas ja kumetta, mahdollisesti myös peitteiä nielurisoissa, käykää pyytämässä lähete nieluviljelyyn. Angiinalle on tyypillistä oireiden nopea alku, kurkkukipu, kuume (yli 38 °C), nielurisojen valkoiset pilkut tai katteet, leuanalaiset aristavat ja turvonneet imusolmukkeet sekä päänsärky ja etenkin lapsilla vatsakipu, pahoinvointi ja oksentelu. Angiina eli streptokokki-bakteerin aiheuttama nielutulehdus tulee hoitaa antibiooteilla. Antibioottihoito vähentää jälkitauteja, joita voivat olla kurkkupaise, korvatulehdus, poskiontelotulehdus tai harvinaisempina reumakuume tai munuaiskerästulehdus.

Virukset aiheuttavat kuitenkin valtaosan kurkkukivuista. Ne aiheuttavat myös korkeakuumeisia tauteja, joissa potilaalla on ihottumaa ja nielussa peitteet. (A-ryhmän streptokokki aiheuttaa 5–20 %, epidemioissa ad 40 % tonsilliiteista.) Viruksen aiheuttamaan nielutulehdukseen viittaavat yskä, nuha, silmien sidekalvotulehdus, käheys, ripuli ja virustaudeille tyypilliset ihottumat. (Lähteenä käytin Käypä hoito- suositusta sekä lääkärin käsikirjan tietoja sekä Zyxin tuoteselostetta.)

Eli suomeksi: jos kurkkukipu on hallitseva oire ja lisäksi kuumetta, voi hyvinkin kyseessä olla angiina ja asia kannattaa varmistaa labrassa nieluviljelyllä. Jos taas kurkkukipuun liittyy muitakin perinteisiä oireita kuten yskää ja nuhaa eikä kurkkuoire ole aivan niin sietämättömän hallitseva, todennäköisimmin on kyseessä tavallinen virusflunssa, joka hoituu levolla.