Zyx-nimisiä reseptivapaita imeskelytabletteja suositteli apteekin myyjä ja olen jo muutamassa flunssassa todennut niiden toimivan hyvin. Tuntuu, että paremmin toimivat kuin Bafucinit tai Strepsilsit. Annostus on 1 tbl kolmesti vuorokaudessa, eli kovin usein ei saa ottaa, mutta toisaalta kipu pyysyykin yleensä useamman tunnin poissa. Tabletti on melko iso kokoinen. Se kannattaa asetella kielen perälle, niin puudutus osuisi mahdollisimman perälle nieluun.
Näitä yleensä suosittelen potilailleni, sillä olen tehokkaiksi itse todennut. Tosin angiinaa en ole sairastanut hiljan, joten en tiedä tehoaako kuinka hyvin todella kovaan kurkkukipuun.
Astmaatikot, jotka yliherkkiä NSAID-lääkkeille (esim buranasta saavat hengenahdistusta), tämä lääke voi myös tehdä saman reaktion, eli heille ei Zyxiä suositella. (Itse olen astmaatikko, mutta minulle Buranat käy, joten käy myös Zyx.)
Ja kurkkukivussa hyvä muistaa: jos oire voimakas ja kumetta, mahdollisesti myös peitteiä nielurisoissa, käykää pyytämässä lähete nieluviljelyyn. Angiinalle on tyypillistä oireiden nopea alku, kurkkukipu, kuume (yli 38 °C), nielurisojen valkoiset pilkut tai katteet, leuanalaiset aristavat ja turvonneet imusolmukkeet sekä päänsärky ja etenkin lapsilla vatsakipu, pahoinvointi ja oksentelu. Angiina eli streptokokki-bakteerin aiheuttama nielutulehdus tulee hoitaa antibiooteilla. Antibioottihoito vähentää jälkitauteja, joita voivat olla kurkkupaise, korvatulehdus, poskiontelotulehdus tai harvinaisempina reumakuume tai munuaiskerästulehdus.
Virukset aiheuttavat kuitenkin valtaosan kurkkukivuista. Ne aiheuttavat myös korkeakuumeisia tauteja, joissa potilaalla on ihottumaa ja nielussa peitteet. (A-ryhmän streptokokki aiheuttaa 520 %, epidemioissa ad 40 % tonsilliiteista.) Viruksen aiheuttamaan nielutulehdukseen viittaavat yskä, nuha, silmien sidekalvotulehdus, käheys, ripuli ja virustaudeille tyypilliset ihottumat. (Lähteenä käytin Käypä hoito- suositusta sekä lääkärin käsikirjan tietoja sekä Zyxin tuoteselostetta.)
Eli suomeksi: jos kurkkukipu on hallitseva oire ja lisäksi kuumetta, voi hyvinkin kyseessä olla angiina ja asia kannattaa varmistaa labrassa nieluviljelyllä. Jos taas kurkkukipuun liittyy muitakin perinteisiä oireita kuten yskää ja nuhaa eikä kurkkuoire ole aivan niin sietämättömän hallitseva, todennäköisimmin on kyseessä tavallinen virusflunssa, joka hoituu levolla.