Mikä avuksi äidin holtittomaan rahankäyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä tehdä, kun leskiäitini ei ymmärrä rahankäyttöä? Tekee hankintoja, joihin hänellä ei olisi lainkaan varaa. Osti noin 6000 euron auton vaikka vanha auto oli tosi hyvä ja toimiva. Auton hän osti perikunnan omaisuuden myymisestä saaduilla rahoilla, joista hän käytti kaiken (n. 10 000 euroa). Me lapset emme vaatineet osaamme, koska sovimme äidin kanssa niin reilusti, että hän maksaa tuolla rahalla lainansa pois (hänellä on lainaa noin 5000 euroa) ja luovumme omasta osuudestamme rahaan. Eipä maksanut.

Minä "joudun" antamaan rahaa hänelle, kun hänen rahansa joka kuukausi on mennyt (eläke käytetty). Olen itsekin työtön tällä hetkellä. Äitini on eläkkeellä.

Ei minua tietysti kukaan pakota antamaan hänelle rahaa, mutta kun olen niin hyväsydäminen, että en tahdo, että äitini laskut joutuisivat ulosottoon ja hän näkisi nälkää. Sisareni on pessyt kätensä asiasta eikä ole tekemisissä kuin muutaman kerran vuodessa. Peli ei tunnu lainkaan reilulta.

Olen sanonut äidilleni, että koeta säästää ja älä käytä kaikkia rahojasi, mutta ei tunnu menevän jakeluun. Saanko asetettua äidilleni lainanottokiellon? Hänellä oli alun perin neljä lainaa, mutta yhden on saanut maksettua pois ja nyt on vielä kaksi jäljellä ja yhden minä sain peruutettua marssimalla äitini kanssa pankkiin.

Haluaisin elää omaakin elämääni, minullakin olisi tulevaisuudessa omia haaveita, mutta mistä revin rahat, kun rahojani menee äitiinikin ja olen työtön lukuisista hakemuksista ja työnhausta huolimatta?

Tilanne stressaa minua todella paljon ja olen hyvin surullinen. Minusta tuntuu, että tämä ostelu ja rahankäyttö alkoi melko pian miehen kuoleman jälkeen eikä loppua näy. Kuolema oli tosi kova paikka ja tuli täytenä yllätyksenä.

Joka kuukausi tilin saldo menee nollaan, kun kaikki rahat on käytetty. Eläkepäivänä hän lähtee kaupungille ja siitä se raha hiljalleen sitten hupenee ja minä elätän sitten koko loppukuukauden, kun rahat loppuvat. Olen antanut hänelle rahaa aikaisemmin useita tuhansia euroja, maksanut hänen laskujaan ja lääkärikäyntejä, lääkkeitä jne. Tuskin saan niitä koskaan takaisin tai edes osaa. En minä kaikkea vaatisikaan, mutta jos tämä meno jatkuu niin kohta ei ole enää minullakaan paljoa rahaa.

"Ei minua tietysti kukaan pakota antamaan hänelle rahaa, mutta kun olen niin hyväsydäminen, että en tahdo, että äitini laskut joutuisivat ulosottoon ja hän näkisi nälkää. Sisareni on pessyt kätensä asiasta eikä ole tekemisissä kuin muutaman kerran vuodessa. Peli ei tunnu lainkaan reilulta."

Suomessa ei kukaan näe nälkää, ja voisi pieni nälkäkuuri tehdä ihan hyvääkin. Vaikka onkin ilmiselvää, että jostakin psyykkisestä ongelmastahan tuo toiminta johtuu, niin ei liene sinun tehtäväsi pilata omaakin elämääsi. Vaaditte perinnönjakoa saman tien, ja äitisi korvatkoon omasta omaisuudestaan (jos sitä vähääkään on) teille sen, mitä on osuuksianne hassannut.

Yhteistyössä