Mikä avuksi, kun 6 kk paastoaa päivät ja tankkaa yöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yösyöpön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yösyöpön äiti

Vieras
Miellä on siis 6,5 kk ikäinen vauva, joka on ruvennut tankkaamaan maitoa öisin monta kertaa eikä halua sitä juurikaan päivisin ja tissit pakkautuvat. Aiemmin yöt ovat menneet vaihtelevasti 1-3 syötöllä ja yövieroitus on ollut mielessä, kunhan syö tarpeeksi kiinteitä ruokia.

Kiinteitä vauva on syönyt kuukauden, nykyään 4-5 ateriaa päivässä. Kiinteät uppoavat vaihtelevasti. Menekki ei riipu siitä, mitä on tarjolla, vaan jostain muusta, en tiedä mistä.

Voiko tämä olla joku vaihe joka menee ohi itsestään? Ei vain malta syödä ja sitten öisin on nälkä. Minun on vaikea rauhoittaa imetyshetkeä, kun uhmaikäinen esikoinen saa imetyksestä välillä mustasukkaisuuskohtauksia tai tekee muuten vain kiusaa tai sitten vaan leikkii vähän äänekkäämmin, niin vauva katselee isompaansa eikä keskity. Jos yritän mennä "piiloon" syöttämään, esikoinen saa raivarin.

Miten voi aloittaa unikoulua, kun vauva ei syö päivisin? Yövieroitushan tässä ekaksi tulee mieleen.

Mikä siis avuksi? Kiitoksia vastauksista.

Mulla on molempien lapsien kohdalla käynyt samoin, eli siinä 6kk jälkeen on tullut päivisin imettämisestä ihan mahdotonta ja yöllä sitten pitäs olla maitoa tarjolla tunnin välein...

Mun ratkasu oli jättää imetys kokonaan, pumppasin maitoa sen verran mitä jaksoin ja sitten siirryttiin pikkuhiljaa tutteliin... Mä en jaksanut enää siinä vaiheessa aloittaa tota heräämisrumbaa ja kun siirryttiin pulloon niin yöheräily loppu kun seinään...

miten paastoaa päivät, jos syö 4-5 ateriaa? etkö päivällä anna maitoa? pumppaa sitä maitos ja anna ruoan kanssa.. pienennä aterioita että saisit sen maitomäärän meneen päivällä. 6kk pärjää jo ilman maitoa yöllä..jos vaan siltä tuntuu.
ite lopetin yhdelle lapsista tasan 6kk maidon, annoin vettä, 2 yötä meni ku tajus jujun.
viimesin lopetti ite yösyömiset 2,5kk ikäsenä, nyt täyttää 6kk ja syö puuro+maito 150ml,kasvis puoli prk+120ml maitoa,1/2 hedelmä+100-140ml maitoa,liha 1/2prk+120mlmaitoa,puuro+140-160ml maitoa..

Imetä ennen ruokaa?
Vähennä kiinteiden määrää tai vaihda välipala maitoon?
Pienimuotoinen unikoulu, esim. klo 4 asti ilman tissiä tai miten sitten teille sopiikin?

meillä on tehty ihan kylmän rauhallisesti unikoulu ton ikäsille... huutaa pari yötä ja äipän sydäntä raastaa, mutta sitten tulee uni ja maitoa ei enään kaivata yöllä...

helpottaa jos isä tekee unikoulun, ei haise sitten vauvan nenään se äidin oma tuoksu :)

Sillä lailla paastoaa, ettei juo maitoa kovin paljoa. Ok, "paastoaa" oli liioittelua. Kiinteitä menee puuroa maks. 0,5 dl + hedelmäsose sen kyytipojaksi ja lihakasvisaterioita 2-3 jääpalakuutiota kerralla. MOlempia 2 kertaa päivässä. Jos välipalan ehtii, saa vielä hedelmäsosetta. Ei siis kovin suuria annoksia.

Tuossa äsken jo kerroinkin, ettei huoli pulloa ollenkaan. Ja pumppaaminen ei minulta onnistu.

Voisiko tämä mennä itsestään ohi?

Esikoiselle dvd imetyksen ajaksi tai uusi, hieno "imetyslelu", jonka saa vain kun äiti imettää?
Näin imetyshetkistä tulee rauhallisempia ehkä. Liian useinkaan ei kannata tissiä tarjota, vaan silloin kun on oikeasti nälkä, jos siis vauva ei muutenkaan malttaisi keskittyä imettämiseen. Tai sitten tarjoat koko ajan, että menisi edes jotain.

Voi olla kausi. Voi olla, että maitomäärä jää pieneksi päivällä ja tankkaa yöllä. Voi olla, että tankkaa vain läheisyyttä yöllä. Voi olla, että oikeasti nälkä. Ei niistä pienistä tiedä, mikä niitä vaivaa.. :)

Mutta siis unikoulua pitämään, vaikka ei syö päivisin minusta tarpeeksi?

Imetän ennen kiinteää ateriaa, mutta niitä ei mene hirmu paljon, joten en tiedä, paljonko voi vähentää.

Anteeksi, teilaan kaikki teidän hyvä ehdotukset. :( Mietin sitten ehdotuksia ajan kanssa. Nyt yritän vain vastata pikaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja yösyöpön äiti;24714115:
Mutta siis unikoulua pitämään, vaikka ei syö päivisin minusta tarpeeksi?

Imetän ennen kiinteää ateriaa, mutta niitä ei mene hirmu paljon, joten en tiedä, paljonko voi vähentää.

Anteeksi, teilaan kaikki teidän hyvä ehdotukset. :( Mietin sitten ehdotuksia ajan kanssa. Nyt yritän vain vastata pikaisesti.

No sikäli se unikoulu tepsisi, että seuraavana päivänä ehkä maistuisi jo ruoka enemmän ja saisi tämän ruokarytmin käännettyä. TOSIN vauvanne on hyvin pieni vielä, mutta jotkut tekevät näin. Riippuu myös siitä, kuinka väsynyt olet ja kuinka jaksamisen äärirajoilla alat olla.

Ihan tuosta pumppaamisesta kommentoin.

Eli itselläni ei pumppaus onnistunut, ei vain herunut. Mutta käsin lypsämällä onnistui vallan mainiosti, oletko sitä kokeillut?

Ootko kokeillu niin päin että imetät kiinteän aterian jälkeen? Meillä vauvalla oli tossa iässä joskus niin nälkä ettei malttanu keskittyä imemiseen,sit kun sai ensin muuta ruokaa niin tissikin kelpas.

Miksei sulta onnistu pumppaaminen? Millasella pumpulla oot kokeillu,millasessa tilanteeessa? Ootko koittanu käsin lypsää? Jos ei pullo kelpaa niin voisit kokeilla nokkista tai ihan mukista hörppyyttämistä.

Kyllä minä vielä jaksan, mutta mies ei ehkä jaksa pitää unikoulua, kun käy töissä. Pari ylityövapaata on kyllä pitämättä, joten ehkä ne voisi käyttää unikouluun. Jotenkin tuntuu vaan pahalta pitää unikoulua noin pienelle, jos on oikeasti nälkä. En kyllä ole siitä täysin varma. Kun ei hän kerro. :)

Ja sitten jos en pidä unikoulua, tilanne jää päälle. Muna-ja-kana-ilmiö.

Olen kokeillut ensin rintaa, sitten kiinteitä ja toisin päin. Olen kokeillut myös tiheää ja harvaa imetystä. Parhaiten toimii ensi rinta, sitten kiinteät ja rinnan tarjoaminen melko harvoin, eli kun alaa jo pakkautua.

Aventin pumpulla olen kokeillut. Käsinkään ei toimi.

Meillä on ollut ainakin toisen lapsen kanssa tuollaista (ehkä molempien, en muista enää), kun kiinteitä alkoi 9 kk iässä mennä enemmän. Silloin toisen kanssa vain imetin muutaman kuukauden yöt läpensä ja sitten vasta unikoulutin, kun olin todella väsynyt. Toisen kanssa taisi mennä nopeammin ohi.

Meillä tämä mielestäni johtui juuri siitä, että maailma oli niin kiinnostava, ettei malttanut syödä. Imetin sitten jonkun aikaa esim. pimeässä huoneessa jne. Sitten totesin, että jos ei maistu, ei maistu. Ja että 9 kk tietää, haluaako maitoa vai ei. Imetin sitten enää n. 3-4 kertaa päivässä ja lapsi oli tyytyväinen. Sitten unikoulutin kevyesti.

Silmääni pistää tuo aterioiden liiallinen lukumäärä. Ei noin pienen tarvii vielä syödä kuin 2-3 kiinteää ateriaa päivässä maksimissaan.

Missä iässä sitten olisi hyvä olla 4 ateriaa? Minusta ateriat ovat kyllä aika pieniä, vaikka niitä on jo 4, joskus 5. Tänään lounas oli vain yksi jääpalakuutio, mutta yleensä 2-3.

Minustakin maito on vielä pääasiallinen ravinnon lähde, joten ehkä kiinteitä voisi ainakin hetkeksi vähentää. Mutta öisin tuo maitokin tosiaan maistuu.

Hei! Tämä on jo vanha keskustelu, mutta kokeilen, joskos olisitte vielä "linjoilla". Kuinka teidän kävi tämän asian kanssa? Meillä on nimittäin ihan samanlaista ja tässä itsekin pähkäilen vaihtoehtoja. :)

Yhteistyössä