Mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eipä taida auttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eipä taida auttaa

Vieras
Ois ongelma. No tässähän on nyt sitten pyritty toimimaan ohjeiden mukaan. On pidetty säästössä parin kk palkkaa vastaava summa ja on yritetty varautua yllätyksiin jne.

Kävi niin, että mies jäi työttömäksi ja ennen kuin liitosta alkoi mitään rahaa tulla, kun käsittelyajat on kanssa pitkiä, niin meillä ehti tapahtua vesivahinko (joo, vakuutukset on mutta niissä on omavastuu, ja uskokaa pois, on siinä muitakin kuluja kuin semmoset mitä vakuutus korvaa), 3 kodinkonetta hajosi ja sattui kaikkea muuta mitä ei ole vuosikausiin sattunut.

Kaikki säästöt meni, niin omat kuin lasten. Nyt on tilanne se että odotetaan seuraavaa tilipäivää kuin kuuta nousevaa, ja laskinn tuossa että seuraavan parin kk aikana meillä on laskuja 1500 euroa enemmän kuin tulot yhteensä.

Mun pää hajoo. Miestä ärsyttää kun mä itken illat ja valvon yöt. Mä en pysty vaan antaa olla. Asuntolainat on tauolla mutta silti odotettavia menoja on enemmän kuin tuloja. Mies on hakenu 8 paikkaan ja ei oikein voi työpaikaksi muuttua jos ei tule kutsua duuniin. Miehelle on ihan sama vaikka jouduttais myymään tää talo. Mulle ei todellakaan. Tää on lasten syntymäkoti ja me ollaan itse tätä laitettu. Eikä tämä siis ole mikään 200 000 lukaali, vaan pikkukaupungin laidalla, maksoi aikanaan 60 000 ja siitä ois puolet jäljellä. Lisäksi on autolainaa jäljellä 4000 euroa. Muita lainoja ei ole.

Mä irtisanoin jo vakuutuksiakin, sellasia mitä katsoin turhiksi, ja korotin omavastuuosuuksia niissä mitä pidettiin. Mä yritän pienentää kauppalaskua, mutta en enää tiedä mitä tehdä.

mä en usko mihinkään pyramidihuijaushömppään. Ja jos ois joku rehellinen keino rikastua helposti, tai saada edes lisäansioita, niin kai kaikki niin tekisi. Mitä teen?

Mä oon oppinut mieheni ansiosta (ja 2kk karenssin jälkeen) karsimaan menot minimiin ja (yllätyin itsekin) säästöä tuli n. 500€/kk. Nyt säästetäänkin sitten "vauvakassaan" ja "asuntokassaan". Miehen motto on "Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot". Laske paljonko teillä mihinkin menee ja mieti mitkä menot on turhia. Meillä irtisanottiin molemmat kanavapaketit, suljettiin kiinteä netti (nyt on mobiililaajakaistat, kun tulee halvemmaksi), karsittiin puheluja, mä peruin kaikki lehtitilaukset, lopetettiin tupakanpoltto, tehdään isot määrät ruokaa kerralla, ei osteta vaatteita ym. ja nyt mä aion myydä kaikki ei-välttämättömät tavarat pois niin saa lisää rahaa.

Minun miehelläni on jatkuva kassavaje nurin menneen yritystoiminnan jäljiltä eli suurin osa palkasta menee velkojen maksuun. Työpaikka häneltä on mennyt alta n. joka toinen vuosi, kun on semmoisella alalla. Meille tuollainen tilanne on ihan normaali, että rahantulo loppuu mutta velat jäävät, joten enpä itkeskelisi moisen vuoksi. Ensin peruutetaan maksu-tv ja lehdet, nostetaan kulutusluotot tappiinsa, syödään pakastinta ja ruokakaappeja tyhjiksi, lainataan rahaa sukulaisilta, pistetään laskut aikajärjestykseen (siinä menee yleensä pari kuukautta ennen kuin alkavat uhata ulosotolla) ja jos mikään muu ei auttaisi, soitettaisiin ja sovittaisiin pidemmistä maksuajoista, mutta aina ollaan pärjätty muutenkin. Tärkeintä ettei ota pikavippejä vaan sellaista lainaa, jonka voi maksaa takaisin pidemmän ajan kuluessa.

Kadehdin ihmisiä, jotka elävät ns. normaalia elämää eli on säännölliset tulot ja velkaa jonka vastikkeena on jotakin (auto, asunto, kesämökki tms.), mutta itsepä olen mieheni valinnut, joten turha valittaa. Ärsyttää vaan joskus kun ihmiset ovat aivan paniikissa jostain muutamasta satasesta, kun keskivertoihminen selviää paljon suuremmastakin "konkurssista", jos pakko on.

Yhteistyössä