Mikä hittoi siinä on, ettei saada millään asuntolainaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jippii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta asunnon osto kyllä kannattaa aina, ihan turhaan maalailette kauhukuvia asuntojen hintojen romahduksesta. Samaa on toitotettu jo 15 vuotta eikä ole romahtanut.

Tulot on kyllä pienet, etenkin kun lapsia on noin monta. Onhan lapsista nyt muutakin kulua kuin ruoka joten rahaa heihinkin on varattava pankin laskelmissa.

Osuuspankki on kyllä tiukka, mutta toisaalta ihan hyvä asia niitten kannalta keillä siellä lainaa. Pankki on tosi vakavarainen kun luottotappioita ei kauheasti ole. Ja tekihän op-pohjola ihan loistotuloksen tammi-kesäkuussa, juuri tänään oli lehdessä juttua. Meillä myös op:ssa laina, alunperin noin 160 000. Omaa rahoitusta oli 25 000 euroa ja tulot 4000 euroa. Ei lapsia. Eikä tarvittu edes takaajaa.

Vain uhkarohkeat ottavat nyt asuntolainaa. Euroopan rahoituskriisi syvenee koko ajan.

Jossakin sitä asuakin pitää. Lama oli 90-luvullakin, niin nytkin, seuraava suuri lama tulee olemaan vielä meidän laina-aikanakin. Vain hullu vuokraa maksaa.

Meillä tulot nettona 3600 kun meen töihin, nyt oon hoitovapaalla ja tulot jotain 2400 eikä makseta kuin korot. Lainaa 180 000, mut vakuutena puolitoista asuntoa.

Katselin että aika pienet ruokamenot oot laskenut.... Kyllä meilläkin joskus tuohon päästään, mut pidemmällä juoksulla ei.... Meillä kk menot ennen lainan maksua on semmoista 1900 luokkaa (siis ihan kaikki ruoka, vakuutus, hoitomaksut, apteekki yms. ennen lainanmaksua) = tämä on yhtä kuin toisen tulot. Toisen tuloista jää lainan maksu, semmoista 800-1000 niistä maksetaan ja loput jää "tuhlattavaksi". meitä 2+2.

apN teksti oli kuin suoraan meidän elämästä :D Älä lannistu, siirry pienemmän paikkakunnan pankkiin, niin johan onnistuu ;) Me haettiin 110t lainaa lähes samoilla tuloilla suht suuren paikkakunnan pankeista. Hattu kourassa kierrettiin niin OpT, Nordeat ja Sampotkin. No luck.

Siirryttiin sitten läheiseen, pienemmän kaupungin Op:hen, ja kas kummaa, myönsivät 120t lainan!
Nyt ollaan 2v maksettu ja kaikki hyvin!!

Rohkeesti vaan, pienemmät pankit myöntävät helpommin lainaa kuin suurten kaupunkien pankit.

Onnea!

[QUOTE="jippii";24329943]Tulot 2800e, sis. miehen nettotulot 1700e ja mun khh 470e, lapsilisä 352 sekä elatusavun 275e.
Menot meillä on kk noin. 1600e ja säästössä noin. 2000e. Ruokaan menee 400e, vuokraan 600, autoon 200, puhelin ja netti 75e, op.lainan lyhennys 100e, vakuutukset 40e,pienet vaatemenot n.60e.

Silti pankissa väittävät, ettei viisihenkinen perhe voi noilla tuloilla saada 110 00e lainaa.
Olen palaamassa töihin vuoden päästä, jolloin tulot nousee n. tonnilla. Mutta sitten tulee tietysti lisää menoja, kuten pkmaksut, bensan kulutus kasvaa...

Onkohan meidän pärstöissä jokin vialla...[/QUOTE]

heti saatte kun omat tulosi nousevat n. 2000-2300e kuukaudessa.

Pelivaraakin pitää taloudessa olla kuten hampaan katkeamisesta ja pesukoneen rikkimenemisestä jo huomaa. Omakotitaloa ei voi koskaan ostaa, jos ei saa samalla rahaa säästöön, koska jatkuvasti tulee jotakin remontoitavaa, joskus hyvinkin äkillisesti. Ette ole ajatellut nyt ihan loppuun asti.

Tuo ei ainakaan pidä paikkaansa, että pitäisi olla töissä saadakseen lainaa. Itse sain (olen yh) n. 130 000 € lainaa vanhempainvapaalla olessani. Säästöjä ei juurikaan ollut (en kyennyt riitelemään exän kanssa rahasta), vanhemmat takasivat n. 20 000 euroa. Vanhempainvapaan jälkeen olin vielä muutaman kuukauden hoitovapaalla jonka jälkeen aloitin työt jääden kuitenkin lähes kahdeksi vuodeksi osittaiselle hoitovapaalle eli sain vain n. 80 % täydestä palkasta. Minun kohdallani kyllä elatusavut huomioitiin tuloina, samoin lapsilisät. Käteen jää kuussa kaikkineen n. 3000 euroa ja ihan hyvin olen pärjännyt. Asuntolainaa ja korkoja maksan n. 700 euroa kuukaudessa ja sen lisäksi n. 100 euroa kuukaudessa opintolainaa. Kunhan alan tekemään töitä täysipäiväisesti ja saan opintolainat maksettua pois alta, korotan kuukausittaista lainan lyhennystä.

Mä en ymmärrä tuota logiikkaa, millä pankit myöntää noita lainoja. Koska tiedän perheitä, joissa molemmat käy töissä, eivät saa lainaa, perheitä, joissa mies käy töissä ja nainen tekee lapsia, isot talolainat, yh pätkätöissä saa lainan tuosta vaan... Väitän kyllä, että pankkikohtasia eroja ja osuuspankki nihkein myöntään lainoja.

Säästössä 2000 euroa ja haette tässä taloustilanteessa asuntolainaa? :D Anteeksi mutta on kai ne pankissa nauraneet teidät pihalle. Säästäkää edes 20000 euroa ja kokeilkaa sitten.

[QUOTE="vieras";24331670]Säästössä 2000 euroa ja haette tässä taloustilanteessa asuntolainaa? :D Anteeksi mutta on kai ne pankissa nauraneet teidät pihalle. Säästäkää edes 20000 euroa ja kokeilkaa sitten.[/QUOTE]

Ei meilläkään juuri säästöjä ole, noh, omaisuutta kyllä mutta ei heti rahaksi muutettavaa.

Mutta usein hakijoiden ammattikin vaikuttaa, onko hakija poliisi/sairaanhoitaja tms vaiko nokialla töissä/just yrityksen perustanut tms., eli kuinka varmaa työlisyys on. Oliko ap:lla työpaikka odottamassa?

Saako nykyään asuntolainaa ilman omia säästöjä? Eikö vähintään takaajat tarvii olla? Me säästettiin 19 000 € ja jälkeen otettiin 90 000 € laina omakotitaloon. Ei haluttu ketään vastuuseen, jos jostain syystä jotain lainanmaksun kanssa kävisi.

Meillä miehen nettotulot n. 1800e/kk, minä kotihoidontuella. Kokeiltiin hakea op:sta asuntolainaa, että paljonko tulisi. 120 000e oli lupaus. No, eipä tuolla summalla pk-seudulta löydetä väh. kolmiota, mutta olihan tuo summa silti paljon. Toisaalta, meillä menee nyt asumiskuluihin reilu tonni, en tiedä oliko sillä vaikutusta että maksamme jo nyt noin paljon "muualle".

[QUOTE="Xxxx";24330532]Jossakin sitä asuakin pitää. Lama oli 90-luvullakin, niin nytkin, seuraava suuri lama tulee olemaan vielä meidän laina-aikanakin. Vain hullu vuokraa maksaa.

Meillä tulot nettona 3600 kun meen töihin, nyt oon hoitovapaalla ja tulot jotain 2400 eikä makseta kuin korot. Lainaa 180 000, mut vakuutena puolitoista asuntoa.

Katselin että aika pienet ruokamenot oot laskenut.... Kyllä meilläkin joskus tuohon päästään, mut pidemmällä juoksulla ei.... Meillä kk menot ennen lainan maksua on semmoista 1900 luokkaa (siis ihan kaikki ruoka, vakuutus, hoitomaksut, apteekki yms. ennen lainanmaksua) = tämä on yhtä kuin toisen tulot. Toisen tuloista jää lainan maksu, semmoista 800-1000 niistä maksetaan ja loput jää "tuhlattavaksi". meitä 2+2.[/QUOTE]

Itse asun vuokralla ja sijoitan säästöni hajautetusti osakkeisiin. Mukavasti tulee rahaa, asunto on siihen verrattuna surkea sijoitus.

Me saimme juuri Nordeasta asuntolainan, vaikka olin ä-lomalla ja kerroin jääväni hoitovapaalle. Mulla on tosin vakituinen työpaikka ja meillä on mieheni kanssa pitkä asiakassuhde ko pankkiin. Saimme vielä vuoden verran lyhennysvapaata, kunnes menin töihin. Meillä tosin oli vakuutta entisen asunnon myymisestä.

[QUOTE="joo";24332426]Itse asun vuokralla ja sijoitan säästöni hajautetusti osakkeisiin. Mukavasti tulee rahaa, asunto on siihen verrattuna surkea sijoitus.[/QUOTE]

Maksat vuokraa .... siis annat sen rahan jollekulle toiselle? Maksat lainaa, saat siitä edes osan takaisin kun myyt asunnon. Tai joskus ei tarvitse maksaa enää muuta kuin ylläpitokulut..

op lienee pankeista tarkin, mutta on sitten myös luottotappiot pienimmästä päästä.
on myös lainanottajan etu ettei saa liian rankkaa lainaa.
itteä joskus hämmästytti ettei saanut visakorttiin kuin 1500 luottorajan vaikka tulo päälle 3000 ja säästöjä yli 100 000.
Mutta jostain kaavasta nuo tulee.

lainanotto kannattaa nyt jos on varma työpaikastaan.
jos korot nousee niin inflaatio nousee myös mikä syö lainaa pois.

Kuten 70 luvun lopulla korot oli korkeet mutta inflaatio kova...
vanhempien talo maksoi 75000 ja palkka jotain 3-4 per tunti...10 vuodessa inflaation ansiosta rahan arvo pieneni jolloin laina tavallaan kutistui koko ajan itsekseen kun palkka nousi koko ajan
laina edelleen sama ja palkka 15..laina siis meni 5 osaan

meillä tarvittiin takaaja vaikka miehen tulot n.3300/kk ja omani n.1500/kk, lisäksi oli käsirahaa n. 15000e silti piti anoppi pyytää takaajaksi! lainaa otettiin n.120 000e

Yhteistyössä