Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä siis oon ilman syytä pelännyt koiria pienestä pitäen. Ja nyt oma 2v on aivan ihannoinneena koiriin ja pelkoa ei ole. Mut en ole antanut lähestyä koiraa ketään ennen kuin on selvästi voinut. Ja tosiaan tohon naapurin asuntoon en suostunu ennemmin meneen ennenku se sakemanni oli toisessa tilassa. Kun se kerta omistajienkin mukaan on epävarma.
Se, että kieltää lasta koskemasta vieraaseen koiraan ei suinkaan tarkoita, että lapsi pitäisi opettaa pelkäämään koiria. Lapselle voi kertoa, jo 2 veellekin, että jokainen koira on erilainen ja siksi jokainen koira voi säikähtää erilaisia asioita. Pienelle lapselle voi myös sen jälkeen sanoa, että "eihän me haluta säikyttää kivaa koiraa, eihän?" Lapselle voi sen jälkeen kertoa, että koiran omistajatäti tai omistajasetä tietää, mistä sen koira tykkää ja mitä sen koira ehkä pelkää ja siksi meidän pitää kysyä omistajalta, saako sitä koiraa silittää. Fiksu koiranomistaja myös kertoo, jos silittäminen on ihan ok, mutta kertoo myös, jos koira ei esim tykkää, että sen häntään kosketaan.
Meillä muuten kävi ihan hiljattain pikaisesti kääntymässä eräs palstalainen pienten lastensa kanssa ja vaikka vieraat ja koira olivatkin olohuoneessa ja mä pari rappusta ylempänä, meidän "peto" ei ollut moksiskaan näistä vieraista lapsista. Oleellista meidän koiralle oli se, että mä olin kuitenkin siinä paikalla, koira näki, ettei mulla ole mitään hätää ja tiesi, että mä pidän myös huolen siitä, etteivät lapset ala koiraa turkistakaan kiskomaan. Noh, ne lapset eivät varmasti olisi alkaneetkaan, oikein kivan tuntuisia lapsia, mutta....hmmm.... miten sen nyt kuvailisi....koira aistii ilmapiirin ja lukee mun ilmeitäni ja eleitäni ja käyttäytyy sen mukaisesti.
Koira- ja koiranomistajakammoisille vielä lisään, että mun koirani ei ole koskaan lenkillä rähähtänyt yhdellekään lapselle. Sen ei tarvitse, koska jos lapsi ei tottele vanhempiaan tai lasta ei edes komenneta olemaan koskematta vieraaseen koiraan, minä rähähdän eikä koira. Jostain syystä yksikään lapsi ei ole rähähdykseni jälkeen tullut askeltakaan lähemmäksi.