Mikä ihme siinä on, ettei tajuta että liikunta on jopa tärkeämpää kuin ruokavalio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Monissa ketjuissa sanotaan kuinka joku on ihanan hoikka ja siten terve ihminen/kroppa. Siis vaikka hoikkuus olisi saanu kituuttamalla, nutraamalla tai muuten vaan kontrolloimalla syömistä. Voi myös röökata tupakkia keuhkot mustana, kunhan on hoikka. Silti on kovin ihanan terve? :/

Sitten kun joku on pullea BMI28-30, liikkuu kovaa säännöllisesti ja samalla syö rohkeasti kyttäämättä joka kaloria, niin se on aika ällö läski. Todella on riskiä siihen ja siihen sairauteen kun taas hoikkeliini (laihaläski) pysyy kuin itsestään terveenä?

Ei taida moni tajua mitä oikeasti tarkoittaa TERVEELLISET ELÄMÄN TAVAT?

Sitten taas jos puhutaan laihduttamisesta, niin ruokavaliolla on paljon suurempi merkitys kuin liikunnalla.

Useimmat naiset varmaan toivoo laihtuvansa, joten siksi ruokavalio korostuu puheissa.

Ai etteikö sitten voi olla?

Ihan yhtälailla voi olla kuin normaalipainoinen olla todella paskakuntoinen ja epäterve.

[QUOTE="joo";28119215]joka helvetin ketjussa että se 10-15kg ylipainoa opmaava ihminen voi olla tosi hyväsä kunnossa ym paskaa[/QUOTE]

Mä luulen, että nykyään ei haluta nähdä "vaivaa" ja siksi on helpompi karpata, nutrata tai muutoin kytätä ja punnita syömisiään. Mä en ymmärrä mihin on kadonnut normaali maalaisjärki syömisten ja liikunnan suhteen, kun loppupeleissä puntarin näyttämä luku ei kerro mitään ihmisen kunnosta ja voinnista.

[QUOTE="joo";28119215]joka helvetin ketjussa että se 10-15kg ylipainoa opmaava ihminen voi olla tosi hyväsä kunnossa ym paskaa[/QUOTE]

Minä olen normaalipainon ylärajalla, palstan mukaan varmasti todella läski. Innostuin liikunnasta vuosi sitten ja olen nyt hyvässä kunnossa, en huippukunnossa, mutta kympin juoksulenkkejä kertyy useampi viikossa. Aiemmin siis vain kävellyt koiran kanssa. Kyllä se liikunta on todella tärkeä tekijä, kun terveydestä aletaan puhua.

Tarkoitin, että esim. 1-2 kertaa viikossa kunnon hikiliikuntaa ja muuten lenkkeilyä yms. Onko sulle yllätys, että ihmisillä on erilainen taipumus kerätä ruoasta energia ja toiset mm. tykkää syödä muutakin kuin porkkanaa?

[QUOTE="joo";28119226]miten bmi 28-30 voi liikkua kovaa? jos joukosta otetan pois kehonrankentajat ym urheilijat.[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";28119227]Ai etteikö sitten voi olla?

Ihan yhtälailla voi olla kuin normaalipainoinen olla todella paskakuntoinen ja epäterve.[/QUOTE]

99% ei ole vaan ovat huonossa fyysisessa kunnossa..
ja kyllä laiha voi olla todella huonossa kunnossa, en ole vaan vielä koskaan nähnyt huonokuntoista laihaa kenen elämäntehtävä olisi selittää kuinka hyväsä kunnossa hän on.

No näin. Suuri osa naisista inhoaa hikoilua aiheuttavaa liikuntaa. Uskotellaan itselle että kävely on jees vaikka tosiasiassa kävely kuuluu vanhainkotiin.

[QUOTE="vieras";28119232]Mä luulen, että nykyään ei haluta nähdä "vaivaa" ja siksi on helpompi karpata, nutrata tai muutoin kytätä ja punnita syömisiään. Mä en ymmärrä mihin on kadonnut normaali maalaisjärki syömisten ja liikunnan suhteen, kun loppupeleissä puntarin näyttämä luku ei kerro mitään ihmisen kunnosta ja voinnista.[/QUOTE]

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 38 v;28119233:
Minä olen normaalipainon ylärajalla, palstan mukaan varmasti todella läski. Innostuin liikunnasta vuosi sitten ja olen nyt hyvässä kunnossa, en huippukunnossa, mutta kympin juoksulenkkejä kertyy useampi viikossa. Aiemmin siis vain kävellyt koiran kanssa. Kyllä se liikunta on todella tärkeä tekijä, kun terveydestä aletaan puhua.

Eihän tuokaan vielä tarkoita mitään. Hyvä kunto ei ole yhtä kuin pystyy juoksemaan 10km vaan se ratkaisee mihin aikaan sen 10km pystyy juoksemaan. Meneekö alle tunnissa? Ihmisiltä vääristyy kummasti tuo käsitys hyvästä kunnosta. Kaksi kertaa viikossa zumbailu ei tee vielä hyvää kuntoa, hyvä kun takaa edes peruskuntoa. En ymmärrä miksi kuvitellaan, että heti jos vähän jaksaa jalkaa nostaa tarkoittaa se, että on hyvässä kunnossa vaikka todellisuudessa sen pitäisi olla sitä mitä ihan jokainen jaksaa ja pystyä tekemään.

[QUOTE="Vieras";28119271]Uskotellaan itselle että kävely on jees vaikka tosiasiassa kävely kuuluu vanhainkotiin.[/QUOTE]

Mistäs kiven alta sinä itsesi löysit. Kävely on todella hyvä liikuntamuoto, jos ei vielä jaksa vielä juosta tai jalat/muut paikat eivät kestä juoksemista. Kävely on muutakin kuin 1 km kauppareissulla matelua. Kokeile joskus, yllätyt miten reippaalla kävelyllä saa sykkeen nousemaan.

Kävely on myös olympialaji.

Laihduttamisessa ruokavalion merkitys on 80 %, liikunnan rooli noin 20 %. Silti jo laihduttaessa kantsii liikkua, ettei laihdu lihaksista. Ja liikuntahan vaikuttaa myös siihen, että lihassolujen rasvanpoltto tehostuu levossa ja näin ollen rasva palaa helpommin ja pysyy tietty myös helpommin poissa. Jos siis haluaa olla hoikka, ei välttämättä tarvitse liikkua. Mutta jos haluaa näyttää timmiltä ns. laihan läskin sijasta, niin silloin se liikkuminen ehdottomasti kannattaa. Ja tietty se liikkuminen kannattaa muutoinkin, se on selvä!

[QUOTE="vieras";28119296] Ihmisiltä vääristyy kummasti tuo käsitys hyvästä kunnosta. Kaksi kertaa viikossa zumbailu ei tee vielä hyvää kuntoa, hyvä kun takaa edes peruskuntoa.[/QUOTE]

Tää on totta. 2*viikossa ei tosiaan nosta kuntoa, pitää lähinnä yllä toimintakykyä arjessa.

Hyvä kunto vaatiin rankkaa työtä, rajojen rikkomista ja yrittämistä. Mukavuusalueen ylittämistä.

[QUOTE="vieras";28119232]Mä luulen, että nykyään ei haluta nähdä "vaivaa" ja siksi on helpompi karpata, nutrata tai muutoin kytätä ja punnita syömisiään. Mä en ymmärrä mihin on kadonnut normaali maalaisjärki syömisten ja liikunnan suhteen, kun loppupeleissä puntarin näyttämä luku ei kerro mitään ihmisen kunnosta ja voinnista.[/QUOTE]

mut totuus on et saat liikkua aika paljon päivittäin jotta saat kulutettua jonkun 400-500kilokaloria. mut jos jätät sen suklaapatukan syömättä, korvaat toisen aterian runsaalla salaatilla, juot vettä maidon ja mehun sijaan yms niin energian määrä tipuu helposti. itselläni ei ole aikaaeikä mahdollisuutta liikkua kuin hyötyliikunta, joka päivä 30-60min kävelyä. sillä kuluttaa kaloreita 80-200. eli sen yhden pienen suklaapatukan verran, esim pätkis. painon pudotuksessa tärkeintä on ruokavalio ja sit elimistön hereillä pitävä liikunta.

Mistäs kiven alta sinä itsesi löysit. Kävely on todella hyvä liikuntamuoto, jos ei vielä jaksa vielä juosta tai jalat/muut paikat eivät kestä juoksemista. Kävely on muutakin kuin 1 km kauppareissulla matelua. Kokeile joskus, yllätyt miten reippaalla kävelyllä saa sykkeen nousemaan.

joo kävely on hyvästä juu, kunhan on hyvässä kunnossa ja pystyy pitämään tempoa tarpeeksi suurena.. Joka taas aikaansaa kunnon kohoamisen.

[QUOTE="vieras";28119296]Eihän tuokaan vielä tarkoita mitään. Hyvä kunto ei ole yhtä kuin pystyy juoksemaan 10km vaan se ratkaisee mihin aikaan sen 10km pystyy juoksemaan. Meneekö alle tunnissa? Ihmisiltä vääristyy kummasti tuo käsitys hyvästä kunnosta. Kaksi kertaa viikossa zumbailu ei tee vielä hyvää kuntoa, hyvä kun takaa edes peruskuntoa. En ymmärrä miksi kuvitellaan, että heti jos vähän jaksaa jalkaa nostaa tarkoittaa se, että on hyvässä kunnossa vaikka todellisuudessa sen pitäisi olla sitä mitä ihan jokainen jaksaa ja pystyä tekemään.[/QUOTE]

Varo ettei henkselit mene rikki. Harva kuntourheilija tai painonsa pudottaja haaveilee kilpaurheilijan urasta. Pientä järkeilyä nyt siellä.

[QUOTE="vieras";28119296]Eihän tuokaan vielä tarkoita mitään. Hyvä kunto ei ole yhtä kuin pystyy juoksemaan 10km vaan se ratkaisee mihin aikaan sen 10km pystyy juoksemaan. Meneekö alle tunnissa? Ihmisiltä vääristyy kummasti tuo käsitys hyvästä kunnosta. Kaksi kertaa viikossa zumbailu ei tee vielä hyvää kuntoa, hyvä kun takaa edes peruskuntoa. En ymmärrä miksi kuvitellaan, että heti jos vähän jaksaa jalkaa nostaa tarkoittaa se, että on hyvässä kunnossa vaikka todellisuudessa sen pitäisi olla sitä mitä ihan jokainen jaksaa ja pystyä tekemään.[/QUOTE]

Kiitos kysymystä, kyllä menee, joskaan aina ei ole järkeä juosta sellaista vauhtia.

Voin kävellä 10 km ottamatta edes happea välillä. ;) Jos nostan vauhtia, kuntoni kasvaa ja kävely ei tunnu missään (muutakuin on erittäin vammainen askellus vs. juoksu).

Laiskojen rutinaa tämä kävelyn puolustaminen. Millaisessa paskakunnossa pitääkään olla jotta kävely nostaa sykkeen tappiin ja kunnolla puuskuttaa?

[QUOTE="viima";28119331]mut totuus on et saat liikkua aika paljon päivittäin jotta saat kulutettua jonkun 400-500kilokaloria. mut jos jätät sen suklaapatukan syömättä, korvaat toisen aterian runsaalla salaatilla, juot vettä maidon ja mehun sijaan yms niin energian määrä tipuu helposti. itselläni ei ole aikaaeikä mahdollisuutta liikkua kuin hyötyliikunta, joka päivä 30-60min kävelyä. sillä kuluttaa kaloreita 80-200. eli sen yhden pienen suklaapatukan verran, esim pätkis. painon pudotuksessa tärkeintä on ruokavalio ja sit elimistön hereillä pitävä liikunta.[/QUOTE]

Tätä mä juurikin tarkoitin, tarvitaan joku sanomaan, että päivittäinen suklaapatukoiden syönti ja limukoiden lipitys lihottaa, kun sen pitäis olla itsestään selvyys. Kun syö normaalisti ja säännöllisesti, niin kyllä siihen liikuntaa tarvitaan, jotta pysyy kunnossa. Eikös jo vuonna kivi ja keihäs ollu sellainen nyrkkisääntö, että tarvitaan VÄHINTÄÄN 3x viikossa puolen tunnin hikilenkki jos haluu pitää jo olemassa olevan kunnon.

[QUOTE="viima";28119331]mut totuus on et saat liikkua aika paljon päivittäin jotta saat kulutettua jonkun 400-500kilokaloria. mut jos jätät sen suklaapatukan syömättä, korvaat toisen aterian runsaalla salaatilla, juot vettä maidon ja mehun sijaan yms niin energian määrä tipuu helposti. itselläni ei ole aikaaeikä mahdollisuutta liikkua kuin hyötyliikunta, joka päivä 30-60min kävelyä. sillä kuluttaa kaloreita 80-200. eli sen yhden pienen suklaapatukan verran, esim pätkis. painon pudotuksessa tärkeintä on ruokavalio ja sit elimistön hereillä pitävä liikunta.[/QUOTE]

Ja taas yksi liikunnalla niin väliä-kommentti. :/ Suklaapatukka sitä ja tätä...

Yhteistyössä