Mikä ihmeen kuntalisä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Joissakin kunnissa tätä saa, joissakin ei. Mihin tämä lisä lisätään, eli siis vanhempainrahaan, kotihoidontukeen vai yksityisen hoidon tukeen, vai mihin?

Mikä on tuen määrä vai vaihteleeko se paikkakunnittain. Onko josakin listaa siitä, missä kunnissa asuvat ko. kuntalisää saavat?

Lisätään kotihoidontukeen,määrä vaihtelee paikkakunnittain.
Kaupunki/kunta päättää maksetaanko sitä vai ei.
Täällä saa alle 2v ja että toinen päivähoidonpiiriin kuuluva myös kotihoidossa.

Vaihtelee ihan kunnan oman päätöksen mukaan. Meilläpäin saa sellaset jotka jää kotiin hoitamaan lapsia sen sijaan että kävisivät kolmivuorotöissä ja tarvitsisivat kolmivuorohoitoa lapsilleen. Kunnassa on noin 10 perhettä jotka sitä saa, ja sitten mainostetaan suurin puhein että kunta maksaa kuntalisää...

Itekin oon vähän harmistunut siitä että jotkut saa enemmän rahaa kun toiset, vaikka samaa työtä tehdään kotiäitinä. Pitäis olla joku tietty äippäraha ja kotihoidontuki, ettei toiset kokis olevansa B-luokan kansalaisia ja toiset nostaa hurjia summia kotiäitinä!!

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Mä en tiiä mistään mitään. Mut ihan epäreilu se on kun jossain saa ja jossain ei.

Mihin se perustuu? Siis miksi sitä ylipäänsä josakin saadaan ja toisaalla ei?

Samaan epäreiluuteen kuin kunnallisveroprosentti, joka sekin on jokaisen kunnan omassa harkinnassa, paljonko peritään.

Kuntakohtainen tuki. Jokainen kunta saa itse päättää maksaako sitä (ja minkä verran) vai ei.

Keravalla kuntalisä 200?/kk ja maksetaan siihen asti kunnes lapsi on 1v 9kk. Espoossa taitaa olla yksi maan parhaista kuntalisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mihin se perustuu? Siis miksi sitä ylipäänsä josakin saadaan ja toisaalla ei?

Kai se perustuu vapaaehtoisuuteen - jotkut kunnat haluavat tukea lasten kotona hoitamista enemmän kuin toiset. Ehkä siinä on sekin, että toivotaan kuntalisän houkuttelevan lapsiperheitä kuntaan. Meilläkään ei makseta mitään.

Ainahan voi tehdä aloitteen oman kunnan/kaupungin valtuustolle, että alkaisivat maksaa kuntalisää. Jos adressiin kerää mahdollisimman paljon nimiä, niin luulisi että sillä voisi jotain vaikutusta olla.

Jotkut kunnat haluaa tukea lasten kotihoitoa. Se kai päätetään vuosittain ja on siis vuosittain katkolla. Joissaki kunnissa se maksetaan kelan kautta esim. jkl ja on sidottu kotihoidontuen lisäosaan, jos sitä saa euronki ni saa kuntalisän alle 3v lapsesta joka on kotihoidossa oli ainaki ennen 90?.
Kotkassa sitä haetaan päivähoitotoimistosta ja pitää olla työssäoloehto täyttynyt ja/tai työpaikka johon palata hoitovapaalta, töitä ei saa tehdä ollenkaan tai sen menettää ja siinä on muutaki kiemuraa et noi ehdot täyttyy. Summa on muistaakseni 168? alle 3v ja alle koulukas sisarus 52?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuntakohtainen tuki. Jokainen kunta saa itse päättää maksaako sitä (ja minkä verran) vai ei.

Keravalla kuntalisä 200?/kk ja maksetaan siihen asti kunnes lapsi on 1v 9kk. Espoossa taitaa olla yksi maan parhaista kuntalisistä.

espoossa on 218,64?

aletaan maksamaan 200 e kuussa kuntalisää, päälle vielä muista lapsista, toisesta 70 e ja kolmannesta kans jotain, summaa en muista mut tosi hienoa, nyt voin jäädä kotiin hoitamaan lapsia. tietääkö joku, tarviiko verot tuosta maksaa? ilmeisesti ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Lisätään kotihoidontukeen,määrä vaihtelee paikkakunnittain.
Kaupunki/kunta päättää maksetaanko sitä vai ei.
Täällä saa alle 2v ja että toinen päivähoidonpiiriin kuuluva myös kotihoidossa.

Taidetaan asua samalla paikkakunnalla! Kuulosti niin tutulta toi kuntalisä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
aletaan maksamaan 200 e kuussa kuntalisää, päälle vielä muista lapsista, toisesta 70 e ja kolmannesta kans jotain, summaa en muista mut tosi hienoa, nyt voin jäädä kotiin hoitamaan lapsia. tietääkö joku, tarviiko verot tuosta maksaa? ilmeisesti ei.

Tarvii maksaa

Alkuperäinen kirjoittaja :
mä oon Hattulassa kotihoidontuella hoitamaassa lastani. ja saan normaalin kotihoidontuen lisäksi kuntalisää 160 e kuussa. Hattula on hyvä kunta!

Hattulassa mekin asustellaan. Tuo kuntalisä on ihan ok ja siihen saa kai 50e sisarkorotusta. Mutta mä en sitä lisää tule näillä näkymin saamaan. Tarvii olla vakityö tai ollut tietyn ajan töissä ennen lasta. Huhupuheita olen kyllä kuullut, että se saattaa muuttua ja kaikki saisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:

Kyllä siitä vero menee :whistle: niinku kotihoidontuesta muutenki.