Mikä koirarotu olisi vähiten allergisoiva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henrietta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen ollut aina todella allerginen kissoille, mutta 36v allergia oireet katosivat vanhempieni kissan hankkimisen jälkeen. Aiemmin olin saanut aina nuhaa tavatessani kissoja. Vanhemmat ottivat kissan, josta pidemmän vierailun lopussa aloi nenä vuotamaan, lähdin kotiin ja tulin myöhemmin uudelleen. Sitten huomasin, ettei oireita enää tule. Mies halusi kissan otimme, eikä oireita ole tullut. Nyt meillä on useampikin kissa ja mitään oireita ei ole enää tullut. Kala-allergiani on myös kadonnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Mädchen:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
whippet, tyttöni pahasti allerginen koirille, kaikille muille mutta whippettejä sietää.

Tätä olisin ehdottanut myös.

kannattaa tutustua whippettiin todella tarkkaan ennen kuin menee sellaisen hankkimaan. vinttikoirat ovat todella erilaisia kuin muut rodut. vinttikoiria ei voi pitää irti kuin aidatulla alueella tai todellla kaukana asutuksesta ja tiestä. vinttikoirilta puuttuu miellyttämis halu kokonaan, eli ovat hankalia kouluttaa. ja ennen kaikkea, todella harva vinttikoira oppii ettei pöydältä saa varastaa. vinttikoira talouksissa ei edes leipää voi pöydälle jättää vahtimatta, se päätyy muuten koiran suuhun.....

eli jos haluaa pikkukoiran joka kulkee kätevästi mukana irtikkin, suosittelen kyllä jotain muuta rotua

Niinkuin ketjussa tullutkin jo ilmi, kannattaa tosiaan muistaa, että se mikä allergisoi toista, ei välttämättä toiselle tee mitään oireita ja tietysti päinvastoin. Vaikka lapsi ei reagoisi tällä hetkellä johonkin tuttavapiirin koiraan, se ei tarkoita sitä etteikö vaikka sama rotu allergisoisi sitten kotona.

On yleisesti sellaisia rotuja joiden väitetään olevan allergiaystävällisiä, juurikin villakoirat, vehnä- ja kerrynterrierit ym. Itsellä nuo terrierit laukaisee karmeat oireet, villakoira ei yhtään. Sitten taas toisaalta vaikkapa "susikoira" ei tee mitään oireita, bulldogia ei pysty edes koskemaan kun tulee nuolaisusta samantien iho-oireita. Oon sitä mieltä että on ihan tuurissa kiinni mille on allerginen, mutta jos kerran yliherkkyyttä on, en suosittelis oman koiran hankintaa.. Valitettavasti.

Meillä kävi niin, että lapsi ei ikinä ollut saanut oireita koirasta, kissalle oli lievästi allerginen. Sitten otimme koiran, ja lapsi sai oireita. Silmiä kutisi, kurkkua kutisi ja aivastutti.
Koira ei ollut enää ihan pentu, vaan puoli vuotias.
Ehkä olisimme voineet siedättää/käyttää allergialääkkeitä, mutta valitsimme loirasta luopumisen. Ikävä kyllä. Onneksi koira pääsi todella ihanaan ja rakastavaan kotiin. Mutta yhä on ikävä tuota ihanaa hännäheiluttajaa. Ja joskus kun lapsi kasvaa ja muuttaa omilleen, aion kyllä koiran vielä ottaa <3

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Meillä kävi niin, että lapsi ei ikinä ollut saanut oireita koirasta, kissalle oli lievästi allerginen. Sitten otimme koiran, ja lapsi sai oireita. Silmiä kutisi, kurkkua kutisi ja aivastutti.
Koira ei ollut enää ihan pentu, vaan puoli vuotias.
Ehkä olisimme voineet siedättää/käyttää allergialääkkeitä, mutta valitsimme loirasta luopumisen. Ikävä kyllä. Onneksi koira pääsi todella ihanaan ja rakastavaan kotiin. Mutta yhä on ikävä tuota ihanaa hännäheiluttajaa. Ja joskus kun lapsi kasvaa ja muuttaa omilleen, aion kyllä koiran vielä ottaa <3

Oikein teitte vaikka varmasti harmittaa. Aikuiset on kypsiä itse päättämään haluavatko elää lääkityksen kanssa, mutta lapset onkin toinen juttu.. Voihan se olla että lapsi olisi tosiaan ajan kanssa siedättynyt, mutta eihän siitä mitään takeita ole. Varmasti koville on ottanut, tuon vuoksi en itse uskalla ottaa mitään eläintä, kun olen kerran joutunut allergian takia nuorempana luopumaan...

jokainen koira "sisältää" erimäärän allergeenejä. se ei katso rotuun vaikka sanotaankin että esim. villakoira olisi allergisten perheeseen hyvä. joku allerginen voi sietää pörröistä suomenlapinkoiraa, mutta ei sitten lainkaan villakoiraa. Tällöin villakoira kantaa suurempaa määrää allergeeneja kuin lapinkoira.

jokainen koira "sisältää" erimäärän allergeenejä. se ei katso rotuun vaikka sanotaankin että esim. villakoira olisi allergisten perheeseen hyvä. joku allerginen voi sietää pörröistä suomenlapinkoiraa, mutta ei sitten lainkaan villakoiraa. Tällöin villakoira kantaa suurempaa määrää allergeeneja kuin lapinkoira.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tiibetin terrieri. meillä oli ja on siskolla edelleen. 2 veljee allergisia mutta siitä ei saanu mitään oireita. eikä myöskään mun kaverit jotka oli.. :)

Meillä myös sama kokemus tiibetinterrieristä. Muutamalla allergisella on myös silkkiterrieri. Meillä on nyt cottoni tilauksessa, koska ei vaan voitu ottaa toista tiibettiä edellisen (jouduttiin lopettamaan 16v iässä) rakkaan tytön tilalle....

itse allerginen, ja lapsilla lievää allergiaa kissoista, mutta nyt meillä 14 vkoa vanha bichon havanese koiranpentu, eikä ole aiheuttanut mitään oireita.sen on sanottu olevan vähän allergisoiva, ja meillä ainakin näin on.

Rotu riippuu allergiasta. Itse siedän villakoiria mutta tiedän ihmisen joka sietää muita koiria mutta ei villakoiria.

villakoiran hankinnassa suosittelen pesua kerran viikossa jolloin turkki pysyy takuttomana pesujen välissä (paitsi takkukautena) Ja hilse on myös näin minimissä.

Ensin kokeilemaan lainakoiralla mikä on hyvä, koska kyse on lapsesta.

Täällä on bichon frise astmaatikon perheessä. Ikinä ei ole kenellekään mitään oireita tullut, vaikka useampi meistä on allerginen yhdelle, jos toisellekin. Ja bichonille propsit siitä, että karvaa ei lähde yhtään!! :)

Haloo! Koirarotua EI valita "allergiavapauden" vuoksi vaan onko se teille sopiva rotu aktiivisuus ja hoitovaatimuksiltaan. Proteiinille ollaan allergisia ja sitä on kaikissa koirissa aina. Allergioiden esiintyminen, sieto ja siedättyminen ovat yksilöllisiä. Nykysuositus on siedätys ja toiminut minulla. Mieti rotuasia ihan toiselta kantilta ja asiaa myös koiran kannalta-saako se teillä itselleen sopivan kodin.

Samaa mieltä kupla-77:n kanssa. Bichon-rodut ovat lähes jokainen vaativia turkkinsa puolelta, mutta jos on hiukan viitseliäs ja aktiivinen ihminen, on bichon tai coton de tulear teille hyvä rotu! Cotonin turkki on hiukan helppohoitoisempi kuin bichonien, mutta silti näiden kaikkien edellämainittujen rotujen turkit ovat liian vaativia lapsien hoidettavaksi. Meillä on bichon havanais, ja ihana ja valloittava rotu! suosittelen :)

Harkinnassa täällä edelleen tämä koirajuttu:)Naapurit ottivat jokunen viikko sitten samojedin pennun ja siellä käydään nyt ihan rauhassa ihmettelemässä reagoiko poika,cotonia itse suunnittelemme edelleen,toisaalta tuo samojedikin on seurallinen koira:)Katsotaan..

Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
siedätys kehiin. pennuille useimmat herkätki reagoivat, syytä en tiä mutta ittekki menen ihan tukkoon ku on koiranpentuja likellä. meillä sisäkoirana kk saksanseisoja, eläkkeellä jo ikää 13v :) erittäin vaativa aktiivisuuen kans ja pää on umpiluuta ;) ulkona häkkikoirina on 3 jämpitiä

Nimenomaan olen lukenut siedätyksen tapahtuvan kun otetaan pentukissa tai -koira. Sille siedättyy eikä oireile vaikka toisten eläimille voi oireillakin.
Itse allergikko ja astmaatikko ja otimme kissanpennun. En ole tukossa mutta tosin räkäinen kyllä ja pari keuhkoputkentulehdusta ollut kovan yskän jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Harkinnassa täällä edelleen tämä koirajuttu:)Naapurit ottivat jokunen viikko sitten samojedin pennun ja siellä käydään nyt ihan rauhassa ihmettelemässä reagoiko poika,cotonia itse suunnittelemme edelleen,toisaalta tuo samojedikin on seurallinen koira:)Katsotaan..

Samojedin ja cottonin välillä on vissi ero siinä, mitä se KOIRA TARVITSEE. Jos meidän perheessä olisi joku muu allergikko kuin minä, en edes harkitsisi koiraa.
Siitä on pirun vaikea luopua muutaman vuoden päästä jos se astma sitten kuitenkin iskee.

Alkuperäinen kirjoittaja kootikko:
Täällä on bichon frise astmaatikon perheessä. Ikinä ei ole kenellekään mitään oireita tullut, vaikka useampi meistä on allerginen yhdelle, jos toisellekin. Ja bichonille propsit siitä, että karvaa ei lähde yhtään!! :)

Mutta eiks bichonin turkkia pidä pestä ja kuivata kerran 2vk, ettei huovu?
Aika vaativalta kuulostaa...
Mutta jos tykkää pestä koiraa koko ajan niin mikäs siinä :D

Yhteistyössä