Mikä meikäläisessä on vikana? (päänsisäinen vamma kyseessä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mä en muista mitään. Olen kärsinyt tästä ongelmasta koko ikäni välillä enemmän ja välillä vähemmän. Joskus mulle sanottiin, että "sun kovalevy on täynnä", mutta miten se tyhjätään?

En muista ala-asteesta, kuin välähdyksen enismmäisestä koulupäivästä ja mulla on pieni muistikuva eräästä näytelmästä. Muistan kyllä 2 opettajaani ulkonäöltä, mutta en muita.

En muista luokkakavereitani. Ei niin mitään hajua minkänimisiä ihmisiä oli kanssani samalla luokalla 1 tai 2. luokalla. Sitä anhemmista muistan osan, koska olin samalla luokalla heidän kanssaan 8-luokalle saakka. Sen jälkeen vaihdoin koulua, enkä muista niistäkään luokkalaisista kuin 3 nimeltä...tai edes ulkonäöltä.

En muista amiksesta mitään enkä ketään. En osaa nimetä etunimeltä kuin vain 3 luokkakaveria. Jos nyt saisin eteeni minkä tahansa muun, kuin matematiikan tentin noilta ajoilta, en osaisi kirjoittaa paperiin kuin vain nimeni, vaikka tuolloin revin tenteistä lähes aina vitosen, joskus harvoin nelosen.

En muista entisiä työpaikkojani. Muistan kyllä, että olin päiväkodissa joka sijaitsi tietyllä alueella, mutten muista päiväkodin nimeä, enkä muista yhdenkään työkaverin nimeä, saati yhtäkään lasta. Muistan kyllä yhden vähältäpiti-tilanteen, kun lapsi meinasi loukkaantua vakavasti ja minä olin se, joka lapsen tilanteesta "pelasti"...mutten muista edes sitä, oliko lapsi tyttö vai poika.

En muista mitä tein viime viikolla. Jos oikein kunnolla keskityn ja pinnistän, saatan saada jonkinnäköisiä muistikuvia siitä, mitä olen tehnyt. Mutta ennemmin turvaudun kalenteriin ja katson sieltä, mitä on tullut touhuttua. Kun näen merkinnäin vaikka lääkärikäynnistä, muistan siellä käyneeni...mutta ilman sitä merkinnän näkemistä, en asiaa muista. Ilman kalenteria olisin totaali lirissä noin niinkuin muutoinkin.

Voin katsoa saman leffan uudestaan ja uudestaan, sillä en muista nähneeni leffaa koskaan aiemmin. Juuri katsoin vuonna 2007 ilmestyneen Harry potterin, jossa oli pieni häivähdys jotain tuttua, mutta en muista leffaa kuitenkaan nähneeni. Mies sanoo, että olemme katsoneet leffan yhdessä. Ja varmasti siis olemmekin. En vaan muista sitä.

Menin naimisiin 3 vuotta sitten. Muistan hääpäivästä vain pari pilkahdusta. Kihlajaispäivästäni muistan vielä vähemmän. Kaikkien lasten syntymät on kyllä muistissa, mikä sinänsä on jännää. Mutta esikoisen lapsuudesta en osaa hänelle kertoa mitään arkista, koska en muista. Onneksi on valokuvat, ne saa muistia palautumaan.

Sinänsä tämä ei arkea haittaa, mutta kyllä se vähän harmittaa, kun en koskaan muista mitään. Olen monasti väittänyt jonkun kertoneen minulle jotakin, mutta onkin käynyt selväksi, että muistan kertojan väärin. Lisäksi minulle saa kertoa samoja asioita useampaan otteeseen, koska en muista niitä. Kaverin veli meni helmikuussa naimisiin ja kuulin siitä mielestäni ekaa kertaa vasta eilen. Mutta siitä kuulemma on kerrottu mulle ennenkin. En vaan muista.

Jotta oisko jollain jotain ideaa, miten saada muistia kehitettyä tjtn?

[QUOTE="vieras";24048837]Oletko käynyt tutkimuksissa neurologilla?[/QUOTE]

En ole. Enkä sinänsä koe että tässä olisi mitään hätää. En tiedä mikä on normaalia ja mikä ei, eli vaikea pohtia onko muistamattomuuteni normaalia, vähän poikkeavaa vai hurjasti poikkeavaa.

[QUOTE="iiri";24048846]sitä taidetaan kutsuta äitiydeksi[/QUOTE]

En mä ole kyllä vielä ala-asteella tai yläasteella ollut äiti, eli ei kyllä nyt kokonaan sen piikkiin mene :D

onko sinulta tutkittu kilpirauhaskokeet ja kalkki ja b12-vitamiini ja muut muistiin vaikuttavat hommelit?
mie oon itte paljon mietiskelly lapsuutta ja varhaisimpia muistoja nt kun on omia lapsia ja hämmästyttävän vähän alakouluajoistakaan muistaa. ikäänkuin välähdyksiä sieltä täältä. ja sitten poikkeavia tilanteita niinkuin semmoisia että mummo oli meitä hoitamassa viikon kun vanhemamt olivat ulkomailla(muuten mummo ei koskaan meitä hoitanut kun asui kaukana).
nyt sinä ikäänkuin keskityt semmoisiin asioihin mitä et muista, ehkä sinulla on huono nimi- tai kasvomuisti? koita miettiä mitä sinä muistat, mit leikkejä leikitte, mitä leluja sinulla oli. mistä haaveilit. mitä kiellettyä teit ja tuliko siitä rangasituksia jne.

Mulla sama, että en muista lapsuudestani juuri mitään.Mua 5 vuotta nuorempi siskoni muistaa munki puolesta. Aika vähän muistan nuoruusajan tapahtumiakaan. kaverini muistaa munki puolesta.
Kyllä se häiritsee, ettei ikinä muista mitä hauskoja juttuja on tapahtunut, keitä oli mukana jne. vaikka joku kertoo niist tapahtumista en mä muista sittenkään :(

Eli tiedän tunteen.

Voihan olla, että sulla on jotain neurologisia ongelmia, esim. hippokampuksessa, joka on olennainen nimenomaan muistijälkien tallettamisessa. Kannattaa lueskella ihan yleisesti ihmisen muistista ja erityisesti pitkäkestoisesta muistista.

onko sinulta tutkittu kilpirauhaskokeet ja kalkki ja b12-vitamiini ja muut muistiin vaikuttavat hommelit?
mie oon itte paljon mietiskelly lapsuutta ja varhaisimpia muistoja nt kun on omia lapsia ja hämmästyttävän vähän alakouluajoistakaan muistaa. ikäänkuin välähdyksiä sieltä täältä. ja sitten poikkeavia tilanteita niinkuin semmoisia että mummo oli meitä hoitamassa viikon kun vanhemamt olivat ulkomailla(muuten mummo ei koskaan meitä hoitanut kun asui kaukana).
nyt sinä ikäänkuin keskityt semmoisiin asioihin mitä et muista, ehkä sinulla on huono nimi- tai kasvomuisti? koita miettiä mitä sinä muistat, mit leikkejä leikitte, mitä leluja sinulla oli. mistä haaveilit. mitä kiellettyä teit ja tuliko siitä rangasituksia jne.

Kilpparit on joskus muinoin tsekattu ja ne oli ok. Muita ei ole tutkittu, kun en ole tutkimuksiin hakeutunut.

Ja kyllä, mulla on ihan äärimmäisen huono nimi- ja kasvomuisti.

Nyt kun käännät tuon muistamisen noinpäin, niin muistan kyllä joitakin juttuja. Mutta melko vähän siltikään. Kakarana leikittiin kirkonrottaa, mutta muita en muista. Leluista muistan yhden nallen. Tosin muistan sen kai lähinnä siksi, että se nalle tuli vintiltä muutama vuosi sitten esiin.

Ikäviä tapahtumia muistan valitettavan paljon, mutta niitä ihminen kai yleensä helpommin muistaa, kun niitä on aikoinaan enempi pohtinut.

Mutta sinänsä hyvä kuulla, että joku muukin muistaa vähän, ehkäpä tämä sitten on ainakin noin suunnilleen normaalia :)

[QUOTE="uuniomena";24048878]Mulla sama, että en muista lapsuudestani juuri mitään.Mua 5 vuotta nuorempi siskoni muistaa munki puolesta. Aika vähän muistan nuoruusajan tapahtumiakaan. kaverini muistaa munki puolesta.
Kyllä se häiritsee, ettei ikinä muista mitä hauskoja juttuja on tapahtunut, keitä oli mukana jne. vaikka joku kertoo niist tapahtumista en mä muista sittenkään :(

Eli tiedän tunteen.[/QUOTE]

Mä muistan jonkinverran suurpiirteisesti. Muistan olleeni kesäsiirtolassa ja partioleirillä, mutten muista kuin yhden välähdyksen kummaltakin leiriltä.

Mutta mitään synttäreitä tms. en muista. Ei mitään tietoa mitä tein synttäreillä lapsena, tai edes viime vuonna.

Mun muistiin vaikuttaa ainakin tää kilpirauhanen...unohdan sanoja ja unohdan kirjaimet....tuota samaa myös tapahtuu mitä sinullekkin. Mutta heti kun kilpirauhanen on taas ok niin muisti palailee...tosin en ole hyvä muistamaan nimiä siitäkään huolimatta.

[QUOTE="vieras";24048893]Sun ikäiseksi (etkös olekin n. kolmekymppinen?) tuo muistamattomuus on aika huolestuttavaa. Yrittäisin päästä jonnekin tutkimuksiin.[/QUOTE]

Juu olen alta 30v.

Niin...sinänsä en ainakaan nyt vielä osaa huolestua, sillä muistamattomuuteni ei ole pahentunut, vaan se on ollut ihan yhtä huono aina. Eli en ainakaan ole sillä saralla rapistumassa. Tai sitten en muista miten hyvin olen jokus muistanut :D :D :D

[QUOTE="mie";24048921]Voihan olla, että sulla on jotain neurologisia ongelmia, esim. hippokampuksessa, joka on olennainen nimenomaan muistijälkien tallettamisessa. Kannattaa lueskella ihan yleisesti ihmisen muistista ja erityisesti pitkäkestoisesta muistista.[/QUOTE]

Voisin koittaa tosiaan lukaista jotain siihen liittyvää.

Mun muistiin vaikuttaa ainakin tää kilpirauhanen...unohdan sanoja ja unohdan kirjaimet....tuota samaa myös tapahtuu mitä sinullekkin. Mutta heti kun kilpirauhanen on taas ok niin muisti palailee...tosin en ole hyvä muistamaan nimiä siitäkään huolimatta.

Tuo sanojen unohtaminen on mulla nyt jonkin aikaa ollut päällä. Tänään mietin että mikä ihme se sana oli....ja se oli makarooni. Näen kyllä sen makaroonin "silmissäni", mutta en osaa sanoa mikä se on, kun en muista. Mutta ne sanat muistuu kyllä 10 sekunnin sisällä aina sitten mieleen :)

Tuo sanojen unohtaminen on mulla nyt jonkin aikaa ollut päällä. Tänään mietin että mikä ihme se sana oli....ja se oli makarooni. Näen kyllä sen makaroonin "silmissäni", mutta en osaa sanoa mikä se on, kun en muista. Mutta ne sanat muistuu kyllä 10 sekunnin sisällä aina sitten mieleen :)

Mulla ei ihan ilman apua aina kaikki tule. Vaihtoehtoja taitaa olla aika paljon tuohon tilanteeseen. Mielestäni otat yhteyttä lääkäriin ja juttelet hänen kanssaan.

minulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Huomattiin viikko sitten, sama ongelma oli muistin kanssa. Mielessä oli joku asia mutt en vaan saanut ulos. Onko muita ongelmia? Saamattomuutta, väsymystä, kuivaa ihoa, uniongelmia, painon kanssa ongelmia, menkkojen kanssa ongelmia?

Mä olen kanssa joskus miettinyt, että mikä vika mussa on, kun mä en muista esim. lukiosta kuin yhden ainoan luokkakaverin nimeltä, muutamasta sentään etunimen.. Mun isä sen sijaan täyttää kohta 70v ja muistaa edelleen joka ainoan alakoulu-aikaisen kaverinsa etu- ja sukunimen. :confused: Mulla on siis todella, todella huono muisti :O Mä en muista mitään, en varsinkaan nimiä.

Kuulostaa varsin tutulta -- ja mua kyllä vähintäänki ahdistaa tämä, jollei ei nyt varsinaisesti huolestuta.. :| Vaikka kieltämättä, miettiihän sitä, että mitä jos tässä mennäänkin kovaa vauhtia totaalimuistamattomuutta kohti.. Hui :( Toisaalta, mäkin muistan ihan tuskallisen hyvin varmaan kaiken negatiivisen mikä mun elämässä on tapahtunut (ja ei niitä välttämättä niin vähänkään ole, vaikkei kai mitään kuoleman vakavaa..) ja oon miettiny, että viekö ne mun muistissani kaiken tilan..?!?? Ja miten ne tosiaan sieltä sais poistettua, en tiedä -- paitsi ehkä pitkällisellä terapialla, mutta siihen tarvitsis rahaa.. :/

Mikä kyllä mielenkiintoista, muistan usein ihan pöhköjä pikku juttuja mitä normi-(?)ihmiset ei välttämättä muista -- kuten erinäisiä numerosarjoja. Ja edelleen, muistan kyllä kaiken negatiivisen mikä tapahtuu.. :headwall: Muuten olen kyllä (känny-)kalenteririippuvainen mäkin, sieltä on hyvä tarkistaa mitä pitää tehdä tänään ja löytyisikö jotain johtolankaa mitä tuli tehtyä viime viikolla.. ;)

Mulla myös kilppariarvot tutkittu, moneen otteeseen (ja todettu monikyhmystruuma), mutta arvot ovat jatkuvasti siinä ja siinä viitearvojen sisällä -- ehkä hyvin hyvin lievästi liikatoiminnan puolella, jos jotain.. Kalkista ja B12:sta ei tietoa, mutta molempia tulee kyllä jatkuvasti ainakin purkista..

Oispa todellakin kiva kuulla, jos nyt tai myöhemmin saat tähän jotain selkoa..! :)

[QUOTE="höh";24049042]minulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Huomattiin viikko sitten, sama ongelma oli muistin kanssa. Mielessä oli joku asia mutt en vaan saanut ulos. Onko muita ongelmia? Saamattomuutta, väsymystä, kuivaa ihoa, uniongelmia, painon kanssa ongelmia, menkkojen kanssa ongelmia?[/QUOTE]

Mulla näitä muita oireita kyllä riittää, mutta mukamas väittää, ettei vajaatoiminta pitäs olla mahdollista.. Mene ja tiedä -- nää kilpparijutut kun vissiin jotain uskonasioita, mitä oon kuullu.. ;)

[QUOTE="höh";24049042]minulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Huomattiin viikko sitten, sama ongelma oli muistin kanssa. Mielessä oli joku asia mutt en vaan saanut ulos. Onko muita ongelmia? Saamattomuutta, väsymystä, kuivaa ihoa, uniongelmia, painon kanssa ongelmia, menkkojen kanssa ongelmia?[/QUOTE]

En ole saamaton, enkä yleensä väsynytkään. Ihokin on ihan hyvä ja nukun kuin tukki, jos vaan ei selkä särje. Pianon kanssa on ongelmia, mutta se johtuu kyllä ihan puhtaasti makean mässäilystä :D Menkat on normaalit. Eli ei mulla varmaankaan mitään häikkää ole kilpparin kanssa :)

Mä olen kanssa joskus miettinyt, että mikä vika mussa on, kun mä en muista esim. lukiosta kuin yhden ainoan luokkakaverin nimeltä, muutamasta sentään etunimen.. Mun isä sen sijaan täyttää kohta 70v ja muistaa edelleen joka ainoan alakoulu-aikaisen kaverinsa etu- ja sukunimen. :confused: Mulla on siis todella, todella huono muisti :O Mä en muista mitään, en varsinkaan nimiä.

Kunhan et mun nimeä unohda :D

Mutta lohduttavaa siis taas lukea, etten ole ainoa :)

en muista minäkään mistään mitään...en muista asioita kuin viime vuoden ajalta sieltä täältä...kouluajoilta muistan vain ystävieni nimet...(mulla ihon , hiusten kuivuutta, välillä väsymystä, hitautta..mutta olen kyllä laihtunut itsestään 6kg ..ei varmaan kilpirauhasen vajaatoimintaa , koska olen laihtunut..)

Kunhan et mun nimeä unohda :D

Mutta lohduttavaa siis taas lukea, etten ole ainoa :)

Joo, mutta vain koska me ollaan niin usein tekemisissä. :rolleyes: Oikeesti fb on aika kätevä väline, ihmiset on vähän niin kuin pakko muistaa kun siellä seisoo niiden nimi. :whistle: Mut siis mä en käsitä, miten toisilla on niin selviä muistikuvia esim. lapsuudesta, koska ei mulla ole. :O Mä en muista oikeastaan mitään ennen koulun alkua, en yhtään ainoaa arkista asiaa. Kouluajoiltakaan oikeastaan tosi vähän.

Yhteistyössä