Mikä miehellä on hätänä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avast
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avast

Vieras
Voisko joku selittää mistä tässä on kyse, en ymmärrä ollenkaan miksi mies käyttäytyy näin. Tässä muutama esimerkki:
Esim. 1 Ollaan ostoksilla, vastaan tulee miespuolinen tuttavani ja tervehdin. Mies pysähtyy ja jää kyselemään kuulumisia. Ennen kuin itse ehdin sanoa mitään, mieheni vastaa tuttavani kysymykseen jutellen kuin vanhalle parhaalle kaverilleen. Luonnollisesti luulen mieheni tuntevan tuttavani ja jälkeenpäin kysynkin että tunsiko, ei tuntenut. Siis häh?
Esim. 2 Ollaan lenkillä, vastaamme kävelee naistuttavani vuosien takaa, tervehdimme ja tuttavani kysäisee lomista ja niiden vietosta, jälleen mies vastaa kuuluvasti tien toiselta laidalta huutaen.
Aivan äimänä jälleen ajattelen hänen tuntevan naistuttavani. Mutta ei, ikinä nähnytkään.
Mietin, että voi häve, mitähän hän mahtoi ajatella...
Esim. 3 Ollaan lapsen vanhempain illassa, jo ennen alkua kun vaan istutaan ja odotetaan hiljaa mies pitää ääntä koko ajan tyyliin: blom, blom, blom siis jotain laulunlurituksen tyylistä jallatusta.
Sitten kun varsinaiset asiat alkaa, miehellä on mielipide jokaikisestä asiasta jotka tuo äänekkääsi ilmi. Ja välillä heittää hauskan tyylistä läppää, joka ei ilmeisistikään ole kuin jonkun mielestä hauskaa.
Voisko joku selittää........kiiiitoooos!
 
...selvästi vaikuttaa "besserwisserismiltä", tavataan miehillä jonkin verran. Ei syytä huoleen, oireet vähenevät ja poistuvat täysin iän myötä. Ei syytä huoleen, vasta sitten jos menee ihan äärilaitaan eli alkaa mököttämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Etädiagnostikko:
...selvästi vaikuttaa "besserwisserismiltä", tavataan miehillä jonkin verran. Ei syytä huoleen, oireet vähenevät ja poistuvat täysin iän myötä. Ei syytä huoleen, vasta sitten jos menee ihan äärilaitaan eli alkaa mököttämään.

itsekin olen vähän diagnostoinut tätä, mutta esim. netistä löytyy tosi vähän tietoa besserwisser luonnetyypistä ja miten se on muodostunut. Jos tiedät enemmän, kerro ihmeessä. Haluaisin näet ihan oikeasti ymmärtää tuota jäärää..




 
Se on huomionkippee!
Haluaa olla se huomion keskipiste. Kenties rakastaa kovasti omaa ääntään.
Koeta kestää tai herkee liikkumasta samas seuras sen kans.
 
...selvästi huomionkipeä ja haluaa nostaa omaa sanomaansa esille. Jollain lailla hän tuntee silloin hallitsevansa tilanteen paremmin.
Siis ei kerkeä kypsyttelemään ajatuksia päässään, vaan päästää ne suustaan ulos ilman sen kummoisempaa kontrollia.
Itse en välttämättä kaipaa kyseisenlaatuisten ihmisten seuraan, alkavat rasittaa pidemmän päälle.
 
Onko mies aina ollut tuollainen? Hän ei taida olla kovin fiksu mies, jos ei ymmärrä vuorovaikutuksen ja ihmissuhteiden sääntöjä. Varmaan todella noloa...

Olen aikoinani ollut kehitysvammaisten kanssa tekemisissä työni vuoksi, ja monet vammaiset käyttäytyivät kuten miehesi. Vammaisilta sen ymmärtää, kun tavallaan ovat kuin lapsia, mutta ei-vammaisen aikuisen miehen pitäisi tiedostaa käytössäännöt ja normaali käyttäytyminen.

Juttele miehelle tästä, vaikka aihe sinua nolottaisikin. Mies saa lähiympäristössä hullun maineen, jos ei osaa käyttäytyä. Ehkäpä miehessä on jotain "vikaa", eli käytös olisi esim. alhaisen älykkyyden aiheuttama?
 
Niin, siinähän se onkin. Yhtälö ei sovi oikein yhteen. Miehellä on älykkyysosamäärä testeissä aivan huippu, lisäksi mies on hyvin hyvin pitkälle koulutettu, huomattavasti pidemmälle kuin minä. Yleistieto on aivan huippuluokkaa, tietää TV:n tietokilpailuissa AINA oikeat vastaukset. Päässään on uskomaton määrä tietoa historiaan, urheiluun, musiikkiin yms liittyvää ja mies voi vetää vastaukset yllättäviin kysymyksiin tuosta vain aivan miettimättä.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että mieheltä puuttuu ns. tunneäly. Miehen kanssa keskusteltuani esim. tapausten jälkeen, "ei pienessä mielessäkään käynyt, että olis käyttäytynyt mitenkään oudosti". No tietty lieventäviä asianhaaroja on ne, että mies tuntee paljon ihmisiä jo ammattinsa vuoksi ja ammattikin vaatii tiettyä spontaanisuutta ja välittömyyttä.
Tuosta vanhempain illasta jäi kyllä sellainen maku, että mies tunsi olevansa jotenkin ylivertainen muihin nähden. Muut tavallisia maalaistollukoita ja hän useita kieliä sujuvasti puhuva kaupunkilaispoika.
Pitäiskö nyt vain kuuluttaa käytöstapojen perään?
 
Eli miehesi äo saattaa olla korkea, lisäksi hän on kirjanoppinut.....
Mutta mutta,......kovin fiksu hän ei ilmeisestikkään ole.
Mutta eihän äo ja fiksuus kuljekkaan käsi kädessä. Kuten mainitsit, hän tuntee olevansa jotenkin ylivertainen toisiin nähden, ja se ei tottavie ole fiksua käytöstä toisia kohtaan.
Ilmeisestikkään et aikoinaan ihastunut juuri tuohon puoleen hänessä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mies 50:
Ilmeisestikkään et aikoinaan ihastunut juuri tuohon puoleen hänessä?

Tuo puoli ei ollut mitenkään voimakkaasti esillä. Nyt kun mietin, tuli mieleen, että mitä onkaan egoisti? Koska ilmeisimmin molemmilla kerroilla noista esimerkki tapauksista mies on mitä ilmeisimmin olettanut tuttavani tuntevan JUURI HÄNET. Tuli mieleen jälkikäteen hiukkasen naurattanut tapaus vuosien takaa. Olimme lavatansseissa. Orkesterin solisti (suomalainen suosittu artisti) oli selvästi iskenyt silmänsä minuun, huomasin sen kun tanssahtelimme ohi. Orkesteri oli lähdössä ja lauma naisia oli pyytämässä nimmareita. Minä luonnollisestikaan en. Tanssimme siinä levymusiikin tahdissa, kun yhtäkkiä tunsin koputuksen olkapäälläni ja kyseinen artisti siinä oli ja tarjosi kuvaansa ja nimmariansa. Mies otti jälleen puheohjat käteensä ja jutteli artistille tämä toljottaessa minua. Kun olimme lähdössä mies tuumasi:" mistähän tuokin kuvitteli tuntevansa HÄNET?" Siis HÄNET? Kysyinkin mieheltä että uskotko tosiaan, että artisti tuli HÄNEN VUOKSEEN juttelemaan, ehkä jos hän olisi ollut Arja Koriseva tai Paula Koivuniemi.... mies ei vastannut mitään..
Eikös egoistit ajattele juuri näin, minä maailman napa?

 
vaikka ois mikä ääöö, niin sillä ei oo sosiaalista älykkyytä, eikä osaa lukea miten pitäis käyttäytyä, ei siis huomioi muita, on vaan täynnä itseään...

Mut... miten, nytkö tämän vasta olet huomannut? vai miksi juuri nyt käynyt ilmi tällainen?
 
on huono käytös sinua kohtaan vastaamalla ja puhumalla puolestasi. Ehkä hän on vastaavinaan sinua "paremmin"? Hän on omasta mielestään itsevarma ja useinkin oikeassa asioissaan ja haluaa tuoda itseään esille ts. pitää huomion keskipisteessä olemisesta.
 
nimittäin puolison sukulainen on samanlainen.Puhuu juurtajaksain aina äänessä,tietää kaiken.Puhuu vieraille kun vanha tuttu.Tosi rasittava tyyppi.En olis väleissä jos ei pakko.Tekis mieli sanoa joskus turpa tukkoon muttei uskalla puolison takia.Mikä ihmeen pätemisen tarve?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaikuttais siltä että:
vaikka ois mikä ääöö, niin sillä ei oo sosiaalista älykkyytä, eikä osaa lukea miten pitäis käyttäytyä, ei siis huomioi muita, on vaan täynnä itseään...

Mut... miten, nytkö tämän vasta olet huomannut? vai miksi juuri nyt käynyt ilmi tällainen?

Aikaisemmin tämän tyyppinen käytös oli hienovaraisempaa, joskin jossain määrin sitä tapahtui.
Ihmetyttää juuri se, että ollaan käyty häissä, hautajaisissa yms kekkereissä ja mies on käyttäytynyt aina hyvin herrasmiesmäisesti. Mutta kun on kysymys arkitilanteesta, tuntuu ettei muiden ihmisten mielipiteillä ole mitään väliä. Ehkä tämä on korostunut, kun miehellä on ollut töissä stressiä ja on ylipäätään ollut ärtynyt monista työasioista. Tosin niistäkään ei tarvisi stressata ellei olisi tätä pätemisen tarvetta.
Juuri tuo pätemisen tarve, sitä se on.

 
Voisiko mies yrittää olla aktiivinen ja sosiaalinen? Usein suomalaisia miehiä haukutaan puhumattomiksi ja nynnyiksi, joilla ei ole omaa mielipidettä tai jotka eivät halua vaikuttaa asioihin. Kukaties sinun miehesi haluaa olla sosiaalinen ystäviesi kanssa (jotta ei ole puhumaton) ja tuo mielipiteensä julki vanhempainilloissa, koska hänellä on asiaan liittyviä toiveita? Jos hän vielä pussaa, kaiken pitäisi olla hyvin :)
 
Voisit yrittää keskustella asiasta kun olette kahden ja kertoa että sinua häiritsee tuollainen huono käytös, kerro myös että mies antaa itsestään "törpön" kuvan.

Tiedän kyllä suurin piirtein miltä sinusta tuntuu; minun mieheni puhuu koko ajan kun olemme esim. kylässä tai yleensä muita henkilöitä on läsnä. Minä en saa suunvuoroa (eikä paljon muutkaan)ja jos aloitan puheen, mies puhuu päälle ja keskeyttää. Ja siihen ei auta keskustelu eikä mikään, ukollani on kyllä tieto ja ymmärryskin hyvästä kommunikaatiosta, mutta hän sanoo että mitä oot niin hidaspuheinen. Että silleen.

Huomionkipeyttä ja huonoa käytöstä se on, ehkä lapsena on jäänyt vaille huomiota.
 
Vaikka onkin huippuälykäs ja vastuullisissa tehtävissä - niin joku ruuvi on silti löysällä ap:n miehellä kun käyttäytyy kuten käyttäytyy.

Uskomatonta, että pitää työn ulkopuolellakin käyttäytyä, kuin joku johtaja!
Taitaa olla sairastunut omaan kaikkitietävyyteensä - koko äijä. Uskomattoman huonoa käytöstä aviopuolisoa kohtaan julkisissa tilanteissa - ein voi muuta sanoa.
 
Itse luulisin että mies on hieman hermostunut/epävarma, ja sinä puolestasi saatat lisäksi? olla hiljainen, hitaampi tai vähäpuheinen/jäykän..kankea?

Meillä toisinaan samantyyppisiä tilanteita, paljon lievempiä kuitenkin. Tuttujen seurassa saatan (liian) usein vastata kysymyksiin sillä mies ei välttämättä puhu, tai vastaa vain kankean yksisanaisesti asioihin joista muutoin jäisi aivan väärä kuva jopa.

Olet ehkäpä hieman kankeanlainen ainakin, sillä siitä osoittaa se ettet ole maininnut asiasta hänelle ystävällisesti vaan kirjoitat tänne :-/
 
Kuulosti tekstisi samantapaiselta kuin itsellänikin oli......nykyisen ex-mieheni kanssa.

Koin jotenkin kutistuvani hänen seurassaan. HÄN kun aloitti sanaisen arkkusna, niin muut kuunteli......, kieltämättä toisinaan hauskoja juttuja ja toisinaan taas ei. No hän on hyvä puhumaan. Mutta liekö rakastunut omaan ääneen tai mikä oli kun tykkää niin puhua, etten pidä, edelleenkään..... Erosta jo 7 vuotta ja tyttäremme rippijuhlissa piti hänen puhetta taas kuunnellla... ÄÄÄÄÄK

Hänelläkin Ego jotenkin ylikorostunut???
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiihkeän ystävällinen luonne:
Itse luulisin että mies on hieman hermostunut/epävarma, ja sinä puolestasi saatat lisäksi? olla hiljainen, hitaampi tai vähäpuheinen/jäykän..kankea?

Olet ehkäpä hieman kankeanlainen ainakin, sillä siitä osoittaa se ettet ole maininnut asiasta hänelle ystävällisesti vaan kirjoitat tänne :-/


Siis onhan asiasta mainittu hänelle, vaikka tänne kirjoitankin. Ongelma on se, että mitä ilmeisimmin hän ei itse näe käytöksessään mitään erikoista. Toki varmaan olen "kankeanoloinen", en ainakaan niin sanavalmis kuin hän. Ja toki mielelläni harkitsen edes "hiukan" mitä suustani päästän. Se on totta, että mies on sosiaalisempi, välittömämpi, mutta myös huomattavasti enemmän itseään täynnä kuin minä.



 
Aivan presiis samantyyppinen äijä, kuin parhaalla ystävälläni.

Ystäväni on ammattikoulutuksen käynyt työelämässä tiukasti kiinni oleva erittäin pidetty henkilö.
Hänen miehensä on korkeasti koulutettu ja laajasti sivistynyt, mutta jouduttuaan lomautetuksi, muttui aivan sietämättömäksi!
Hän on aina ollut mielellään esillä, vaimonsa enemmänkin taka-alalla.
Vaimon menestys työelämässä on keikauttanut valtasuhteen ylösalaisin ja miehelle on kehittynyt aivan käsittämätön pätemisen tarve.

Käyttäytyy kuin huomionkipeä lapsi.

Kiusallista.

Mikä siis neuvoksi?
Avoin keskustelu, jossa otetaan esiin mahdolliset itsetunto-ongelmat.

Lycka till :)
 

Similar threads

Yhteistyössä