Mikä mua vaivaa?!?! Nytkö se imetys sitten loppuu =( Poika kohta 6kk.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jennyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jennyli

Aktiivinen jäsen
26.07.2006
2 563
0
36
Eli meillä kohta 6kk poika ja imetys on nyt jotenkin häiriintynyt :ashamed:
Ei lapsen puolelta vaan ilmeisesti minun!!
Onhan meilläkin näitä tyypillisiä vaikeuksia kun ympäristö kiinnostaa jo niin paljon mutta hyvin rinta kuitenkin pojalle vielä kelpaisikin!
Ongelmana onkin herumattomuus joka oli ensin muutaman illan ongelma ja siitä pikkuhiljaa siirtynyt myös päivän ongelmaksi :ashamed:
Mielestäni elämäni tai ajatukseni ei ole muuttuneet mitenkään mutta toki nyt on alkanut jo stressaamaan että mikä ihme nyt vialla?!

Alkuunsa epäilin että kuukautiset olisi alkamassa koska nännit on arat ja menkkakipuakin on ollut päivittäin MUTTA tätä on jatkunut jo jokunen päivä! Kai niiden menkkojenkin pitäisi jo sitten alkaa?!?! :o
Mulla on myös flunssa mutta eikai sekään nyt vaikuta herumiseen?! Pojalla epäilen korvatulehdusta ja vien hänet tänään lääkäriin! Voiko se vaikuttaa herumiseen?!

Syönyt ja juonut olen normaalisti eikä minun pitäisi raskaanakaan olla!!
Onko kellään kokemusta raskaudesta imetysaikana?! Voiko se vaikuttaa maidon herumiseen?
Toiset kun kuitenkin imettää ihan odotusaikanakin sujuvasti!!

Mulla loppui maidon tulo rv16 kuin seinään (esikoinen oli tosin jo 15kk).

Kyllä mulla flunssakin vaikutti herumiseen ja etenkin se että aloin stressaamaan siitä herumisesta. Jos sulla on flunssaa niin tarttet paljon enemmän nesteitäkin kuin normaalisti...

Mullakin loppu maidontulo kun seinään jo raskauden alussa,ja tais makukin muuttua, kun tuntu olevan pahaa. Mutta voi se tilanne muutenkin muuttua,ettei raskaana tartte olla. Ja sit jos alat ressaamaan,niin sekin vaikuttaa. Koita vaan rentoutua ja imetellä :flower:

Kiitos vastauksista :flower:
Jano tosiaan on ja juon kun palokunnan hevonen ettei siitä kiinni ole! Samoin syön ihan niinkuin ennenkin.
Mutama päivä meni lähinnä katsellessa mutta nyt kun heruminen alkaa olla ongelmallista jo päivälläkin niin väkisinkin alkaa hermustuttaa :ashamed:
Olen kuitenkin 'imettänyt' koska poika ei huuda tyytymättömyyttään. Menee soseita kai niin hyvin! Ja tokihan se sieltä jotain pisaroita saa mutta sitä kunnon maidon herumista ei tule!

Mulla oli 3kk käytössä minipillerit ja vuosin sen 3kk putkeen. Välistä oli kai menkatkin mutta ikinä maidon heruminen ei estynyt!
Tää on tullut nyt ihan puun takaa ja ihmetteln mikä ihme tässä nyt voi olla?! Surettaakin tottakai :ashamed:

Jotain raskauteen viittaavia oireita vois olla kun oikein alkaa miettiä ;) Mutta niinhän se kai meneekin että jos alkaa miettiä niin johan niitä oireitakin tulee!!
Olen vaan laittanut tän flunssan ym. piikkiin nää muutkin oireet! Ehkä kannattais tehdä se testi niin lähtisi ainakin se stressi pois ;)
Sitten herumattomuus johtuu vain jostain muusta....

voihan se maidontulo loppuakkin jo, onhan puolivuotta kuitenkin tosi hyvin jo imetetty!

Imetin esikoista vuoden, mutta yllättäen maidontulo loppui kakkosen kohdalla 2 kk.n jälkeen kuin seinään. Ihan ilman mitään syytä.

Itselläni oli pari viikkoa sitten samanlainen tilanne. Vauva oli juuri täyttämässä 6kk ja imetys tuntui ikävältä (nänneihin sattui ja herui nihkeästi). Oli myös menkkamainen olo -ainakin pari viikkoa turvotusta, kipua ym. No, alkoihan ne menkat sitten lopulta ja heti sen jälkeen herumisongelmat ja kivut hävisivät imetyksestä.
Olen aiemmin myös imettänyt raskauden aikana (noin rv20 saakka), eli esikoisen jäljiltä. Silloin oli ehkä samantapaisia tuntemuksia kuin menkkoja odotellessa.

Voisi olla menkoista tosiaan kyse.

Minä lopetin imetyksen himpun ennen kuin tyttö oli 6kk.
JA menkat alkoi täysimetyksestä huolimatta kun tyttö oli 3kk. Joka kuu kun menkat olivat alkamassa, oli heruminen tosi nihkeässä, olisiko ollut aina vajaan viikon ennen menkkojen alkua kun alkoi tuo. Lisänä huomasin aina tytöllä nousevan näppyjä naamaan, samalla tavalla kuin itsellekkin nousee muutama finni ihan kierron lopussa, onkos tälläistä teidän vauvalla ilmennyt?

Toivotaan, että olisi vain väliaikainen ilmiö, mutta jos ei, niin olet kyllä jo hyvin vauvasi imettänyt.
Jos soseita menee reilusti, niin alkaa sekin hiivuttaa maidon tuotantoa ja joillain saattaa tosiaan maidon tulo sitten loppuakkin.

Heips!

Mulla ollut sama stoori jokaisen kolmen lapsen kohdalla. Eli täysimetyksestä huolimatta kahden ensimmäisen kohdalla kuukautiset alkaneet kuukauden kuluttua synnytyksestä ja tämän kolmannen kohdalla vähän ennen kolmea kuukautta vaikka ollutkin täysimetyksellä. Ja tosiaan hormoonit tekee sen, että ovulaation aikana ja vähän ennen vuodon alkamista on heruminen ollut tosi tiukassa, mistä kahden jälkimmäisen kohdalla ovat seuraneet tissiraivarit.

Tämän kolmannen kanssa olen jo osannut varautua tilanteeseen, koska tiesin mitä on tulossa ja selviytynytkin mielestäni tilaanteesta ihan hyvin. Kolmas lapsi on nyt kohta 8 kuukautta ja edelleen imetän. Netistä olen saanut vinkkejä mitä kannattaa tehdä, että heruminen parantuu ja muutamia asioita olen myös oppinut kantapään kautta.

Olen alkanut syödä säännöllisesti kalkkitabletteja. Olen huomannut että auttavat ja niin on moni muukin. Alussa kun herumattomuus oli pahinta hieroin toista rintaa/nänniä kädellä lapsen imiessä toista rintaa ja näin heruminen nopeutui. Joskus myös lämmitin kaurapussilla molemmat rinnat ennen imettämistä tai lämmitin toista rintaa samalla kun imetin toisesta. Yksi keino on mennä imettämään lämpimään saunaan tai lämpimällä suihkulla lämmittää rinnat herumisen nopeuttamiseksi.

Tärkeintä on kuitenkin syödä hyvin ja säännöllisesti sekä juoda hyvin. Itse juon vieläkin yli 3 litraa päivässä + ruokajuomat. Pahimpina aikoina join yli 4 litraa päivässä ja siitä yöllä n. 1,5 l. Itse olen kokenut, että mitä paremmin ja sokeripitoisempaa ruokaa syöt sitä nopeammin rinnat alkavat herumaan.

Yksi hyvä keino on myös se ettei päästä imetysvälejä liian pitkiksi. Pahimpina raivariaikoina herättelin poikaa yölläkin syömään koska koko yön syömättömyyden jälkeen oli lapsella kauhea nälkä ja minä hermoistuin entisestään ja maitoa ei herunnut tosiaankaan helposti.

Mutta niinkuin sanoit helposti joutuu kierteeseen, että kun ei heru hermostuu ja sitten ei ainakaan ala herumaan. Eli yrittää jos suinkin voi rentouttaa itsensä kun imettää. Minusta paras asento imettää on kyljellään sängyllä pötkötellen. Ajattelee vaikka tulvivaa koske ja hengittelee syvään.

Eräs tärkeä asia on että ellei takamaitoa saa herumaan joka kerta tai ainakaan pitkään aikaan alkaa maidontulo todellakin pikkuhiljaa vähentyä. Maitoa muodostuu aina vain vähemmän kun takamaitoa ei kulu.

Meillä suurimmat raivarit aiheutti se kun poika oli tottunut suihkutisseihin täysimetettäessä ja nyt ei tullutkaan yhtäkkiä kuin tipottain aluksi ja pelkkä tissitysasentoon laittaminen laukaisi huutokonsertin. Kun aloin taas saada tissit herumaan paremmin noilla kikoilla alkoi poika luottaa että tissit olivatkin ihan hyviä kapistuksia ja jaksoi keskittyä imemiseen pidempään niin että käynnisti herumisen.

Tosiaan myös tuo raskaus aiheuttaa samanlaisen hormonimylläyksen kuin kuukautiset ja siksi maidontulo raskaanaollessa pikkuhiljaa hiipuu.
Sulla on jo se hyvä puoli, että lapsi saa muutakin ruokaa niin ei ehkä ole ihan niin nälkäinen ja jaksaa imeä pidempään että heruminen käynnistyisi. Mutta nyt sun tietysti täytyy tehdä valinta imetätkö vai luovutatko. Luulenpa että tilanne on kuitenkin ohimenevä ja jos/kun kuukautiset alkavat (tai olet raskaana) tiedät mistä johtuu ja osaat suhtautua tilanteeseen. Mulle tärkeää on ollut lukea, että samanlaisia tilanteita on ollut muillakin ja niistä on selvitty. Siksi kirjoitin sulle tän pitkän sepustuksen. Toivottavasti oli jotain hyötyä. Tosiaan tuolta maitolaiturin sivuilta voi lukea muitakin samanlaisia tarinoita ja sinne puhelimeen soitettuani minäkin sain joskus akuuttihätään ensiapua. Jaksamista sinulle. :hug:

Minulla myös nyt tytön kanssa kuukautiset alkoivat tytön ollessa n 6kk sillon meillä alkoi jäämään yö imetykset poissa ja imetin enään vain aamuyöllä 5 aikaan ja tietty päivällä, ja varmaan siksi sit hormoonitoiminta muutui..Ja ensimmäisellä kerralla ennen kuukautisia siis olin ihan ihmeissäni, kun silloin aamuyölläkin rinnat olivat ihan pinkeät ja maitoa ei vain tuntunut alkavan herumaan, meinattiin jo molemmat hermostua, ennen kuin alkoi tulemaan. Tätä vaihetta kesti varmaan viikon kunnes hanat taas aukesivat ja kuukautiset alkoivat.. Nyt on kolmet kuukautiset takana ja neiti 10kk ja aina on ollut vajaan viikon ennen vuodon alkamista maito todella tiukassa, ja jopa aina mietinkin et nytkö se loppuu :ashamed: ... Onneksi meillä syödäänpaljon muutakin ja kohta aletaan totutella ihan oikeaan maitoon.

Jaksamista sinulle, ja tosiaan hyviä neuvoja olet jo edellä paljon saanut, tulehan kertomaan miten homma etenee.. :hug:

Kiitos teille kaikille vertaituesta :hug: Helpotti jo kummasti huomata etten ole yksin asian kanssa!
Monesti näiden imetysasioiden kanssa tuntee olevansa niin yksin kun neuvolastakaan ei siihen tukea saa :/

Meillä herumattomuuden syy on nyt selvillä :heart: ;)
Olen kuitenkin imettänyt vielä vaikka välissä oli muutama päivä kun ei tainnut herua kuin 1-2krt koko päivänä.
Parina iltana olemme harjoitelleet tuttipulloa jottei siihen siirtyminen olisi niin hankalaa jos korvikkeelle joudumme siirtymään!
Nyt on muutama päivä mennyt paremmin ja tuntuu että herahtelu on taas palaamassa!
Yritän mennä päivä kerrallaan!

Mulla on välillä päiviä, joita oon alkanut kutsumaan niukan maidon päiviksi. Tällöin heruminen on ihan älyttömän tiukassa ja saattaa kestää jopa 10 minuuttia ennen kuin heruminen käynnistyy. Kieltämättä tuollaisina päivinä tulee sellainen olo, että apua, mun maito loppuu. Mutta itseluottamuksellla ja tiedolla siitä, ettei se vaan voi loppua noin vaan, ollaan päästy niistä yli ja seuraavana päivänä tai pari päivää jälkeen tilanne on taas ihan normaali. Nuo niukan maidon päivät johtuu mulla varmaan siellä taustalla olevasta kuukautiskierrosta ja maito heruu vaan sit parina päivänä kuukaudessa huonommin. Myös flunssien oon huomannut vaikuttavan herumiseen ja sen, jos oon juonut/syönyt huonosti lähipäivinä.

Mut hyvä Jennyli, että teillä selvis herumattomuuden syy! Tuosta sydämestä ja silmäniskusta päätellen siitä voinee onnitella..? :flower:

mulla loppu maidon tulo vauvan ollessa n.2kk :(
vaikka imetin,imetin ja imetin niin ei auttanut ei! söin ja join ja koitin olla stressaamatta mutta näin vain kävi,vaikka sairaalassa kätilö sanoi että se ei voi loppua noin vain,no,mulla se ainakin näytti loppuvan.